Off grid woonhuis met werkplaats

High met Henk

Special Member

@tidak: ca 50% van marktwaarde als instapklaar

Watermolen werkt niet in een sloot die veel droog zal staan

@sparky: water zal er wel zijn. Huidige bewoners hebben een generator.

Hoe ze koken? Geen idee.
Hoge druk reiniger zal ik wel mee moeten nemen bij ontsmetten

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Het mag wel een mooie lokatie zijn. En er doorheen kunnen kijken wat werk betreft.

En die krakers wordt dat nog een probleem? Vaak heb je die er niet zomaar uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 18 juni 2022 09:49:15 schreef Lambiek:
Het mag wel een mooie lokatie zijn. En er doorheen kunnen kijken wat werk betreft.

En die krakers wordt dat nog een probleem? Vaak heb je die er niet zomaar uit.

Misschien helpt het als je alvast met de hogedruk reiniger gaat ontsmetten als ze nog niet weg zijn ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het onleefbaar zijn is doorgaans de schuld van de (vorige) eigenaar die het jarenlang leeg heeft laten staan. Een monumentaal pand op de Wallen in Amsterdam heeft decennia leeggestaan voordat het gekraakt werd.
Pas daarna werd eindelijk de eigenaar in gang getrapt om er wat aan te doen.
De krakers hebben eerst een centimeter aan duivenschijt er uitgeschept. Een minimum aan spulletjes werd er in gezet.
De eigenaar van de benedenverdieping (een restaurant) had op eigen initiatief zijn afzuigkap afvoerbuis gewoon door de vloeren geprikt en het dak uit laten steken.
Het is dat het pand originele delen uit de jaren 1600 had, anders was het al lang met de grond gelijk gemaakt.

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat er gewoon gewerkt wordt alsof het een 'stenen kampeertent' is. Inderdaad, vaak geen elektriciteit maar zoals je op de foto ziet een paar zonnepaneeltjes voor LED verlichting en het laden van telefoons e.d.
Koken op gasflessen. 's Winters is het koud, tenzij er elektriciteit is omdat er maar een deel van het pand gekraakt is en de elektriciteit niet als geheel kan worden afgesloten. Kraken doe je niet voor de lol, maar omdat je anders dakloos bent, ofwel als pressiemiddel tegen leegstand (wat ook niet voor de lol is).

Water werkt soms wel nog omdat als je eenmaal huisvrede hebt, water een recht is. M.a.w. het toilet werkt dan ook nog gewoon.
Als je aan 'n sloot woont is water voor het doorspoelen ook geen probleem.

Vlakbij mij is een oud postkantoortje (reeds 10 jaar leeg) gekraakt en daar is een weggeefwinkeltje van gemaakt.
Het is vochtig (want geen gas/elektra) maar verder is het er niet rommeliger dan eenderwelke andere kringloopwinkel die niet bij een winkelketen hoort.
Pand is verder optisch nog in prima staat. Het is in ieder geval niet achteruit gegaan, buiten vochtschade hier en daar.

In ieder geval in het pand op de Wallen was er een nieuw toilet ingebouwd en aangesloten op de afvoer. Geen idee door wie, kan zijn dat de gemeente daarbij betrokken is (een huis vol schijt, daar profiteert niemand van, dus effe een toilet plaatsen is dan voordelig voor de eigenaar, de gemeente, en de bewoners).
In het postkantoor durf ik het niet te zeggen, maar grote kans dat daar gewoon water is, ik heb er geen grote watertanks zien staan.

Een luxe vrijstaande villa (Oostzijde/Rosmolenbuurt Zaandam) is door de eigenaar dusdanig lang verwaarloosd dat renovatie geen optie meer was. Daar heeft nog een jaar een paar mensen in gezeten, voordat de sloopplannen eindelijk rond waren en de boel gesloopt kon worden. Hier geldt wederom dat het pand al slooprijp was vóórdat de krakers er in kwamen.

https://cdn.discordapp.com/attachments/486841591294722090/980537259398955038/kraakpand_wallen_7.jpg
https://cdn.discordapp.com/attachments/486841591294722090/980538046300688444/kraakpand_wallen_9.jpg

Twee sfeerplaatjes van het pand op de wallen. Met ongeveer 60 jaar leegstand was al het pleisterwerk lang en breed verdwenen. Dak lek, eigenaar deed er niets aan, totdat het gekraakt werd en dat vond de gemeente niet zo leuk en nu is het een (dure...) gerenoveerde, niet lekkende huurwoning geworden :)

Kortom, maak je borst maar nat. In een aanzienlijk deel van de gevallen waarbij krakers er in zijn gaan wonen, gaat het om panden die al ten dode op zijn geschreven.
Ik verwacht, zeker gezien er dus al meerdere kwekerijen in hebben gezeten, dat jouw pand in die categorie valt en dat je de boel ofwel uitvoerig moet restaureren (geval geweest op de wallen, de waarde daarvan was hoog genoeg om dat te doen) ofwel met de grond gelijk moet maken (geval villa Oostzijde, de lap grond was waardevoller dan het pand)

Op 18 juni 2022 09:49:15 schreef Lambiek:

En die krakers wordt dat nog een probleem? Vaak heb je die er niet zomaar uit.

Verzet zal er altijd zijn, je maakt immers mensen dakloos. Maar in principe, als jij je sloop of renovatieplannen op papier hebt, komt de politie dat gewoon voor je oplossen.
Als je alleen maar vage plannen hebt, dan niet. Je moet binnen X maanden beginnen met je renovatie/sloop.

Best is wel om gewoon even zelf een briefje in te gooien bij die mensen met de data waarop je dat gaat doen. Krakers zijn mensen en daar kun je ook gewoon zaken mee bespreken.

Ik ken in mijn stad geen 'low profile' kraakpanden die met geweld ontruimd moesten worden. Om leegstaande speculatiepanden die van bekende pandjesbazen zijn in Amsterdam, wordt soms wat lastiger gedaan ;)

Als je wil, kan je ze ook een officieel huurcontract aanbieden. Dat is gedaan met diverse panden in Amsterdam (Vrankrijk, Occii, drukkerij Tetterode, de Vondelbunker en waarschijnlijk nog meer die ik niet ken). Vrankrijk is uiteindelijk ondergebracht in een verhuurstichting na aankoop. Het Slangepand er tegenover probeerde men te kopen na 25 jaar kraak, maar de eigenaar ging helaas voor andere huurders.
Maar of je wil gaan verhuren? Dan heb je huurders, die krijg je er nog lastiger uit en hebben meer rechten :)
Al kan je tegenwoordig ook tijdelijke huurcontracten en bruikleenovereenkomsten aanbieden

Overigens, dit zijn mijn ervaringen met krakers die zich lid voelen van de landelijke kraakbeweging en enigszins politiek geëngageerd zijn.

Er zijn ook andere 'soorten'. Denk daarbij aan een paar individuele daklozen die zonder planning een pand binnentrekken, koper stelen voor de verkoop of voor het onderhouden van een verslaving enzovoorts. Zij zetten zich niet in om huisvrede te krijgen, maar gaan ergens zitten, en zien dan wel hoe lang het duurt. Of dat nu dagen of weken zijn. Dat 'type' zal de woning beslist slechter achter laten dan dat ie werd aangetrokken.
De politieke krakers laten 'm meestal beter (doch rommelig) achter omdat het toch een woning voor meerdere maanden is.
De tijd van jarenlang kraken is voorbij.

De dakloze asielzoekers die zich bij een groep aansluiten, zijn meestal ook netjes. Maar die vind je vooral in leegstaande kantoorpanden die staatseigendom zijn.

Je kan vrij veel info vinden op Facebook over de verschillende groepen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

kraken mag allang niet meer nij mijn weten, je kunt ze er iig makkelijker uitkrijgen nu. er werd voorheen wel gezorgd dat men dat niet kon. door bijv een bouwkeet bij een leeg pand te zetten mocht er niet gekraakt worden. weet een pand wat allang weer bewoond is, maar er stond jaren een keet voor van een bouwbedrijf wat allang failliet was. er hadden daar toch krakers ingezeten, die hadden juist meer gesloopt. er zat een lift in, hydrauliek ding. hadden ze de dikke hydrauliekslang doorgesneden, er had 20cm olie in dat technisch hok gestaan. kon je 10 jaar later nog zien.

een pand uit de jaren 40 kwam leeg en werd gesloopt op termijn. ging ik met een stel collega's de nog inzetbare dingen uithalen. op t laatste de thermostaatkranen van de cv eruit, van de cv ketel heb ik wat essentiele dingen gesloopt zodat die niet meer in leven gewekt kon worden. exact 1 jaar nadat het leeg kwam werd dat pand dus ook gekraakt.

ken ook een gevalletje van lege school. een kennis had dat pand gehuurd van de gemeente voor 1 € de maand. als er een huurcontract was mocht het immers niet gekraakt worden, er zat nog wel voeding op en idd zat er ineens toch een kwekerij in. was ook moeilijk want wekelijks waren er deuren en ramen uit dus iedereen kon zo binnenlopen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kraken mag inderdaad al meer dan 10 jaar niet meer. Maar omdat er dus woningnood en leegstand is, gebeurt het nog steeds. Mensen hebben nu eenmaal liever eens strafblad, dan dat ze op straat moeten slapen.

Overigens geldt 'verhuren voor een euro' en er dan verder niets mee doen, gewoon als leegstand. Dan kan je er beter gewoon een opslagruimte voor verhuizende mensen van maken, ateliers voor beperkte tijd enzovoorts. Kan je er nog een paar tientjes of honderdjes per maand aan verdienen ook.

Ik zou graag zien dat het kraken stopt, maar dat zal pas stoppen als er geen leegstand meer is, ofwel als er geen woningnood meer is.
Maar de politieke situatie is helaas niet zo, dat de woningnood op de korte of middellange termijn verdwijnt. Dat is nu eenmaal waar mensen voor stemmen, en dat heeft gevolgen voor de woningmarkt en voor het leegstandsbeleid.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

//Offtopic, er is ook een grote groep krakers die principieel gewoon geen huur WIL betalen, dus oplossen ga je het nooit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

640 Euro voor een aansluiting herstellen is misschien duur, maar het is een goedkopere backup dan een generator...

Zeker als je die aansluiting alleen gebruikt voor pieken; dus je zonnepanelen/windmolen/accu systeem configureerd voor pak-em-beet max 2kW. Genoeg voor je verlichting, koelkast, tv, computer en al het andere wat continu aanstaat en veel energie per jaar gebruikt.

Een 2kW systeem is veel goedkoper dan een 5kW.

Die 10min lassen per week op 5kW kun je dan alsnog uit het net trekken.

evelo

Golden Member

640€ is niks ivgl met de andere kosten die je zal hebben om de woning bewoonbaar te maken.

High met Henk

Special Member

Idd agree, maar ik dacht dat ik dan dus als ik off grid ga een andere inverter nodig zou hebben.

Dan zou ik nu in een on grid inverter investeren en later in een off grid....
Dat zou ik zonde vinden...

Daarmee heb ik een uitkomst van dit topic: een hybride pv inverter

En goedschiks of kwaadschiks moeten ze eruit.
Beleefd vragen kan ook...
De juridische weg kan ook nog
En anders zijn er ook nog andere methoden

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 18 juni 2022 19:46:23 (21%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Die krakers weten waarschijnlijk wel dat ze aan het kortste eind trekken als het erop aankomt, dus ik zou inderdaad proberen met ze te praten en ze een redelijke termijn geven om te vertrekken. Eventueel kun je nog heel schappelijk zijn en aanbieden te helpen met het vervoer, als je een auto met aanhanger hebt.

Met een beetje mazzel heb je dan gelijk een kans om te zien hoe de binnenkant eraan toe is.

Ik zou vooral proberen geen vijanden te maken, ze hebben nog ruimschoots de kans om alles binnen te slopen, en aangezien jij niet kunt aantonen wat er al wel of niet stuk was, kun je dat nooit op ze verhalen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

640€ om de aansluiting te herstellen is geen geld. dat zal niet meer zijn als een nieuwe meter en de kabelmof herstellen in de straat. van 1 fase 25A naar 3 fasen 25A gaan kost je al de helft van dat bedrag, dat is 2 zekeringen erbij zetten en de meter vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Als daar een kwekerij in gezeten heeft, is de zwarte ploeg langsgeweest, de mannen van fraude. Die trekken de hele aansluiting van de muur, kabel word zo dicht mogelijk binnen bij de muurdoorvoer afgeknipt. (Dat alles nadat ze eerst buiten de kabel geknipt hebben, en een eindmofje gemaakt.)
Ik heb die mannen bij ons bedrijf weleens gezien, dat ziet er tragisch uit. Stukken muur hangen soms nog aan de kabelzadels en de aansluitkast.
Zij zien dat als bewijsmateriaal, voor als er een zaak gemaakt word.

High met Henk

Special Member

Buren gesproken: hij is uit de dijk gegraven!

Dus graafwerk verplicht.

Krakers krijgen we er wel uit.. Ik kan erg vervelend worden. Maar begin lief

@tidak de windmolen bij Steenbergen is vervangen voor een zwaarder exemplaar, maar op dezelfde locatie.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 18 juni 2022 21:58:36 schreef mvdk:
Als daar een kwekerij in gezeten heeft, is de zwarte ploeg langsgeweest, de mannen van fraude. Die trekken de hele aansluiting van de muur, kabel word zo dicht mogelijk binnen bij de muurdoorvoer afgeknipt. (Dat alles nadat ze eerst buiten de kabel geknipt hebben, en een eindmofje gemaakt.)
Ik heb die mannen bij ons bedrijf weleens gezien, dat ziet er tragisch uit. Stukken muur hangen soms nog aan de kabelzadels en de aansluitkast.
Zij zien dat als bewijsmateriaal, voor als er een zaak gemaakt word.

die afdeling weleens meegemaakt in een studentenhuis, na vondst 1 kleine kamer met plantjes. meter word van de muur getrokken, gaat mee en de rest van de bewoners van het pand moet dan maar zonder stroom verder vind men heel normaal. eigenaar moest zo 650€ aftikken dat er een nieuwe meter ingezet werd en het pand voeding hield. uiteindelijk was er niks aan de meter gedaan zo bleek, dat extra verbruik viel daar niet eens op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kopen zonder kijken dus. Spannend hoor. Ik vind de tuin wel een beetje rommelig.

Op 18 juni 2022 23:02:39 schreef Kilian:
Kopen zonder kijken dus. Spannend hoor. Ik vind de tuin wel een beetje rommelig.

tuin is geen punt, dat onkruid staat er in 3 maanden al. de kozijnen zijn wel slecht iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 juni 2022 23:02:39 schreef Kilian:
Kopen zonder kijken dus. Spannend hoor. Ik vind de tuin wel een beetje rommelig.

Dat is tegenwoordig een pré, sinds Tilburg University en NRC-HANDLSBLAD "De Wilde Tuin" propageren.
Niks bijzonders ovrigens want in de jaren 70 gaf tuinarchitect le Roy al zijn boek "Natuur inschakelen - Natuur uitschakelen" uit (1973).
De groene middenbrm van de Schenkkade in den Haag is daar een voorbeeld van, als tenminste een ovrijverige ambtenaar van groenvoorziening daar later niet anders over dacht. Ik ben er sinds decenia niet meer langs gekomen. De basis was het puin van het gebombardeerde Bezuidnhout, waar de natuur haar gang mocht gaan. Zag er prettig natuurlijk uit tusseen de kantoortorens!

Aansluiting bovengronds met 'antieke isolatoren' en houten palen, past wel in de omgeving, vermits dat nog is toegestaan (Een waarom niet op privé terrein). Dat zal veel godkoper zijn dan 'schieten en graven'.

Quote HMH:

Buren gesproken: hij is uit de dijk gegraven!

Dus graafwerk verplicht.

Zie boven....

Krakers krijgen we er wel uit

Op 18 juni 2022 23:57:07 schreef Tidak Ada:
[...]
Dat is tegnwoordig en pré, sinds Tilburg University en NRC-HANDLSBLAD "De Wilde Tuin" propageren. Niks bijzonders ovrigns want in de jaren gaf tuinarchitect le Roy al zijn boek "Natuur inschakelen - Natuur uitschakelen" al uit (1970). De groene middenbrm van de Schenkkade in den Haag is daar een voorbeeld van, als tenminste een ovrijverige ambtenaar van gronvoorziening daar later niet anders over dacht. Ik ben er sinds decenia niet meer langs gekomen. De basis was het puin van het gebombardeerde Bezuidnhout, waar de natuur haar gang mocht gaan.

Aansluiting bovengronds met 'antieke isolatoren' en houten palen, past wel in de omgeving. Vermits dat nog is togestaan (n waarom niet op privé terrein. Dat zal veel godkoper zijn dan 'schieten en graven'. Lekker rustiek technisch....

[...]
Zie boven....
[...]
Stinkbommtjes of andes H2S-gas? O-)
[...]
Ah, op die fiets ik miste het ding al een tijd, maar had niet door dat-ie vervangen was....

. Ik kan erg vervelend worden. Maar begin lief

Stinkbommtjes of andes H2S-gas? O-)

@tidak de windmolen bij Steenbergen is vervangen voor een zwaarder exemplaar, maar op dezelfde locatie.

Ah, op die fiets. Ik miste het ding al een tijd, maar had niet door dat-ie vervangen was....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 juni 2022 23:56:24 schreef testman:
[...]

tuin is geen punt, dat onkruid staat er in 3 maanden al. de kozijnen zijn wel slecht iig.

Even serieus: als je zo'n gok neemt en iets koopt dat minder dan casco oplevering is, dan heb je toch heel andere prioriteiten in je project dan de vraag of je €640 moet uitgeven voor een e-aansluiting die ze desnoods ergens in de dijk moeten uitgraven? Maak het paleis eerst bewoonbaar, neem een e-aansluiting voor de verbouwing en een nieuw gasketeltje en zie daarna verder, over 12-18 maanden. Die kosten zijn peanuts op het hele project, maar geven wel zekerheid.

High met Henk

Special Member

Gasketel dus zeer zeker niet.

Wordt meteen een warmtepomp en PV.

Moet het helemaal strippen en opnieuw opbouwen. Komt sowieso vloerverwarming in, als dat er niet ligt (zal wel niet)

Probleem zat hem er dus in dat je meteen de juiste keuzes maakt. Het zat hem niet in de 640€, maar in de aanschaf van on of off grid inverters!

Nu blijkt dat die hybride kunnen.

Je hebt wel vrij snel goedkoop elektriciteit nodig, met power tools etc. Heb wel generator geregeld, maar dat is ook erg dure stroom.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 19 juni 2022 07:31:27 (16%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
joopv

Golden Member

Op 18 juni 2022 09:26:34 schreef Ex-fietser:
[...]

Off, grid is leuk als idee in je hoofd, en het is leuk als hobby omdat hobby's geld mogen kosten. Of het is leuk omdat ongrid is gewoon onmogelijk is. Maar er geld mee besparen of verdienen gaat echt niet lukken.

Je zou de ervaring en kennis die je er gaandeweg mee opbouwd ook als return on investment kunnen zien. Er zijn zat ondernemers die met zo'n begin mooie bedrijven hebben opgezet.

Tidak Ada

Golden Member

Warmtepomp voor een pand uit die tijd (zitten wel spouwmuren in?) lijkt mij luchtfietserij. Zeker als die de warmte uit de omgevingslucht en oppervlakte water moet halen. Warmte uit diepere bodem doet dan weer denken aan de problemen die @Annemarie Jorritsma daar indertijd mee ondervond. Je mag niet zomaar diepte boringen verrichten. Dat staat de mijnbouwwet niet toe!
Je zult sowieso met isoleren moeten beginnen: vloerisolatie -~> geïsoleerde betonvloer leggen (gelijk met de vloerverwarming), Buitenmuren isoleren: eerst eventuele spouw isolatie. Indien geen spouw aanwezig aan de binnenzijde een goede isolatie laag, dan een dampremmende laagen dan aan de binnenzijde gasbeton van 15 cm dikte (een vergeten isolatie materiaal). Ramen vervangen en uitvoeren met drielaags thermopane met thermische coating (vereist een goeie GSM repeater.
Dakisolatie: zal hoogstwaarschijnlijk een nieuwe kap vereisen!
Eventuele vliering vloer isoleren. Heb ik veel baat bij gehad!
Buitendeuren geïsoleerd uitvoeren….
Als dat allemaal goed is uitgevoerd, kan je met warmte pompen voldoende uitkomen. Denk er wel aan gelijk Airco te installeren, want je zal ‘s-zomers je warmte kwijt moeten kunnen.

Maar eerst die krakers maar es zien kwijt te raken……

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb de laaste jaren op t werk ook wel van deze verbouwingen voorbij zien komen. oud pand, word rigoreus verbouwd. hele achterkant eraf, stuk eraan gebouwd en al. sommige met warmtepomp maar ook die een nieuwe gasketel hangen, wel al het leidingwerk vervangen. wat tegenwoordig meer normaal is dat men niet overal goed over nadenkt. nee de cv ketel blijft hangen die is pas 6 jaar, euh dat 21 jaar oude geval? de 6 jaar is de 1e keer dat de cv monteur er een sticker op plakte. er is geleerd op die klussen, zorg dat er naar de onbereikbare hoeken ruim buizen liggen, want er komt geheid nog vanalles bij en je kunt niks meer na de verbouwing. gaat de vloer eruit? leg een rode flex van meterkast naar achtertuin, bij oa warmtepomp en tuinverlichting nogal handig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Het woonhuis is van 1994...
Zal echt wel spouwmuren hebben..

Vloer gaat eruit als er geen vloerverwarming is.
Kun je dat ook meteen isoleren.

Wanden idd vol laten vlokken als dat nog niet gedaan is.

Dak en plafond isoleren.

En idd alle leidingwerk opnieuw inclusief pvc naar de schuren...

Achtertuin is een redelijk ruim begrip....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 19 juni 2022 10:22:08 (71%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Da's een stuk jonger dan het voor mij leek. Ik dacht zo op het oog, jaren '30.

Maar alleen volvlokken van de spouw is, warmtepomp in aanmerking genomen, volkomen onvoldoende. Die 10-15 cm 'Durox' is een goeie aanvulling, die echt renderend is. Zeker als je er nog een extra spouw tussen maakt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †