Victron Centaur laadspanningen

fred101

Golden Member

In mijn (pas gekochte) boot zit een Victron Centaur lader. Deze laadt 2 lood accus. De start accu stond half droog, de deep cycle heeft geen vuldoppen. Er zit zo te zien 1 dop onder een sticker. Beide zijn een graad of 35 bij 20/25 graden omgeving-temp (ze zitten nogal onhandig, kan de labels niet helemaal lezen.

Bij meten blijkt de laadstroom nooit onder de 13,65 te komen. Er zit ook een Victron BMV702 battery monitor op. Deze geeft het zelfde aan. De andere parameters zijn nul of negatief. Als ik de lader aanzet met de accus een stuk leeg dan begint hij te laden, de stroom loopt terug over tijd. De spanning is bij start van het laadproces ergens in de 14V (Ben even kwijt hoeveel precies, ik dacht 14,5)

Voor ik de lader open trek (hij zit ook op een nogal onhandige plaats) wil ik liever eerst weten wat hij hoort te doen. Ik denk dat hij een jaar of 10-15 oud is)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Laadspanning op 13.65V kan wel kloppen, bij een volle accu zal de lader in float moeten gaan en dat is idd in die buurt, afhankelijk van de instellingen

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Centaur-charger-…
zie pagina 22
Float is tussen de 13.3 en 13.7V afhankelijk van de ingestelde accusoort

Die moet uiteraard wel correct ingesteld staan voor het type accu

Vaak zie je dat mensen die Centaur's eruit gooien en vervangen door een multiplus, omdat er ook behoefte is aan dingen als power assist voor in de have en een goede omvormer en zo'n Multiplus heeft alles in 1, 50-120A laadstroom voor de HH accu, druppellader voor de startaccu en kan alle accusoorten aan.

Dingen zijn op-zich prima laders maar wel oudjes. Ik heb er regelmatig een paar vervangen door multiplussen icm een lithiumaccupakket.

EricP

mét CE

Die spanningen klinken heel plausibel - het lijkt erop dat de lader gewoon z'n werk doet.

De symptomen die je beschrijft zijn typisch voor een stel overleden accu's. 'Stevig weggewerkt' kan daar zomaar eens behoorlijk aan bijdragen. Die dingen worden nou eenmaal een soort van warm bij gebruik (zowel bij laden als ontladen). Dat vermogen moet *ergens* heen. Vuistregel: uitgaande van 20oC levert elke 10 graden verhoging een halvering van de levensduur op.

Bij meten blijkt de laadstroom nooit onder de 13,65 te komen

Ga jij je ff in een hoekje zitten schamen? Die waarde is typisch voor een ('float') spanning. Niet voor een stroom.

fred101

Golden Member

Oeps, ik bedoelde idd voltage ipv amperage ;-)

De start accu is zeker op. De deep cycle weet ik niet. Die is van augustus 2019. De deepcycle is van aug-2019 Er staat op Semi tractie ?MF-battery 96351-12V-180-1000 (EN)

Op de start accu staat geen datum, wat ik kan lezen is Exide 140 Ah 800A(EN) Heavy professional EG1403

Ik moet alles nog uittekenen want er zitten dingen die niet op de bootschemas staan zoal een relais (Cyrix-CT Victron) met een 100A zekering
Er zit een VE bus paneel wat met een RJ45 zit verbonden maar de andere kant van die kabel hangt los in de motor ruimte naast twee waterdichte stopcontacten en een kastje wat me doet denken aan een battery-separater (Moet ik nog onderzoeken maar dat wordt pas volgende week)

De verkoper (Makelaar in opdracht weduwe vorige eigenaar) vermelde een lader-inverter en een kompas. Een 4 jaar oud keuring rapport vermeld een Victor inverter en een kompas. De boot heeft 4 jaar op de wal gestaan bij een werf waar de hele week mensen in en uit lopen om aan hun boot te werken. Hij is schoon gehouden en de accus regelmatig bijgeladen (volgens de werf) Er zat echter geen inverter en geen compas in. Het lijkt erop dat ze gejat zijn. Ik heb de waarde van beide in ieder geval vergoed gekregen. Ik wil er zo'n moderne victron lader/inverter inbouwen als ik de accus vervang. Zie alleen nogal tegen het werk op (Lomp zwaar en slecht bereikbare plekken)

Er zit ook een Victron scheidingstrafo in. Nadeel is dat deze de walstroom opkrikt naar 245V. Ik heb er daarom een 6A variac achter gezet voor de door mij bijgemaakte 230V dozen en ik heb een tweede klaar liggen voor de originele stopcontacten. Het enige wat nu 230 nodig heeft zijn wat ladertjes, evt de koelkast maar die werkt ook prima op 12V en de 22L 800W boiler. Kachel is een diesel maar er komt een electrisch olie radiatortje voor nood. De accus zitten onder de kuip in de motor ruimte. In de winter dus in de kou. Het is een platboden dus geen accu ruimte onder de kajuitvloer.

Ik wil de accus vervangen, waarschijnlijk de huis accu voor een LiFePo4 van 200 Ah, wat voor start accu weet ik nog niet. Er zit een 65 PK Sole Diesel uit 2008 in. Als ik vaar op de motor is dat meestal alleen maar de haven uit om te gaan zeilen (Oosterschelde). De start accu heeft het dus niet zwaar. In de toekomst wil ik ook eens wat langere tochten gaan maken naar bv Engeland of Noorwegen.

Ik heb 10A walstroom maar ik wil er 1 of 2 zonnepanelen bij omdat ik ook totaal off-grid will kunnen. De bedoeling is om er met een jaar of 1 a 2 full time op te gaan wonen. (Het lab in de voor-kajuit begint al vorm te krijgen :-) )

De boot is uit 1956, 11 meter stalen kits getuigde zeewaardige Grundel (platboden met middenzwaard) type Alcyone I

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

@Fred101: dit vraagt om jaloersmakende foto's ;-)

fred101

Golden Member

De boot tijdens een tussenstop van Vlissingen naar de thuishaven en het eerste begin van het maritieme lab. Zal wel een hoop weg moeten doen. Ik hou het moderne spul, en in ieder geval mijn Datron calibrator en mijn Tek curvetracer. Onder de tafels is nog bergruimte(V vorm van 2 x 2m lang in punt boot, ipv de matrassen nu dus tafels)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EgbertG

Golden Member

Geweldig ... 2 dromen verwezenlijken. Ik weet t .. 't is off topic - maar erg leuk te zien!

EricP

mét CE

Op 18 augustus 2022 12:48:23 schreef fred101:
Oeps, ik bedoelde idd voltage ipv amperage ;-)

Gelukkig heeft de gemiddelde kamer ook hier wel een hoek voor...

Als je toch meuk gaat vervangen... Kijk eens of je gelijk naar 24V kunt. Zeker voor een omvormer-constructie is dat handiger. De stromen halveer je en het dissipatie van kabel en accu gaan daarmee naar een kwart.
Zorg voor een knappe sinus-omvormer. Er is genoeg brol te koop wat 'rommel' genereert wat gemiddeld wel ongeveer 230V is.

Die scheidingstrafo... Dat blijft altijd een interessante discussie. Ik ben er niet zo'n fan van door de altijd aanwezige dissipatie van het ding. Maar ja, je ontkomt er niet altijd aan met een stalen romp.

Als je de motor alleen maar kortstondig gebruikt, dan heeft de accu het juist zwaar - moet wel voldoende bijgeladen worden.
Let ff op met LiFePO. De spanningen liggen iets anders dan bij lood. Alles wat eraan zit moet daar wel mee overweg kunnen.

Succes met je drijvende lab. Denk wel ff aan 'zeevast' en zeker als je de Noordzee op gaat kun je er niet altijd op vertrouwen dat de zwaartekracht genoeg is om dingen naar beneden te houden als je er met een klein bootje zit.

Lambiek

Special Member

Leuk scheepje Fred, ga je er op wonen? Of is het puur voor plezier?

Als je spul gaat vervangen, bezuining daar niet op en koop goed spul. Ik ben een enorme fen van Victron, is gewoon goed spul en je kunt overal terecht mocht er toch iets mee zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 augustus 2022 12:48:23 schreef fred101:
De bedoeling is om er met een jaar of 1 a 2 full time op te gaan wonen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zit een VE bus paneel wat met een RJ45 zit verbonden maar de andere kant van die kabel hangt los in de motor ruimte naast twee waterdichte stopcontacten en een kastje wat me doet denken aan een battery-separater (Moet ik nog onderzoeken maar dat wordt pas volgende week)

Dan heeft er vermoedelijk al een Victron Multiplus in gezeten. Die zijn in veel boten bijna standaard gemonteerd. t is alleen even kijken welk model het is (of die compatible is met de huidige Multiplussen)

Er zat vermoedelijk een scheidingsrelais in of een Argo FET isolator

De scheidingstrafo naar 245 is geen probleem, het net gaat tegenwoordig ook naar de 250V als je op een plek zit met veel zonnepanelen. Die variac voegt naar mijn mening weinig toe.

Accu's in de kou is niet direct een probleem, ligt eraan wat de definitie van kou is. Als het onder de waterspiegel is zal het niet snel gaan vriezen in die ruimte. Als het daar wel gaat vriezen moet je met lithiumaccu's opletten en een model nemen met verwarming.

De startaccu lekker op lood laten. Die kun je met een multiplus op pijl houden (aparte uitgang voor startaccu). Lithiumaccu's zijn door de BMS beperkt kwa maximale stroom en daardoor niet geschikt voor starten. Voegt ook weinig toe.

Huishoudaccu mogelijk upgraden naar 24V. De (iets) grotere boten hebben vaak al een aparte dynamo op de motor voor de huishoudaccu. Dan is een 24V systeem geen moeilijke opgave terwijl je wel een stuk makkelijker met grotere vermogens overweg kunt.

Met een 12V systeem is 1500-2500W wel een beetje de max wat je enigszins fatsoenlijk kunt gebruiken. Met een 24V systeem zie je vaak een 3kVA omvormer in boten en kun je alles zonder problemen draaien.

Zonnepanelen: Zoveel mogelijk, zeker als je offgrid wilt en/of weinig op de motor vaart. Schaduw en buiten de zomer stort de opbrengst behoorlijk in. Eventueel een laadregelaar nemen met een aansluiting voor de startaccu, dan houd je die ook op pijl.

Neem zoals gezegd dus een goede omvormer, ik zou zelf een Victron nemen. (en met wat geluk je bedienpaneel hergebruiken)

Ga je naar Lithium dan moeten de laders wel correct ingesteld worden. Als je nu niets hebt is het makkelijk want elke moderne Victron kan daar wel voor geconfigureerd worden. Alleen laden via de motor betekend een DC lader toevoegen, of als je sneller wilt laden een aparte dynamo + laadregelaar (Mastervolt Alpha, Wakespeed of Balmar oid), die zijn ook allemaal geschikt voor lithium tegenwoordig.

rbeckers

Overleden

Fred, je kunt de 245V ook omlaag brengen door een de secundaire van een extra 230V/15V trafo in anti serie met die 245V te zetten.

Mooie boot! :)

fred101

Golden Member

Bedankt voor alle info. Ik ga eerst de boel nakijken en uittekenen want het is een rommeltje van niet en wel aangesloten dingen.

Het wordt waarschijnlijk een Victron multiplus (in ieder geval een pure sinus inverter en lithium accu voor de huis accu en dan kan er gewoon lood in voor de startmotor (100 Ah ?)

Ik heb wel aan 24V zitten denken maar mijn compressor koelkast en compressor box werken op 12V (de box ook op 230VAC), bijna alle verlichting (ook alle navigatie verlichting) waterpompen, TRX-en, marifoon, afzuigkap fan (en lamp) en het gas-alarm zijn 12V. 24V is inderdaad beter ivm de inverter maar dan moet ik na de hoofdschakelaar een 24V naar 12V buck converter tussen accus en het 12V net hangen want voor de rest heb ik niks aan 24V. Of kan ik een van de twee dan gebruiken voor het 12V net ? (ik zit met 3 accus ook een beetje met de ruimte natuurlijk)

Zonnepanelen is een beetje beperkt door de beschikbare ruimte. Ik heb nog niet naar afmetingen gekeken. Wordt de tweede fase. Ik heb walstroom en het off grid is voor de toekomst (zodat ik tijdens langere zeiltochten niet in een haven hoef te gaan liggen en ik wil gewoon helemaal onafhankelijk kunnen zijn (zombie Apocalyps :-) ).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

12V uit 1 van een serie string halen is niet handig, dan trek je de accu's uit balans.

Je kan een 24V - 12V converter nemen voor de 12V apparatuur (Victron Orion), met 40A heb je vermoedelijk zat

https://www.acculaders.nl/victron-orion-24-12-40a-non-isolated.html

Maar goed, dan moet je ook de rest (DC-DC enz) in 24V uitrusten.

Wil je regelmatig langduriger >2kW trekken? Dan zou ik een 24V systeem nemen. Wil je incidenteel grote verbruikers doen? Dan kan een 12V systeem wel mits degelijk uitgevoerd.

Ik heb onlangs nog een Multiplus 12/3000 geinstalleerd, die wou een wasmachine draaien in z'n camper. En dat ging prima met 400Ah Lithium. Je doet immers geen kookwas, verwarmen is vrij snel geregeld, t is maar een paar liter en nieteens tot 90 graden.

Klein bijkomstig voordeeltje van een 24V setup icm een step-down naar 12V: Je 12V is stabieler.

Zeker bij zulke grote vermogens krijg je last van DC ripple op je 12V bus door de sinus van je omvormer. Gevoelige dingen kunnen daar (misschien) een beetje last van hebben.

https://www.victronenergy.com/live/_media/ve.bus:4._ripple_in_a_ac_bat…

Koelkast op 230V... meestal zitten er in boten ingebouwde koel'boxen' (vitrifrigo enz) met een externe compressor. Die dingen koelen heel prima over het algemeen.

EricP

mét CE

Voor de startaccu: RTFM. En dan bij voorkeur iets ruimer.

Die koelkast zou op 230V wel eens efficiënter dan op 12V kunnen zijn. Verlichting is een kwestie van andere lampjes erin (let op bij navigatie verlichting. Douw daar geen LED bagger in als het er niet voor bedoeld is. Groen wordt blauw en van sector lichten klopt de straalhoek niet meer).
Geen idee wat een TRX is. Waterpomp op 12V is wel naar (relatief hoge stroom). Voor wat VHF-zooi is een 24-12V conversie niet ongebruikelijk. Bedenk: heel veel van die meuk is ook op 24V te krijgen (en ergens gaat het toch een keer stuk :) ).
Nou ja, mocht je toch bij 12V blijven hangen... Zorg in elk geval dat de omvormer VLAK bij de accuset hangt. En zorg voor knappe kabels, fatsoenlijk geperst met goed passende ogen en de moeren op het juiste moment aangehaald en minimaal zo dik als de manual zegt (en dikker is niet erg). Voor jouw tobbe wellicht wat overdreven, maar op 24V is 5kVA gewoon goed haalbaar. Bij 12V houd het praktisch gezien met 2 kVA echt wel op (yep, er wordt zwaarder verkocht. En dat zal ook vast wel *iets* doen. Maar het loopt aan alle kanten op z'n tenen.).

Voor de omvang van de accuset maakt het niet uit: je zet wat zooi parallel om op 12V 'veel' Ah te blijven. Of in serie om naar 24V te gaan. Afgezien van de rendementen, doet de set in beide gevallen hetzelfde.
Een accu los gebruiken voor 12V is niet aan te raden. Met een loodset gaat het wel, mits de stroom klein is. De 'niet gebruikte' accu wordt dan elke keer wat overladen, maar lood sets zijn daar best tolerant in.

[edit]
DJSmiley zegt min of meer hetzelfde. Overigens is een wasmachine 'niet spannend'. Het ding trekt maar kort vermogen (tot het water warm is). En daarna blijft het bij een paar 100W

fred101

Golden Member

Mijn Raymarine Kaartplotter is trouwens ook 12V. Ik denk dat zo'n DC-DC niet verkeerd is, dat levert gelijk een mooie stabiele 12V op.

Op 18 augustus 2022 21:16:58 schreef DJSmiley:

Wil je regelmatig langduriger >2kW trekken? Dan zou ik een 24V systeem nemen. Wil je incidenteel grote verbruikers doen? Dan kan een 12V systeem wel mits degelijk uitgevoerd.

Op dit moment gaat het alleen om de 800W boiler en 800W magnetron (1x per dag 4:30 minuten om een maaltijd op te warmen) en dan alleen als ik niet in de haven lig. Verder wat led strips, een laptop-lader, camera lader, tandenborstel lader en een effecten pedaal voor mijn gitaren (geen eindamp, gebruik hem alleen met een koptelefoon). Eventueel af en toe wat meet apparatuur. (denk aan Weller of Pace (de)soldeerstation DSO, labvoeding, LCR meter)

Deze in NL gebouwde boot is uit 1956 (er zijn er 8 gebouwd en ze varen allemaal nog), is gekocht in 56 door een Brit in Ghana. Later heeft ze met een Nederlands gezin een 7 jaar durende wereldreis gemaakt (is een boek over geschreven). Meeste tijd is ze permanent bewoond geweest. De een na laatste eigenaar heeft er 21 jaar op gewoond. Ze is 2 keer totaal gerestaureerd. Er zat standaard geen koelbox/kast in en inverters voor zeilboten waren volgens mij nog niet uitgevonden. Er zat nieuw wel een geiser in en de optionele Dunlop rubberen matrassen (ipv hangmatten). Als antislip waren er custom made kokos matten voor op het dek. Ze heeft nog wel de werkende en originele diesel kachel met tegeltjes er omheen. De plavuizen vloer is helaas ooit vervangen door hardhout.

Ze had nieuw een bizar brandstof tank systeem. Een grote tank die overliep in een "dag" tank. De grote dieseltank werd met zeewater aangevuld zodat deze altijd vol was (ivm balans) Je moest alleen niet de hoofdtank te leeg trekken want dan liep er zeewater in de dag tank. Zover ik weet heeft geen van de 8 dit systeem nog (De ontwerper ontwierp aanvankelijk dit schip voor zichzelf. Voor zijn werk ontwierp hij oa voor NL marine, onderzeeboten)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Op 18 augustus 2022 22:00:13 schreef fred101:
Mijn Raymarine Kaartplotter is trouwens ook 12V. Ik denk dat zo'n DC-DC niet verkeerd is, dat levert gelijk een mooie stabiele 12V op.

Leuk speelgoed. Vuilbak open, ding erin, vuilbak dicht. Een laptop met een knap stuk software ('kaartplotter' klinkt wel heel 'yachty') is sneller, goedkoper (kaarten) en veel minder afhankelijk van een fabrikant. Daarnaast zijn de kaarten vele malen beter.

Maar goed... je snapt het verhaal. Als je aan boord gaat wonen, dan komt de wasmachine vanzelf. En de waterkoker ook. Spul met een stekker is net iets als witte muizen: het jongt :)

fred101

Golden Member

Mijn laptop is vast sneller maar hij is niet waterdicht, niet zo stevig gebouwd, niet vast te schroeven, niet goed afleesbaar buiten en het belangrijkste, hij heeft geen GPS ;)
De Axiom+ 9 heeft dat allemaal wel. Is ook nog 12V gevoed dus de inverter hoeft niet aan tijdens het zeilen.

Het is geen motorboot met een stuurhut, de plotter wordt buiten gebruikt tijdens het zeilen.
Er is geen ruimte voor een wasmachine.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Ik mag toch hopen dat je voor navigatie (zeker in het kanaal...) een 'losse' GPS in de tobbe hebt? Dus dat is geen argument. Waterdicht zijn die dingen absoluut: het water wat er in komt, krijg je er niet meer uit.
Omvormer: dat ding staat toch gewoon aan. Paar Watt 'eigen verbruik'. Valt in het niet bij alle andere meuk die aan staat. Zeker een koelkast.

Maar goed... je lijkt je keuze reeds gemaakt te hebben en op zoek te zijn naar een onderbouwing dat het de juiste is :+ .

fred101

Golden Member

Op 19 augustus 2022 11:16:13 schreef EricP:
Ik mag toch hopen dat je voor navigatie (zeker in het kanaal...) een 'losse' GPS in de tobbe hebt?

Nee, geen losse GPS, dit is gewoon een GPS met grafisch scherm, gebruik al jaren een zelfde idee maar kleiner van Garmin op de motor. Ding is al 20 jaar oud, heeft ontelbare regenbuien gezien maar werkt nog steeds prima. Ben met kaarten ook niet afhankelijk van Raymarine want ik gebruik Navionics. Het zijn tevens ook MFD's want je kunt er ook dieptemeters, windmeters, motorparameters etc op aansluiten. Ik heb wel een telefoon met de zelfde Navionics kaarten als back-up.

Dat het ding nog steeds plotter genoemd wordt zal wel historisch zijn maar het is tegenwoordig gewoon een GPS met scherm, gewoon een grotere versie van het ding wat nu nog steeds op bv OFF road motoren bij rally's wordt gebruikt. Eric, je moet wel een beetje met je tijd meegaan, ik weet dat deze ontwikkeling net als LEDs een beetje een schok voor je is maar je houdt het (gelukkig) niet tegen. :-)

Heb met een kennis gevaren en die gebruikte een ipad met GPS en Navionics, zelfde maat scherm als mijn GPS maar ik vond dat veel lastiger afleesbaar, zelfs met de helderheid op max. Waterdichte hoes erom hielp ook niet mee in zichtbaarheid. Schoof ook alle kanten op.

Ik weet het goed gemaakt, we gaan samen een keer zeilen in wat ruigere omstandigheden. Jij jouw laptop in de kuip, ik de Raymarine. Kijken welke het overleefd. Lijkt me een heel domme bezuiniging om je laptop buiten in de kuip te hebben als hoofd navigatie, tenzij je een industrieel geval gebruikt maar die zijn duurder dan mijn Axiom+. Hoeveel reserve laptops neem je dan mee >:-) ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Laat maar. Ik vaar zo nu en dan commercieel. Pas een 25 jaar ofzo. Genoeg gezien om te weten dat je zo'n 'plotter' en navionics dus juist pertinent niet wilt hebben - anders dan als 'leuk'.
Dat heeft niks met met je tijd mee gaan te maken. Maar alles met 'moet het gewoon doen' en 'moet je op kunnen vertrouwen'. Een aaipet of iets van 'reemarine' (en al helemaal niet als het vol zit met 'gadgets') valt daar nadrukkelijk niet onder. Garmin is ook zo'n merk wat aan boord vooral kapot gaat (uiteraard op het meest onhandige moment, anders is het niet leuk meer).

Een paar spetters op een brommer zijn niet te vergelijken met 'altijd buiten'. Maar zoals gezegd: je hebt je beslissing al genomen, je zoekt alleen nog naar de argumenten om tot de conclusie te komen dat het de juiste is :+

fred101

Golden Member

Wat is dan wel goed volgens jou ? Maar kom niet weer aan met een laptop want dan kan ik je echt niet serieus nemen. Ik zeil al een jaar of 45 dat wil niet zeggen dat ik dan alles weet. Ik ken er genoeg die ik zo zou vertrouwen als kapitein bij een wereldreis maar niet met een schroevendraaier en DMM.

Maar zoals gezegd: je hebt je beslissing al genomen, je zoekt alleen nog naar de argumenten om tot de conclusie te komen dat het de juiste is

Dat slaat nergens op, ik weet dat het voor mij de juiste beslissing is, omdat ik in de praktijk met plotter, ipad en telefoon heb gevaren. Ook veel rondgevraagd bij ervaren zeilers. Mij bevalt hij. Dat jij het niets vindt maakt mij niet uit maar ik sta open voor serieuze argumenten om wat te leren. Maar niet van die niet onderbouwde dooddoeners als dat alle Garmins kapot gaan, Raymarine vol water loopt, etc en dan een laptopje adviseren omdat die het dus blijkbaar wel overleefd als het altijd buiten staat.

Alle video channels van wereldzeilers die ik bekijk hebben allemaal vergelijkbare set-ups en ze hangen daar permanent buiten. Niemand navigeert met zijn laptop. Daarnaast staat hij bij mij alleen buiten als ik ga varen. In de haven ligt hij gewoon binnen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Wat is een betrouwbaar merk lithium accus ? Zie door de bomen het bos niet meer. Prijzen variëren ook nogal extreem en zodra om watersport gaat wordt alles (niet alleen accus) nog eens extra duur terwijl het dan niet perse ook beter is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Voor een boot is er niets mis met VMF/exide/NRG/Varta lood accus

Lithium cellen zie ik voor een boot geen meerwaarde in, mits diepgang/actieradius geen issue is. Die laatste is alleen in geval van hybride en dan heb je veel accu's.

Ben verbaasd dat je op de boot gaat wonen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Primaire voordeel van lithium is gewicht- en ruimtebesparing. Maar op een beetje boot is dat niet perse een criteria, vaak maakt dat daar niet echt uit.

Ander voordeel is dat je ze vlot kan laden, bij een loodaccu neemt de laadstroom al snel af naar mate ze voller worden, itt tot een lithiumaccu die tot 90% ofzo gewoon 'volgas' kan doorladen. Maar ook dat is mogelijk niet perse relevant op een boot.

Dan nog levensduur: dat KAN een voordeel zijn. Bij een loodaccu varieert de levensduur nogal hoe je m gebruikt en onderhoud. 20-40%max ontladen en aan een goede lader is rustig 6+ jaar.
Max 50% ontladen en goed onderhouden haal je ook prima 4+ jaar
Mishandel je 'm, ongemerkt diepontladen, niet aan een druppellader, dan kan 2 jaar al veel zijn.

En er zit natuurlijk verschil in levensduur tussen een 100-euro semi-tractie huishoudaccutje, of een goede Yellowtop.

Lithium kan veel minder mishandeld worden, dan grijpt de BMS in. (bv bij diepontlading). Zelfontlading is ook minimaal, dus opslag zonder druppellading is ook geen probleem. Maar zo'n BMS is weer electronica en kan potentieel stuk gaan.
Persoonlijk gebruik ik altijd lithium accu's de demontabel zijn, dan kun je tzt nog reparaties doen: de cellen zelf gaan veel minder vaak defect.

Betrouwbaar.. da's allemaal relatief. Niemand heeft lithiumaccu's die al 15 jaar erin zitten, dus het is allemaal theoretisch. Maar aan de bouw kun je al wel eea afleiden hoe het bedacht is: Iets bij elkaar gegooid, of netjes gebouwd...

Bij veel instapaccu's kan de stroom van de BMS soms beperkt zijn, soms zelfs maar 50-100A. Niet erg als je meerdere parrallel hebt, maar op een enkele accu kun je dan geen dikke omvormer gebruiken. Ook kan lang niet elke accu in serie, afhankelijk van de gebruikte BMS. Maar bij serie is zoiezo het advies om een enkele 24V te nemen ipv 2x12V, dan heb je 1 BMS wat de hele string bewaakt en in balans houd.

Superbudget:
Mag niets kosten, direct vanaf een chinees of dropshipper. Garantie op papier, in de praktijk lastig, amper Engels en uberhaupt support. Merken als Eco-worthy, Kepworth of andere Amazon/Aliexpress dingen. Bouwkwaliteit? wisselt, random gok. Kan per batch verschillen.

Budget:
Accu's die kwa prijs niet veel afwjiken van het superbudget, maar via Nederlandse (dozenschuivers) verkocht worden. Kwaliteit wisselt, ligt net aan hun expertise en quality control. Vaak ook te vinden bij sommige camper/watersportwinkels (sommige importeurs nemen dat soort dingen op in hun assortiment, winkel schuift door).
Support is beperkt, net als je geluk hebt, maar vaak wel NL.
Denk dan bv aan merken als Voltium, Greencells, Faam

Middensegment:
Accu's die vaak demontabel zijn, verkocht worden door partijen die ook inhoudelijke kennis/support hebben en installateurs/handelaren die echt accu/stroom als hoofdexpertise hebben en/of support vanaf de fabrikant. Betere kwaliteit door betere controle. Soms ook verkocht via kampeerwinkels en bootwinkels.
Denk dan bv aan merken als Boetronics, Wattstunde, Liontron, Ective, CS Batteries.

Hoge segment:
Premium spullen, vaak ook te integreren met andere oplossingen (monitoringsystemen, externe BMSsen, zonnepaneelregelaars, allemaal in 1 centraal bedienpaneel te beheren/monitoren), of op een specifiek doelgroep gebouwd (bijna overdreven gedimensioneerd - gebouwd als een tank, bv bij SuperB)
Denk dan aan merken als Victron, SuperB, in zekere mate ook NDS.

Tenslotte nog het DHZ segment. Of dat aan te raden is daar verschillen de meningen over. Genoeg mensen die het succesvol doen, genoeg mensen die dat als absolute no-go zien.
Dan koop je zelf cellen en een passend BMS en bouw je de behuizing zelf. Goedkoopste optie, je bouwt dan een 280Ah 12V accu voor <1000 euro.

Maar de DHZ is de laatste jaren wel duurder geworden tov de kant en klare, met name door de grotere vraag naar cellen (prijsstijgingen) en logistieke kosten + dollar koersen, terwijl de kant en klare in grote aantallen en vaak scherpere prijsafspraken hebben.

Overigens ken ik ook boten waar men een 3e accu heeft: Lood voor starten, lithium voor het huisdeel en naviatie enz, en een backup loodaccu heeft voor de navigatie enz, samen met een dikke contactor, schakelaar of anderson plug. Mocht dan de lithiumset problemen geven dan is er fallback om de essentiele dingen in de lucht te houden.