Welke labvoeding moet ik kopen?

benleentje

Golden Member

En hoe zit dat bij labvoedingen, zou je deze parallel kunnen zetten voor meer stroom? Of gaat er dan iets niet goed door hetgeen wat ik net zeg?

Je heb voedingen die dat kunnen die hebben dan ergens een connector met diverse aansluitingen en door de connectoren van beide voedingen correct te bedraden dan kan je ze parallel of in serie zetten waarbij er dan 1 voeding de hoofdvoeding voor het instellen van spanning en stroom. Voor de totale stroom bij parallel gebruik moet je de waarde van beide stroom meters bij elkaar optellen.

3 voedingen parallel of serie is vaak wel het maximum maar dat staat allemaal in de handleiding van de voeding.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 4 augustus 2022 15:09:11 schreef blackdog:
Wat betreft het spanning verlies door de dioden en de serie weerstanden, dat is makkelijk weg te rekenen als je de gegevens weet van de dioden en je hebt de serie weerstanden goed berekend.

OK. Kan je het eens voordoen?

Kies jij maar weerstanden en diodes bij Farnell. Ik heb twee Korad 3005d labvoedingen en wil m'n 16.8V lithium accu met 10A laden met de twee voedingen.

Het is een lithium accu, dus ik wil ABSOLUUT niet dat ie boven de 16.8 komt. Daarnaast is de capaciteit fors (1200Wh) en wil ik hem binnen redelijke tijd vol hebben. (ik mik graag op dat ik rond het moment dat ie aan CV begint dat ik hem van de lader haal, maar als er iets tussen komt mag ie absoluut niet boven die max komen. ).

Huidige status is: ik wilde hem morgen gaan opladen, maar de accu is het er niet mee eens. Die wil vandaag al wat te vreten hebben. En ik moet vanavond nog de deur uit. Dus ik zit hier met maar 1 van die Korad's dus voorlopig maar even met 5A laden. 't is niet anders.

Blackdog. Om eerlijk te zijn: Ik vind dat je vaak probleempjes opblaaast en met ingewikkelde oplossingen komt voor problemen die eigenlijk niet bestaan. Je kan zeggen: Ik zie niet in de handleiding staan of ik hem een spanning boven de ingestelde spanning mag aanleveren. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk gelijk in. Maar als je je echt zorgen maakt, vraag eens aan Korad (*) of Keysight wat er gebeurt als je het doet.

* Is er een probleem als ik bij het parallel zetten van twee van jullie labvoedingen door een calibratie-verschil zeg 0.1V meer dan de ingestelde spanning aanbied?
* Is er een probleem als ik bij het parallel zetten een fout maak en zeg 25V op de uitgang zet terwijl de voeding nog op 15V is ingesteld?

@arco, Jij, ik en nu ook lucas hebben de 3005D. Volgens mij is er ook een "3005" zonder D. Die heeft potmetertjes om de instellingen te doen. Ik weet niet of die nog verkocht wordt.

(*) Ik heb ondertussen de mail naar Korad geschreven. Doe jij Keysight (of wat voor merk labvoeding je dan ook hebt)?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Kies jij maar weerstanden en diodes bij Farnell. Ik heb twee Korad 3005d labvoedingen en wil m'n 16.8V lithium accu met 10A laden met de twee voedingen.

Ja dat is lastig over een diode valt 0 t/m 1,3V vanaf 0 tot 6A. voor een 6A diode. Als ik een wat zwaardere overbemeten diode neem kan je 0,8V wel als max spanningsval halen. Als ik weet dat de stroom in een hele kleine range constant blijft is dat geen probleem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi rew,

Ik blaas niets op(nou bijna dan), komt omdat ik goed nadenk voor ik iets ga doe.
Ik geef aan dat je accu's met andere chemie beter kan opladen met de daarvoor bedoelde laders, daar is niets Frans aan.

Het toch doen is de kans flink vergroten dat er iets mis gaat en dat soort problemen voorkom ik graag.
Je kan verder van alles verzinnen waarom je het toch wilt doen, mij best, maar het blijft niet wijs hoe je het ook went of keert.

Ik heb nogal wat ervaring met voedingen en in hoeverre een voeding het aankan als je de uitgang oplift, hangt van het ontwerp af.
Als je een voeding parallel zet en de eene voeding heeft een veel hogere uitgangspanning dan de andere, zeg 30V en de andere voeding staat op 12V,
Dan heb je kans dat de spanning van de voeding die op 12V staat aan de ingang van de Power sectie 18 a 20V heeft, nu zet je ze parallel omdat je niet oplet.
De powertransistor van de op 12V ingestelde voeding krijgt nu zo'n 10V reverse voor zijn kiezen!!!
Als het een dikke voeding is, blaas je de diode, als hij die al heeft over de power transistor er uit en dan ook nog de powertransistor.
Dit is een van de gevallen die kan voorkomen, ik kan er nog meer voor je schetsen, als je daar behoefte aan hebt.

Een ongeluk zit in een klein hoekje en wij allemaal letten regelmatig niet op, met wat we aan het doen zijn.
En als de kennis van hoe het mis kan gaan dan ook niet aanwezig is, dan is de kans op grote fouten en b.v. brand vrij groot.
We hebben het hier over het laden van accus, dat is geen spelletje.

Dit soort configuraties zoals het parallel zetten als ook in serie schakelen van voedingen heb ik zo weinig mogelijk gedaan in mij professionele leven,
waarom niet, lijkt mij duidelijk.
Maar zoals altijd, jullie mogen doen wat je zelf leuk of handig vind, het is jullie spul, maar blijf bij mijn meetinstrumentarium uit de buurt! :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Dit soort configuraties zoals het parallel zetten als ook in serie schakelen van voedingen heb ik zo weinig mogelijk gedaan in mij professionele leven,
waarom niet, lijkt mij duidelijk.

Parallel schakelen doe ik ook ook nooit, de risico's zijn te groot.
Behalve dan 3HP voeding in parallel maar dat zijn er ook voor gemaakt en in de handleiding staat hoe je dat moet.
In serie schakelen doe ik toch wel regelmatig. IK heb een Phillips voeding met 3 uitgangen 2 x 32 @ 1,4A en een 5V 0/3A. De 2 hoofdvoeding heb ik toch vaak in een een bv -12, 0 en 12V configuratie of 0 - 64V.

Ook wel een eens wat delta voedingen in serie wel uit dezelfde serie en eerst gekeken in de manual of dat mag.

Kortom serie schakelen heb ik niet zoveel problemen mee.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje, :-)

Bij het in serie zetten, komt bij mij het meest voor, zeg 4x per jaar, is een dikke diode over de voedingklemmen meestal voldoende.
De eventuele diode in de voeding zelf, daar vertrouw ik niet zo op.

Vaak is het een 1n4007 variant die ze gebruiken maar voor mij liever een 1n5407 of nog dikker, 6-Ampere versies liggen hier voor het grijpen, zoals de 6A10.
Beter save than sorry is een bekende uitspraak.

Als ik een LAB voeding open heb, kijk ik altijd wat is toegepast en de extra diode over de klemmen is een kleinigheid om aan te brengen.
Dit geld ook voor de diode over de powertransistor.
Met twee stuks 6A10 maak je voedingen tot 5-Aampere een stuk degelijker, kost nog geen Euro en als de kast toch open is...

Groet,
Bram

PS

Vergeet ik even helemaal, ik heb nog ene test gedaan onder belasting van mijn Korad voeding.
De trafo word echt flink heet, meer nog dan de koelplaat met de twee power transistoren en de brugcel.
Komende weel zal ik twee sensoreen in de voeding aanbrengen en de temperatuur van de onderdelen meten bij 5-Ampere en een ongunstige stand van de uitgangspanning,
dat is als ik het goed heb rond de 23V, dan is het verlies in de power transistoren het groots en dit samen met de stromen door de trafo.

Als eerste een tip, de lucht komt binnen aan de zijkant van de kast, dus absoluut niet de voeding inbouwen zodat de gleuven ingesloten worden, dan vraag je er om, BOEM! :+

[Bericht gewijzigd door blackdog op donderdag 4 augustus 2022 21:30:15 (31%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 4 augustus 2022 21:06:12 schreef benleentje:
[...]Parallel schakelen doe ik ook ook nooit, de risico's zijn te groot.

Je maakt me nieuwsgierig. Ik zet regelmatig voedingen parallel, en dan nog van verscheidene merken, en dat is nog nooit fout gegaan. Gewoon doorlussen via snoeren aan de front, geen extra regellus. Thomas Edison zijn vechtende stoommachineregelaars in gedachte zet ik de voedingsspanning wel altijd iets verschillend. maakt dat een of meerdere voedingen al in CC mode gaan en er altijd maar één is die de spanning regelt.

Op 4 augustus 2022 20:18:39 schreef blackdog:
De powertransistor van de op 12V ingestelde voeding krijgt nu zo'n 10V reverse voor zijn kiezen!!!

Dat is niet goed, nee.

Dit is wel dezelfde situatie als wanneer ik een accu wil laden de spanning op zeg 4V staat en ik m'n 16V accu aansluit. Dit kan ik dus ook voor mekaar krijgen zonder tweede labvoeding. Maar het is wel hetzelfde: een tweede spanningsbron is betrokken.

Over het laden met een labvoeding.... Een labvoeding is m.i. gewoon een "super-lader". Waar je bij dedicated laadstations meestal 1 chemie en 1 spanning ziet, kan je een labvoeding instellen, precies op datgene wat vandaag gewenst is.

Tuurlijk er missen wat chemie-specifieke truukjes. Zo is het bij snelladen van NiMh accus handig om de delta-V te detecteren. En bij lithium accus wil je eigenlijk bij Istart / 20 stoppen met laden.

Maar dat vind ik dus een VEEL kleiner nadeel dan "met weerstandjes en diodes" prutsen om ongeveer de juiste eindspanning te verkrijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 4 augustus 2022 16:25:41 schreef Arco:
Er zitten geen potmeters, maar rotary encoders in. (en die gaan echt niet gauw stuk)
Je vindt van alle artikelen wel negatief commentaar.

Zo heb ik altijd pech als ik iets van HP bestel, gaat altijd binnen een week stuk of is dat al bij aankomst... (maakt niet uit wat: servers, laser/inkjetprinter, harddisks, ...)
Ik heb pas 1 keer iets van HP gehad wat niet kapot ging... :)

Daardoor kun je nog niet zeggen dat 't slecht is, want bij meeste mensen zijn er nooit problemen. (waarom 't mij wel gebeurt is een raadsel)

Wees eens niet zo lomp.. :P ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi rew,

De moderne accu's moet je laden via een BMS en niet zo op een LAB voeding aansluiten, zo simpel is het naar mijn mening.
Dat jij dat directe aansluiten doet en verder goede resultaten er mee haalt, betekend nog niet dat dit veilig is!
Ik kan hier een hoop analogieën typen, maar ik denk dat dit niet nodig ism maar doe het zo toch even.

Als je blijf aangeven dat het goed laden van b.v. NiMh cellen niet goed gaat via een diode en b.v. serie weerstanden als je het toch zo doet,
dan zeg ik ja, je hebt gelijk, maar het is beter het niet zo te doen. :)

Als ik hier met 100KM per uur de straat in komen rijden naar mijn prive parkeerplek, vol in de ankers en hem er snel indraai, gaat ruim 100x goed,
je krijgt een keer dat een kind of een hond tussen de auto's doorloopt, denk je dan later, nou het is toch lekker 134x goed gegaan?

Jij hebt je dikke NiMh pakket aan die voeding, en er gaat wat mis, jij staat buiten met de buren te kleppen, brand!
Omdat je aan die ene mogelijkheid niet hebt gedacht die b.v. wel wordt afgevangen door een goede BMS.

En er zijn nog veel meer zaken die mis kunnen gaan, maar daar heb ik het niet eens over, zoals te dunne bekabeling, slechte klemmen.
In dit topic is spraken van zeg twee 5-Ampere voedingen als je die nodig hebt om accu's te laden, dan is dat knap veel energie waar je mee bezich bent.
Velen hangen geen temp sensor aan de accu als ze hem "even" opladen met een LAB voeding...

Ja en ik kan nog wel even doorgaan, maar dan zeg je weer dat ik te voorzichtig ben. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Op 5 augustus 2022 09:46:05 schreef mel:
[...]
Wees eens niet zo lomp.. :P ;)

Ik zal de boel toch uit moeten pakken... (als 't daar al van kapot gaat heb je er niet veel aan... :) )

Paar 'probleempjes'

- serverblade geleverd met defecte processor
- serverblade met verkeerd geheugen (liep vast door timing)
- serverblade waar fans op volle kracht bleven draaien (dat wil je echt niet continu meemaken)
- Laserjet met willekeurig optredende fouten
- Inkjet die niets deed behalve alle ledjes aansteken, en een andere met slippend papiertransport
- Harddisk ontelbare kapotte gehad (denk iets van 25 op 500 stuks)

Wordt allemaal wel netjes opgelost/omgeruild, maar een klant wordt daar toch niet echt blij van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Dat schiet idd niet op Arco. tijd voor een ander merk?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 augustus 2022 10:06:04 schreef blackdog:
Hi rew,

De moderne accu's moet je laden via een BMS en niet zo op een LAB voeding aansluiten, zo simpel is het naar mijn mening.
Dat jij dat directe aansluiten doet en verder goede resultaten er mee haalt, betekend nog niet dat dit veilig is!

Tuurlijk zit er een BMS tussen.

In dit topic is spraken van zeg twee 5-Ampere voedingen als je die nodig hebt om accu's te laden, dan is dat knap veel energie waar je mee bezich bent.

Jep. Er is nu ongeveer 40Ah de accu in gegaan, over een uurtje moet ik weg. Dan staat de teller op 50Ah en zit ie duidelijk nog niet vol (=begin CV deel). (weer te laat aan de lader gehangen :-( ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Op 4 augustus 2022 21:58:57 schreef kris van damme:
[...]

Je maakt me nieuwsgierig. Ik zet regelmatig voedingen parallel, en dan nog van verscheidene merken, en dat is nog nooit fout gegaan. Gewoon doorlussen via snoeren aan de front, geen extra regellus. Thomas Edison zijn vechtende stoommachineregelaars in gedachte zet ik de voedingsspanning wel altijd iets verschillend. maakt dat een of meerdere voedingen al in CC mode gaan en er altijd maar één is die de spanning regelt.

IK zelf vind de risico's te groot. Ik ben het er wel mee eens dat een goede voedingen gewoon parallel moeten kunnen werken. Echter gaat die topic ook over de Chinese merken en daarom zei ik dat het ik het risico te groot vind. IK wil niet de indruk wekken dat elke voeding dat aankan.
Ik heb het zelf ook nog nooit nodig gehad om voedingen parallel te zetten. Maar dat komt ook omdat mijn verzamel woede naar maar meer voedingen ik nu wel bijna de hele range heb van 60kV t/m 360A. Natuurlijk niet beide tegelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Manson heeft ook kwaliteitsvoedingen, betaalbaar en goede kwaliteit.

Die van mij ben ik erg blij mee, doet wat ie moet doen, alles erop en eraan.
Compleet met digitale spanning en stroom/vermogen meters.

Het is wel een smps voeding, maar ik doe toch geen HF dingen als hobby, dus daar heb ik totaal geen last van, ook digitale schakelingen hebben hier blijkbaar geen last van. PI doet het uitstekend op deze voeding.

Ontlaad geen accu's die aangesloten blijven. De uitgang is na power on, spanningsloos. De uitgang moet ik met een knop activeren.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Waarom een voeding kopen als je hem ook zelf kan bouwen? En ik maar denken dat hier veel hobbyisten zitten....

Heb ik aan gedacht maar zo iets kan je zelf niet maken als deze wat ik nu heb.
En ook zo mooi afwerkt krijg je het niet.

Er zijn nog genoeg dingen zelf te knutselen, ik heb ook nog een 0-24V/3A lineaire voeding erbij staan, zelf gemaakt! ;)
Compleet met ringkern trafo.

Mijn Manson doet 0-42V/20A, vol digitaal.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Het is wel een smps voeding, maar ik doe toch geen HF dingen als hobby, dus daar heb ik totaal geen last van, ook digitale schakelingen hebben hier blijkbaar geen last van. PI doet het uitstekend op deze voeding.

Voor zover ik weet is het SMPS HF verhaal achterhaalt. Moderne HF setjes kunnen prima op een SMPS. Voor zelfbouw HF is dat wat anders denk ik.

Veel SMPS voedingen hebben een nadeel dat ze vaak minder schoon zijn dan een lineaire voeding en dat geld vooral voor voedingen in het goedkopere segment. Een schone voeding is essentieel voor veel zelfbouw projecten in bv audio, versterkertrapjes, zelf gemaakte meetapparatuur, enz.

Een goed ontworpen en gebouwde SMPS voeding kan natuurlijk ook heel schoon zijn.

Digitale schakelingen kunnen redelijk veel ruis en rotzooi op de voeding hebben zolang daar maar geen grote spikes of dippen inzitten. Toch als je een ADC gaat gebruiken en je wilt hele kleine signalen gaan meten dan zal dat toch ook schoon moeten zijn.

Zo zie je maar weer dat iedereen een ander eisen pakket heeft maar ook dat je met maar 1 voeding ook niet alles kan doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Antwoord van Korad. Kort maar krachtig:

Dear REW,
You can use 2 PCS KA3005D in parallel.
Kindly informed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

rew, mijn zege heb je, maar mijn opmerkingen over hoe het mis kan gaan, blijf ik achter staan.
Tussendoor heb ik in het weekeinde nog wat temeptatuur metingen gedaan aan de Korad KA305P die hier op de bank staat.

Rustvermogen
Ik heb hem een paar uur aan laten aanstaan vrij op de werkbank met een beetje tocht, raam staat hier vaak open. :)
De voeding was onbelast en de trafo kern ging 15 tot 17C° omhoog.

Onbelast trekt de Korad KA305 bij 234V netspanning 25,7-VA uit het net, en mijn meter geeft daarbij aan dat het 13,3 Watt is, cosh-PHi is dan 0,51
Ik heb de voeding langere tijd aangehad en ook belast gehad op vol vermogen, de spanning bij 31,00V is daarbij net geen 10mV gestegen, dus dat valt nog binnen 1-digit op de meter.
Bij 10.00V ingesteld is hij 6 a 7mV gezakt welke na 5 minuten onbelast aanstaan 9,99992V is.
Behalve de kernverzadiging van de trafo waardoor de trafo temperatuur wat hoog is, is het wat stabiliteit van de uitgangspanning betreft voor als nog goed.

Inbouwen
Hou er rekening mee, dat als je de voeding inbouwd, dat je de twee zijkanten minstens voor 3cm ruimte geeft, zodat er voldoende frisse lucht kan worden aangezogen.
De voeding blaast al onbelast ruim 10-Watt aan de achterzijde er uit.
Ingebouwd moet je er rekening mee houden, dat de trafokern alleen dan al zo'n 20C° hoger in temperatuur wordt dan de omgeving.
Mijn mening is dat er iets te veel bezuinigt is op de trafo en komende week zal ik temperatuur metingen doen bij vollast, ook voor een langere tijd.
Dat is dan bij 22V voeding aan de uitgang en 5-Ampere, dan moet de voeding de meeste energie dissiperen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.