Primaire voordeel van lithium is gewicht- en ruimtebesparing. Maar op een beetje boot is dat niet perse een criteria, vaak maakt dat daar niet echt uit.
Ander voordeel is dat je ze vlot kan laden, bij een loodaccu neemt de laadstroom al snel af naar mate ze voller worden, itt tot een lithiumaccu die tot 90% ofzo gewoon 'volgas' kan doorladen. Maar ook dat is mogelijk niet perse relevant op een boot.
Dan nog levensduur: dat KAN een voordeel zijn. Bij een loodaccu varieert de levensduur nogal hoe je m gebruikt en onderhoud. 20-40%max ontladen en aan een goede lader is rustig 6+ jaar.
Max 50% ontladen en goed onderhouden haal je ook prima 4+ jaar
Mishandel je 'm, ongemerkt diepontladen, niet aan een druppellader, dan kan 2 jaar al veel zijn.
En er zit natuurlijk verschil in levensduur tussen een 100-euro semi-tractie huishoudaccutje, of een goede Yellowtop.
Lithium kan veel minder mishandeld worden, dan grijpt de BMS in. (bv bij diepontlading). Zelfontlading is ook minimaal, dus opslag zonder druppellading is ook geen probleem. Maar zo'n BMS is weer electronica en kan potentieel stuk gaan.
Persoonlijk gebruik ik altijd lithium accu's de demontabel zijn, dan kun je tzt nog reparaties doen: de cellen zelf gaan veel minder vaak defect.
Betrouwbaar.. da's allemaal relatief. Niemand heeft lithiumaccu's die al 15 jaar erin zitten, dus het is allemaal theoretisch. Maar aan de bouw kun je al wel eea afleiden hoe het bedacht is: Iets bij elkaar gegooid, of netjes gebouwd...
Bij veel instapaccu's kan de stroom van de BMS soms beperkt zijn, soms zelfs maar 50-100A. Niet erg als je meerdere parrallel hebt, maar op een enkele accu kun je dan geen dikke omvormer gebruiken. Ook kan lang niet elke accu in serie, afhankelijk van de gebruikte BMS. Maar bij serie is zoiezo het advies om een enkele 24V te nemen ipv 2x12V, dan heb je 1 BMS wat de hele string bewaakt en in balans houd.
Superbudget:
Mag niets kosten, direct vanaf een chinees of dropshipper. Garantie op papier, in de praktijk lastig, amper Engels en uberhaupt support. Merken als Eco-worthy, Kepworth of andere Amazon/Aliexpress dingen. Bouwkwaliteit? wisselt, random gok. Kan per batch verschillen.
Budget:
Accu's die kwa prijs niet veel afwjiken van het superbudget, maar via Nederlandse (dozenschuivers) verkocht worden. Kwaliteit wisselt, ligt net aan hun expertise en quality control. Vaak ook te vinden bij sommige camper/watersportwinkels (sommige importeurs nemen dat soort dingen op in hun assortiment, winkel schuift door).
Support is beperkt, net als je geluk hebt, maar vaak wel NL.
Denk dan bv aan merken als Voltium, Greencells, Faam
Middensegment:
Accu's die vaak demontabel zijn, verkocht worden door partijen die ook inhoudelijke kennis/support hebben en installateurs/handelaren die echt accu/stroom als hoofdexpertise hebben en/of support vanaf de fabrikant. Betere kwaliteit door betere controle. Soms ook verkocht via kampeerwinkels en bootwinkels.
Denk dan bv aan merken als Boetronics, Wattstunde, Liontron, Ective, CS Batteries.
Hoge segment:
Premium spullen, vaak ook te integreren met andere oplossingen (monitoringsystemen, externe BMSsen, zonnepaneelregelaars, allemaal in 1 centraal bedienpaneel te beheren/monitoren), of op een specifiek doelgroep gebouwd (bijna overdreven gedimensioneerd - gebouwd als een tank, bv bij SuperB)
Denk dan aan merken als Victron, SuperB, in zekere mate ook NDS.
Tenslotte nog het DHZ segment. Of dat aan te raden is daar verschillen de meningen over. Genoeg mensen die het succesvol doen, genoeg mensen die dat als absolute no-go zien.
Dan koop je zelf cellen en een passend BMS en bouw je de behuizing zelf. Goedkoopste optie, je bouwt dan een 280Ah 12V accu voor <1000 euro.
Maar de DHZ is de laatste jaren wel duurder geworden tov de kant en klare, met name door de grotere vraag naar cellen (prijsstijgingen) en logistieke kosten + dollar koersen, terwijl de kant en klare in grote aantallen en vaak scherpere prijsafspraken hebben.
Overigens ken ik ook boten waar men een 3e accu heeft: Lood voor starten, lithium voor het huisdeel en naviatie enz, en een backup loodaccu heeft voor de navigatie enz, samen met een dikke contactor, schakelaar of anderson plug. Mocht dan de lithiumset problemen geven dan is er fallback om de essentiele dingen in de lucht te houden.