compressie koelkast valt steeds uit

fotos zie hierboven van alles gemaakt

Je vraag betrof de regelaar, paneel en batterij (accu). Dit is een foto vd frigo.

Edit: foto's hierboven tonen geen regelaar of zonnepaneel specs. Enkel batterij en frigo. Een frigo en omvormer op 1 zonnepaneel en een lege batterij gaat het niet worden.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 23 juli 2022 19:57:40 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 19:54:38 schreef EricN:
Je vraag betrof de regelaar, paneel en batterij (accu). Dit is een foto vd frigo.

Edit: foto's hierboven tonen geen regelaar of zonnepaneel specs. Enkel batterij en frigo. Een frigo en omvormer op 1 zonnepaneel en een lege batterij gaat het niet worden.

Ergens in het postings verhaal zeg jij dat je het volgende hebt:

MPPT regelaar 24 volt

In combinatie met je koeler zou dat moeten kunnen omdat die ook 24 volt kan eten.
Maar je accu is maar 12 volt en dat gaat dus niet.

Als je inderdaad een 24 volt regelaar hebt bestaat de kans dat die regelaar in de beveiliging schiet en daardoor gewoon niets doet. Je accu is leeg en wordt gewoon niet opgeladen.

Ergens in de postings zeg je ook dit:

6. zie wel dat de accu op enkele momenten op 11.7 volt staat.

En 11,7 volt is gewoon een lege accu. Veel koelkasten hebben een beveiliging die voorkomt dat de accu door te ver ontladen vermoord wordt. De koelkast schakelt dan gewoon uit.

Als de lege accu accu een tijdje onbelast zet dan stijgt de spanning meestal weer een beetje naar 12,5 volt ofzo. Als je dan die koelkast weer aansluit gaat die gewoon weer aan omdat de spanning nu niet onder het lage niveau zit. Omdat de accu gewoon leeg is zal de accuspanning weer zeer snel dalen. Als het onderniveau na een paar minuten bereikt wordt schakelt de koelkast weer gewoon uit.

Ik denk dat het jojo-en van jou koelkast veroorzaakt wordt door een lege accu die verder nooit wordt bijgeladen. Probeer het ook niet meer want met steeds proberen ben je accu tenslotte aan het vermoorden. Als de accu wordt geladen moet je een accuspanning meten hoger dan 13,8 volt. En 13,8 volt is tegenwoordig aan de lage kant. Een moderne accu (met calcium) wordt vandaag de dag geladen met ruim 14 volt.

Eerst uitzoeken wat er met die mppt lader aan de hand is. Ik denk dat daar iets niet klopt. Misschien een vergissing van de leverancier van jou spulletje? De 24 of 12 volt apparaten zien er vaak helemaal hetzelfde uit. Alleen het opschrift verschilt dan. Op de verpakking die ook hetzelfde is staat dan bijvoorbeeld alleen een kruisje bij een 24 volt hokje. Het 12 volt vierkantje is dan leeg. En dan is het gewoon een aankruisfoutje van een logistiek medewerker.

Echt, het inventariseren van wat een TS nu echt heeft staan, is dus al een hele klus, zoals nu weer duidelijk wordt...

En voor wat domme hardliners met korte teentjes betreft, AKA anti-taalnazi's, dat is nu waarom ik hamer op een zo zorgvuldig en eenduidig gebruik van onze Nederlandse taalruimte, waarin we dingen zo eenduidig proberen te benoemen om een korte kennisoverdracht te kunnen krijgen!...

@Jos, wie heeft je geadviseerd, en wat zijn nu die specificaties van die omvormer, want dat weten we nu ook nog steeds niet...

En, meer vooral, hoe zit die boel aan elkaar geknoopt?

accu staat op 11,7V, en je hebt er nogal dunne draad aanzitten na die 20A zekering. de spanningsval over de kabel maakt er dan nog minder van. koelkast valt in protect, zekering eruit halen rest de boel gewoon. maak van de kabels naar de koelkast maar eens 2,5mm2, wat is de afstand van de accu tot de koelkast eigenlijk?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Als ik zo de manual lees lijkt het erop dat je in kan stellen wat voor type accu je hebt.
Je kan hem voor zover ik zie instellen voor 12 of 24V.
https://media.s-bol.com/7VLxy807qlBy/original.pdf

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 23 juli 2022 19:46:27 schreef jos bakker:
met de zekering van 20 amp. Toen het niet lukte met 7.5doorgebrand.

dit vind ik nog steeds een hele typerende uitspraak

Een koelkast die zowel op 12v als 24v werkt
Die op 11.7v nog maar 4.5A zou mogen trekken, laat een 7,5A zekering klappen?
Dus zetten we er maar een 20 in, en nu loopt de compressor heet

Iets aan die koelkast loopt niet lekker

Hele zonnepaneel/mppt verhaal is bijzaak, losgooien, accu aan de lader, eerst de koelkast laten draaien

Die laadregelaar is ook universeel en ondersteunt zowel 12 als 24V. Het zou dus moeten werken (al kan het nog altijd zijn dat op een wat minder zonnige dag de batterij minder bijlaadt dan de koelkast verbruikt). Je hebt de laadregelaar toch ingesteld op een 12V batterij he?

@DK. Jos heeft er nog een joekel van een omvormer op zitten.

Volgens mij heeft Jos ter plaatse hulp nodig. Dat gaat uren over en weer tennissen drastisch verkorten.

Edit: DK. Je hebt gelijk. Blijft meten als oplossing.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die omvormer lijkt recht naar de accupolen uitbedraad te zijn, die loopt niet via de zekeringhouder, en die kan er ook gewoon af, blijft de koelkast wel lopen zonder omvormer?

Maar schema zou makkelijk zijn ipv 50 minifoto's waar nergens echt iets opstaat

RAAF12

Golden Member

Volgens mij heeft Jos ter plaatse hulp nodig. Dat gaat uren over en weer tennissen drastisch verkorten.

Haha, of zelfstudie. Er was een tijd dat er geen internet was en servicedocs voor veel geld bij de importeur moesten worden gekocht....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 23 juli 2022 20:48:09 (30%)

Dus samen gevat:
We weten niet welk zonnepaneel (370 wath zegt weinig, mogelijk wordt Wp bedoelt)
We weten niet hoe de mppt ingesteld staat
We weten de laadstroom niet
De kabels lijken dun
De lengte vd kabels is onbekend
De batterij is leeg
Er zit een heel zware omvormer op een heel klein zonnepaneel (batterij gaat vollast niet lang mee)
De frigo trekt piekstromen (zou nog kunnen daar het een compressor is)
We weten niet wat de frigo op een volle batterij doet en verbruikt.
De batterij is semi tractie dus wat diepontlading betreft niet ideaal.

Nog iets vergeten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 20:47:18 schreef RAAF12:
[...]

Haha, of zelfstudie. Er was een tijd dat er geen internet was en servicedocs voor veel geld bij de importeur moesten worden gekocht....

Voor dat van die service docs was altijd wel een oplossing. Ook in mijn pre internet jaren. Maar plan trekken was idd een zekerheid.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 21:10:41 schreef EricN:
Dus samen gevat:
We weten niet welk zonnepaneel (370 wath zegt weinig, mogelijk wordt Wp bedoelt)
We weten niet hoe de mppt ingesteld staat
We weten de laadstroom niet
De kabels lijken dun
De lengte vd kabels is onbekend
De batterij is leeg
Er zit een heel zware omvormer op een heel klein zonnepaneel (batterij gaat vollast niet lang mee)
De frigo trekt piekstromen (zou nog kunnen daar het een compressor is)
We weten niet wat de frigo op een volle batterij doet en verbruikt.
De batterij is semi tractie dus wat diepontlading betreft niet ideaal.

Nog iets vergeten?

Fijn dat je het voor de langzamen van begrip/geest nog eens puntsgewijs probeert samen te vatten, maar ik zag dit gister al aankomen...

Leeuw van Recht schreef: "Moest ik nu een uittreksel maken van de huidige dialoog dan wordt dat een koddig verhaal wegens miscommunicatie en formuleringsproblemen... :D"

Niet te vergeten dat dat hier dagelijkse kost is. Voor ons ook geen verrassing

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 juli 2022 20:09:03 schreef Ex-fietser:
Ergens in het postings verhaal zeg jij dat je het volgende hebt:

[...]

In combinatie met je koeler zou dat moeten kunnen omdat die ook 24 volt kan eten.
Maar je accu is maar 12 volt en dat gaat dus niet.

Als je inderdaad een 24 volt regelaar hebt bestaat de kans dat die regelaar in de beveiliging schiet en daardoor gewoon niets doet. Je accu is leeg en wordt gewoon niet opgeladen.

Ergens in de postings zeg je ook dit:

[...]

En 11,7 volt is gewoon een lege accu. Veel koelkasten hebben een beveiliging die voorkomt dat de accu door te ver ontladen vermoord wordt. De koelkast schakelt dan gewoon uit.

Als de lege accu accu een tijdje onbelast zet dan stijgt de spanning meestal weer een beetje naar 12,5 volt ofzo. Als je dan die koelkast weer aansluit gaat die gewoon weer aan omdat de spanning nu niet onder het lage niveau zit. Omdat de accu gewoon leeg is zal de accuspanning weer zeer snel dalen. Als het onderniveau na een paar minuten bereikt wordt schakelt de koelkast weer gewoon uit.

Ik denk dat het jojo-en van jou koelkast veroorzaakt wordt door een lege accu die verder nooit wordt bijgeladen. Probeer het ook niet meer want met steeds proberen ben je accu tenslotte aan het vermoorden. Als de accu wordt geladen moet je een accuspanning meten hoger dan 13,8 volt. En 13,8 volt is tegenwoordig aan de lage kant. Een moderne accu (met calcium) wordt vandaag de dag geladen met ruim 14 volt.

Eerst uitzoeken wat er met die mppt lader aan de hand is. Ik denk dat daar iets niet klopt. Misschien een vergissing van de leverancier van jou spulletje? De 24 of 12 volt apparaten zien er vaak helemaal hetzelfde uit. Alleen het opschrift verschilt dan. Op de verpakking die ook hetzelfde is staat dan bijvoorbeeld alleen een kruisje bij een 24 volt hokje. Het 12 volt vierkantje is dan leeg. En dan is het gewoon een aankruisfoutje van een logistiek medewerker.

Op 23 juli 2022 20:19:41 schreef testman:
accu staat op 11,7V, en je hebt er nogal dunne draad aanzitten na die 20A zekering. de spanningsval over de kabel maakt er dan nog minder van. koelkast valt in protect, zekering eruit halen rest de boel gewoon. maak van de kabels naar de koelkast maar eens 2,5mm2, wat is de afstand van de accu tot de koelkast eigenlijk?

Op 23 juli 2022 20:09:03 schreef Ex-fietser:
Ergens in het postings verha

Op 23 juli 2022 20:09:03 schreef Ex-fietser:
Ergens in het postings verhaal zeg jij dat je het volgende hebt:

[...]

In combinatie met je koeler zou dat moeten kunnen omdat die ook 24 volt kan eten.
Maar je accu is maar 12 volt en dat gaat dus niet.

Als je inderdaad een 24 volt regelaar hebt bestaat de kans dat die regelaar in de beveiliging schiet en daardoor gewoon niets doet. Je accu is leeg en wordt gewoon niet opgeladen.

Ergens in de postings zeg je ook dit:

[...]

En 11,7 volt is gewoon een lege accu. Veel koelkasten hebben een beveiliging die voorkomt dat de accu door te ver ontladen vermoord wordt. De koelkast schakelt dan gewoon uit.

Als de lege accu accu een tijdje onbelast zet dan stijgt de spanning meestal weer een beetje naar 12,5 volt ofzo. Als je dan die koelkast weer aansluit gaat die gewoon weer aan omdat de spanning nu niet onder het lage niveau zit. Omdat de accu gewoon leeg is zal de accuspanning weer zeer snel dalen. Als het onderniveau na een paar minuten bereikt wordt schakelt de koelkast weer gewoon uit.

Ik denk dat het jojo-en van jou koelkast veroorzaakt wordt door een lege accu die verder nooit wordt bijgeladen. Probeer het ook niet meer want met steeds proberen ben je accu tenslotte aan het vermoorden. Als de accu wordt geladen moet je een accuspanning meten hoger dan 13,8 volt. En 13,8 volt is tegenwoordig aan de lage kant. Een moderne accu (met calcium) wordt vandaag de dag geladen met ruim 14 volt.

Eerst uitzoeken wat er met die mppt lader aan de hand is. Ik denk dat daar iets niet klopt. Misschien een vergissing van de leverancier van jou spulletje? De 24 of 12 volt apparaten zien er vaak helemaal hetzelfde uit. Alleen het opschrift verschilt dan. Op de verpakking die ook hetzelfde is staat dan bijvoorbeeld alleen een kruisje bij een 24 volt hokje. Het 12 volt vierkantje is dan leeg. En dan is het gewoon een aankruisfoutje van een logistiek medewerker.

al zeg jij dat je het volgende hebt:

[...]

In combinatie met je koeler zou dat moeten kunnen omdat die ook 24 volt kan eten.
Maar je accu is maar 12 volt en dat gaat dus niet.

Als je inderdaad een 24 volt regelaar hebt bestaat de kans dat die regelaar in de beveiliging schiet en daardoor gewoon niets doet. Je accu is leeg en wordt gewoon niet opgeladen.

Ergens in de postings zeg je ook dit:

[...]

En 11,7 volt is gewoon een lege accu. Veel koelkasten hebben een beveiliging die voorkomt dat de accu door te ver ontladen vermoord wordt. De koelkast schakelt dan gewoon uit.

Als de lege accu accu een tijdje onbelast zet dan stijgt de spanning meestal weer een beetje naar 12,5 volt ofzo. Als je dan die koelkast weer aansluit gaat die gewoon weer aan omdat de spanning nu niet onder het lage niveau zit. Omdat de accu gewoon leeg is zal de accuspanning weer zeer snel dalen. Als het onderniveau na een paar minuten bereikt wordt schakelt de koelkast weer gewoon uit.

Ik denk dat het jojo-en van jou koelkast veroorzaakt wordt door een lege accu die verder nooit wordt bijgeladen. Probeer het ook niet meer want met steeds proberen ben je accu tenslotte aan het vermoorden. Als de accu wordt geladen moet je een accuspanning meten hoger dan 13,8 volt. En 13,8 volt is tegenwoordig aan de lage kant. Een moderne accu (met calcium) wordt vandaag de dag geladen met ruim 14 volt.

Eerst uitzoeken wat er met die mppt lader aan de hand is. Ik denk dat daar iets niet klopt. Misschien een vergissing van de leverancier van jou spulletje? De 24 of 12 volt apparaten zien er vaak helemaal hetzelfde uit. Alleen het opschrift verschilt dan. Op de verpakking die ook hetzelfde is staat dan bijvoorbeeld alleen een kruisje bij een 24 volt hokje. Het 12 volt vierkantje is dan leeg. En dan is het gewoon een aankruisfoutje van een logistiek medewerker.

Dank je wel voor heldere informatie. Ik heb toch nog de spec van regelasr op de doos kunnen achterhalen. Het blijkt 12/24 regelaar te zijn. Heb nu omvormer er uit gehaald om me te richten op koelkast. Accu stast nu op 12.9 volt. Zie foto regelaar

Op 22 juli 2022 23:02:36 schreef DK:
Is hij schoon?
Je symptoom heeft wel wat weg van overhittingsverschijnselen
Als de condensor zijn warmte niet kwijt kan
Wordt er iets warm?

Niets wordt echt warm

als de accu naar 11,7V zakt is deze een eind leeg, of komt niet vol omdat er teveel lasten opzitten. dat het paneel 370Wp is zegt niks, als de regelaar veel verliezen heeft zoals een pwm regelaar heeft. een mppt regelaar heeft minder verliezen.

deze accu is voor gebruik met een koelkast én omvormer niet heel ruim, zeker dat ene paneeltje niet om de accu vol te pompen/ overdag ook nog direct te voedden. pas na 10 in de ochtend en tot 19u in de avond heb je iets aan dat paneel. de koelkast staat op de gok gewoon aan zoals dat thuis met 230V ook is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 juli 2022 20:20:07 schreef pa3gws:
Als ik zo de manual lees lijkt het erop dat je in kan stellen wat voor type accu je hebt.
Je kan hem voor zover ik zie instellen voor 12 of 24V.
https://media.s-bol.com/7VLxy807qlBy/original.pdf

Ik heb een 3210. Maar zie nergens hoe in te stellen?