Off grid woonhuis met werkplaats

High met Henk

Special Member

Op 19 juni 2022 11:02:45 schreef Tidak Ada:
Da's een stuk jonger dan het voor mij leek. Ik dacht zo op het oog, jaren '30.

Maar alleen volvlokken van de spouw is, warmtepomp in aanmerking genomen, volkomen onvoldoende. Die 10-15 cm 'Durox' is een goeie aanvulling, die echt renderend is. Zeker als je er nog een extra spouw tussen maakt.

volledig niet: mijn huidige woning is van 1957 en heeft ook spouw en is volgevlokt en voldoet al ruimchoots voor een warmtepomp..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ik ga het topic even doornemen, daar het een hele hoop raakvlakken heeft met onze plannen.
(Varend woonschip, ook offgrid)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Op 19 juni 2022 11:12:54 schreef Jinny:
Ik ga het topic even doornemen, daar het een hele hoop raakvlakken heeft met onze plannen.
(Varend woonschip, ook offgrid)

Ik zie jouw nog geen grond warmtepomp inbouwen of een werkplaats met freesbank, lasapparaten en draaibank etc inbouwen, met alle respect...

en een windmolen zal wellicht ook al snel een probleem worden.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evelo

Golden Member

Op 19 juni 2022 11:12:54 schreef Jinny:
Ik ga het topic even doornemen, daar het een hele hoop raakvlakken heeft met onze plannen.
(Varend woonschip, ook offgrid)

https://youtu.be/uZAqDESCaCc

Leuk en leerzaam youtube kanaal vind ik. (wel een beetje verslavend).

Gaat over vanalles maar ook over zonnepanelen, batterijen, toilet, motor, kachel,...

Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2022 11:24:17 schreef High met Henk:
Ik zie jouw nog geen warmtepomp inbouwen of een werkplaats met freesbank, lasapparaten en draaibank etc inbouwen, met alle respect...

en een windmolen zal wellicht ook al snel een probleem worden.

Het kan allemaal.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Leuke verbouwing van de quote.

Grond warmtepomp typte ik en jij hebt het woord grond eruit gehaald.

Dat kan idd wel.

Windmolen kan wel, maar zet wel veel stress op je bootje die dus stevige fundatie moet hebben en evt ook stevige trossen en bolders.

Een werkplaats kan wel, maar meestal is op een woonschuit beperkt..

Hetzij Jinny een zeeschip koopt, maar dat zie ik nog niet gebeuren: volgens mij gaf ze aan dat ze er mee door het binnenland wil tokkelen en niet alleen buitengaats wil gaan..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

Ook ik zou die investering doen om opnieuw aangesloten te worden. Daarmee koop je tijd voor je verbouwing.

Op TV kijk ik regelmatig van die TV programma's en verbaas me altijd over de prioriteiten van zo'n bouw.
Mensen die kozijnen gaan schilderen terwijl het water met bakken door het dak komt en dat soort zaken.

Een waterdichte "ruwbouw" zou toch mijn prio 1 zijn, en dan tzt nadenken hoe je "off grid" of bijna "off grid" komt (als je dat nog wil).

Ook bij een eventuele latere verkoop haal je dat bedrag er dubbel en dwars uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mvdk

Golden Member

Ik kom regelmatig in Zuid Afrika, het is 350km rijden van de CPT airport naar m'n Asterix en Obelix dorpje. Ken het traject bijna uit m'n hoofd, zie de elektriciteitsdraden. Die stoppen soms op een plek waar geen huis te bekennen is. 25kVA trafo in de paal wat een boorgat van stroom voorziet. Vroeger stond daar voor zeker zo'n amerikaanse molen. Op boerderijen (plase) hadden ze meestal een aggregaatje, maar soms ook z.g. windchargers (afrikaans: windlaaiers). Toen werd in de jaren 60 het land van stroom voorzien, en al die dingen verdwenen. Je ziet nog wel hier en daar zo'n amerikaanse molen op een boorgat, maar het word minder. Zelfs nu, met regelmatige uitval, houden ze toch maar vast aan ESKOM. Een heel enkele keer in een kroeggesprek, dat iemand iets wil weten over hoe een asynchrone motor als generator te gebruiken. Maar het loopt meestal op niets uit.
Dan heb je ook nog de mensen die het voor "het milieu" doen. Mijn vrienden die naar NZ geëmigreerd zijn. Hebben daar een huisje in de bergen, geen stroomaansluiting. Er is een watervalletje in de nabijheid, maar dat is geen standhoudend water. 6 weken per jaar geen water. Er ligt een HDPE pijp, met een inline turbo-generator. Doet zo'n 300Watt. Een hele collectie batterijen achter het huis, sommige defect daarvan, wat ook nog maar rond ligt. T ziet eruit als een scrapyard. Uiteindelijk hebben ze toch maar een elektriciteitsaansluiting aangevraagd. Dat was een kwestie van 500mtr. In dat land gaat het argument milieuwinst niet op, ze zitten op het zuid eiland, en daar is genoeg waterkrachtstroom.

En sorry, dit verhaal heb ik nou geloof ik al voor de derde keer verteld.

Jinny op zoek naar een kabelhaspel met 300km kabel er op....

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Lambiek

Special Member

Op 19 juni 2022 11:44:36 schreef High met Henk:
Leuke verbouwing van de quote.

Grond warmtepomp typte ik en jij hebt het woord grond eruit gehaald.

Ja een grond warmtepomp valt niet mee op een varend schip. :)

Windmolen kan wel, maar zet wel veel stress op je bootje die dus stevige fundatie moet hebben en evt ook stevige trossen en bolders.

Je hebt ook kleine windmolens, dat zie je wel meer op schepen.

Een werkplaats kan wel, maar meestal is op een woonschuit beperkt..

Ik heb wel woonschepen gezien waar een werkplaats in zat om jaloers op te zijn.
En dat zou bij Jinny ook zomaar kunnen gebeuren. :)

Maar nu weer verder met jou topic.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik neem aan dat het schip van Jinny het grootste deel van de tijd vast ligt, en in de tijd dat ze aan het varen zijn, er een motor draait. Met een draaiende motor heb je triviaal wat elektrisch vermogen beschikbaar, en als je aangemeerd ligt langs een stromende rivier, lijkt het me veel eenvoudiger om dat stromende water te gebruiken om een beetje vermogen te maken, dan een kleine windmolen.

@HmH: misschien dat het aansluiten iets goedkoper kan als je zelf het graafwerk en ander voorbereidend werk doet, of is het gewoon een vaste prijs?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Jinny

Golden Member

Jinny gaat een werkplaatsje aan boord krijgen van ongeveer 5 bij 7.
Stroomvoorziening wordt met behulp van dieselgenny's en zonnepanelen, heul veul zonnepanelen, en een bak 2V accu's.
Warmtevoorziening gaat vooralsnog een diesel cv worden.
Zaakje gaat goed geïsoleerd worden..
Grondwarmtepomp is inderdaad een dingetje, dat wordt 'm niet...

In dat werkplaatsje komt -wel- een lasapparaat en een kolomboormachine, maar geen draaibank vooralsnog.
Wat niet is kan nog overigens...

Afmetingen zijn vooralsnog ingeschat op ongeveer 40 bij 5 meter...

Btw, CtC volg ik al een aantal jaren...
Hij heeft inmiddels zijn pijpenla verkocht en woont weer op de wal.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 19 juni 2022 05:18:50 schreef High met Henk:
Gasketel dus zeer zeker niet.

Wordt meteen een warmtepomp en PV.

Moet het helemaal strippen en opnieuw opbouwen. Komt sowieso vloerverwarming in, als dat er niet ligt (zal wel niet)

Probleem zat hem er dus in dat je meteen de juiste keuzes maakt. Het zat hem niet in de 640€, maar in de aanschaf van on of off grid inverters!

Nu blijkt dat die hybride kunnen.

Je hebt wel vrij snel goedkoop elektriciteit nodig, met power tools etc. Heb wel generator geregeld, maar dat is ook erg dure stroom.

Meteen de juiste keuzes maken is wel prettig, maar het stellen van de juiste prioriteiten en het managen van de risico's vind ik zeker zo belangrijk. Vaak is het verstandig een project in meedere stukken op te knippen en desnoods wat tussenstappen in te bouwen, die je eventueel later weer weghaalt, zodat je meer zekerheid (geld en tijd) krijgt over de uitkomst. Je hebt het voordeel dat je met dat pand niet meteen off-grid moet, maar dat je die keuze en het tijdstip zelf kunt bepalen.

Als je nu €640 besteedt aan een e-aansluiting, hoef je je nu niet druk te maken over de keuze van inverters en kun je die cash nog even in je zak houden, voor het geval er andere zaken eerder gaan tegenzitten.

Zelfs als je beschikt over ongelimiteerde financiële middelen en tijd, een betrouwbare aannemer met voldoende personeel voor de verbouwing, zekerheid hebt over levertijden van materialen, er geen onverwachte schade aan de constructie als gevolg van de kwekerij opduikt, er geen problemen met eventuele vergunningen kunnen ontstaan, er daar geen Bokkenrijders zijn die je generator, warmtepomp en leidingwerk tijdens de wederopbouw gappen, je desnoods nog een jaar of twee in je huidige woning kunt blijven en verzin nog maar wat, dan nog zou ik er voor kiezen het project in twee stukken op te knippen. Maar het is jouw feestje.

Op 18 juni 2022 22:38:30 schreef High met Henk:
Buren gesproken: hij is uit de dijk gegraven!

Dus graafwerk verplicht.

Krakers krijgen we er wel uit.. Ik kan erg vervelend worden. Maar begin lief

@tidak de windmolen bij Steenbergen is vervangen voor een zwaarder exemplaar, maar op dezelfde locatie.

Krakers krijg je er niet uit. Ik ken iemand die een oude bakkerij had. Hij wilde dat verbouwen. Maar voordat zover kwam was het gekraakt, gewoon in een klein dorp. Ik ben daar geweest en heb het gevolg gezien.

Er kwam me toch een tuig zitten.

  • Honden zaten in een kleine kamer met een paar matrassen waar letterlijk ook werd gescheten. Een gierkelder was er niets bij.
  • Alle leidingen uit de muren gesloopt. Gas, water, stroom. Alle apparatuur weg, helemaal niets meer over, alleen wat muren die ook helemaal vol gaten zaten.
  • Overal gaten in de betonnen vloer gekapt om te zien of er geen metalen vloerverwarming of waterleiding lag. Dat leek wel een maanlandschap.
  • Groot gat in het dak, volledig open met veel regenschade. Waarom weten we niet, misschien om de stank van de hondenpoep te laten ontsnappen.
  • Zeer dreigend gedrag.
  • Alles ontzettend smerig, je houdt het niet voor mogelijk.
  • En ze mochten gewoon blijven zitten, ze worden beschermd door de wet.

Als je dergelijke krakers hebt, heb ik maar 1 tip: je mond houden tegen de overheid, hopen dat de krakers zelf de overheid niet hebben ingeschakeld, en dan een illegale actie ondernemen om ze eruit te krijgen. Dat is de enige manier. En die actie moet heel snel zijn zodat ze niet de overheid of politie kunnen inschakelen.

Op 16 juni 2022 08:10:49 schreef High met Henk:
Wil in weer on grid, krijg ik aansluitkosten(1x) en weer vastrecht, transportkosten etc etc..
..

Je krijgt meen ik 800 euro vergoeding van het rijk , alleen maar omdat je een woonhuis aansluiting hebt.
Gaat netbeheer en meterhuur er af, houd je nog meer dan genoeg over.
(zolang het duurt natuurlijk, dat weet je nooit met de roverheid)

Ik denk dat ik daarbuiten kan.
..

Als hobby mag dat natuurlijk altijd.

het huis is niks groot in verhouding met de verdere bebouwing iig. ik gokte jaren 80 met het huisje, zag er niet zo oud uit mijn inziens. dat is een voordeel, als de huidige bewoners niet teveel gesloopt hebben dan is de installatie nog goed bruikbaar. stel dat de bovenverdieping alleen een nieuwe badkamer en schilderwerk vereist scheelt dat weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Op 19 juni 2022 15:00:19 schreef Hoeben:
[...]

Krakers krijg je er niet uit. Ik ken iemand die een oude bakkerij had. Hij wilde dat verbouwen. Maar voordat zover kwam was het gekraakt, gewoon in een klein dorp. Ik ben daar geweest en heb het gevolg gezien.

Kraken is sinds 2010 strafbaar. Daarvoor was het een drama.
Nu hebben ze alleen nog artikel 9: recht op een woning.

En ja, dat heb ik ook, zeker als mijn woning verkocht is.

Dat gesloopt heb ik al rekening mee gehouden.
Ik heb 3 maanden om te verbouwen en in die tijd wil ik de infra in orde hebben, 2 slaapkamers, een woonkamer en een keuken.

Voor infra moeten toch alle wanden, plafonds en vloeren open,
Daar vlak afwerken en het is weer bewoonbaar.

In die 3 maanden ga ik er zelf al permanent wonen en verbouwen. De keuze on/off grid hoef ik nu dus nog niet te maken idd met een hybride omvormer. Dus off/on grid discussie is daarmee ten einde voor mij.

Ga dan wel naar 48 V toe.

@jinny: dat is een flinke werkplaats op een tobbe..
Houd je nog woonruimte over?? Meen dat je een niet al te grote schuit zocht ivm sluizen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Op 19 juni 2022 15:36:55 schreef High met Henk:
[...]
@jinny: dat is een flinke werkplaats op een tobbe..
Houd je nog woonruimte over?? Meen dat je een niet al te grote schuit zocht ivm sluizen.

Het gaat een spits (net geen 40 meter lang en 5 meter breed) worden Sven, en daar is ruimte zat...
Als in, de originele woning gebruiken om te wonen tijdens de verbouwing.
Ruim gaat gebruikt worden als (van voor naar achter), werkplaats, garage (boven de werkplaats), gastenkamer, badkamer, masterbedroom, keuken, geisoleerde en gekoelde stores.
Totale lengte ergens iets van 28 meter op de buikdenning, 25 meter op de luikenkap.
Na afloop vd ruimverbouwing gaat de originele woning woonkamer worden...
Ongeveer 17 meter vd luikenkap gaat vol liggen met panelen en een stuk of wat daklichten.
De eerste 7 meter vd luikenkap blijft afneembaar ivm de auto uit het schip tillen. (en een meter om de luiken te stapelen)
Accu's kunnen in de herft voorin, ruimte zat. (en mogelijkheid tot ventileren)

Als gezegd, plannen zat.
Na verkoop huis kunnen we nog een poosje op onze vakantietobbe wonen als we willen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 19 juni 2022 11:24:17 schreef High met Henk:
en een windmolen (op een boot) zal wellicht ook al snel een probleem worden.

Boten hebben de neiging op water te liggen. Op water staan meestal geen bomen of andere hoge dingen, wat er voor zorgt dat het op water harder en vaker waait dan op land.

Dat maakt windmolens een stuk efficiënter op water dan op land.

Ook de krachten vallen wel mee. Hoeveel wind denk je dat een zeilboot vangt? Stuk meer dan een windmolen in ieder geval. (Tenzij je een 8MW offshore molen op je bootje wil....)

Gewoon in de gaten houden wanneer de heren krakers weg zijn. De hele boel naar buiten sodemieteren en zelf met wat stevige familie aan tafel gaan zitten feesten. Als nieuw huis party.
Van te voren wel even uit vissen hoeveel erin zitten, het is wel de zaak in de ruime meerderheid te zijn.

Uiteraard hou je je van de domme en tegen over de politie gewoon volhouden dat je een huis hebt gekocht en dat er alleen maar oude rotzooi in het huis lag en verder onbewoond.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 19 juni 2022 17:37:13 (27%)

High met Henk

Special Member

Er zitten er tussen 20 a 30
Altijd volk daar dus..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik ben dit topic uit interesse voor onderwerp off grid aan het volgen.
Maar wat zijn dieselgenny's precies. Is genny gewoon een generator voor electriciteit op te wekken?
Wat ik me afvraag zonder me in dit topic te mengen of te kapen is het wel mogelijk om off grid te gaan voor elektriciteit als je niet een stevige aansluiting voor je werkhok wilt hebben, niet zo hogen eisen stelt aan verwarmen, best kan leven met een dagje zonder electritiek en kookt op gas?
Ik ben met mijn beste vriendin uit interesse eens aan het babbelen over tiny houses en daar is offgrid natuurlijk wel een mogelijk onderdeel van het concept. En moest er daarom aan denken bij dit topic. Ik hoef daar helemaal geen uitgebreid antwoord op, dan zou ik wel een topic aanmaken maar meer in algemeen gezegd, zouden jullie het dan wel mogelijk achtte?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Is genny gewoon een generator voor electriciteit op te wekken?

Ja, tenzij ik iets gemist heb. Er zijn altijd mensen die interessant moeten doen door niet-standaardterminologie te gebruiken. Het weze hen gegund.

Gewoon in de gaten houden wanneer de heren krakers weg zijn. De hele boel naar buiten sodemieteren en zelf met wat stevige familie aan tafel gaan zitten feesten.

Perfect plan, reken mij maar mee als feestneus (met stevige gereedschapskoffer achter de hand)! Desgewenst sta ik zelfs - mét koksmuts - aan de bbq!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 19 juni 2022 20:36:03 (42%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik vind het helemaal niet erg als er met vaktermen of merken die geworden zijn soortnaam gegooid wordt. Denk aan een megger bv. dat is eigenlijk een merknaam, geen benaming voor het apparaat. Maar bij twijfel vraag ik het even anders kun je soms niet het hele topic volgen ;)

High met Henk

Special Member

Brains: ik heb geen probleem met de topic kaap, mijn vraag is reeds beantwoord.

Echter een grond warmtepomp kan denk ik moeilijk in tiny house... Ik heb hier 1hA grond en bijna geen buren...

Zonnepanelen: ik denk aan ca 26 panelen van 370 kwp.. Die ga je niet op een tiny hous leggen. Maar 3 a 4 panelen moet kunnen.

Ik heb een grote schuur waar ik accu's kwijt kan. Die zul je niet hebben.

Al met al zul je flink moeten terugschalen tov. Hetgeen ik voor ogen heb...ook zou ik nooit dergelijke accu's in mijn huis zetten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???