Aanleg 100V audio systeem

Je kunt de luidsprekers ook in serie schakelen. De + van de eerste luidpreker aan de + van de versterker, de - aan de + van de volgende speaker, enzovoorts, de - van de laatste speaker aan de - van de versterker.

20 speakers van 8 Ohm is serie geven 160 Ohm. Op een 100 V uitgang produceren deze 100 x 100 / 160 = 62,5 Watt, dit is ca. 3 Watt per speaker.
Nog zo'n streng parallel en je hebt 125 Watt nodig voor 40 speakers.

Dan heb je geen 100V trafo's meer nodig!

Arco

Special Member

100v speakers is toch echt een stuk simpeler bij grote installaties (ze hebben 't ook niet voor niets uitgevonden!... ;) )
Met 8 ohm speakers in serie is een wijziging lastig: een speaker weghalen of bijplaatsen gaat bij een 100v systeem veel makkelijker.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een speaker weghalen = de aansluitingen doorverbinden. Een speaker bijplaatsen is de bedrading doorknippen en er een speaker tussenplaatsen. Bij een groot aantal speakers merk je dat nauwelijks op de andere speakers. Let er wel op dat je de bijgeplaatste speaker in de juiste polariteit aansluit. - aan + en + aan - van de naastliggende speakers. Twee speakers parallel in een serieschakeling kan ook, dan wordt het vermogen van beide speakers gehalveerd ten opzichte van de andere speakers in de serieschakeling. Bij parallelschakeling + aan + en - aan - voor de juiste polariteit. Documenteer je installatie wel goed, zodat volgende monteurs snappen hoe het systeem in elkaar zit! Bij serieschakeling kun je vele dure trafo's uitsparen!

[Bericht gewijzigd door wvogel57 op woensdag 10 augustus 2022 14:44:40 (12%)

pa3gws

Golden Member

Speakers in serie zetten is een pruts oplossing als er 1 speaker stuk gaat heb je een mooi zoekplaatje.
Kant en klare 100V speaker kosten ook niet de hele wereld en op dergelijke projecten moet je niet willen bezuinigen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

En speakers worden vanuit een stroombron gestuurd in plaats vanuit een spanningsbron. De frequentiekarakteristiek kan daardoor gaan afwijken, al is de elektromotorische kracht waarmee de speaker wordt aangestuurd recht evenredig met de stroom door de spreekspoel.

Defecte speakers in een serieschakeling kun je in-circuit vinden met een 1,5 Volts batterij over de speaker aansluitingen.

had pas 1 speaker stuk bij een grote winkelketen, daar moet je opletten met vervangen want als het speaker systeem de impedantie ziet veranderen van een speaker lijn gaat de boel in alarm. dat is een leuke als de winkel open is. dat heb je bij systemen die ook de ontruiming bij brand doen. eerst in service mode zetten dan. gelukkig wist ik daarvan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2022 14:42:06 schreef wvogel57:
Bij een groot aantal speakers merk je dat nauwelijks op de andere speakers. Let er wel op dat je de bijgeplaatste speaker in de juiste polariteit aansluit. - aan + en + aan - van de naastliggende speakers.

Als je het verschil door een speaker toe te voegen of te verwijderen verwaarloost, zal twee speakers in tegenfase zetten ook wel niet zoveel verschil maken. Als die dingen een paar meter uit elkaar hangen en het laag beperkt wordt, zal het daar ook niet meer op aankomen.

Misreken je niet, ZOveel kan je er niet in serie hangen he. Stel dat je een
versterker hebt die 250W aan 8 Ohm levert. Dat is ongeveer 44 volt aan de uitgang. Als je 6 speakers in serie hangt kom je op 48 Ohm, maar aangezien de uitgangsspanning van de versterker gelijk blijft heb je dan nog maar zo'n 40 watt te verdelen over die 6 speakers, of een kleine 7 watt per speaker. Terwijl je toch al een behoorlijke versterker hebt ingezet. En ja, je kan dan 6 strings in parallel zetten en zo aan 36 speakers komen. Maar het blijft toch een redelijk on-elegante oplossing. Want als je er één tussenuit haalt krijgen die 5 speakers plots bijna 10 watt binnen; 40% extra.

De anderhalve volt batterij aan de speaker is inderdaad een optie, maar 't is dan wel iedere keer met de hoogtewerker naar iedere speaker toe rijden he. Terwijl je bij een 100V systeem gewoon hoort welke speaker defect is. Eén kapotte speaker en je hebt de kost er al uit...

Dat van die stroombron vs spanningsbron begrijp ik trouwens niet goed. Na de transformator (dus aan de kant van de speaker) heb je weer een variabele spanning. Op de 100V lijn zelf heb je trouwens ook een variabele spanning; een 100V systeem garandeert alleen dat bij maximale uitsturing de spanning 100V bedraagt. Als je niet op vol vermogen speelt, of tijdens rustige passages in de muziek, zal de spanning een stuk lager liggen.

[Bericht gewijzigd door KellyDK op woensdag 10 augustus 2022 21:35:09 (12%)

Speakers in serie worden stroomgestuurd. Speakers parallel worden spanninggestuurd. Die 250 Watt in 8 Ohm versterker kunn je voorzien van een dikke 100 V trafo die van 44 V 100 V maakt, bij 2,5 A. Dan is de minimale impedantie die je op de 100V mag aansluiten 100 V / 2,5 A = 40 Ohm. Als je 36 gelijke 100 V speakers parallel aansluit moet de impedantie van iedere speaker 1440 Ohm zijn. Sluit je 36 speakers van 8 Ohm in serie aan, maak dan 2 strengen van elk 18 speakers in serie. De strengen schakel je parallel. De impedantie wordt dan 72 Ohm. De versterker wordt niet vol belast, het vermogen is dan 100 x 100 / 72 = 139 Watt.

Arco

Special Member

In serie zul je wel werkend kunnen krijgen, maar het blijft geknoei. Geen enkele professionele installatie zul je zo vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Op 10 augustus 2022 21:20:46 schreef wvogel57:
Defecte speakers in een serieschakeling kun je in-circuit vinden met een 1,5 Volts batterij over de speaker aansluitingen.

Ja lekker handig met een 9V batterijtje en een ladder tientallen speakers op 10 meter hoogte nalopen. :+
Bij een 100V systeem blijf je gewoon op de grond onder elke speaker even staan luisteren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Gitaarluidsprekers, losse 100V trafo's eraan knopen, met een 9V batterijtje op een trap een stapel 8 ohm-in-serie luidsprekers debuggen..

in theorie kan dat allemaal...

Maar als je praktijkervaring hebt zijn die ideeen heel snel uit je hoofd.

Voor een eigen hobbygarage/hal is dat leuk om mee te rommelen.

Dit gaat om een bedrijfsmatige installatie. Daar boeit 100 euro niet. Wat wel boeit (En de klant je op afrekent) is een brakke installatie.

500 euro goedkoper en hobby-bob reparaties kost je de klant. 1000 euro meer (of whatever) en een goede installatie + veilige/snelle diagnose bij storingen is een heel tevreden klant.

pa3gws

Golden Member

Precies we praten hier over een hal van pak hem beet 10000 M2 het is geen kippenhok. :-)
Dus is het in dergelijke gevallen belangrijk om de zaak te installeren en er liefst alleen nog maar bij te moeten komen voor aanpassing of uitbreiding.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

tja, 8 ohm speakers in serie op een 100V systeem is niet veel goeds. als je een 8ohm speaker op die versterker moet hebben, dan zit er ook een 8ohm aansluiting op doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2022 14:42:06 schreef wvogel57:
Een speaker weghalen = de aansluitingen doorverbinden. Een speaker bijplaatsen is de bedrading doorknippen en er een speaker tussenplaatsen. Bij een groot aantal speakers merk je dat nauwelijks op de andere speakers. Let er wel op dat je de bijgeplaatste speaker in de juiste polariteit aansluit. - aan + en + aan - van de naastliggende speakers. Twee speakers parallel in een serieschakeling kan ook, dan wordt het vermogen van beide speakers gehalveerd ten opzichte van de andere speakers in de serieschakeling. Bij parallelschakeling + aan + en - aan - voor de juiste polariteit. Documenteer je installatie wel goed, zodat volgende monteurs snappen hoe het systeem in elkaar zit! Bij serieschakeling kun je vele dure trafo's uitsparen!

Hoe je een simpel systeem onnodig ingewikkeld kunt maken.
Ik gruwel van dergelijke later onnavolgbare installaties.
Bovendien dure trafo"s?
Die worden alleen duur als je full range vanaf 30 Hz wil weergeven.
Ik verzeker je dat een bonkende geluidsinstallatie heel de dag boven je werkplek eerder klachten oplevert als plezier.
Er zijn genoeg talloze 100 Volt luidsprekers die erg gunstig geprijsd zijn, het juiste(ook achteraf) instelbare vermogen hebben en een goed frequentiebereik.
Beneden 100 Hzheb je in een 100V installatie weinig te zoeken en is het voor omroep en achtergrondmuziek,dan kun je alles beneden 200Hz reduceren. Het spaart je versterkervermogen en geld.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Wvogel,

allemaal leuk en aardig wat je aandraagt, maar het heeft inderdaad helemaal niets te maken met de 100V installatie die ik aan het aanleggen ben.
Wat mij betreft houden we het on topic.

Ik heb nog wel een andere interessante vraag.
Ik hoorde iemand zeggen dat een 100 Volt versterker altijd het vermogen levert als het wattage aan speakers dat erop is aangesloten.
Maar -en nu komt het- dus ook als de volumeknop helemaal laag staat.

Dus als ik 30 speakers van 10 Watt op de versterker aansluit, dan wordt die versterker dus altijd belast met 300 Watt ongeacht de stand van de volumeknop.

Kan iemand daar 's licht op schijnen?
Als de volumeknop uitstaat, dan meet je toch 0 V op de uitgang?
En als de volumeknop maximaal staat, dan meet je 100V op de uitgang?

Arco

Special Member

Dat klopt,

Spanning is afhankelijk van ingesteld volume...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Absoluut, dat statement klopt niet. Bij een 100V systeem heb je de garantie dat, ongeacht hoeveel vermogen je versterker levert, bij maximaal volume de spanning 100 volt is. Of je nu een versterker van 20 watt hebt, of van 300 watt. En daardoor kan je eender welke 100V speaker aansluiten, elke speaker zal het vermogen afnemen waar die voor geschikt is, opnieuw ongeacht welke versterker eraan hangt (zolang ze allemaal samen maar niet meer afnemen dan de versterker kan leveren). De 300W wordt ENKEL geleverd bij maximaal volume, staat de muziek stiller dan wordt er minder geleverd. Je moet maar denken: waar zou dat geleverde vermogen anders naartoe gaan?

benleentje

Golden Member

ALs het nu een 100v klasse A versterker is dan klopt dat wel die trekken onbelast ongeveer hetzelfde vermogen als belast. ;).

Maar een klasse A versterker is meer voor audio liefhebbers en heeft niets te zoeken in een 100V systeem.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

doorgaans zit er een meervoud aan opgeteld vermogen aan speakers op een 100V versterker met X uitgangsvermogen. immers staat het volume niet op max en met de lage tonen op half kun je ook een eind komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 11 augustus 2022 20:44:40 schreef KellyDK:
Absoluut, dat statement klopt niet. Bij een 100V systeem heb je de garantie dat, ongeacht hoeveel vermogen je versterker levert, bij maximaal volume de spanning 100 volt is. Of je nu een versterker van 20 watt hebt, of van 300 watt. En daardoor kan je eender welke 100V speaker aansluiten, elke speaker zal het vermogen afnemen waar die voor geschikt is, opnieuw ongeacht welke versterker eraan hangt (zolang ze allemaal samen maar niet meer afnemen dan de versterker kan leveren). De 300W wordt ENKEL geleverd bij maximaal volume, staat de muziek stiller dan wordt er minder geleverd. Je moet maar denken: waar zou dat geleverde vermogen anders naartoe gaan?

Ik kan je helemaal volgen, zo denk ik er ook over.
Toch sprak ik deze week 2 leveranciers die dus beweren dat als je
voor 300W aan speakers aan de versterker hebt hangen, de versterker voor 300W wordt belast.

Ik ga die leveranciers 's om technische uitleg vragen.

benleentje

Golden Member

Leveranciers en technisch uitleg? leg me eens uit hoe dat werkt? ;).

20 jaar geleden kon je dat van een leverancier nog wel verwachten de laatste tijd veel minder heb ik gemerkt. De meeste zijn gewoon eenvoudige dozen schuivers geworden waar je verder ook niet teveel van moet verwachten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Er borrelt nog een vraag omhoog hier.
Kabelgoten zijn verdeelt in 2 delen.
Een deel voor 230V, een deel voor utp.

Waar kun je 100V het best bij leggen?
Hoezeer stoort de 230V op je 100V signaal?
En hoezeer stoort je 100V signaal op jedata netwerk?

hou maar eens een utp tracer op je datakabels als er ook speakers door die goot lopen. zal je merken dat je op meerdere kabels dan muziek kunt horen komen. dat gaat ook andersom overigens, datalijnen kunnen ook goed storen op andere kabels.

de speakers zouden bij de 230V kabels moeten. maar let wel dat je speaker kabels minimaal de isolatiewaarde aankunnen van de andere kabels in die goot. doorgaans 600V. dat haal je niet met gewone roodzwarte speaker kabel. beter 2x 1,5mm2 ymvk nemen of 2x 1,5mm2 olflex word ook vaak gebruikt. die is dubbel geisoleerd, dat hoort sowiso in kabelgoten. gezien de afstanden zou ik wegblijven van wandkabel 2x 0,8mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 augustus 2022 21:00:28 schreef M-i-c-h-e-l:
[dat] als je voor 300W aan speakers aan de versterker hebt hangen, de versterker voor 300W wordt belast.

Dat klopt: bij volle spanning (100 V) willen die speakers samen 300 W hebben. En dat kan een (bijv.) 20W-versterker niet leveren.
Die (bijv.) 20W-versterker is met 300 W aan speakers dus overbelast; er hangt een te lage totale weerstand aan, en ook bij lagere geluidsterkten (vermogens) blijft die weerstand te laag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org