Op 30 juli 2022 16:41:28 schreef harry64:
1F kwam ik veel tegen op de oudere tweetakt brommertjes. Maar die hadden geen accu. Daarna nog wel eens elektrisch startende scooters in de 50cc categorie die 1F waren. Motorfietsen vanaf 750cc bijna altijd 3F dubbelfasige gelijkrichter. Dus zes diodes in de dynamo.

Ik heb 3 fase en 6 diodes.
Fjr 1300cc.

Op 30 juli 2022 16:42:25 schreef Lucas91:
[...]
Ik heb 3 fase en 6 diodes.
Fjr 1300cc.

Dat is best wel een 'complexe' 4 cylinder. :P

Ben effe voor info zoeken.

Op 30 juli 2022 17:08:40 schreef harry64:
[...]
Dat is best wel een 'complexe' 4 cylinder. :P

Ben effe voor info zoeken.

Kijk het probleem is dat ik in 2 jaar nu al aan mijn 3e accu toe ben. Kan toeval zijn maar ik vetrouw het niet.
Telkens in mijn accu na een week leeg.
Lekstroom 1mA, dat is niets.
Spanningsval over de diodes klopt en seperren gewoon goed.
AC spanning 20V stationair en 80V tijdens 5000rpm tussen alle fases, lijkt me ook goed.
Het enige is dat ik op mijn accuklemmen max 13.8V laadspannig meet en direct achter mijn regelaar 14.4V. ik weet niet of dit normaal is.
En als ik mijn labvoeding instel op 13.8V en hamg de accu eraan dan laad hij met 2A max. En dit is volgens de experts hier te weinig. Maar hij doet dit met elke accu, ook met de nieuwe van 3 dagen oud. Dus dat snap ik dan niet.

Lucas, ik heb ergens het idee dat je de werking van een accu niet begrijpt.
En de werking van je labvoeding niet.
Dat tezamen resulteert in onbegrip.

1] het is al eerder gezegd, de accu bepaald de te laden stroom.
Dat jij op meerdere accu's die 5A meet bij 20V zegt iets over het volgende punt.

2] jouw labvoeding levert max 5A aan een accu blijkbaar.
Nu is de vraag, hoe is dat gemeten?
Want dat komt nogal krap.
De beste manier is als wij pro's doen, met een goede DC Ampèretang.
Die zijn duur, maar zorgen ervoor dat je de stroomkring niet hoeft te onderbreken.
Waardoor je veel zuiverder meet.
Je slaat namelijk de inwendige weerstand van de universeelmeter over, en schrik niet, die kan best fors zijn incl de meetsnoeren.
Waardes van rond de 1 ohm heb ik wel gemeten.
En tov de inwendige weerstand vd accu (ideaal ergens tegen de 0 Ω) is dat een forse meetfout.
Bij lage (mA) stromen is dat niet heel van belang, maar bij wat forsere stromen boven de 0.5A is dat wel degelijk in het verhaal van belang.

3] 13.8V is een uitstekende waarde om tijdens normaal gebruik je accu heel te houden, ding wordt tot ongeveer 80 a 85% volgegooid en kan dat heel lang volhouden.
Moment na starten is ie wat leger, maar dat vult snel genoeg bij door het verschil tussen klemspanning accu en uitgangsspanning dynamo.
Het is allemaal met de wet van ohm te berekenen, die ken je zeg je, dus daar gaat Madame Électricienne zich niet mee vermoeien.

Tip, reken de gemiddelde startstroom uit (of meet die met een goede DC Ampèretang) en neem tevens de tijd op.
Reken de gebruikte kWh uit en kijk hoelang je moet rijden om deze waarde aan te vullen.

Succes.

edit, inmiddels heb je al een antwoord gegeven.
Een week, en die 1mA is zeker?
Zie punt 2...

Op 30 juli 2022 16:03:44 schreef Lucas91:
Als 10A normaal is bij 13,5V, waarom geeft mijn druppellader die begrensd is op 0.8A (en ook gemeten) dan 13,4V om te laden met 0.8A? Dan zou deze spanning toch moeten inzakken naar 12,5V oid.

Omdat je daarvoor moet weten dat het een druppellader is: die zijn vaak helemaal niet bedoeld om een accu volledig (en al helemaal niet snel) vol te pompen, maar om deze op spanning te houden zónder dat de boel overladen wordt.

Het nadeel is dat accu's absoluut niet een simpele spannings- of stroombron zijn, maar de spanning en stromen van allerlei factoren afhankelijk zijn.

Op 30 juli 2022 16:03:44 schreef Lucas91:
Ik begin me af te vragen of jullie het zelf überhaupt wel ooit gemeten hebben of dat er zomaar wat geroepen wordt, aangezien jullie dit onmogelijke waardes vinden.

Oké, praktijk-ervaring dan: ooit heb ik per ongeluk een 6 Volt loodaccu op de lader aangesloten die helaas nog op 12 Volt ingesteld stond. Na een uurtje controleren merkte ik dat de accu goed heet was en dat het binnenin aan het borrelen was.

Nee, dat is niet zoiets als 20 Volt op een 12 Volt accu zetten, maar komt er aardig bij in de buurt.

Idem voor NiCd-cellen die ik ooit uit een gereedschaps-accu haalde. Die accu was dood, maar ik was benieuwd of er nog goede of slechte cellen tussen zaten. Om een stroom van betekenis te laten lopen moest ik ruim boven de laadspanning gaan zitten: pas bij 5 Volt en hoger ging er nog een stroom lopen waar je normaliter gesproken iets mee kon. Een intelligente lader snapte er niets van: die kon het ding in 3 minuten geheel opladen en praktisch eindeloos ontladen. Wat er precies gebeurde weet ik niet, maar na 48 uur ontladen geloofde ik wel dat elke cel dood was.

Lithium-cellen idem: als je die in diep-ontladen toestand voorzichtig weer tot leven wekt móet de spanning binnen korte tijd bij een lage laadstroom weer gezonde waardes bereiken. Zo niet, dan is de cel vaak gewoon intern kortgesloten of heeft een erg hoge interne weerstand gekregen. In dat laatste geval neemt de laadstroom alleen maar hoge waardes aan bij het instellen van een hele hoge spanning.

Als het veel te lang duurt of de cel verliest kort na laden weer snel spanning, is de boel intern kortgesloten. Vaak merk je dat al bij het aansluiten, omdat er dan bij een weinig hogere laadspanning dan de klemspanning op dat moment, veel stroom gaat lopen.

Edit (er kwam een ijskoude versnapering tussendoor): je schrijft een lekstroom van 1 mA, dat dat niets is. Maar dat is juist heel veel. Mijn - pakweg - 12A video-accu's (lithium) kan ik rechtstreeks aansluiten op een tweede monitor. Welke idioot die monitor ontworpen heeft weet ik niet, maar het standby-verbruik vind ik met 6,5 mA echt belachelijk hoog. Dat lijkt weinig op een accu van 16,8 Volt en 12 Ah, maar een halflege accu is dan na een week of 3-4 gewoon écht leeg. Godzijdank kwam ik er op tijd achter, anders waren m'n accu's door het battery management systeem uitgesloten van deelname aan de gewone wereld (en had ik gloednieuwe cellen naar de knoppen geholpen)

[Bericht gewijzigd door weardguy op (12%)]

Op 30 juli 2022 17:39:47 schreef Jinny:
Lucas, ik heb ergens het idee dat je de werking van een accu niet begrijpt.
En de werking van je labvoeding niet.
Dat tezamen resulteert in onbegrip.

1] het is al eerder gezegd, de accu bepaald de te laden stroom.
Dat jij op meerdere accu's die 5A meet bij 20V zegt iets over het volgende punt.

2] jouw labvoeding levert max 5A aan een accu blijkbaar.
Die zijn duur, maar zorgen ervoor dat je de stroomkring niet hoeft te onderbreken.
Je slaat namelijk de inwendige weerstand van de universeelmeter over, en schrik niet, die kan best fors zijn incl de meetsnoeren.
En tov de inwendige weerstand vd accu (ideaal ergens tegen de 0 Ω) is dat een forse meetfout.
Bij lage (mA) stromen is dat niet heel van belang, maar bij wat forsere stromen boven de 0.5A is dat wel degelijk in het verhaal van belang.

3] 13.8V is een uitstekende waarde om tijdens normaal gebruik je accu heel te houden, ding wordt tot ongeveer 80 a 85% volgegooid en kan dat heel lang volhouden.
Moment na starten is ie wat leger, maar dat vult snel genoeg bij door het verschil tussen klemspanning accu en uitgangsspanning dynamo.
Het is allemaal met de wet van ohm te berekenen, die ken je zeg je, dus daar gaat Madame Électricienne zich niet mee vermoeien.

Tip, reken de gemiddelde startstroom uit (of meet die met een goede DC Ampèretang) en neem tevens de tijd op.
Reken de gebruikte kWh uit en kijk hoelang je moet rijden om deze waarde aan te vullen.

Succes.

edit, inmiddels heb je al een antwoord gegeven.
Een week, en die 1mA is zeker?
Zie punt 2...

De werking van de laadstroom van de accu werd mij al snel duidelijk in dit topic, en de werking van mijn labvoeding ken ik zeker, daar werk ik al heel lang mee.
Als ik mijn stroom op maximaal zet (5,3A), en ik sluit de labvoeding aan, en zet deze op 13,5V dan laadt hij met 2A. Draai ik hem langzaam naar 20V dan gaat hij langzaam van 2A naar 5A. Dit zie ik op mijn labvoeding en deze stroom meet ik ook met de multimeter die in serie is aangesloten.
En ja die 1mA is zeker.

Edit: ik heb de accu een stuk leger getrokken, nu laadt hij met 3,2A bij 13,5V en 5A bij 16V.

Als er in die motor een ecu zit gebruikt 'ie vast een stuk meer als 1mA... (geen lekstroom, maar gewoon gebruik)
Als in je voeding de stroombegrenzing ingrijpt, geeft de spanningsmeter dan wel de werkelijke spanning aan? (of de ingestelde/gewenste spanning?)

Op 30 juli 2022 18:00:16 schreef Arco:
Als er in die motor een ecu zit gebruikt 'ie vast een stuk meer als 1mA... (geen lekstroom, maar gewoon gebruik)
Als in je voeding de stroombegrenzing ingrijpt, geeft de spanningsmeter dan wel de werkelijke spanning aan? (of de ingestelde/gewenste spanning?)

Er zit een ECU in, ik heb geen reden om aan deze multimeter te twijfelen. 1mA en on de zoveel sec springt hij naar 5mA en dan weer terug naar 1mA. Waarschijnlijk door het ledje. En ook al is de multimeter niet precies, zou dit niet zoveel afwijken dat hij binnen een week echt helemaal plat is.

Op 30 juli 2022 17:26:17 schreef Lucas91:
[...]
Kijk het probleem is dat ik in 2 jaar nu al aan mijn 3e accu toe ben. Kan toeval zijn maar ik vetrouw het niet.
Spanningsval over de diodes klopt en seperren gewoon goed.
AC spanning 20V stationair en 80V tijdens 5000rpm tussen alle fases, lijkt me ook goed.
Het enige is dat ik op mijn accuklemmen max 13.8V laadspannig meet en direct achter mijn regelaar 14.4V. ik weet niet of dit normaal is.
En als ik mijn labvoeding instel op 13.8V en hamg de accu eraan dan laad hij met 2A max. En dit is volgens de experts hier te weinig. Maar hij doet dit met elke accu, ook met de nieuwe van 3 dagen oud. Dus dat snap ik dan niet.

Met die te lage spanning, want die is te laag met 13,8 volt. Die moet minstens het eerste kwartier die 14,4 zijn.

Overigens NOOIT je machine laten draaien ZONDER accu, dat sloopt je computer en overige elektronica die deze motor rijkelijk bezit. Je accu werkt namelijk ook als spanningsdemper voor de pieken die je 3F dynamo levert.

Verder schema gevonden en heel erg veel zit er niet tussen dynamo en accu. Wat ik zo zie 1 hoofdzekering (blokje 6). Volgens de omschrijving word de spanningsregeling in de gelijkrichter (blokje 3) gedaan, onduidelijk is hoe.

Verder kán de meting direct op de 3 fases onbetrouwbaar zijn omdat de frequentie daar veel hoger is dan de 50 of 100 hz waar de meeste multimeters op gebaseerd zijn. Heeft te maken met het aantal magneetpolen van de generator.
Dat zijn er 18 totaal dus 6 per fase.

Afhankelijk hoe deze 18 spoelen onderling geschakeld zijn kan er aan 5000 rpm zomaar tussen de 250 en 500 hz en dan ook nog in onderling verschoven fase op staan. Kan je eigenlijk alleen met een scope plus 100 volt probe meten.

14,4 is al weer een betere waarde voor opladen van een 12 volt loodaccu. Bij die waarde hoort voor een 12Ah accu een laadstroom van ongeveer 3,6A. 13,5 volt is druppelladen i.d.d.

Datasheet-Ultracell-UL12-12

Volgens schema verdwijnt er tussen dynamo en accu ergens 1 volt. Afhankelijk hoe dik, degelijke connectors e.d. en hoe lang die kabels zijn is dat relatief veel.

Ik zou stapsgewijs gaan meten waar de spanning terugvalt naar 13.5 Verder als je de accu wilt opladen je labvoeding niet hoger zetten dan 14,8 volt anders sloop je je accu. :)

Hele service manual hier

en ik sluit de labvoeding aan, en zet deze op 13,5V dan laadt hij met 2A. Draai ik hem langzaam naar 20V dan gaat hij langzaam van 2A naar 5A. Dit zie ik op mijn labvoeding en deze stroom meet ik ook met de multimeter die in serie is aangesloten.

Et even getest met een zo goed als volle 12V 7Ah accu.
13,5V = 1A
13.8V = 1.1A
14.4V = 1.4A
17.6V = 5A

Lijkt overeen te komen met jouw accu echter vind ik die 20V om 5A te halen wel hoog dat zou ik op ca 17V verwachten. Maar dat kan ook met je aansluitkabels te maken hebben. IK heb korte snoeren en alles gesoldeerd.

en zet deze op 13,5V dan laadt hij met 2A.

Als men het over snelladen heeft is dat altijd minimaal 14,4V en soms wel 16V. Sommige type accu's mogen nu eenmaal met 16V geladen worden als ik het goed heb zijn dat lood-calsium types.

En als ik mijn labvoeding instel op 13.8V en hamg de accu eraan dan laad hij met 2A max. En dit is volgens de experts hier te weinig. Maar hij doet dit met elke accu, ook met de

HEt is maar waar je vanuit gaat. Als je een accu 100% vol wilt laden dan is 13,8V te weining voor sommige type accu moet dat zelfs 16V zijn. Toch is met 13,8V laden ook niet helemaal verkeerd en zolang hij met dat niveau van lading de startmotor goed rond krijgt zie ik daar niet een probleem. Ok je accu is niet 100% vol maar om te starten gebruik je ook maar een heel klein percentage ervan.

Toch klopt er iets niet want zelfs van 5mA is een accu niet binnen een week leeg.
Zeg een hele week, dat is 7 x 24 = 168 uur
20Ah / 168h = 0.12A = 120mA.
Nu is die 120mA eerder een boven grens want ook als de accu bv nog maar 30% is dan kan je er al niet meer op starten. Als je nog op 50% lading kan starten dan zit de stroom tussen dus minimaal 60mA continu.

Eigenlijk is dit het echte probleem die je hebt en het opladen is maar bijzaak of zelfs helemaal niet relevant. Een accu die steeds leeg is verouder heel erg snel en dat gaat sneller dan je denkt. Een loodaccu mag eigenlijk nooit lang on de 80% lading staan want dan begint het verouderingsproces al meteen en onder de 50% lading is voor een startaccu al extreem leeg dat mag normaal nooit onder de 75% zijn.

Er zit een ECU in, ik heb geen reden om aan deze multimeter te twijfelen. 1mA en on de zoveel sec springt hij naar 5mA en dan weer terug naar 1mA.

Ik twijfel ook niet aan je multimeter maar met en multimeter stroom meten in het mA bereik dat werkt gewoon niet en dat geld voor elke multimeter. Dit komt omdat er over de multimeter nu eenmaal een behoorlijke spanningsval ontstaat die direct de meting beïnvloed dat zit nu eenmaal in de aard van het type meting en daar komen dan ook nog eens de extra (lange) aansluitdraden bij die nu eenmaal voor die meting nodig zijn.

Maakt dat hier veel uit? dat is moeilijk te zeggen de werkelijke stroom is in ieder geval hoger dan de gemeten stroom dat is een feit. Maar hoeveel die hoger is valt niet te zeggen. De gemeten 1mA kan best 60mA zijn maar dat is speculeren.
Als je op een goede manier de werkelijke stroom wilt meten zonder invloed (spanningsval) op het circuit uit te oefenen dan kan dat enkel met clampmeter, ampèretang of een currentprobe en dan wel een DC type.

Een voeding compenseert de spanning over de meetshunt. Dus de weerstand speel geen enkel rol. Dus als je labvoeding 5A aangeeft zal dat aardig kloppen.

Ook als je extern meet en je meet 5A dan klopt dat een stroommeter liegt niet. Echter heeft de invloed van de weerstand van de stroommeter extern een hele grote rol. Als door deze weerstand bij 5A de spanningsval over de meter ca 2V is dan moet je heel erg rekening mee houden. De spanning op de accu is dan 18V met 5A. De 20V van je voeding klopt dus niet meer omdat er 2V over de externe meter staat.

Excuses, jullie hebben gelijk.
De gemeten stromen klopte telkens wel, maar de spanning van de labvoeding blijkbaar niet. Wanneer ik de ingestelde 20V op een lege accu zet, dan laadt hij met 5A, maar de daadwerkelijke spanning is dan ergens in de 12V. Hier kwam ik dus achter toen ik mijn multimeter erover zette.
Ik snap nog niet precies hoe dit kan, in mijn circuitjes klopt de aangelegde spanning van de lanvoeding wel gewoon altijd.

Op 30 juli 2022 18:32:01 schreef harry64:
[...]
Met die te lage spanning, want die is te laag met 13,8 volt. Die moet minstens het eerste kwartier die 14,4 zijn.

Overigens NOOIT je machine laten draaien ZONDER accu, dat sloopt je computer en overige elektronica die deze motor rijkelijk bezit. Je accu werkt namelijk ook als spanningsdemper voor de pieken die je 3F dynamo levert.

Verder schema gevonden en heel erg veel zit er niet tussen dynamo en accu. Wat ik zo zie 1 hoofdzekering (blokje 6). Volgens de omschrijving word de spanningsregeling in de gelijkrichter (blokje 3) gedaan, onduidelijk is hoe.
[bijlage]

Verder kán de meting direct op de 3 fases onbetrouwbaar zijn omdat de frequentie daar veel hoger is dan de 50 of 100 hz waar de meeste multimeters op gebaseerd zijn. Heeft te maken met het aantal magneetpolen van de generator.
Dat zijn er 18 totaal dus 6 per fase.
[bijlage]
Afhankelijk hoe deze 18 spoelen onderling geschakeld zijn kan er aan 5000 rpm zomaar tussen de 250 en 500 hz en dan ook nog in onderling verschoven fase op staan. Kan je eigenlijk alleen met een scope plus 100 volt probe meten.

14,4 is al weer een betere waarde voor opladen van een 12 volt loodaccu. Bij die waarde hoort voor een 12Ah accu een laadstroom van ongeveer 3,6A. 13,5 volt is druppelladen i.d.d.
[bijlage]
Datasheet-Ultracell-UL12-12

Volgens schema verdwijnt er tussen dynamo en accu ergens 1 volt. Afhankelijk hoe dik, degelijke connectors e.d. en hoe lang die kabels zijn is dat relatief veel.

Ik zou stapsgewijs gaan meten waar de spanning terugvalt naar 13.5 Verder als je de accu wilt opladen je labvoeding niet hoger zetten dan 14,8 volt anders sloop je je accu. :)

Hele service manual hier

Ik ga inderdaad eens kijken waar de spanning zakt, misschien over de zekering?
Het verhaal met de frequentie en de AC kant klinkt logisch.
Ok heb net een ampere tang erom gehangen en hij laadt met 6A. Kan de accu echt stuk gaan van een te lage spanning? Het is een AGM accu.

Op 30 juli 2022 19:07:04 schreef benleentje:
[...] de weerstand van de stroommeter extern een hele grote rol. Als door deze weerstand bij 5A de spanningsval over de meter ca 2V is dan moet je heel erg rekening mee houden.

Zo'n spanningsval lijkt aan de hoge kant; de meter zou dan al 10 W verstoken.
Zulke stromen meet je met de 10A-bus. Op 'volle schaal', dus bij 10 A stroom door de meter, zou er over zo'n meter dan 4 V vallen, en zou hij dus zelfs 40 W opstoken.
Ter vergelijking, mijn eigen (analoge) BBC Goerz Metrawatt MA3E heeft op het 10A-bereik een weerstand van 13 mΩ.

Zoals ik al zei, waarschijnlijk laat de voeding de ingestelde spanning zien, niet de werkelijke spanning op de uitgang...
Een te lage spanning kan zoals gezegd geen kwaad, alleen wordt de accucapaciteit dan niet ten volle benut.
(bij te lage spanning wordt er helemaal niet geladen)

Op 30 juli 2022 19:29:06 schreef Arco:
Zoals ik al zei, waarschijnlijk laat de voeding de ingestelde spanning zien, niet de werkelijke spanning op de uitgang...
Een te lage spanning kan zoals gezegd geen kwaad, alleen wordt de accucapaciteit dan niet ten volle benut.
(bij te lage spanning wordt er helemaal niet geladen)

Nou ik heb het probleem gevonden denk ik. De kabels van mijn labvoeding (niet origineel) waren denk ik te dun.
Ik heb de kabels van mijn multimeter erin gedaan en nu haalt hij idd de 20V niet eens en zit hij bij 12,5V al in zijn begrenzing van 5,3A.
Dus de labvoeding laat wel de daadwerkelijke spanning zien maar de draden hadden een enorme spanningsval, kan dit?

Wat ik al suggereerde dus, meetsnoeren....
Een vd redenen dat ik ze zelf maak in de regel..

Als je krokodillenkabeltjes hebt gebruikt voor je test, dan zit daar bijna altijd staaldraad in. Je kunt dit testen door een sterke magneet te pakken, het kabeltje zal worden aangetrokken door de magneet.
Bij 5 ampere worden ze bovendien heet en zacht.

Als het wel koperdraad is, dan kun je regelmatig slecht gekrompen verbindingen tegenkomen, ze zijn meestal niet gesoldeerd.

Ik heb me er ook eens door om de tuin laten leiden. Buizen-autoradio werkte maar niet goed, lage anodespanning, batterij keurig vol en stroomverbruik min of meer in orde... Tsja, tot ik de zacht geworden krokodillensnoertjes voelde waarmee ik 'm met de voeding had verbonden.
Ik was me al bewust dat de krimpverbinding vaak kapot gaat, maar dat was in mijn ervaring 'alles of niets' en niet 'werkt, maar het snoertje van 30cm heeft een volle ohm eigen weerstand'.

Ik heb inmiddels ál die snoertjes uit elkaar getrokken en voorzien van 0,75mm2 koperdraad in allerlei leuke kleurtjes. Een paar zelfs met 1,5mm2 voor als er echt een forse stroom door moet.

Mijn FZR600 start bij wijze van spreken nog op een citroen met 2 metalen plaatjes er in, maar die start dus ook met platte accu op een externe UPS accu, verbonden met 2 van m'n zelf verstevigde krokodillenkabeltjes, zonder dat ze heet worden :)

M'n SV daarentegen is een forse belasting voor accu en startmotor.

Op 30 juli 2022 20:20:56 schreef Ledlover:
Als je krokodillenkabeltjes hebt gebruikt voor je test, dan zit daar bijna altijd staaldraad in. Je kunt dit testen door een sterke magneet te pakken, het kabeltje zal worden aangetrokken door de magneet.
Bij 5 ampere worden ze bovendien heet en zacht.

Als het wel koperdraad is, dan kun je regelmatig slecht gekrompen verbindingen tegenkomen, ze zijn meestal niet gesoldeerd.

Ik heb me er ook eens door om de tuin laten leiden. Buizen-autoradio werkte maar niet goed, lage anodespanning, batterij keurig vol en stroomverbruik min of meer in orde... Tsja, tot ik de zacht geworden krokodillensnoertjes voelde waarmee ik 'm met de voeding had verbonden.
Ik was me al bewust dat de krimpverbinding vaak kapot gaat, maar dat was in mijn ervaring 'alles of niets' en niet 'werkt, maar het snoertje van 30cm heeft een volle ohm eigen weerstand'.

Ik heb inmiddels ál die snoertjes uit elkaar getrokken en voorzien van 0,75mm2 koperdraad in allerlei leuke kleurtjes. Een paar zelfs met 1,5mm2 voor als er echt een forse stroom door moet.

Mijn FZR600 start bij wijze van spreken nog op een citroen met 2 metalen plaatjes er in, maar die start dus ook met platte accu op een externe UPS accu, verbonden met 2 van m'n zelf verstevigde krokodillenkabeltjes, zonder dat ze heet worden :)

M'n SV daarentegen is een forse belasting voor accu en startmotor.

De draden werden idd warm.
Mijn FJR heeft het altijd wel zwaar om te starten, zelfs met volle accu.
De Hornet van mijn vrouw die startmotor gaat zo snel en makkelijk rond alsof de bougies er niet inzitten en er totaal geen compressie is haha

Op 30 juli 2022 11:40:08 schreef Lucas91:
[...]

Hoezo is 13.5V te laag om fatsoenlijk te kunnen laden? Laadt hij dan te langzaam oid?
Mijn motorfiets geeft namelijk 13.3V stationair en 13.8V bij 5000rpm.
Als ik direct achter de spanningsregelaar meet dan is dit 13.8V en 14.4V bij 5000rpm.
Ik vermoed overgangsweerstand in de bedrading oid?

Bij 13,5V raakt hij nooit vol (hangt wel iets van de temperatuur af). 13,8V is een normale spanning voor constant laden en 14,4V voor cyclisch gebruik of snelladen. Er zal inderdaad wel ergens overgangsweerstand in zitten.

Op 30 juli 2022 20:54:36 schreef maartenbakker:
[...]Bij 13,5V raakt hij nooit vol (hangt wel iets van de temperatuur af). 13,8V is een normale spanning voor constant laden en 14,4V voor cyclisch gebruik of snelladen. Er zal inderdaad wel ergens overgangsweerstand in zitten.

Ik ga zoeken waar het zit.

Dat 'ie stationair niet bijlaadt is waarschijnlijk normaal, dat doen veel auto's ook niet...

Op 30 juli 2022 21:02:55 schreef Arco:
Dat 'ie stationair niet bijlaadt is waarschijnlijk normaal, dat doen veel auto's ook niet...

Stationair geeft de amperetang 3A aan en met een beetje gas 6A.
Maar zoals ik begrijp gaat de accu met 13,8V niet 100 procent vol?

De accu raakt niet geheel vol en/of het laden duurt lang...

En wat nou als de accu bijna droog staat? (vloeistof) Er wordt alleen gesproken over allerlei ladingen...Wat nou als ie droog staat.....

Op 30 juli 2022 21:55:27 schreef Krelis Vonketrekker:
En wat nou als de accu bijna droog staat? (vloeistof) Er wordt alleen gesproken over allerlei ladingen...Wat nou als ie droog staat.....

Ik had het probleem al gevonden. De draden van mijn labvoeding waren te dun en veroorzaakte een grote spanningsval. Dus op de labvoeding stond 20V maar in werkelijkheid stond er maar 12V over de accu.
Met dikkere draden kreeg ik de labvoeding niet over de 13V zonder in zijn begrenzing van 5,3A te schieten...