Accu 's scootmobiel

bprosman

Golden Member

en vervolgens het advies om de accu's niet leeg te rijden

Advies wat mijn vader kreeg was om ze juist wel ver leeg te rijden en niet tussen de middag (bij) te laden.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

en vervolgens het advies om de accu's niet leeg te rijden

Een scootmobiel moet je wel gewoon kunnen gebruiken dus uiteraard rij de accu een keer leeg. Maar een accu moet je gewoon niet te leeg rijden.

Advies wat mijn vader kreeg was om ze juist wel ver leeg te rijden en niet tussen de middag (bij) te laden.

Als je een accu ver leeg rijd dan zal er ook wel niet genoeg lading inzitten om terug te kunnen dan moet je wel bijladen.
Maar het klopt wel als je de accu maar een klein beetje leeg hebt gereden en je moet nog terug dan kan je beter die lading een keer overslaan. Een accu kan maar een beperkt aantal keren worden opgeladen. Als de accu eenmaal aan de lader hangt is het ook beter om dat niet te onderbreken dus als je toch al niet lang genoeg de tijd hebt voor een volledige lading en je hebt nog genoeg lading om thuis te komen is het ook beter om hem dan geen halve lading te geven want dat telt voor de accu toch vaak als een lading.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dat is absoluut fout; werkelijk elke accu ooit slijt harder van helemaal leeg trekken.

Alleen NiCD had een geheugeneffect, maar dat was niet zo dramatisch of permanent als vaak werd voorgesteld, en de extra slijtage van elke keer helemaal leeg trekken is veel erger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 7 augustus 2022 20:47:54 schreef bprosman:
[...]
Advies wat mijn vader kreeg was om ze juist wel ver leeg te rijden en niet tussen de middag (bij) te laden.

dat is van iemand die niet begrepen heeft dat een 'CYCLUS' een complete(volle lading) betreft. twee keer de helft leeg rijden is 1 cyclus niet twee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

@SparkyGSX Op wie is dat antwoord van toepassing. Want ik stel ook dat je een accu niet helemaal leeg moet rijden, maar als je maar 15% lading hebt verbruikt op de heen weg dan is het juist niet zinvol om bij te laden.

Het begrip leeg is ook wel wat verwarrend. Voor mij is leeg tot precies aan de goede kant van de accu voor een nieuwe lading.

Alleen NiCD had een geheugeneffect, maar dat was niet zo dramatisch of permanent als vaak werd voorgesteld, en de extra slijtage van elke keer helemaal leeg trekken is veel erger.

Toch heb ik mijn NiCd accu gewoon zover leeg getrokken totdat de kracht er wel een beetje uit was om een schroef vast te kunnen draaien. Toch gingen mij accu's best lang mee meestal 6 jaar.
Ik had juist altijd meer problemen als je de accu's een tijd niet gebruikt had. Maar dan na een x aantal keren laden en gebruiken was het meestal wel weer terug op normale capaciteit.

Maar goed iemand anders zal denken dat hij echt leeg moet totdat de motor nog amper draait.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 7 augustus 2022 21:20:42 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik werk in de pro-av branche, en zie met regelmaat XLR connectoren voor vanalles (mis)bruikt worden. Indien je echte neutrik of switchcraft connectoren gebruikt moet er echt flink stroom doorheen lopen om ze te beschadigen. Het is mij nog nooit gelukt zeg maar.

Welnu, een goede bekende van mij heeft een scootmobiel waarvan zo nu en dan ook de xlr sneuvelde. Oorspronkelijk zat er een Chinees ding in, maar uiteindelijk is ook een neutrik naar de vaantjes gegaan. Heb lang gepeinst hoe dat nu kon, en per toeval denk ik de oorzaak achterhaald te hebben. Het zit hem denk ik in de volgorde van lader aansluiten. De persoon in kwestie liet altijd de stekker van de lader in het stopcontact zitten. Persoon was niet bij machte om de stekker er elke keer uit te trekken door een beperking en plaats van het stopcontact. Wanneer hij thuis kwam plugde hij de scootmobiel aan de lader. Je hoorde dan ook een knetter uit de connector komen.

Ik heb het stopcontact voorzien van een solid state relais met afstandsbediening. Hij plugt nu eerst de lader aan de scootmobiel en schakelt dan de spaning op de lader. Sindsdien geen kapotte connectoren meer. Onlangs vertelde hij me ook nog dat de accu's nu langer mee lijken te gaan en sneller opladen, wat dan ook logisch is. Ook is het zaak om de connector echt goed aan te drukken. Wellicht heb je hier wat aan.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

@benleentje: ik doelde op het bericht van bprosman. Bij een accuboormachine die geen kracht meer heeft zijn de accu's niet helemaal leeg, maar de interne weerstand is door de schaarste aan ionen zodanig toegenomen dat hij bijna geen stroom meer kan leveren.

Leeg laten liggen is nog veel erger dan leeg trekken en direct daarna weer opladen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

XLR heb ik ook al loeiheet gehad.
ik gebruik die op men zelfbouw ebike accu. ik heb een verlengkabel van XLR naar XLR van 15cm (omdat de accu in een tas zit).
het deel verlengkabel dat continue in de accu zit, was eens loeiheet geworden. zo heet dat ik brandgeur merkte tijdens het fietsen.
dacht eerst dat iemand iets aan het verbranden was in de tuin, maar als je dat nog ruikt 5km verder....

de andere XLR, die continue wordt in en uit geplugged, die deed het nog perfect. nogthans beide even oud.
eens ze klemkracht verliezen, gaat het heel snel fout door de hitte, ze verliezen meer klemkracht, wordt nog warmen, meer klemkracht verlies, meer warmteontwikkeling... totdat zelf de isolatie van de draden wegsmelt. kortsluiting op een dikke accu is meestal fataal voor de bekabeling.

Op 7 augustus 2022 21:16:44 schreef benleentje:
@SparkyGSX Op wie is dat antwoord van toepassing. Want ik stel ook dat je een accu niet helemaal leeg moet rijden, maar als je maar 15% lading hebt verbruikt op de heen weg dan is het juist niet zinvol om bij te laden.

hangt van de accu af. lood accu's slijten het minste snel als ze zo snel mogelijk weer opgeladen worden. een start accu kan maar 80 cycli doen, maar door telkens maar 5% ofzo leeg te trekken en direct weer op te laden met de alternator, gaat die accu vlotjes een paar 1000 startbeurten mee.
1 keer volledig leegtrekt, haalt ze wel snel onderuit. als je niet binnen de 24uur hebt opgeladen, heeft ze al veel verlies geleden.

li-ion daarentegen is anders, die werken het beste tussen 30 en 80% en slijten heel snel als ze boven de 90% geladen staan.
je scoot dus op 100% lading uit de garage halen, 15% leegtrekken en dan weer opladen voor de dag erna, dan zit die accu 20uur/dag boven de 90% en zal ze heel hard slijten.
daar is dan het beste dat je hem voor gebruik ff bijlaad en dan gaat toeren. idealer opladen als je 2 blokjes (van de 5 hebt) en uittrekken als je 4 van de 5 ledjes hebt die branden. 1x per maand volledig door laden

Op 30 juli 2022 23:32:59 schreef SparkyGSX:
Ik had laatst een elektrische fiets onder handen, volgens de dealer was de accu stuk, die maar even 600 euro voor een nieuwe accu! Daar bleek ook het XLR chassisdeel rot te zijn, er was niets aan te zien maar hij werd bloedheet, dus hij laadde niet meer goed op. Chassisdeel vervangen en toen was het ding weer als nieuw. Kosten: ongeveer 7 euro voor het chassisdeel.

gisteren eentje binnen gehad.
die kerel kocht een ebike 2dehands, maar accu wou niet laden. ik heb ze er met de koevoet en hamer moeten uitkloppen.
hij zoekt een vervanger online en kan een complete fiets met nieuwe accu kopen. de fiets doet het niet. hij heeft zijn accu voor zijn fiets, en vraagt of ik die 2de fiets kan nakijken.

de persoon die de fiets had verkocht: fiets zijn display werd vervangen en iets later stopte de fiets ermee.
fietsmaker zei: je accu is te oud, heeft niet genoeg kracht voor dat nieuwe display
|:(
die persoon koopt een nieuwe accu, zelfde probleem. heeft de fiets dan verkocht voor onderdelen.
bij het vervangen had de fietsmaker dus de kabelboom uit het frame getrokken, en blijkbaar zat 1 motorconnector niet goed ingeplugged, die was losgekomen in het frame. daar heeft de eigenaar dus een 349€ dure accu voor gekocht en probleem ging niet weg.
fiets rijd als nieuw (ziet er ook uit als nieuw en beide accu's presteren goed).

diegene waar ik voor gewerkt heb, is dubbel gelukkig. 1 fiets gratis gekregen met kapotte accu, 1 'kapotte' fiets gekocht voor 150€ met een originele En een nieuwe accu. beide fietsen hersteld voor weinig.
helaas zie ik regelmatig ebike op het containerpark liggen (dat je niet mee krijgt) waar ook dergelijke probleemgevallen zullen in zitten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

@benleentje: ik doelde op het bericht van bprosman. Bij een accuboormachine die geen kracht meer heeft zijn de accu's niet helemaal leeg, maar de interne weerstand is door de schaarste aan ionen zodanig toegenomen dat hij bijna geen stroom meer kan leveren.

"Leeg trekken" van een schroefmachine (wat bij mij is tot hij stopt met draaien) is natuurlijk wel een ander begrip dan "leeg rijden" bij een scootmobiel. Mijn pa duwt dat ding echt niet de laaste paar honderd meter naar huis omdat hij zover leeg gereden is :+. "Leeg" is daar tot de LED blokjes (voltmeter met LED's) op de laatste 2 "Rode blokjes" staan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

je kon een nicd accupack nog zover leegtrekken dat je een schroeftol als schroevendraaier kon gebruiken. met de huidige liion accu's in het betere gereedschap stopt de accu vanzelf als de cellen leeg zijn volgens de bms. de bms schakelt de last af met een paar stevige fets. heb een starthulp gemaakt voor 2x 14,4V liion packs. een lichte motor start je daar zo op. bij een stevig dieselblok stoppen de accupacks door de hoge stromen. even in de oplader om de beveiliging te resetten en weer werken. er zit ook een overstroom beveiliging in die 4 en 5Ah packs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 augustus 2022 22:19:39 schreef DJohnny:
Ik werk in de pro-av branche, en zie met regelmaat XLR connectoren voor vanalles (mis)bruikt worden. Indien je echte neutrik of switchcraft connectoren gebruikt moet er echt flink stroom doorheen lopen om ze te beschadigen. Het is mij nog nooit gelukt zeg maar.

Ik heb het stopcontact voorzien van een solid state relais met afstandsbediening. Hij plugt nu eerst de lader aan de scootmobiel en schakelt dan de spaning op de lader. Sindsdien geen kapotte connectoren meer. Onlangs vertelde hij me ook nog dat de accu's nu langer mee lijken te gaan en sneller opladen, wat dan ook logisch is. Ook is het zaak om de connector echt goed aan te drukken. Wellicht heb je hier wat aan.

Toch vreemd zou toch denken dat z'n ding een type goedkeuring moet krijgen.
Valt me wat dat betreft nog mee dat je weinig hoort over brand en dergelijke.

Ik vermoed dat 90% van de oudere op deze manier hun accu oplaad (dus met stekker houdend in stopcontact) waaronder m'n moeder.
Oplader wordt in de schuur in het stopcontact gezet en komt hier verder nooit meer van af.

Heb er niet bij stil gestaan anders had ik het waarschijnlijk ook zo gemaakt aangezien die anderson stekkers best wel zwaar gaan.

Even afwachten anders verander ik het als nog

Ik ben bang dat je een iets te hoge pet op hebt van de "goedkeurende" instanties. Als die stekker er volgens de fabrikant geschikt voor is, vinden ze het al goed, aangenomen dat er überhaupt naar een dergelijk detail wordt gekeken. Dat het dan na een groot aantal keer in- en uitpluggen, en een beetje vocht erbij, niet meer lekker werkt, daar wordt bij een keuring echt niet naar gekeken.

De stekker en het chassisdeel zouden wel van brandvertragend materiaal gemaakt moeten zijn, waardoor zelfs het helemaal smelten en verkolen daarvan geen brand zou moeten veroorzaken, aangenomen dat er geen bijzonder brandbare zaken in de buurt staan. Wat de PVC isolatie van de kabel in dat geval doet, is een oefening voor de lezer.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het rekensommetje is eenvoudig. Bij overgangsweerstand krijg je warmteontwikkeling op 1 punt, gelijk aan I kwadraat x R. Bij 12 A en 0,1 Ohm is dat 14,4 Watt. Genoeg om verhitting te veroorzaken. Een 15 Watt gloeilamp kun je ook niet met de hand vasthouden als deze brandt.

Het vermogen uitrekenen is triviaal, de resulterende temperatuur daarentegen, is veel moeilijker.

15W in een stevige APP connector met lange stukken 10mm^2 kabels aan beide zijden hoeft geen probleem te zijn, de vergelijking met een gloeilamp gaat helemaal mank omdat het oppervlak ordes van grote verschillend is.

Daarbij is 100 milliohm wel erg veel, dat zal een connector niet snel doen volgens de datasheet, maar het is lastig inschatten wat de weerstand zou zijn na een lang leven met veel cycles en wat oxidatie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
bprosman

Golden Member

Als die stekker er volgens de fabrikant geschikt voor is, vinden ze het al goed

Maar ook fabrikanten zijn niet achterlijk natuurlijk. De XLR stekker in de "Scootmobielwereld" is gewoon een "standaard". Dat doen ze niet omdat het zo'n brakke oplossing is, als die echt met bosjes zouden overlijden zouden ze daar echt wel een andere stekker voor nemen.
Onderschat op fora als deze ook niet het "consumentenman" gehalte, mensen komen hier als zich er een probleem voordoet.
De (honderd)duizenden scootmobielen waarbij het gewoon goed blijft gaan hoor/zie je hier niet.
Ook de omgeving speelt natuurlijk een rol, staat dat ding altijd in een verwarmd huis 's-nachts of in een flat in een vochtige hal of net als bij mijn pa gewoon onder een carport, niet in weer, wel in wind.

En natuurlijk zal het ook een afweging blijven tussen kwaliteit, (de engineer die de 100A, triple vergulde stekker wil) en de manager (ja EricP kom dr maar in :+) die de totaalkosten van zo'n ding moet bewaken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

xlr connectoren als stekker om scootmobielen te laden is niks nieuws, was 25 jaar terug al. maar ook toen zaten er goede stekkers aan die laders. geen china meuk waar de stekkerpinnen naar achter schuiven als je de stekker insteekt. daar hebben bepaalde fiets accu's ook last van. die xlr stekkers gingen toen eigenlijk niet stuk, je zag wel dat ze goed gebruikt waren, de pennen sleten wat plat op de punt. loodaccu opladers tot 10A hadden een xlr stekker. boven de 15A kwam de anderson stekker doorgaans. die zie je nu ook weer minder bij oa nieuwe heftrucks. die zijn naar een EV achtige laadstekker aan het overgaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat het al heel lang goed gaat, maar er bespaart wordt op de kwaliteit van de stekker, misschien in combinatie met een lader die maar een klein beetje meer stroom levert dan het vorige type, als je dat een paar keer doet (van 5A in een paar kleine stapjes naar 10A) zijn de verliezen opeens verviervoudigd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die connectors is tot daar aan toe, en mischien ook nog wel begrijpelijk ze zijn immers makkelijk aan te sluiten.

Maar dan hadden ze beter in de zogenaamde slimme opladers een vertrager kunnen inbouwen zodat de lader pas na bijv 5 sec begint met laden na dat de stekker er in gestoken wordt.
Schilt een hoop vonkvorming en ellende die daar bij hoort.

Je kan het natuurlijk ook oplossen door een stekkerdoos te pakken met een aan en uit knop en het aan te leren eerst de stekker in de scoot dan de knop omzetten.
Maar of ze dat blijven doen?

als ik mijn lader insteek (stopcontact of accu eerst, kies maar), dan heb ik geen vonken, heb ik 5sec een groene led, en pas daarna gaat die rood en begint te laden.
bij AL mijn ebike laders zo. er is er maar 1 die vonkt als die in stopcontact zit en dan pas accu aansluit, en dat is de lader van mijn electrische vouwfiets. die heeft dan ook een 24V lood accu en geen smart lader. die laadt eeuwig door (wat best crappy is want die accu wordt behoorlijk warm)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 augustus 2022 14:22:16 schreef Taxi Feiken:
Je kan het natuurlijk ook oplossen door een stekkerdoos te pakken met een aan en uit knop en het aan te leren eerst de stekker in de scoot dan de knop omzetten.

De vraag is of dat echt helpt.

De vonk komt doordat je de uitgangscondensator plots met de batterij verbind. Als je accu 30V is en je lader staat op 42V, dan is het spanningsverschil 12V. Als je lader uitstaat is het spanningsverschil 30V!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat heeft het voor zin om een acculader van een uitgangscondensator te voorzien? Als je een labvoeding als acculader gebruikt, dan zit die uitgangscondensator 'vanzelf' erbij.

Het is een schakelende voeding, dat kun je niet doen zonder uitgangscondensators. De vergelijking met een labvoeding gaat mank omdat daar nog een pass transistor aan de uitgang zit, met minimale capaciteit aan de uitgang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Oké, dat zou voor een schakelende voeding met een paar honderd uF geregeld moeten zijn. Dat mag toch geen slopende vonkvorming opleveren.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 10 augustus 2022 23:34:13 (12%)

Sine

Moderator

In het ideaalgeval zit er geen elco aan de uitgang, en staat er zelfs geen spanning op totdat een pack wordt aangesloten.

Maar zo "slim" zijn de meeste laders helaas niet.

maartenbakker

Golden Member

Als de ingang er rekening mee houdt, kun je de uitgangselco net zo groot maken als je wilt en geen vonk krijgen.

Overigens als ik een Felyxaccu onder de lader gooi dan is er geen enkele vonkvorming (anders zouden de connectoren ook slijten als een gek). De lader gaat pas stroom leveren als de accu gedetecteerd is. Die connector heeft 5 contacten waarvan 2 voor de laadstroom en het is dus ook geen XLR... Maar met 3 contacten kom je ook al heel eind. Zelfs met 2 contacten kun je de inrushstroom effectief begrenzen - hetzij met een relais hetzij met een mosfet.

Zo'n NIU scooter kun je ook opladen met een kabeltje onder het zadel zonder de accu te verwijderen; dus net als een scootmobiel. Daar zit exact dezelfde 5-polige connector aan als aan de accu. Er bestaat geen wet die voorschrijft dat je daar een XLR voor moet gebruiken. Dat zijn gewoon de scootmobielontwerpers geweest, en in mijn ogen hebben die nog wel meer steken laten vallen ook. Heb ik wel eens over geschreven, maar valt verder buiten het bestek van dit topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."