NIEAF Wattmeter

Beste mensen,

Enige tijd geleden heb ik op Marktplaats een wattmeter gekocht van het merk NIEAF.

Ondanks dat ik me bewust ben dat het een kruisspoel meter is en dus een spannings en stroomspoel heeft, heb ik de meter nooit aan de 'praat' gekregen.
De buitenste 2 draaiknoppen voor het instellen van spanning en respectievelijk stroom zijn duidelijk maar de middelste knop is mij een raadsel.
Wie-o-Wie, vermoedelijke van de oude garde, waartoe ikzelf ook behoor, kan mij wegwijs maken in deze.
Uw commentaren worden ten hoogste op prijs gesteld.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Ha Peterphuket,

Sluit je de meter wel goed aan ?
Je zal een draad brugje moeten gebruiken, zodat beide spoelen hun werk kunnen doen !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is bij sommige proeven mogelijk handig met een knop spanning of stroom van fase te kunnen verwisselen, dus de meetrichting te kunnen omkeren.

Ik zou bij een defect bang zijn dat de draaispoel onderbroken is. Het zijn leuke instrumenten, ik heb een iets modernere.

Ja, dat aansluiten is me wel duidelijk, hierin werd ik ook getriggerd door dit filmpje op YT waar een zeer goede uitleg wordt gegeven. https://www.youtube.com/watch?v=SVP3on0oHHs
Maar die middelste knop dat is de grote vraag.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Op 13 mei 2022 12:50:08 schreef Aart:
Het is bij sommige proeven mogelijk handig met een knop spanning of stroom van fase te kunnen verwisselen, dus de meetrichting te kunnen omkeren.

Ik zou bij een defect bang zijn dat de draaispoel onderbroken is. Het zijn leuke instrumenten, ik heb een iets modernere.

Dat ben ik met je eens, op m'n variac heb ik ook zo'n wattmetertje van Aliexpress aangesloten maar ik heb de indruk dat deze Nieaf zeer nauwkeurig moet zijn.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Ik verwacht inderdaad dat ze goed meten, maar bij het heel precies meten van vermogen bij moderne kleine lasten gaat het vaak om (stroom-) signalen met veel harmonische.
Dan zijn er in een vergelijking veel parameters om aan te draaien.
Hoofdvraag wordt dan of men het echte vermogen wil weten, of dat het gaat om het vermogen zoals een andere W(h) meter zoals een specifieke kWh meter dat meet.

Op 13 mei 2022 12:59:48 schreef Aart:
Ik verwacht inderdaad dat ze goed meten, maar bij het heel precies meten van vermogen bij moderne kleine lasten gaat het vaak om (stroom-) signalen met veel harmonische.
Dan zijn er in een vergelijking veel parameters om aan te draaien.
Hoofdvraag wordt dan of men het echte vermogen wil weten, of dat het gaat om het vermogen zoals een andere W(h) meter zoals een specifieke kWh meter dat meet.

Ben het helemaal met je eens, ik ben dan ook geen laborant maar een gepensioneerd amateurtje, en heb dat ding nou eenmaal in m'n bezit.
Indien niet meer bruikbaar staat het hier in een kast te verstoffen.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Op 13 mei 2022 12:59:48 schreef Aart:
Hoofdvraag wordt dan of men het echte vermogen wil weten, of dat het gaat om het vermogen zoals een andere W(h) meter zoals een specifieke kWh meter dat meet.

vreemde opmerking. Een kWh meter gaat toch ook uit van het echte vermogen?

@peterphuket, meet eens met een ohmmeter of beide spoelen nog doorgang hebben.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 13 mei 2022 16:57:40 (11%)

Op 13 mei 2022 16:55:22 schreef KlaasZ:
[...]vreemde opmerking. Een kWh meter gaat toch ook uit van het echte vermogen?

@peterphuket, meet eens met een ohmmeter of beide spoelen nog doorgang hebben.

Ga ik morgen doen en laat het weten, zal ook een foto van de binnenkant maken.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Die meters hadden volgens mij ook op de MTS , de middenste knop was dacht ik om de stroomrichting om te draaien.

vergeten

Golden Member

Op 13 mei 2022 12:30:23 schreef Peterphuket:
Beste mensen,

Enige tijd geleden heb ik op Marktplaats een wattmeter gekocht van het merk NIEAF.

Het enige wat erop staat aan de voorkant is: 501463011 en NIEAF, maar daar kom je niet veel verder mee op internet.
Staat er ook een typenummer op misschien aan de achterkant/binnenkant?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Die meter dateert van ver voor het internettijdperk. De kans dat je daar nog iets van vindt lijkt me heel klein.
Wij hadden op het werk ook van zulke wattmeters, maar die middelste schakelaar kan ik me niet herinneren.

de middelste knop zal idd wel zijn voor het omdraaien van spanning of stroomspoel, voor als de naald de verkeerde kant uitgaat.
Tja, wattmeters die van een school komen hebben bijna altijd een verbrandde stroom of spanningsspoel. Geld eigenlijk voor kwasi alle apparatuur die je van een school overneemt of krijgt.. studenten zijn goed in het aansluiten van 230V~ op een 75 Ohm meet uitgang van een generator, al dan niet bewust... Je kan het eenvoudig nameten of er een spoel onderbroken zit.

de stroomspoel valt meestal nog te herwikkelen. de spanningspoel heeft met een beetje geluk een beveiliging buiten het electrodynamisch instrument . (daarmee heb ik ook meteen geschreven: het is geen kruisspoelmeter :-) )

Op 13 mei 2022 12:59:48 schreef Aart:
Ik verwacht inderdaad dat ze goed meten, maar bij het heel precies meten van vermogen bij moderne kleine lasten gaat het vaak om (stroom-) signalen met veel harmonische.
Dan zijn er in een vergelijking veel parameters om aan te draaien.
.

een analoge Wattmeter heeft daar geen problemen mee (zolang het binnen zijn frequentiebereik valt, meestal is dat 5kHz, dus voor 50 Hz geen probleem)

Het is gewoon de natuur van een electrodynamisch instrument ogenblikkelijk te vermenigvuldigen.

Op 13 mei 2022 12:59:48 schreef Aart:

Hoofdvraag wordt dan of men het echte vermogen wil weten, of dat het gaat om het vermogen zoals een andere W(h) meter zoals een specifieke kWh meter dat meet.

wat is het verschil?

Kijk, toch weer wat wijzer door jullie antwoorden.
Een typenummer is niet te vinden.
N.m.m. is het toch een kruisspoelmeter, beide windingen meten heel.
De 2 spoelen met rode pijlen waren verbrand en heb ik zo goed en kwaad als mogelijk is opnieuw gewikkeld.

Mijn dank.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Ik doelde inderdaad op de bandbreedte. Het is mij in de praktijk wel eens tegengevallen bij een vergelijking tussen een viertal energiemeters. Als men binnen alle specificaties blijft zal het prima gaan, maar je wilt die last meten waar het om gaat, daar moet het instrument dan mee overweg kunnen.

Waren de gerepareerde spoelen geen weerstanden?
Met name die bovenop de aansluitklem oogt als een eerdere aanpassing.. Allicht even het gehele schema schetsen. Als de kruisspoelmeter nog maar heel is, is het waarschijnlijk wel te repareren :)

Op 14 mei 2022 08:29:26 schreef Aart:
Ik doelde inderdaad op de bandbreedte. Het is mij in de praktijk wel eens tegengevallen bij een vergelijking tussen een viertal energiemeters. Als men binnen alle specificaties blijft zal het prima gaan, maar je wilt die last meten waar het om gaat, daar moet het instrument dan mee overweg kunnen.

Waren de gerepareerde spoelen geen weerstanden?
Met name die bovenop de aansluitklem oogt als een eerdere aanpassing.. Allicht even het gehele schema schetsen. Als de kruisspoelmeter nog maar heel is, is het waarschijnlijk wel te repareren :)

Neen zover ik weet waren het spoelen, heb het aantal windingen geteld, en vervangen door een gelijkwaardig aantal met dezelfde draaddikte.
Maar ja, een spoel heeft immers ook een weerstand ;-))
De kruisspoelmeter heb ik gemeten met een weerstand van 220k in serie en zijn heel.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Op 14 mei 2022 08:37:39 schreef Peterphuket:
Neen zover ik weet waren het spoelen, heb het aantal windingen geteld, en vervangen door een gelijkwaardig aantal met dezelfde draaddikte.

Die "spoelen" zijn toch echt weerstanden. Zullen wel gewikkeld zijn met speciaal draad. Dat kun je niet zo maar vervangen door koperdraad en dan verwachten dat het resultaat hetzelfde is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsdraad

Op 14 mei 2022 09:31:36 schreef KlaasZ:
[...]Die "spoelen" zijn toch echt weerstanden. Zullen wel gewikkeld zijn met speciaal draad. Dat kun je niet zo maar vervangen door koperdraad en dan verwachten dat het resultaat hetzelfde is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsdraad

Oh? Ja dan houd alles op.....voor mij.
Maar even serieus, waaruit concludeer je dat het toch echt weerstanden zijn?
Dus draadgewonden weerstand, ok, enkel en alleen vanwege het vermogen wat er door heen gaat?

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Een spoel op die plaats zou onhandig en daarmee onwaarschijnlijk zijn, omdat hij de faserelatie tussen spanning en stroom veranderd.
Meet eens de weerstand van een meter van het draad dat er af kwam.

Ha Peterphuket,

Weer even meegelezen en een late reactie.
Het gaat allemaal iets langzamer, rechter hand wil niet zo ;(
Eerst je vraag over het knopje dat gebruik je als je drie fasen wil meten om de common te schakelen staat ook een,
massa teken bij.......

Nu de opmerking van @KlaasZ tja dat is je probleem |:( je heb de shunt in het lage bereik om zeep geholpen !
Misschien is het nog wel te herstellen, ik ga er van uit dat je het aantal wikkelingen heb overgenomen dus dat is bekend.
Heb je het draad nog of een redelijk stuk er van 10 meter ?

Als je geluk heb worden de shunts geschakeld 2,5 A.... 5 A dan zou het 5 A bereik nog werken :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De rode draden zitten aan de spanningskant. Er is geen shunt, volgens mij maakt men de twee stroom bereiken door de beide veldspoelen (groen en blauw) in serie of parralel te schakelen.

Ha Aart,

Dan zijn die weerstanden als het goed is voor de referentie stroom door de potentiaal spoel ( VC ).
Ik denk dat @TS een tekeningetje zou willen maken voor de duidelijkheid :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 mei 2022 09:36:25 schreef Peterphuket:
Maar even serieus, waaruit concludeer je dat het toch echt weerstanden zijn?

Om wat anderen ook schreven, spoelen op deze plaatsen zou heel onwaarschijnlijk zijn. Bovendien zou een spoel rond zijn, dat geeft de hoogste zelfinductie bij een bepaalde draadlengte. Ze hebben hier juist gekozen voor een platte vorm omdat dat de laagste zelfinductie geeft. En het zou zo maar kunnen dat de secties van de spoel om en om tegengesteld gewikkeld zijn. dan zou de draad om zo'n knobbeltje aan de rand de andere kant op gaan.

Zoals altijd, het wordt met elk commentaar steeds ingewikkelder, tot en met 3 fasen toe, dat gaat mij te ver.
Ik vraag niet zoveel op dit forum, zat even terug te kijken maar heb n.b. een aantal jaren geleden zelfs over deze meter gevraagd.
Was dat totaal vergeten.
Toen heb ik die wikkelingen reeds vervangen en weet echt niet meer hoeveel dat er geweest zijn.
Doe niet teveel moeite, het ding kan nog wel jaren in de kast...tot de dood er op volgt, blijven staan, ha, ha.

Paradijs op aarde bestaat niet, Murphy's wet is geldig.

Ha Peterphuket,

Dat is helder laat staan uit nostalgie, ik heb dat hier ook met diverse apparaten .
Je gaat daar toch niet meer mee meten, wat is de nauwkeurigheid nog :?
En anders even de draden volgen en op papier zetten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.