Weerstand meetsnoer

RAAF12

Golden Member

Ik kwam bij het meten aan laagohmige weerstanden tot rare resultaten.
Toen bleek dat de meetsnoeren weerstand haddden. Mijn beste snoer zat op 0.02 Ohm en mijn slechtste op 1 Ohm. Allemaal aangespoten stekkers en van Hirschmann. Blijkbaar komt er toch zuurstof bij het koper en gaat het corroderen. Stekkers waren ok met lage overgangsweerstand naar de meetbus. Vreemde effecten en heb er nu maar nieuwe stekkers aangezet.

Arco

Special Member

Voor laagohmig hebben we daarom ook 4-draads en/of nulpunt calibratie, om de meetsnoerweerstand te elimineren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe meet je die weerstanden dan, met wat voor instrument? Met een multimeter kun een fatsoenlijke meting wel vergeten namelijk. Daar zijn speciale instrumenten voor. Door de daar in gebruikte meetmethode worden meetfouten door slechte kabels, contacten enz. geminimaliseerd of opgeheven.
Vaak worden extra sense draden gebruikt.

RAAF12

Golden Member

@Arco
Dat is zo. Maar ik vond het verschil in meetwaardes groot. Tussen oudste en nieuwste Hirschmann kabel zit nogal wat verschil.

Ik mat met een Fluke 87 en een 867B

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 26 februari 2013 18:14:21 (13%)

Is die slechte geen chinees snoer? Die chinezen kunnen er soms ook wat van, dik snoer met een minuscuul binnenadertje.

fred101

Golden Member

Meetsnoeren zijn van koper, koper heeft weerstand, dan de aansluiting van draad op probe/plug, ( bij geknepen evt koperoxide) de weerstand van de banaan. Dan fouten geintroduceerd doordat de pluggen een andere temperatuur hebben dan de meter ( seebeck effect), oppikken van stoorsignalen, (ligt ook aan cmrr van multimeter ingang)
Goede snoeren zijn inderdaad in de mOhm, slechte meer dan een Ohm.

Daarvoor zijn er twee mogenlijkheden. De meter heeft een zero of relative functie. ( pennen tegen elkaar, bij heel precieze metingen een minuutje op temp laten komen en dan nullen)
Maar voor meting onder de 100 Ohm worden Kelvin metingen gebruikt. Twee draden sourcen en twee draden sensen. De meter meet dus de spanning over de weerstand en de spanningsval over de weerstand van de source kabel speelt dan geen rol meer. Bij de spanningmeting maakt de weerstand van de meetsnoer niet uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Gedeeltelijke kabelbreuk blijft lang onzichtbaar, de overgang van plug naar snoer is het gevoeligste daarvoor.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
jerome

Golden Member

De betrouwbaarste laagohmige metingen doe je best met een stroombron en uV meter. Geeft een resutaat tot 4 of 5 cijfers na de comma.

RAAF12

Golden Member

En het is inmiddels opgelost door er nieuwe Hirschmann stekkers te monteren aan het meetsnoer. Blijkbaar was het breuk door materiaalmoeheid en het vele gebruik. Even meten aan veel gebruikte snoertjes kan het oplossen. Van schrik ook maar even de massa kabeltjes van de scope probes gemeten. Die waren goed.

Tidak Ada

Golden Member

Mij is ook opgevallen dat (huid)vet, oxiden en verschil in plating van de meetpennen en natuurlijk nog meer de aansluitdraden van de componenet, ook al aanzienlijke variaties kunnen geven. Verschuif maar eens wat, of variëer de contactdruk !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

En het materiaal zelf en de veerkracht van de stekker. Bij mijn weten zijn deze er niet als kompleet snoer.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/730970/Axiale-stekker-SLS425-L-Stif…

Dus zelf maken ;-)

fred101

Golden Member

Binnen volt-nut kringen zijn er hele discussies over welke soldeer, wat voor materiaal ect mbt verbindingen. Heel interessante kost, helaas ook vrij kostbaar als je het commercieel wil. Kelvin meetsnoeren van 300 euro, verbindingskabeltjes van 150 euro, we zijn net zo gek als de gouden oortjes brigade alleen moet het bij een volt-nut wel meetbaar zijn ( op DC valt er niet veel te luisteren ;-) )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ach, 3 euri voor een topklasse banaanstekker is nog te doen. Verguld, niet corrosief ect. Ik ben niet van plan om alle meetsnoeren om te bouwen.
Maar je voelt het verschil wel als die in de bus gedrukt wordt dat gaat veel stroever dan de goedkopere modellen.

Met de audioverdwazing ben ik het helemaal eens. Dat is alleen maar erger geworden. Het begon in NL met het HVT tijdschrift die schreef dat door dikkere draden in de luidspreker deze veel beter klonken.
Maar ik heb er geen behoefte aan die discussie opnieuw te starten :-)

Op 26 februari 2013 18:16:18 schreef Zonnepaneeltje:
Is die slechte geen chinees snoer? Die chinezen kunnen er soms ook wat van, dik snoer met een minuscuul binnenadertje.

Ik haal even een oude koe uit de sloot die springlevend is...

Ik heb kortgeleden Best 56 meetsnoeren gekocht, bij Dennisdeal (site is nu al weer opgehoepeld). Wat ik kreeg ziet er iets anders uit, lijkt op deze (UYIGAO UA005).
https://alexnld.com/wp-content/uploads/2022/01/10cb6568-4140-4c49-82d1-776cc8fa15b2.jpg
De snoeren zijn van buiten dik 3,5mm.
Maar ik merkte toen ik ze ging gebruiken dat ze 'slecht contact' maken.

Heb ze vervolgens gemeten door kortsluiting op voeding met stroombegrenzing.
De weerstand bleek nog hoger dan de allergoedkoopste prulsnoeren die je krijgt bij zo'n €5 bouwmarktmeter (DT-830B) en die zijn van buiten 2,9mm dik.

Heb de originele meetsnoeren van m'n Metex M-4630 er nog eens bij gehaald.
Die zijn ook 3,5mm dik.
De kortsluittest geeft aan dat de weerstand van de Best 56 (UYIGAO UA005) maar liefst 4x zo hoog is.
Ik heb het gemeten met een Mc Power LBN-303. Dat is wel een goedkope voeding, maar voldoende om aan te tonen dat de dikte van die Best 56 / (UYIGAO UA005) meetsnoeren misleidend is!!!

rob040

Golden Member

Het gaat toch om de koperdiameter en niet hoe dik de kabel inclusief isolatie is?
Knip ze eens door en kijk dan wat je ziet.

Op 31 juli 2022 13:33:28 schreef rob040:
Het gaat toch om de koperdiameter en niet hoe dik de kabel inclusief isolatie is?
Knip ze eens door en kijk dan wat je ziet.

Haha knip je eigen meetsnoeren maar door ;)
Ik heb ze daar niet voor gekocht. Niet-destructief onderzoek is toch ook goed?

Ik zie nu dat de Best 56 meetsnoeren als 10A aangeboden worden. Bij die UYIGAO UA005 staat geen opgave.
Er zijn ook 20A meetsnoeren in de aanbieding. Even op letten de volgende keer.
(Maar ik zie dezelfde modellen zowel als 10A als 20A gespecificeerd, je kunt van "20A" ook niet op aan.)

rob040

Golden Member

(Goedkope) Chinese snoeren zijn per definitie verdacht.
Die 10 of 20A is voor mij alleen een indicatie dat de isolatie dan nog net niet smelt.
Maar je hebt gelijk, je kunt de weerstand eenvoudig meten en dan al conclusies trekken. Dat doorkippen was bij wijze van spreken. ;-)

Op 31 juli 2022 14:42:19 schreef rob040:
(Goedkope) Chinese snoeren zijn per definitie verdacht.

Dat wordt lastig dan, want welke meetsnoeren komen niet uit China?

blackdog

Golden Member

Hi,

De beste meetsnoeren kunnen relatief hoge weerstandswaarden geven als je de connectoren niet schoon houd!
Op dit forum heb ik dit al regelmatig aangegeven, schoonmaken die handel en vaker dan je graag wilt geloven!

Wil ik een beetje zekerheid hebben als ik nauwkeuring beneden de 1Ω wil metn dan is het natuurlijk 4-draads en met schone connectoren.
Dat wil dus ook zeggen dat als er banaan bussen gebruikt worden, maak deze goed schoon met IPA of een ander goedje dat daar goed geschikt voor is.
Meestal zoek ik wattentipjes uit die redelijk goed passen in de 4mm banana bussen, en gebruik er meerdere, smeer niet de vuiligheid van de eene bus in de andere omdat je "zuinig bent"

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

Test van tien Daniu, type KM1808-07, meetsnoeren
Een jaartje geleden een test gedaan op tien nieuw gekochte meetsnoeren van Daniu, type KM1808-07, prijs € 25,00 voor tien stuks.

Gemeten met een meetstroom van 7 A met de banaanstekkers in nieuwe 4 mm bussen geplugd. Stroomtoevoer via de aansluitlipjes van die 4 mm bussen. Spanningsval tussen deze lipjes gemeten.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
fred101

Golden Member

Op 31 juli 2022 15:00:10 schreef blackdog:

Op dit forum heb ik dit al regelmatig aangegeven, schoonmaken die handel en vaker dan je graag wilt geloven!

Dat doe ik ook regelmatig en scheelt bij sommige snoeren een hele hoop qua weerstand. Had er laatst een waar de weerstand voor reiniging meer dan 1 ohm was.

Plastic is veel goedkoper dan koper dus is er bij goedkope snoeren zo min mogelijk koper (tegenwoordig zelfs soms aluminium) en zo dik mogelijk plastic. En onder die afgeschermde banaan stekkers is het ook niet altijd geweldig. Wat ik soms doe bij zo'n connector waar zo'n verende lamellen bus om zit, is die bus aan een kant vast solderen, dat scheelt ook in weerstand en betrouwbaarheid (Ik heb niet eens goedkope meetsnoeren). Bij China crap is er meer kans dat die bus te ruim is waardoor contact nog slechter wordt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

@Jeever: Dat valt mij niet tegen.

fred101

Golden Member

Dat is bij 7A, weerstand meetstroom is veel lager. Bij relais testen heb ik een keer gemeten of er verschillen waren tussen "dry resistance" K7510), gewoon 4 draads (ook K7510) en mbv 10A (secutest) De verschillen waren best groot. De verdachte relais die alleen kleine meetsignaaltjes schakelen waren bijna open bij een dry meting, variabel bij een gewone 4 draad meting en in perfecte staat bij 10A.

Die meetsnoeren kunnen prima zijn om iets te voeden maar kunnen onbetrouwbaar bij een weerstand meting.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha RAAF12,

Ik zou zeggen niets mis mee 20 mΩ :P
Als je op de testbank / werktafel meet dus laat ik zeggen een losse weerstand dan zijn de beste,
meetsnoeren 2,5 mm2 installatie draad dit is een goede koper soort en direct geïsoleerd.
Geen overgang naar stekers en je kunt bij hergebruik er een stukje vanaf knippen en schoon is Klara :D

Ik gebruik niet anders voor dat soort metingen wattenstaafje in de contact bus erbij zit keurig vast.
Aan de andere kant niets doen, ik heb wel een puntenslijper voor koper maar is absoluut niet nodig.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik gebruik (bijna) nooit voorgemaakte meetsnoeren. Het zijn vaak ondingen. zelfs al zijn ze goed in het begin, na enige tijd breken de adertjes af net na de bus en aan het begin van het snoer. door dat het geheel ingegoten zit merkt men dat niet op tenzij het te laat is.

Als ik dan al iemand anders meetsnoeren moet gebruiken (op verplaatsing bvb) trek ik er altijd eens goed aan ( met 6 à 10 kg, afhankelijk van de dikte ) . Ja, gebeurt dat ik een meetsnoer gewoon uit elkaar trek...

"hey je trekt men meetsnoeren gewoon kapot"

Nee, ik behoed voor komende problemen :-)

de weerstandsmeting op zich alleen is niet zaligmakend, een bijna breuk op één plaats uit zich niet altijd in een belangrijke weerstandstoename.

dus de hele cyclus bij testen snoeren : eerst eens goed trekken (trekkracht aangepast aan het meetsnoer), als ze dat overleven: bussen reinigen en dan weerstand meten.