Koopadvies budget spectrum analyser

Ik ben zo langzamerhand toe aan het aanschaffen van een spectrum
analyser. Nu zit ik erg te twijfelen wat ik eigenlijk moet kopen.

Het hoofddoel is het controleren van de spectrale zuiverheid van zelfgebouwde zenders. Dit zal grotendeels kortegolf spul zijn.

Nu zit ik te twijfelen tussen een 2e hands analoge, en iets als dit: https://www.tiepie.com/en/usb-oscilloscope/handyprobe-hp3

Het 100MS/s model kost ongeveer 200 euro wat ik niet gek vind. Op het werk hebben we de 5MS/s variant, dat is voor mijn doel onvoldoende.
Maar ik vind de software niet heel prettig in gebruik. Ik kon niet zo 123 vinden hoe ik de spectrum analyser schaal in decibels kon krijgen, bijvoorbeeld. Misschien kan het wel, maar ideaal is het niet.
Verder pikt de 'scope' op het werk best wat brom op. Het is een differentieelprobe en met een standaard scope probe er aan is het natuurlijk niet ideaal. Het hele hoogspanning en differentieelprobe gebeuren heb ik niet nodig.

Ik heb even op Marktplaats te kijken en 2e hands spectrumanalysers onder de 200 euro zijn er niet echt.

Heeft iemand aanraders op dit vlak?

Mijn eisen zijn niet heel hoog, SDR chip gebaseerde oplossingen zijn misschien ook een optie. Maar het liefst wil ik wel gewoon een kant en klaar apparaat.
Heb je zelf iets in de aanbieding, dan mag je het natuurlijk ook zeggen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha ledlover,

Voor zenders in het H.F. gebied, heb je dan wel iets aan je link die heeft een bandbreedte van 50 MHz hoog,
in de kortegolf >25 MHz kan je geen harmonische zien!
Ik geloof niet dat het je wens kan vervullen.

Je kunt ook een wave analyzer gebruiken, of je geluidskaart met een converter maar dan zit je weer aan de,
computer vast heeft wel voordelen.
De mogelijkheid om te decoderen van je gewenste frequentie, en als het voor de harmonische is zou zeker kunnen.......

Ik heb nog wel een paar spectrum analyzers te koop een van 100 kHz tot 1000 MHz Tekeda Riken TR4132N of een HP tot 150 MHz en verder,
veel te hoog voor jou toepassing en dan veel te duur € 12000,- ......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
TinusTech

Golden Member

Arco

Special Member

Je kunt ook denken aan een scoop als de SDS1104X-E van Siglent met ingebouwde FFT functie (1Gs/s bij 1 kanaal)
Geen hoogdravende analyzer uiteraard, maar ik heb er veel plezier van voor het geld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 12 mei 2022 19:41:21 schreef electron920:
Ha ledlover,

Voor zenders in het H.F. gebied, heb je dan wel iets aan je link die heeft een bandbreedte van 50 MHz hoog,
in de kortegolf >25 MHz kan je geen harmonische zien!
Ik geloof niet dat het je wens kan vervullen.

de 50MS/s variant voldoet redelijk voor me. Ik ben me er van bewust dat voor de 'hogere' banden, ik de harmonischen niet zal zien.

Je kunt ook een wave analyzer gebruiken, of je geluidskaart met een converter maar dan zit je weer aan de,
computer vast heeft wel voordelen.
De mogelijkheid om te decoderen van je gewenste frequentie, en als het voor de harmonische is zou zeker kunnen.......

Aan de PC vastzitten is geen probleem. Een stand alone apparaat vind ik prettiger, maar een klein kastje dat in een laadje past, past beter in mijn zeer beperkte werkruimte.

Een converter, daar wil ik liever niet mee aan de slag. Ik speelde al met het idee om een converter tussen mijn bronsignaal en de 2,5MHz Tiepie van m'n werkt te zetten, maar dan moet die converter wel een brandschoon signaal geven om zélf geen random piekjes in het beeld te geven.

Op 13 mei 2022 01:36:14 schreef Martin V:
De Tiny SA. is een low budget mini S.A.
https://www.youtube.com/watch?v=xFtF2AYT0iQ

Dat ziet er heel erg goed uit voor mijn doel!
Althans, voorlopig. Ik ga er eentje kopen en gebruiken totdat ik eens een 'serieuze' tegenkom voor een leuke prijs.

De NanoVNA is ook interessant, kan ik veel van leren over mijn antennes. Ga ik ook even naar kijken, hoe goed/makkelijk dat ding als spectrum analyser te gebruiken is.

Op 13 mei 2022 01:23:48 schreef Arco:
Je kunt ook denken aan een scoop als de SDS1104X-E van Siglent met ingebouwde FFT functie (1Gs/s bij 1 kanaal)
Geen hoogdravende analyzer uiteraard, maar ik heb er veel plezier van voor het geld...

[bijlage]

Ziet er ook wel interessant uit, maar buiten m'n budget.

Ik ga voor nu even de TinySA bestellen, en als ik ontdek dat ik betere specs nodig heb (ik zie dat zeker bij kleine bandbreedte de tinySA een beetje achterblijft), dan schaf ik waarschijnlijk een digitale oscilloscoop aan met spectrum analyser functie.
Ik zit sowieso al langere tijd aan een digitale storage scope te denken, maar echt heel vaak heb ik dat niet nodig...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
fred101

Golden Member

Scopen zijn geen geweldige SA's Ik denk dat het dynamisch bereik te beperkt is. Een beetje SA geeft meer dan 80 dB verschillen in 1 scan weer. Een scoop trekt dat niet.
Bij VNAs is het mogelijk een SA implementeren omdat die qua meten ook een groot bereik hebben. Maar dat wil niet zeggen dat het dan ook automatisch goed gedaan is.

Bij VNA metingen komt nogal wat kijken. Daar is weten wat je meet, en vooral, weten hoe je meet redelijk complex. Zul je wel kunnen begrijpen maar je moet het wel weten/leren. Een VNA kan vreselijk liegen, vooral als de gebruiker tegen hem liegt :-) Dat begint met de kalibratie en daarna de fixture/meetopstelling. Bv direct aan een grote antenne meten. De signalen die daar meestal op staan zijn hoger dan het signaal wat de VNA injecteert. Dat kan een hele grote vertekening geven. (en je VNA mollen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.

Hihi, 1000 euro is het me niet waard. Het is hobbywerk, niet bedrijfsmatig. Ik heb het geld, daar niet van, maar het staat niet in verhouding tot het nut dat het hier heeft.

De TinySA is besteld. Ik vond een video over het gebruik van de NanoVNA als spectrumanalyser maar dat werkte duidelijk niet echt goed.

Ik zal de TinySA eens vergelijken met de tiepie die ik op het werk heb, en zien op termijn misschien de luxere tiepie een goeie optie voor me is.
Spectrum analysers zijn wat duurder dan scopes, dus het liefst zou ik als ik een wat oudere, duurdere 2e hands koop, wel eens zien hoe goed die zijn. Dat ik niet zit met iets dat eigenlijk in z'n tijd wel een goed instrument was, maar nu voorbij gelopen wordt door iets van 200 euro.

Heeft iemand ervaring met de SDR achtige apparaatjes gebruiken als spectrum analyser, die ook op Eleshop staan zoals deze? https://www.eleshop.nl/sdrplay-rsp1a-rf-ontvanger.html

De reden dat ik die niet heb gekocht, is dat ik een redelijk hapklaar iets wil hebben nu, niet zelf wil zoeken naar goed werkende software enzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Maar die TinySA laat harmonischen zien die er helemaal niet zijn (zie video). Dat moet je toch juist niet hebben als je het signaal van een zender wilt bekijken?

JoWi

Special Member

Op 13 mei 2022 15:17:14 schreef Ledlover:
[...]
de 50MS/s variant voldoet redelijk voor me. Ik ben me er van bewust dat voor de 'hogere' banden, ik de harmonischen niet zal zien.

20 Meter: 14 MHz, derde harmonische al 42 MHz en de vijfde op 70 MHz. Dus met 50MS/s ga je die al niet zien.

Ignorance is bliss

Ha Ledlover,

Misschien is dit iets

zit rond je Handyprobe HP3-100

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

De SDS1104X-E is er trouwens ook in een goedkopere 2 kanaals versie...
Er is ook een heel uitgebreide review van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 13 mei 2022 17:38:31 schreef Zonnepaneeltje:
Maar die TinySA laat harmonischen zien die er helemaal niet zijn (zie video). Dat moet je toch juist niet hebben als je het signaal van een zender wilt bekijken?

Dat klopt, maar eens je weet waar de birdies zitten, kan je er omheen werken of weten 'dat signaal is eigenlijk 20dB zachter als het op die plek zit'.
Alle waar is naar z'n geld :)
Stel dat die Handyprobe o.i.d. dat stiekem ook doet, omdat het in eerste instantie een scope is, dan zou ik me daar direct aan storen. Aan een "meetapparaat" van 60 euro... Dat vind ik niet zo erg.
Ik moet uberhaupt nog leren waar de beperkingen van spectrum analysers in het algemeen liggen.

@ Arco: thanks voor de review. Ik ga 'm eens doorlezen. Zoals gezegd denk ik af en toe ook wel aan de aanschaf van een storage scope, dus als het moment komt dat ik mijn trouwe Tektronix uit 1969 weg doe, dan zal ik er zeker aan denken.

@ Electron920: die is te koop? Wat is het merk en typenummer?
Als de TinySA te goedkoop blijkt te zijn geweest, heb ik mogelijk wel interesse... Maar als een moderne scope ook aan de eisen voldoet dan heeft een alles in 1 apparaat de voorkeur. Maar dan moet dat wel beter werken dan de nanovna of zo'n SDR gebaseerd iets.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ha ledlover,

Het type staat er op maar...... dit had ik geschreven !
Ondanks dat dit een ontwerp is eind jaren 70 is het niet te vergelijken met een Tiny SA.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik heb even op Marktplaats te kijken en 2e hands spectrumanalysers onder de 200 euro zijn er niet echt.

Tweehonderd euro is wel een kritisch bedrag. Voor ietsjes meer komt er meer bij je langs.

Voor zo'n bedrag kun je je beter bij een tiny SA en een nano VNA houden.

Let op het zijn wel heel verschillende apparaten die elkaar kunnen aanvullen. De werking van een tiny SA is ook echt anders dan de werking van een echte analoge spectrum analyzer. En dat kan flinke nadelen hebben.
Zie bijvoorbeeld deze topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/158276

En die nadelen zijn er niet omdat die tiny SA goedkope chinese rommel is. Maar eerder omdat de meetmethode gewoon anders is. Voor wat je voor een tiny SA betaald vind ik de resultaten overigens meer dan acceptable.

Voor een paar honderd euro heb ik ooit dit ding via marktplaats gekocht:

Later heb ik de tracking generator er nog bij gekocht.

Nog later heb ik ook voor een paar 100 euro deze gekocht:

Dit apparaat is een volledig spectrum analyzer dat in een tektronics scoopframe past.

Deze nu best wel oude apparaten werken eigenlijk heel fijn. Het prettigste is de directheid van deze apparaten. Hetgeen je op het scherm ziet is ook gewoon zo. Een trimmertje verstellen in je schakeling zie je direct live op je scherm. Uiteraard kun je hiermee ook (grote) meetfouten maken. Maar dat een kwestie van kennis en ervaring en heel goed je hersens gebruiken. Maar dat is iets dat je bij al dit soort apparaten hebt.

Toch wel grote nadelen van deze apparaten zijn: afmetingen en gewicht, energiegebruik, kwetsbaarheid, ouderdom (je moet ze regelmatig repareren), Ontbreken van een tracking generator dat is altijd een los extra apparaat.

Voordelen van apparaten zoals de tiny SA:
Erg klein en licht in gewicht. Je neemt het zo mee het dak op om aan een antenne te meten.
Aanwezigheid van soort van tracking generator.
Afhankelijk van de bijgeleverde software erg veel mogelijkheden.

Nadelen van apparaten zoals de tiny SA:
Voornamelijk de vaak erg brakke en onbegrijpelijke software die er meestal ook nog eens niet bijzit maar ergens gestolen moet worden.

Op het werk gebruik ik deze:

Dit apparaat werkt heel erg fijn. Maar kostte destijds ook wel weer 30K euro ofzo. Alles wat je wil kan er in zitten. Maar alles moet je extra bijkopen en dat loopt meteen in de k-euro's. Je moet dan denken aan fft software modules, plattegrond en kaart modules met gps gestuurde richtantennes enzo. Je ziet dan een pijltje op de kaart naar lokatie van de te vinden zender.

Dit is natuurlijk veel te kostbaar voor een gewone amateur. Maar dit is een digitaal ding dat wel goed en prettig werkt. Eigenlijk de moderne evenknie van de oude apparaten waar ik deze posting mee begon.

Ik denk dat de TS het beste uit is met een gewone Tiny SA. Zeer betaalbaar en met wat moeite kun je er alles mee meten dat je als amateur zou willen.

Maar wat je ook doet, de aanwezigheid van een tracking-generator is een must. Zorg dat dat er bij zit! of koop het er los bij. En oude analoge beetje betaalbare spectrumanalyzers komen af en toe echt wel langs op marktplaats. Alleen zit daar nooit een tracking generator bij omdat dat toen losse extra apparaten waren waarvan men nu niet meer weet wat het is of waarvoor het is.

benleentje

Golden Member

Spectrum analysers zijn wat duurder dan scopes, dus het liefst zou ik als ik een wat oudere, duurdere 2e hands koop, wel eens zien hoe goed die zijn. Dat ik niet zit met iets dat eigenlijk in z'n tijd wel een goed instrument was, maar nu voorbij gelopen wordt door iets van 200 euro.

Als je kijkt naar de verkoop aantallen van beide zie je ook gelijk waarom. Ik denk dat een scope zeker 100x meer word verkocht dan een spectrum analyzer. Een SA zal denk ook altijd wel iets duurder zijn dan een scope. Sa zijn nu betaalbaar ipv van onbetaalbaar. Maar in de jaren 80 waren scopes ook onbetaalbaar voor de amateurs.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, als ik een jaren 70 of 80 amateur zou laten zien dat ik een 2 kanaals 150 megahertz, volledig getransistoriseerde Tektronix op de werkbank heb staan... Pfoeh, dat ding was echt wel duur vroegah.

En ja, ruim onder de 1k euro kan je nu best wel al e.e.a aan tweedehands dedicated SA's vinden, dat is al heel wat. Het blijft grotendeels professioneel materiaal. Maar het blijft iets wat ik koop vanwege de 'goh, interessant' factor. Het brengt geen geld binnen zoals in een productie omgeving, en als mijn 3e harmonische iets te hard is, verwacht ik evengoed geen boete van het AT dus geld besparen doe ik er ook niet mee.
Ik durf zo al te zeggen dat mijn Angry 9 niet helemaal aan de hedendaagse eisen voldoet, maar ik zou het wel interessant vinden om te weten hoeveel ongeveer.

Wat doet een tracking generator precies? Een sweep genereren om filters mee door te fluiten ofzo?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

evenknie

+1

Wat doet een tracking generator precies? Een sweep genereren om filters mee door te fluiten ofzo?

Precies dat. De sweep loopt gelijk met die van de analyzer, vandaar 'tracking'.
Als je een losse tracking generator (TG) zou hebben, zou je ook zien dat die extra kabeltjes naar, of liever ván, de SA heeft voor LO en meestal nog een vaste frequentie (afhankelijk van de MF en het mengschema van de SA).
Een ingebouwde is natuurlijk handiger, en met de moderne spullen ook goedkoper, dan een losse.

In theorie kun je een filter ook op de SA bekijken door hem tussen een ruisgenerator en de SA te zetten, maar met die methode kun je niet zo heel 'diep' kijken: je zou dan veel ruis nodig hebben, waarmee je dan in de doorlaat de SA zou oversturen. Maar als handigheidje wordt het toch weleens zo gedaan.

--
Helemaal mooi is het, als je behalve de TG ook nog een directional coupler erbij koopt (of al hebt). Dan kun je bijv. antennes 'sweepen' over een heel frequentiegebied.

(Electron, november 2020)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Wat doet een tracking generator precies? Een sweep genereren om filters mee door te fluiten ofzo?

Inderdaad. Maar het is ook niet helemaal los van de bijbehorende SA te te zien. De TG is gekoppeld aan de local oscillator van de SA. De LO van de SA sweept over de frequentie band en zorgt dat het if versterker exact op het stukje band kijkt wat gezien moet worden. Bij een AM radio is de IF versterker vaak afgestemd op bijbeeld 455 KHz. Als je op 1MHz wilt luisteren zorgt de LO en een mixer ervoor dat je exact op die 455 KHz uitkomt. Bij een Sa wil je niet alleen die 1 MHz horen maar alles van 500 tot 1600 KHz bijvoorbeeld. Je laat de LO dan sweepen tussen die 500 - 455 en 1600 - 455 KHZ. Meestal stel je dat in met d span knop.

Als je nu filters wilt doormeten kun je een kunstzender maken die exact meeloopt met de ontvanger. Dat doe door die LO frequentie weer omhoog te mixen naar de gewenste frequentie.

Dit is een wel heel erg kort door de bocht omschrijving. Getallenvoorbeeld is ook niet helemaal goed. Maar hopelijk geeft het je een beetje een idee.

In de meeste klasieke SA's is de bandbreedte en de versterking van het IF en de span van de sweep instelbaar. Vaak zit er ook nog een am detector in zodat je de eventuele modulatie hoorbaar kunt maken. Soms kun je zo'n klassiek SA op zerospan zetten zodat de modulatie zichtbaar wordt. Dat zijn erg leuke metingen.

Dit soort van metingen kunnen weer niet met de tiny SA omdat die dingen totaal anders werken.

Bij elke SA hoort een specifieke tracking generator die speciaal voor de betreffende SA gemaakt is. Mijn HP 8444a die voor mijn HP8565A is bedoeld werkt niet op mijn tektronix 7L12 omdat de if frequenties erg van elkaar verschillen. Beide spectrum analyzers werken overigens heel prettig.

De HP 8444a tracking generator.

Dat is wel heel goed om te weten, want als ik er ooit geld in ga steken, dan wil ik die functionaliteit wel hebben. En dan heeft een losse oudere SA zonder tracking generator voor mij dus niet zoveel zin.
Bedankt voor de info :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

spectrumanalyser + trackingenerator = wobbulator. (maar over breder gebied)

overigens heeft Hameg in de jaren 90 hele mooie betaalbare analoge SA's gemaakt (met tracking generator incluis) . Die waren best populair, zou daar eens naar zoeken.

spectrumanalyser + trackingenerator = wobbulator.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een wobbulator is meestal een losse sweepgenerator waarbij met een detector (meestal niet meer als een diode en een condensator) gekeken wordt naar de sterkte of opbrengst aan de uitgang van de device onder test. Een systeem dat prima werkt maar absoluut niet kan wat een spectrum analyzer kan. Net zomin als een VNA hetzelfde zou zijn als een SA. We hebben het hier over drie totaal verschillende apparaten waarvan sommige deelfunctionaliteiten met elkaar overeenkomen.

fred101

Golden Member

Een SA plus TG is een SNA (scalar network analyzer) Een wobbulator is een heel ander ding. Een SA is een "sweep" ontvanger en de TG loopt synchroon mee. Een wobbulator heeft ook een sweep generator maar de ontvanger is breedband. Hij detecteert de hele bandbreedte tegelijk, een soort niet afstembare ontvanger. Een Wobbulator heeft een vrij beperkte toepassing vergeleken bij een SNA of VNA

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ja, je kan met een wobbler prima TV MF bandfilters mee afregelen om de juiste doorlaat en sper en zuigkringen mee instellen. Ik vond het vooral leuk werk om aan een stel spoelkernen en trimmers (5 stuks) te draaien tot de ideale doorlaat op de scope stond. Met een markergenerator liep je de kromme door om alle punten vast te leggen. Nu zit de hele MF doorlaat in een analoog SAW filter. Of misschien wel iets digitaals, no idea. En als het spul niet goed afgeregeld was had je slecht beeld en geluid (of ruis)....