compressie koelkast valt steeds uit

Beste mensen,

Ik heb een probleem.
Heb net een zonnepaneel geplaatst op mijn tuinhuisje van 370 wath. Daarnaast een regelaar. Om het gebruik laag te houdenheb ik van markplaats een tweedehands compressor koelkast gekocht van het merk Vitifrigo met een compressor hde0fdc.

Ik heb de koelkast rechtstreeks op de accu aangesloten met een zekering van 20 amp.

De koelkast slaat aan. Loopt ongeveer 30 minuten en valt volledig stil. Als ik de zekering er uit haal en er weer in stop loopt hij weer voor 30 minuten stopt.

Waar kan dit aan liggen

Ik dank u alvast.
Jos

Heb je ook een duidelijk typenummer van die koelkast?

Dito voor de specs van de 'regelaar' en de accu.

Waar je schrijft dat je het 'net' geplaatst hebt, was die accu ook volgeladen?

Als eerste bedankt voor uw snelle reactie

MPPT regelaar 24 volt

Accu nieuw 249 amp

koelkast C130 L06
12. 44 volt

Graag gedaan Jos, en eigelijk ook nog welkom!

Maar met 'specs' bedoelen we de exacte specificaties van je setup.

En die geef je het beste weer met een link naar alle betreffende onderdelen.

"MPPT regelaar 24 Volt" zegt nu eenmaal niet zoveel, China zit er vol mee...

Oei ben niet zo technisch op dit gebied. Ik zal morgen de facturen er bij zoeken. Daar zal het wel op staan hoop ik.

Accu heb ik net gevonden.
Crown EFB semitraktie 240 ah
model efb 240

Is hij schoon?
Je symptoom heeft wel wat weg van overhittingsverschijnselen
Als de condensor zijn warmte niet kwijt kan
Wordt er iets warm?

een mppt regelaar 24V terwijl je een 12V accu en compressor hebt, lijkt me niet te kloppen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 juli 2022 22:11:32 schreef jos bakker:

De koelkast slaat aan. Loopt ongeveer 30 minuten en valt volledig stil.
Jos

lijkt me niet abnormaal voor een koelkast. De mijne valt na+- 20 minuten draaien stil... Hamvraag is uiteraard koelt ie intussen ook?

Op 22 juli 2022 23:04:49 schreef testman:
een mppt regelaar 24V terwijl je een 12V accu en compressor hebt, lijkt me niet te kloppen.

:D ;) :) Ik riep (schreef) nog maar even niets, in de systematische probleemaanpak eerst maar eens boven water krijgen wat er nu echt staat, en hoe of dat aan elkaar geknoopt is...

Op 22 juli 2022 23:02:36 schreef DK:
Is hij schoon?
Je symptoom heeft wel wat weg van overhittingsverschijnselen
Als de condensor zijn warmte niet kwijt kan
Wordt er iets warm?

De compressor wordt warm maar niet heet.Als ik merk dat hij niet meer draait koelt hij af.

Op 22 juli 2022 23:10:46 schreef Leeuw van Recht:
[...]
:D ;) :) Ik riep (schreef) nog maar even niets, in de systematische probleemaanpak eerst maar eens boven water krijgen wat er nu echt staat, en hoe of dat aan elkaar geknoopt is...

morgen even naar kijken

Op 22 juli 2022 23:04:49 schreef testman:
een mppt regelaar 24V terwijl je een 12V accu en compressor hebt, lijkt me niet te kloppen.

sorry bedoel hier morgen naar kijken

Op basis van het type lijkt die koelkast zowel op 12 als op 24V te werken.
https://www.vitrifrigo.com/ww/en/c130l-external-cooling-unit
Blijft nog wel het mysterie van de omvormer natuurlijk, want de batterij is voor zover ik kan zien wel 12V. Maar voor de koelkast is het sowieso goed.

De vraag van Kris was: als die WEL draait, koelt die dan ook? Misschien is die gewoon koud genoeg, en slaat de thermostaat af. 't Is een compressor koelkast dus het is normaal dat die niet 24/24 draait.

[Bericht gewijzigd door KellyDK op vrijdag 22 juli 2022 23:34:51 (11%)

1. Wat doet de frigo als je hem op het 230v net aansluit? Als(!!) deze die voorziening heeft. Niet
de12v op een stopkontakt steken.
2. Hoe lang heb je gewacht voor je begon met resetten (stroom uit/aan)? Mss zat hij in ontdooifase?
3. Als de compressor draait, hoe snel wordt de verdamper (vriesplaat binnenin) koud? 1minuut? 5 minuten....?
4. Zit er een koelventilator op de compressor/condensor? Draait die?
5. Hoe weet je dat de koelkast in orde is? Kan het een kat in een zak zijn? Of verdenk je eerder de
accu of heb je geen idee?
6. Meet je de accu spanning?
7. Is het een 12/24/230volt model?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goed plan Jos, je mag er ook nog wat foto's bij doen hoe je het een en ander aan elkaar geknoopt hebt.

Moest ik nu een uittreksel maken van de huidige dialoog dan wordt dat een koddig verhaal wegens miscommunicatie en formuleringsproblemen... :D

Zo nu heb ik van alles een foto kunnen maken. Misschien zegt dit meer.

Zo nu heb ik van alles een foto kunnen maken. Misschien zegt dit meer.

Op 22 juli 2022 23:32:15 schreef EricN:
1. Wat doet de frigo als je hem op het 230v net aansluit? Als(!!) deze die voorziening heeft. Niet
de12v op een stopkontakt steken.
2. Hoe lang heb je gewacht voor je begon met resetten (stroom uit/aan)? Mss zat hij in ontdooifase?
3. Als de compressor draait, hoe snel wordt de verdamper (vriesplaat binnenin) koud? 1minuut? 5 minuten....?
4. Zit er een koelventilator op de compressor/condensor? Draait die?
5. Hoe weet je dat de koelkast in orde is? Kan het een kat in een zak zijn? Of verdenk je eerder de
accu of heb je geen idee?
6. Meet je de accu spanning?
7. Is het een 12/24/230volt model?

1. Heeft ggen 220
2.30 minuten
3.Na 15 min voel je het kouder worden
4. ja een ventilator
5. verkoper komt ok over
6. zie wel dat de accu op enkele momenten op 11.7 volt staat. De verkoper zei dat hij dan op 30 procent staat van zijn kunnen. Dat vind ik wel vreemd omdat hij nieuw is en de zon deze dagen schijnt

Op 22 juli 2022 23:40:05 schreef Leeuw van Recht:
Goed plan Jos, je mag er ook nog wat foto's bij doen hoe je het een en ander aan elkaar geknoopt hebt.

Moest ik nu een uittreksel maken van de huidige dialoog dan wordt dat een koddig verhaal wegens miscommunicatie en formuleringsproblemen... :D

Zo fotos erbij. Moet zeggen dat ik ook een omvormer heb draaien van 1500 watt. Hierop zit alleen opladen telefoon.

Zou het misschien te maken kunnen hebben met de zekering van 20 amp. Toen het niet lukte met 7.5, doorgebrand. ben ik op de gok hoger gaan zitten?

11,7 aan de accu. Dan gaat binnen de frigo de spanning nog lager zijn.

De regelaar en het zonnepaneel zijn nog onbekenden. Ik verwacht een gel accu op 14,4 te zitten.
Het paneel levert maar deels de dag energie en de frigo verbruikt gans de dag.
Je gaat de laadstroom (uitgang regelaar) en de ontlaadstroom (aansluiting koelkast) moeten monitoren om te kijken wat mis loopt. Zo te zien levert het paneel (verkeerde specs of verkeerde regelaar)minder dan de koelkast verbruikt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Deze combinatieset van zonnepaneel en omvormer, regelaar en accu heb ik me laten adviseren. Is deze wel in balans?

Op 23 juli 2022 19:46:27 schreef jos bakker:
Zou het misschien te maken kunnen hebben met de zekering van 20 amp. Toen het niet lukte met 7.5, doorgebrand. ben ik op de gok hoger gaan zitten?

Als de 7,5 springt dan heb je een hoog verbruik navenant je kleine zonnepaneeltje. Een 1500w omvormer gaat zonder belasting al wel met wat lopen.

Stromen meten dus.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 19:48:09 schreef jos bakker:
Deze combinatieset van zonnepaneel en omvormer, regelaar en accu heb ik me laten adviseren. Is deze wel in balans?

Zonder foto's en specs moeilijk te beoordelen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?