Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Op 7 juli 2022 12:14:41 schreef mel:
Ik zoek 3 condensators, 0,1 U 1000V.axiaal. Waar vind ik die?

Als het ook gewone MKT mag zijn dus wat minder pulsvast dan MKP, ik heb ze nieuw liggen (eigen grijpvoorraad, niet online dus als je interesse hebt mail maar even) uit de Vishay/Roederstein MKT1813 reeks.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 juni 2022 17:35:15 schreef KellyDK:
Ik heb een aantal 7611DCPA (origineel van Intersil) ...
Er zijn een aantal Chinese aanbieders maar daar heb ik een beetje mijn twijfels bij :)

Ik heb het er dan uiteindelijk toch maar op gewaagd en ze in China besteld. Ik heb wel drie pogingen moeten doen; de eerste twee verkopers moesten elk na een week toegeven dat ze ze toch niet konden leveren. Maar de derde wel. Ze zijn gisteren aangekomen, en... ze werken nog ook!

Henry S.

Moderator

Op 7 juli 2022 12:14:41 schreef mel:
Ik zoek 3 condensators, 0,1 U 1000V.axiaal. Waar vind ik die?

Wat voor condensator?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 9 juli 2022 15:30:23 schreef Henry S.:
[...]
Wat voor condensator?

Het zit in een hoogspanningscascade van een scoop.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Wordt die cascade uit een flybacktrafo gevoed of een traditionele?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha mel,

Dat is absoluut geen probleem, ik weet de uitvoering niet ?
Is het een schijfje dan zijn er 28 leveranciers waaronder Conrad, Reichelt van 9 eurocent tot 65 eurocent !
Bij deze jongens https://webshop.domoticx.nl/index.php?route=product/product&product_id… 15 cent en maar 1,92 euro verzenden :D
Daar moet Farnell nog eens over na denken dat is niet te doen :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Vraag was voor axiale condensatoren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben op zoek naar een distributie blok waar ik 2 kabels met 4 aders van minimaal 70 en 95 mm2 mee kan doorverbinden. De ene kabel is koper (19 strands) en de andere aluminium (massief).

Ik zou ik een 3-voudinge standaard busbar (steek 60mm + montage blokken) kunnen pakken met bijbehorende haakse aansluit klemmen waar je 95mm2 in kunt stoppen. Dat is makkelijk te krijgen. Beide kabels vertikaal invoeren.
Maar ik moet ook de nul doorverbinden. Dan kom ik dus de N-rail tekort en moet ik er weer iets bij gaan beunen.

Het mooiste zou zijn een getrapt blok met 4 rails in hoogte versprongen waar ik dan kabelogen op kan vastzetten minimaal 125 of 160A. Ik heb wel wat gevonden bij de TU: Eriflex TR 250A, maar ik heb zo'n vermoeden dan ik er geen ogen van 95 mm2 op kan zetten zonder kortsluiting met de andere rails te veroorzaken, want die zijn 10 mm gat en de rail van die Eriflex maar 8mm. Ik kan ook geen maat-tekening vinden van dat blok. Mijn onderbuik gevoel zegt dat het wel erg krap is.

Iemand nog een ander creatief idee/leverancier die iets levert wat ik zou kunnen gebruiken?

Anders moet ik zelf iets van kunststof gaan maken met 4 busbar rails. Of voor de eerste optie kiezen met een extra losse busbar rail voor de NUL.

Het hele spul moet in een kunststof kast komen, met aan de onderkant twee wartels voor 45 en 35 mm kabel diameter. Moet wel stevig zijn dus.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 9 juli 2022 20:55:00 schreef Arco:
Vraag was voor axiale condensatoren...

Kleine ceramische condensatortjes passen misschien wel, maar willen onder zware omstandigheden (zoals een flyback op een beetje fatsoenlijke frequentie) nog wel eens barsten... Maar onder die omstandigheden wil je ook polypropyleen of eventueel polycarbonaat hebben en geen polyester.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wil graag zoiets maken:

Dit schema is eerder gepost op circuitsonline, er werden toen wat aanpassingen aanbevolen. Ik kan die niet meer terugvinden, iemand...? Veder zoek ik een optocoupler die minder stroom trekt. Het liefst een jelly-bean, dus eentje die niet te duur en goed verkrijgbaar is. De huidige optocoupler trekt iets van 10 mA.

//edit
Overigens heb ik zelf ook al wat aanpassingen in gedachten. Ik wil de voedingsspanning op een andere manier genereren. Voor een euro of drie heb je tegenwoordig een klein AC-DC voedinkje of een geïsoleerde DC-DC converter.

//edit 2
ik heb zelf de 6N139 gevonden, maar ik heb nog meer vragen, ik denk ook dat ik toch voor een andere aanpak ga. Ik open wel een nieuw topic.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op dinsdag 19 juli 2022 11:08:25 (11%)

Arco

Special Member

Spanning opwekken gaat toch goed zo? (geisoleerde dc-dc heeft geen meerwaarde)
Stroom kun je beperken door R1 te verhogen. Bij niet te zware belasting en pwm is 1mA al voldoende...

Een jelly-bean optocoupler is me een raadsel? (nooit van gehoord)
Wat daar het dichtst bij komt is een vactrol, maar die is hier niet op zijn plaats...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Zou dan ook voor een driver gaan na het optisch element. 15V als hulpspanning is beter voor BUZ.

Ik zag meteen dat het er elektuur-achtig uitzag. Hier staat hij: https://www.learningelectronics.net/circuits/dimmer-with-mosfet.html

Maar dit heeft een erg zwak punt: de FET aansturing is niet gesynchroniseerd met de ingang-pwm. Dat gaat tot allerlei verschijnselen leiden waarvan knipperen nog de minst erge is. Ik zou niet graag een hoog-frequente PWM op een lamp en bedrading willen zetten. Dit hoort niet thuis bij een hobbyist. En als de spanning van de PWM te laag is gaat de fet te weinig open en wordt hij warm.

Elektuur heeft vaak leuke dingen, maar deze vind ik wel een misser.

Wat dan wel:

Maak van die PWM een DC met een RC netwerk. En maak met die DC een fase-aansturing, daarvan staat internet vol met schema's. Dat kan ook met een FET en bijvoorbeeld een 555 of een opamp.

Henry S.

Moderator

Op 9 juli 2022 15:53:20 schreef mel:
[...]
Het zit in een hoogspanningscascade van een scoop.

Dat bedoel ik niet, als je om een condensator vraagt dan is het handig om de soort (materiaal) op te geven.

Op 17 juli 2022 13:56:34 schreef Arco:
Een jelly-bean optocoupler is me een raadsel? (nooit van gehoord)

Een 'ligt onder elke steen' opto zoals een PC817

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 17 juli 2022 20:06:13 (29%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
mel

Golden Member

Op 17 juli 2022 20:02:40 schreef Henry S.:
[...]
Dat bedoel ik niet, als je om een condensator vraagt dan is het handig om de soort (materiaal) op te geven.
[...]
Een 'ligt onder elke steen' opto zoals een PC817

Orgineel zit eer een axiaal type in, is een beetje vettig. maar wat het is.. Een papiercondensator?geen idee.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Ik zoek twee THT keramische condensatoren van 1µF 100V.
Lijkt een moeilijk onderdeel, 50V zie ik wel, maar das net te krap.
Iemand een adresje?

rob040

Golden Member

Maar natuurlijk, Gerard. Dat heb ik zelfs gedaan voordat ik de vraag stelde.
Nadeel van Google is dat het heel veel hits geeft, maar als je dan gaat klikken kom je of op een andere waarde uit, of een SMD variant, of een andere spanning, of een ander type condensator.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Op 18 juli 2022 23:00:08 schreef rob040:
Nadeel van Google is dat het heel veel hits geeft,

Ik kreeg 90000 hits, maar de eerste was otronic die hem voor 5 cent aan de man brengt. Dan maakt het toch niet uit dat er nog 89999 hits onder staan die steeds minder relevant worden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Ik moet Rob gelijk geven.Bij Google zijn de meeste " links" niet echt relevant.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Mogelijk hebben jullie advertenties aanstaan. Dan zijn er mensen die betalen om boven je zoekresultaten te staan met hun advertentie. Als die betalen om op zoekterm "condensator" te triggeren, dan maakt het niet uit of er nog "100V" bij staat je wordt gestuurd naar hun "wij verkopen condensatoren" pagina. (of nog erger: Wij verkopen weerstanden, spoelen en condensatoren).

De derde hit is de eerste "foute hit": 0.1uF matched ook op de zoekterm 1uF.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten