compressie koelkast valt steeds uit

Maar gaat het zonnepaneel nog laden? Of ook een 2de in serie bijleggen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Meeste zonnepanelen zijn 33-36V

Volt alleen niet. Dubbel zoveel batterij laden en beginspanning bij lage lichtopbrengst...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Maar gaat het zonnepaneel nog laden? Of ook een 2de in serie bijleggen?

Meeste zonnepaneel systemen laden helemaal niet. Of je moet nog zo'n kaal paneel hebben met alleen een shotkey diode.

De MPPT-regelaar-lader moet dit klusje normaal gesproken opknappen. Die zorgt dat er zoveel mogelijk energie uit het paneel komt en zorgt dat de accu de juiste spanningen en stromen krijgt aangeboden om hem zo snel mogelijk op te laden. Is de accu vol of bijna vol dan wordt de energie afname van het zonnepaneel vermindert of zelfs gestopt als de batterij helemaal is opgeladen. Een goede lader regelt de laadspanning dus omhoog als de ingangspanning vanuit de zonnepanelen lager is als de gewenste accuspanning. Dan kan elke watt uit de panelen ook benut worden

Idd maar ik veronderstelde (?) Dat gezien de grote van TS zijn regelaar en de stroomspecs het een keeldichtnijpertje betreft en geen step up heeft. Geen idee of mijn rudimentaire glimps klopt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Een zonnepaneel kan wel een 8 Ampere leveren. Mn buurman heeft een boot met 1 paneel en houd de hele seizoen de accus goed bij . Er daait een TVtje en een koelkast op, dus dat is wel netjes!!

Goedemorgen,
Het hele zonnepaneel systeem laten nameten. Dat is goed.
Blijkbaar ligt het aan de koelkast
Koelkast staat op 12 volt ingesteld.
Helaas slaat deze nadat de koelkast in sommige gevallen (deels is gekoeld) toch weer spontaan uit. Elke keer als ik de zekering er uit haal en er weer instop begint de koelkast weer te lopen om daarna weer spontaan uit te gaan. Zou iemand aan de hand van het bovenstaande misschien nog een oplossing zien. Mijn dank

is de thermostaat OK? Zijn de contacten van regelprintje aan compressor goed schoon en klemmetjes gaan strak er overheen??

Test koelkastje eens direct op accu met een gewone acculader er op, anders met een voeding evt om uit te sluiten of compressor OK is..

Wat doet je voedingsspanning direct aan compressor op moment van starten? Als het lager dan 11,7 Volt komt stopt regelelectronica van compressor.. Zijn je draden dik genoeg?? Min 2,5 mm2

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 14 augustus 2022 11:56:28 (18%)

Ik ga ermee aan de slag. Kom er op teru

Dikte kabel is 2.5mm2
Ik las net dat de lengte van de kabel niet langer dan 2 meter mag zijn als je 2.5 mm gebruikt vanwege spanningsveld.
Ga dus testen op rechtstreeks accu met 2 meter kabel. Alvast dank jos

10 M dus eigenlijk 20M 2,5 mm2 aders!! Is geen probleem, kan 20 A overheen, meet gewoon bij koelkastje als die draait, wat er nog van de 12V over is..

Natuurlijk weer geen toelichting wie, hoe en wat(h) die zonnepanelen heeft nagemeten, maar laten we aannemen (die kunnen leiden tot...) dat die boel werkt, zijn accu blijft te klein, zoals iemand reacties geleden al heeft opgemerkt.

Ik heb vandaag een van mijn koelkastjes ontdooid bij deze hoge temperaturen, en het ding ging er gewoon drie keer thermisch uit omdat ie die warmtestoot niet aan kan. Zit het ding weer op zijn normale werktemperatuur, niks meer aan de hand.

Zo ook bij Jos, zijn accu is gewoon te klein om die koelkast voldoende vermogen (met de bijbehorende spanning) voor het, nu zware, inkoelproces te leveren om de elektronische sturing van die compressor in leven te houden.

Dus ondanks dat het ding er enthousiast aan begint, zonder een accu met de gepaste capaciteit, en een veel betere bekabeling, gaat dit nooit wat worden...

bprosman

Golden Member

Dat vind ik wel vreemd omdat hij nieuw is en de zon deze dagen schijnt

Is de omgevingstemperatuur niet te hoog ?
Ik had mijn (compressor) camping koelkastje in de auto gezet, auto stond in de zon en koelkast achter het raam, verlengsnoer via de achterklep.
Hij koelde prima tot 's-middags (buitentemp 30 graden +) , toen viel hij uit.
's-Avonds toen de zon zakte begon hij vanzelf weer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hallo, inmiddels de kabel van 10 ingekort naar 2 mete. Accu staat nu naast koelkast. Hij draait nu al voor de derde dag zonder uit te vallen. Ziet er goed uit. Ik ga nu ook draden halen van 6 mm2 over een lengte van 3 m1. Als voorzorg.
Mijn dank voor jullie tips
Groet Jos

Maar Jos, nooit eens de meting gedaan wat er met de spanning gebeurt tijdens draaien koelkastje?? daar zijn we benieuwd naar!!

fred101

Golden Member

Ik heb hier een 51L Virtifrigo 12/24V inbouw kastje wat niet ingebouwd is, De Virtifrigo heb ik na een week afgekoppeld en bewaar hem als extra/reserve want het kreng slaat idd ook hier iedere paar minuten aan, blijkbaar niet echt goed geïsoleerd. Mijn Waeco 40L box werkt een stuk beter. Slaat bijna nooit aan en trekt dan 4,5A

In de boot is het tijdens hete dagen ongeveer 25 graden. Ik denk dat een tuinhuisje wel eens veel heter kan worden en een koelkast doet weinig als hij zijn warmte niet kwijt kan. Een ventilator over het compressordeel richten kan helpen.

Maar ik kan als de heren koelkast experts :-) willen, wel wat metingen aan die Virtifrigo doen (Type C511ONC 51L Compressor SECOP BD35F 12/24V, 3,33A op 12V, alles volgens sticker) als die vergelijkbaar is en het bij hetere dagen met 6mm2 draad weer fout mocht gaan. bv inrush stroom, onderspanning grens etc

Ik denk alleen dat het bij de TS een kwestie is van alles eerst eens heel goed aansluiten want als hij zonder zekering houder het beter doet dan met, ben ik benieuwd naar het type zekering houder en connectors. Laat maar, dat is dat dunne bruine draadje achter een heel goedkopend ogend zekeringhoudertje. Bij mij zit de koelkast direct op de accu buiten alles om achter een 10A zekering. Zekering houder zit gesoldeerd, draad is originele 12V kabel maar ipv sigaretten plug, een meter extra 1,5mm2 en banaanstekkers/bussen. Is tijdelijk, er komt een vaste aansluiting met dik genoeg draad, dit was om te testen of mijn Waeco heel-erg-sta-in-de-weg het zoveel beter doet dat ik het sta-in-de-weg voor lief neem. En dat doe ik dus, nu na een paar weken vergelijken.

TS alle info van de koelkast staat op een stikker aan de binnenkant. Mogelijk al vermeld op een van de vele fotos maar mijn internet in de haven hier is wat traag.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs