Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Op 21 juni 2022 20:30:55 schreef Arco:
Maar dat klopt toch ook?
Voor 7.4v (3.7v per cel) cellen is de geladen toestand 8.4v (4.2v per cel)

Ik ben dus op het verkeerde been gezet, in het datasheet staat dat het ding omschakelt op constant voltage mode als de cel vol is. Het leek me raar dat dit 4.2V is bij een 3.7V nominale cel. Ik weet dat sommige soorten cellen heel gevoelig zijn voor te hoge spanningen, blijkbaar niet voor LiPo's.
Net even opgezocht en inderdaad 4.2 is de "vol" spanning. Dus die had ik effe gemist.

Dit zou wel eens kunnen passen in het betreffende vakje: https://www.conrad.nl/nl/p/reely-lipo-accupack-7-4-v-600-mah-aantal-ce…

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Right! Dat soort cellen zou er in passen, behalve dan dat deze VEEL kleiner is dan de maten die jij hebt opgegeven. Als we aannemen dat het vakje precies groot genoeg is voor wat er vroeger inging, en lichtelijk optimistisch dat accus 2x beter geworden zijn moet je minimaal ongeveer de helft van het volume vullen om ongeveer dezelfde capaciteit te hebben als het origineel.

Jou conrad accu is 142CC terwijl het vakje 393CC zou zijn. Het verschil is minder groot dan mijn eerste schatting maar nog steeds meer dan de optimistische factor twee die heb gebruikt.

Ik heb even bij hobbyking gezocht en kwam uit op deze zoektermen.

Daar rollen dan 2 accus uit die ongeveer 1000mAh zijn.

Hobbyking is een chinese winkel. Maar omdat ze weten dat 95% van hun klanten de capaciteit van lithium accus gewoon kan meten zullen ze NIET liegen over de capaciteit van de cellen. Bij Conrad ligt dat anders. Die vertrouw ik al minder dan deze chinees.

Voor die 2 euro prijsverschil hoef je het niet te laten. Het zijn de verzendkosten die een significant verschil kunnen veroorzaken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
hobby luke

Honourable Member

Op 21 juni 2022 20:08:59 schreef henri62:
Post eens een foto van de onderkant van die tor? Is de pin isolatie klein of groot? Dat is een indicatie of het een hoogspanningstor is of niet.

Hier een foto van de onderkant.
Het zal dus geen hoogspanningstor zijn denk ik.

Beste allemaal,

Ik vroeg me hoe deze werken? Draadloos? Is dat via BT of Wifi of welk verbindingstype dan ook?

Arco

Special Member

Dat werkt met papier en een printer... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo hallo, wie kan mij vertellen wat het grote "blokje" is in deze schakeling?
Dit zit achter op een industriële voltagemeter (zo'n mooie grote ronde ding), echter heb ik niet voldoende elektrische kennis en heb totaal geen idee wat het grote blokje is en doet. Mijn wilde gok zou zijn een varistor of condensator?
Er zit een stekker aan en als je die in het stopcontact (op goed geluk ;)) doet slaat de meter uit. Met de potmeter kun je hem ook nog instellen welke waarde hij aangeeft, het doet wat het moet doen... alleen wat dat blokje is...?

Het rode dingetje lijkt mij een diode, klopt deze vermoeden?

https://i.ibb.co/XJZjrgR/IMG20220408100759.jpg

Arco

Special Member

Je bedoelt de gekleurde 'toffee'? (philips 'engelse drop')
Da's een foliecondensator van 1.2uF

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Condensator is correct.
Als ik mij goed herinner zijn deze polyester-film gemaakt door philips en mullard in de jaren 60-70.
Google tropical fish capacitor als u meer wil weten of een vervanger zoekt.

Rode ding is inderdaad een diode.

RAAF12

Golden Member

Het is blijkbaar een meter om gelijkspanning mee te meten. Met de diode en condensator wordt de 230V AC gelijkgericht en afgevlakt. De condensator is geschikt voor 250V DC.

maartenbakker

Golden Member

Waardoor de condensator feitelijk ondergedimensioneerd is. Echter laat Philips bij deze types 40% overspanning toe gedurende 1 minuut per uur.

Mogelijk is de meter dus nooit bedoeld om continu te meten, bedoeld om een 127V netspanning of andere lagere wisselspanning te meten, of de condensatoren zijn stiekum nog beter dan Philips beweert.

Normaalgesproken dient een condensator op die plaats een werkspanning te hebben van tenminste wortel 2 (al dan niet toevallig 41%) maal boven de hoogst voorkomende netspanning. Bij de betreffende reeks (C280, 2222 342, Engelse drop, Tropical fish) kom je dan officieel uit op een type met 400V werkspanning.

EDIT: Als ik nog eens naar de foto kijk, dan is het gewoon een knutselwerkje geweest om de meter te kunnen demonstreren. Als je hem zelf langer dan een minuut per uur gaat inschakelen, is het verstandig om er een 400V of hoger type foliecondensator in te zetten. Verder is deze ook fysiek beschadigd (uit elkaar getrokken) wat hem minder betrouwbaar maakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je bedoelt toch zeker 141% ipv 41% ?

( wortel 2 (al dan niet toevallig 41%) maal de hoogst voorkomende netspanning)

Typefout. Er staat "maal" waar "boven" moet staan.

Maar ik ben het er niet mee eens. Je mag op een "net" wel wat pieken en zo verwachten. Die worden netjes gelijkgericht en zo kan deze piekspanningsmeter best meer dan de toppen-van-de-sinus aan gaan geven....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 6 juli 2022 22:12:52 (68%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Thanks, moest inderdaad boven zijn.

Er kunnen inderdaad pieken optreden, maar kennelijk vallen die wel binnen de specificaties van de gemiddelde op die plek gebruikte foliecondensatoren en elco's. De 400V versie van de engelse dropcondensatoren mag 1 minuut per uur pieken zien van 25% boven de nominale werkspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank voor de antwoorden, hier kan ik wat mee. De meter is afkomstig uit een veiling, waarvoor hij gebruikt is durf ik niet te zeggen

Het is een meter gemaakt door Gossen en die afkomstig is van technisch groothandel Lindeteves, een stukje antiek want deze handel bestaat (vlgs mij) sinds 1978 niet meer. :)
Op dit moment heb ik nog geen idee wat ik er mee ga doen, aangezien hij nog wel uitslaat zou het mooi zijn als de klok een andere functie krijgt. Mijn idee was om er een echte 24-uur klok van te maken of er een temperatuurmeter van te fabriceren. Beide door middel van een arduino.

Hier nog de foto's van de voorkant.
https://i.ibb.co/h16Sbqg/IMG20220707094922.jpg
https://i.ibb.co/SwpQgN1/IMG20220707094934.jpg

RAAF12

Golden Member

Je kan de meter openmaken en de voorschakelweerstand eruit halen. Waarschijnlijk is het een 1mA meter volle schaaluitslag.

Dus dan heel voorzichtig de weerstand meten zodat je kan uitrekenen wat voor voorschakelweerstand je bijvoorbeeld voor "5V volle uitslag" nodig hebt. De weerstand is verwaarloosbaar.

Dat zal ongeveer 5k worden. Neem 4k7 en je kan met 5V net voorbij "volle schaal" zodat je met PWM op de arduino de meter van nul tot "volle schaal" kan uitsturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi, Weet iemand hoe zo'n weerstand heet ?
Deze zat in een schakelende voeding.
en zou dit een 2 Watt type zijn ?

Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Fusible resistor.
Waarde 0.5Ω en aan de afmeting te oordelen 3W.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco, hier kan ik wat mee ! :)

Toevallig dat men nu over fusible weerstand heeft hier.
Ik wilde net vragen, onder welke term vind ik die op AliExpress of eBay? Gisteren geprobeerd maar kon ze niet vinden
Ik zou er graag een kitje van hebben voor in grijp voorraad te hebben als ik eentje nodig heb. Net als een gewoon weerstand kitje dat ik heb voor als ik eens eentje nodig heb. Dat wat mindere kwaliteit is vind ik niet heel erg. Het is meer om te testen. Werkt het weer dan zet ik hem op de onderdelen bestellijst zodat ik later betere mee bestel.
Sorry, zie nu dat deze vraag eigenlijk meer is voor waar vind ik dit onderdeel topic.

Sorry dubbelpost

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 8 juli 2022 14:56:45 (97%)

Weet iemand wat het blauwe component is? Het lijkt een jumper of header, maar hoe en wat begrijp ik niet:

Het zit op een oud Heidelhain interface boardje voor een encoder. 23097303:

Ik probeer te begrijpen hoe het werkt, om zo een moderne(re) encoder aan te kunnen sluiten op een Quadra Chek 2000. Het is niet zo simpel als het lijkt, zo zit er ook een geverfde dikke film module op.

Andere informatie over Heidelhain encoders (buiten wat vlot uit Google te trekken is), is ook welkom.

[edit]
Het is niet meer zo belangrijk, anders dan voor de leuk. Na wat puzzelen vanmiddag bleek dat ik bij mijn lineaal die interface print helemaal niet nodig heb.
Wat er uit komt is TTL in quadratuur. Dus aansluiten, resolutie instellen en meten :P

Arco

Special Member

Ik wilde net vragen, onder welke term vind ik die op AliExpress of eBay?

Ik geloof niet dat je daar setjes van vindt (te weinig vraag, los kosten ze maar 12 cent bij TME, minder als 2 cent bij grote aantallen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 8 juli 2022 14:54:50 schreef brains:
Toevallig dat men nu over fusible weerstand heeft hier.
Ik wilde net vragen, onder welke term vind ik die op AliExpress of eBay? Gisteren geprobeerd maar kon ze niet vinden
Ik zou er graag een kitje van hebben voor in grijp voorraad te hebben als ik eentje nodig heb. Net als een gewoon weerstand kitje dat ik heb voor als ik eens eentje nodig heb. Dat wat mindere kwaliteit is vind ik niet heel erg. Het is meer om te testen. Werkt het weer dan zet ik hem op de onderdelen bestellijst zodat ik later betere mee bestel.
Sorry, zie nu dat deze vraag eigenlijk meer is voor waar vind ik dit onderdeel topic.

Testen kan toch ook met een ‘gewone’ (niet-flameproof) weerstand? Zowel ‘slechte’ als goede kwaliteit kopen is 2x geld uitgeven (aan iets dat je misschien niet eens nodig hebt. Dan beter een paar extra kopen op moment dat je ze nodig hebt. Then again, zo lopen bij mij de raaco’s langzaam vol… want in het verleden vervangen componenten bieden geen garantie voor de toekomst, het optreden van defecten kan fluctueren)

Op 8 juli 2022 15:10:58 schreef Aart:
Weet iemand wat het blauwe component is?

Is het iets waar draad met stugge kern in moet? (Een soort printkroonsteen-varaint van de steeklasdop, zegmaar) (Maar wat is dat ene busje dan?) (ik weet het dus ook niet)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 8 juli 2022 15:47:41 (12%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten