Weerstand meetsnoer

benleentje

Golden Member

Op 31 juli 2022 17:38:28 schreef fred101:
Die meetsnoeren kunnen prima zijn om iets te voeden maar kunnen onbetrouwbaar bij een weerstand meting.

Dat ligt dan toch niet aan de meetsnoeren maar aan de connectoren en de overgangen.

Je heb speciale bussen en relaiscontacten voor hele klein stromen. Normale relaiscontacten zijn niet geschikt voor kleine stromen. De stroom zorgt enerzijds voor het schoon branden van de contacten maar ook dat de contacten dan juist harder gaan klemmen. Dus 5mA door een 10A relais contact werkt niet betrouwbaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 juli 2022 19:47:18 schreef benleentje:
[...]Dat ligt dan toch niet aan de meetsnoeren maar aan de connectoren en de overgangen.

Je heb speciale bussen en relaiscontacten voor hele klein stromen.[....] .

Mercury wetted?
Grootse boosdoener is waarschijnlijk corrosie van de connectors en pennen.
Bram beviel hier ooit eens meetsnoren met vergulde pennen en stekkers aan. Desondanks kwamen ze uit de Volksrepubliek. Dat hoeft dus niet altijd brol te zijn.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Kocht eens een nieuwe accu.

Even spanning meten.

Even meten met belasting.

Chips, hebben ze een brakke accu geleverd? Dat kreng was behoorlijk duur en moet mijn Prius 10+ jaar aan de gang houden... (55Ah ipv de oorspronkelijke ~38Ah AGM)

Of zou het het Chinese snoertje zijn?

Ja,

ik schreef het hier boven al.. af en toe eens goed trekken aan je meetsnoeren, aangepaste trekkracht volgen het snoer kan geen kwaad..
.

Op 31 juli 2022 19:40:49 schreef kris van damme:

de weerstandsmeting op zich alleen is niet zaligmakend, een bijna breuk op één plaats uit zich niet altijd in een belangrijke weerstandstoename.

dus de hele cyclus bij testen snoeren : eerst eens goed trekken (trekkracht aangepast aan het meetsnoer), als ze dat overleven: bussen reinigen en dan weerstand meten.

Bapaktus

Special Member

@Kris van Damme
Ja,
ik schreef het hier boven al.. af en toe eens goed trekken aan je meetsnoeren, aangepaste trekkracht volgen het snoer kan geen kwaad..

Tja, vanochtend even een spanning-meting doen met mijn multi meter.
Die is voorzien van twee zeer soepele Radiall siliconen meet kabeltjes.
Hé, geen spanning aanwezig? Dan op Ohm's zetten en even kortsluit test doen.
Oneindig als resultaat. Hoe kan dat? Ik merkte dat ik soms wél, soms niet een (bijna) nul Ohm aanwijzing kreeg. Meet snoeren bewogen en 1 snoer/banaanstekker verbinding was elastisch geworden :( . Ik heb deze kabeltjes al tientallen jaren in gebruik.
Dus straks aan de andere kabeltjes ook maar "trekproef" uitvoeren.
ruud