Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Lucky Luke

Golden Member

Op 21 april 2022 19:09:15 schreef Lucky Luke:
Rest mij hooguit nog een oscillatortje te bouwen om de kristalfrequentie te achterhalen. (En me af te vragen waarom het doorzichtig is)

Ik heb de verpakking gevonden, met label. Het is een Epson FC-135, inderdaad een kristal.
https://www5.epsondevice.com/en/products/crystal_unit/fc135.html

Deze is 40 kHz, 12.5 pF, 20 ppm. J842J, de eerste J is de frequentie, 8 is productiejaar, 42 productieweek, en de laatste J een interne aanduiding. (Blz 3 van https://support.epson.biz/td/api/doc_check.php?dl=app_FC-135&lang=…)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Ik zoek dit SOT-23 onderdeel (opschrift: 3L en een gekantelde 9):

Want mijn vader heeft de mechanische ventilatie dusdanig grondig schoongemaakt dat het van de print verdwenen is:

Wat tot gevolg heeft dat de ventilatie-box zodra je 'm aansluit met ongekend enthousiasme begint te ventilatieboxen en met geen mogelijkheid te temmen valt. (Hij draait dus constant op de hoogste stand).

Technology connections zou zeggen "through the magic of buying two of them": de foto is van de print van een andere MV box. Maar het huis is nu dus ongeveer half zo geventileerd met als enige andere optie ' extreem goed geventileerd maar een tikje lawaaiig'. #firstworldproblems.

Ik zou dus graag weten wat het onderdeel is. Het dikke spoortje (pin 2) zit aan de +5V (edit: uit een 7805), de andere spoortjes kan ik nog niet zo best volgen, zitten iig geen van beiden aan GND. (EDIT: pin 1, de linker, zit aan de bovenkant van de print aan een weerstandje en een (zener?)diode. De diode zit met het streepje aan voornoemd weerstandje en met de andere kant aan GND. Het overgebleven derde pootje zit aan wat weerstandjes die onduidelijke kanten op gaan)

Voor de volledigheid: dit is de onderkant van de hele print. Komt uit een zehnder comfofan S.

EDIT@Rob040: Een aantal online SMD codebooks maken ook BC858 van "3L" . Da's natuurlijk nog geen garantie...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
rob040

Golden Member

Thevel

Golden Member

Op 16 mei 2022 20:01:28 schreef Lucky Luke:
Het dikke spoortje (pin 2) zit aan de +5V

En die zit aan de emitter van de transistor, een BC858C zal dus heel goed kunnen kloppen.

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb er een BC857B ingezet (omdat ik geen BC858C heb liggen). De MV box is getemd en laat zich ook weer regelen met de 0-10V potmeter. :) (Misschien/gevoelsmatig is het regelbereik wat veranderd, de versterkingsfactor van de -B is lager, maar da's te compenseren door die regelknop wat te verdraaien)

Mooi stukje circuitsonline-magie zo, ging erg snel!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Thevel

Golden Member

BC857B ingezet (omdat ik geen BC858C heb liggen).

De BC857 heeft een hogere CE spanning dan een BC858, stuk zal hij dus niet gaan...

bprosman

Golden Member

Op dit moment heb ik een "LED Werklamp" van Cranenbroek waarbij het voor nu lijkt dat er 1 cel "dood" is. Printje er uitgehaald , het schema van de LED driver is bijna 1:1 de datasheet met als toevoeging een zenerdiode (denk ik).

SMD Zener (?) met als opschrift WM, is er dan af te leiden welke waarde die heeft ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Meet de werkspanning van de led(s). Lees de werkspanning van de condensator af. Ga daartussenin zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voor een SOD-123 marking WM vind in 16V zeners en 20V. Die laatste heeft nog een jaar/maand code dus die lijkt het niet.
Waarschijnlijk dus een 16V zener (BZT52-C16).

-edit- Als het een SMA behuizing is kan het heel misschien ook nog een TVS zijn?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hij zorgt er voor dat de boost converter zichzelf niet opblaast als er geen led aangesloten is. Omdat ie BOOST, is er niet echt een bovengrens aan de uitgangsspanning als de led niet aangesloten is. Dus dan gaat ie bij "geen uitgangsstroom" (i.e. losgekoppelde led) gewoon de spanning opvoeren totdat ie kapot gaat. De zener voorkomt dat. Er loopt max de feedback-spanning / 1k = 220 µA.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby luke

Honourable Member

Ik heb hier drie NPN transistors liggen, maar ik vind er geen gegevens van.
Ik heb reeds alle nummers ingegeven, maar niets gevonden.
Iemand een idee?

flash2b

Special Member

Zat in een partij displays van de Beesterzwaag markt:

Opschrift: DIFEX 29602 KR 327 94271

Overduidelijk Philips (Krefeld fabriek, 1994 vintage) ik denk als kanaal indicator gebruikt en er missen 2 pennen, waarvan één niet word gebruikt.

Ik ben op zoek naar de aansluit gegevens, want er zit een chip onder de 7 segment display.

maartenbakker

Golden Member

De datumcode zou ook 327 kunnen zijn, dus zelfs 1983 zou nog kunnen.

Kan zijn dat hij in een VCC videorecorder is gebruikt, dat zou je ook nog kunnen checken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als het 1983 is, kan een ktv ook nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juni 2022 22:45:10 schreef testman:
als het 1983 is, kan een ktv ook nog..

Dat denk ik ook. Het nummer 29602 past bovendien niet zo goed in de numerreeks die Krefeld in die jaren voor video gebruikte. Alleen de afkorting DIFEX kan ik alsnog niet plaatsen. Mogelijk toch voor een ander apparaat.

1983 is echter wel zeker, althans veel hybrides uit die tijd begonnen op dezelfde manier met KR3 en daarachter een plausibel weeknummer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 juni 2022 14:26:32 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier een controller van een hometrainer liggen (Matrix E1x elliptical trainer), daar hoort een lithium polymeercel in met 3 draadjes.
Het probleem is dus: wat voor accupack moet daar in (is plat rechthoekig)? Het is een optional battery pack.
De manual heb ik gevonden maar geen specificatie van de spanning/capaciteit van de cel:
https://content.johnsonfit.com/inc/uploaded_media/07f26e9e3144dc2e9890…
Natuurlijk is er nergens iets te vinden.

Er kan een adapter van 12V op aangesloten worden. Dus redelijkerwijs denk ik dat het een 2 cell pack is van 7.4V of zo.

Wie oh wie herkend dit ding?

In het (waarschijnlijke) charging circuitje zit een microchip SO8 chippie met de volgende opdruk:

738444
028USJ

Die kan ik ook nergens vinden, misschien dat het een specifiek IC is of een uC die de charging regelt. Misschien dat ik daar iets uit af kan leiden.
Iemand die weet welke chip dit is?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Wat een mallotige handleiding... :)

Er staat van de meest exotische onderdelen in hoe ze vervangen moeten worden (bijv. de trap-as), en over de batterij niets...
(alleen dat je hem vervangen moet indien defect)

MCP73844 is een laad-ic: https://www.microchip.com/en-us/product/MCP73844

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 20 juni 2022 19:55:35 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor het type nummer, altijd weer bijzonder hoe je dat gevonden hebt. Het vermoeden is dus juist dat het een 2 cell pack zou zijn.

Maar wat het werkelijke typenummer nu is, is me niet duidelijk. Waar die laatste 4 voor staat is me niet duidelijk?

-edit- Ik neem aan de 8.4V versie ik zou het anders ook niet weten.
Nu nog een paar cellen zien te vinden die passen.
En uitzoeken waar het 3-de pinnetje precies aangesloten is.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 20 juni 2022 21:22:26 (15%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Ik wist dat al die microchip chargers met 73xxx beginnen... :) NTC:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de 8 pins MSOP versie zonder TERM dus.

Ik moet even kijken of dat 3-de pinnetje aangesloten is:
-edit- Nergens dus.

De SENSE weerstand is 300 mOhm. Ca 365 mA charging current dus.
Volgende vraag is dus wat voor capaciteit had de cel.

De afmetingen zijn niet groter dan 105 x 15 x 25 mm

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
hobby luke

Honourable Member

Op 9 juni 2022 12:26:56 schreef hobby luke:
Ik heb hier drie NPN transistors liggen, maar ik vind er geen gegevens van.
Ik heb reeds alle nummers ingegeven, maar niets gevonden.
Iemand een idee?
[bijlage]

Iemand die al iets meer weet over deze transistors ?

MVG,
Luc

[Bericht gewijzigd door hobby luke op dinsdag 21 juni 2022 08:16:16 (70%)

Post eens een foto van de onderkant van die tor? Is de pin isolatie klein of groot? Dat is een indicatie of het een hoogspanningstor is of niet.

Verder om terug te komen op mijn accu probleem: De cellen zouden 7.4V moeten zijn, maar de MCP738444 is 8.4V ? Rara dit kan toch niet kloppen? De andere optie is 8.2V of 4.1/4.2 voor de single cel variant.

Wat mis ik hier?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Het lijkt me dat 738444 de 8.4v versie moet zijn... (vreemd genoeg staat het niet in de datasheet)
Waarschijnlijk heeft men al het onnodige weggelaten, omdat de behuizing zo klein is...

Maar dat klopt toch ook?
Voor 7.4v (3.7v per cel) cellen is de geladen toestand 8.4v (4.2v per cel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten