Fiets Li-Ion accu lader Stromer 36VDC/4A

fred101

Golden Member

Arco: als er kampioenschappen datasheets vinden waren dan werd jij de winnaar :-)

Foto van het onderdeel helpt omdat er markeringen op staan die voor mensen met veel ervaring nuttig kunnen zijn. Vaak lijken ze niet leesbaar maar dan moet je het licht er onder een hoek op laten vallen.
Fotos van het PCB zijn nog belangrijker want dan weten we waar je het over hebt en ook belangrijk, het geeft hints over de topologie. Ik ben nu bezig met een PCB waar een IC zit wat qua opdruk een fetdriver zou kunnen zijn (Niet alle letters kloppen). In de datasheet staat echter een voorbeeld schema en de onderdelen daarvan zitten allemaal op mijn printplaat. Als dat jou PCB was dan had ik dat zonder foto nooit gevonden.

Dat zijn simpele truukjes/dingen die je over tijd leert.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hey Rens, Je schrijft:

elco 150uF 400V oneindig

En jij zegt dat het duidelijk is. Maar Fred en ik gokken verschillende dingen wat je daarmee bedoelt. Ik zit er helemaal niet mee wie van ons er gelijk heeft. Maar feit is dat twee ervaren personen verschillende dingen gokken. Dan is het "back to basics": Wat heb je gemeten, hoe, met welk instrument, waarop aangesloten etc etc. Als je een duidelijke omschrijving geeft, is het ook goed. Maar een foto is vaak sneller.

Op 19 september 2022 11:33:41 schreef Rens949:
.. maar denk dat het C6562P moet zijn en is dil8 smd. Ik kan er niets van vinden.

Zoals ik al zei: DIL8 SMD is erg ongebruikelijk. Als Arco gelijk heeft dan is het OF DIL8 of SO8 (SOIC8). Dus jij probeert dingen uit te leggen en gebruikt de verkeerde woorden. Voor jou is het duidelijk voor ons niet.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 20 september 2022 09:05:09 (29%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heren, ik heb het gelezen. Waar je de data vandaan haalt is mij een raadsel, dacht dat ik wel goede sheets had gebruikt, tegendeel is weer eens bewezen. Ik ga ermee aan de rit, geef me gelegenheid om het uit te zoeken en niet direct te reageren met "geeft geen antwoord ik geef het op" .Als een condensator de geest heeft gegeven dan vervang ik deze als eerste, ga ik niet over nadenken, je moet nu eenmaal bij het begin beginnen. Wanneer steeds een zekering om je oren vliegt, gebruik ik daar een 100W lamp voor, gaat die branden heb ik nog steeds kortsluiting,is toch niet moeilijk of vertel ik nu iets nieuws.

Hierbij alvast 3 foto's van de lader en chip

Arco

Special Member

Kijk,

Daarom zijn foto's nu nodig (omdat data op chips vaak verkeerd wordt gelezen. (en dan krijg je een dagenlange jacht op een niet bestaand ic)
Is dus een L6562 van ST (ook voor merk is de foto van belang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Een serie lamp gaat altijd branden als er stroom doorloopt. Als hij max brandt dan zit er een kortsluiting achter. Als hij heel weinig brandt dan betekent dat dat er weinig stroom loopt.

Maar het probleem is dat het ook een spanningsdeler vormt. Even met fantasie getallen. Als je schakeling 100W is dan is de spanning die deze krijgt maar 115V. Als de opstart spanning van een smps regelaar zijn Vcc normaal minimaal 12V moet zijn, dan is deze nu maar 6V. Dan start de regelaar niet op. Maar belangrijker, er kunnen vreemde dingen gebeuren zoals dat hij gaat staan hikken, of dat hij de mosfet vol open zet. Wat hij gaat doen is niet altijd voorspelbaar, je gebruikt hem dan mogelijk onder condities waar hij niet voor ontworpen is.

In jou geval meet je 25V (Ik gok over de 400V elco) Dat betekent dat er bij 230V dus 205V over de lamp valt. De schakeling ziet die 25V. En het betekent ook dat er iets van grofweg 500 mA stroom door de schakeling loopt. (100W en 205V)

Dat is mogelijk vrij veel voor een circuit wat niet draait. Wat ik nu normaal zou doen is die stroom volgen (thermische camera, fluxgate stroom probe en gewoon spanning over weerstanden meten en dan rekenen) Die camera laat de sporen zien waar de meeste stroom loopt (met wat truukjes om de volle thermische resolutie te kunnen gebruiken ), de fluxgate probe is een contactloze stroom probe voor aan mijn scope) Je kunt ook de printplaat nat maken met IPA en de traces die het eerste drogen trekken de meeste stroom.

Wat ik soms ook doe is de voeding afkoppelen en dan een paar labvoedingen gebruiken. Dan kan ik zien of de voeding of de load defect is.
Zo kun je soms ook de load afkoppelen en dan een (regelbare) dummyload gebruiken die net de minimale stroom trekt welke de voeding nodig heeft om zo beter aan de voeding te meten.

Al mijn reparaties gaan via een scheidingstrafo, powermeter en een noodschakelaar, vroeger soms via een lamp maar meestal via een traploos instelbare zelfbouw zekering die een relais omzet, tegenwoordig via mijn AC labvoeding (een gloeilamp gebruik ik dan soms heel even ivm hoge inrush stroom). Ik wil altijd kunnen zien hoeveel stroom er loopt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zie op de eerste foto linksboven mogelijk een beschadiging aan de print. Als in verbrand. Kan ook lichtval+fluxresten zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Net Arco zijn link en de fotos pas gezien.

De PFC regelaar heeft een 25V zener op zijn Vcc lijn. Daar komt dus de 25V vandaan. Dat is goed. Deze krijgt dus voeding. Nu met een scoop op pin 7 meten wat daar gebeurd.

Hoeveel volt valt er over R473, deze voedt de regelaar die iets van 4mA moet trekken

Waar heb je die MOSFET vandaan ? (ivm fake kans)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 20 september 2022 10:18:42 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 september 2022 10:07:01 schreef rew:
Ik zie op de eerste foto linksboven mogelijk een beschadiging aan de print. Als in verbrand. Kan ook lichtval+fluxresten zijn.

Rew, heb jij ook de indruk dat op die eerste foto rechtsboven die weerstand er wat raar uitziet? Er lijken wel scheurtjes in te zitten, kan bedrog zijn. Misschien gewoon wat vuil.

En ook links beneden zit er een weerstand waar kleine bolletjes op zitten, net alsof er iets opgeblazen zou zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 20 september 2022 16:45:09 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Boven C28 opdruk zit een component wat los lijkt te liggen. Alle weerstanden daar zijn ooit los geweest want ze zitten schots en scheef wat niet kan omdat deze gelijmd zijn voor solderen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ fred101: geloof me dat die lijm echt 0 garantie is op rechte componenten ;) In m'n dagelijks werk zie ik geregeld slecht soldeerwerk met SMD's, óók met gelijmde zaken.

Het is altijd moeilijk beoordelen op een foto, maar het knooppunt van C24, C23 en R29 lijkt wel een printspoorbreuk te bevatten...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Van welk merk is deze lader en is dit de originele die je er bij kreeg?

De algehele indruk van de derde foto doet aan een goedkope lader denken.
De lader van mijn eBike ziet er toch veel moderner uit en is zeer netjes opgebouwd, niet zo rommelig als deze.

Voor er iemand weer op de teentjes getrapt voelt, dat bedoel ik niet slecht hoor. Maar het heeft de indruk van een chinese noname lader.
Een ic op een voetje? En twee TO-220 componenten zonder koeling.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Deze bedoel ik.(zie rood cirkeltje onderaan

Crossfire: https://www.accucompany.nl/-stromer-lader/203-stromer-lader-st1-36v-4a…

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 20 september 2022 17:27:46 (45%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Da's C28, blijkbaar niet bestuckt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yep, die link naar de lader zegt genoeg. Geschikt, maar ik geloof niet dat je zo eentje krijgt bij een dure stromer fiets...
Dit is een type lader waarvan er 24 in een dozijn zitten... En dan nog voor zo een prijs? Al te gek!

Ja dat zie je wel meer op printen dat enkele componenten weg gelaten zijn.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 20 september 2022 17:52:35 (20%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Ik had nog nooit van het hele merk gehoord... :)
Die zijn inderdaad onwaarschijnlijk duur (en lelijk). Heb je bijna een kleine auto voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Niets geks aan dat deze lader al stuk is... :r

En dan nog zo een rommel lader willen herstellen voor je dure fiets, dat is lef hebben. Je loopt veel kans dat je schade doet aan je fiets zelf!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 20 september 2022 18:12:06 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Op 20 september 2022 17:36:01 schreef Arco:
Da's C28, blijkbaar niet bestuckt...

Dan zie ik het waarschijnlijk verkeerd, het lijkt net of er een klein componentje dwars tussen de twee pads ligt.

Crossfire, ik weet niet of dat de lader is. Ik ken het merk Stromer niet maar nu ik de advertentie goed lees denk ik dat dat een aftermarkt lader voor een Stromer accu is ipv van het merk Stromer. (Ik vind die fietsen best gaaf er uit zien maar niks voor mij. Ik heb al +20 jaar een ligfiets (Challenger Hurrycane)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 20 september 2022 18:15:16 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 20 september 2022 17:46:46 schreef Arco:
Ik had nog nooit van het hele merk gehoord... :)
Die zijn inderdaad onwaarschijnlijk duur (en lelijk). Heb je bijna een kleine auto voor...

Het is een beetje het BMW merk onder de fietsen, mijn vader kent het al heel lang en op stromer forums wordt er veel gepocht...

@fred; dat is zeker geen originele lader, onmogelijk dat je zo een brakkel lader krijgt bij een super dure stromer fiets.

Ik begrijp niet dat de TS wil besparen op de lader voor zo een eBike...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik zal vragen ofdat het de originele lader is.
1ste foto = FTA origineel en vervanger
2de foto = locatie brugcel diode Mosfet
3de foto = overzicht sec gedeelte.
Zoals ik hem open heb gemaakt zo zag die er er uit, alleen de koelplaat waarop de brugcel +diode + 20N50 zit heb ik gesoldeerd de rest niets aan gedaan.

Arco

Special Member

Dan zie ik het waarschijnlijk verkeerd, het lijkt net of er een klein componentje dwars tussen de twee pads ligt.

Dat zijn 2 verfstreepjes van de opdruk (met waarschijnlijk wat lijm erop)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jezus, als je die lader kreeg bij je fiets, ik zou dat niet aanvaarden.
Ik weet niet hoelang je je fiets al hebt, maar ik zou die lader terug brengen en hem laten ruilen voor een andere, eventueel een originele. Maar verschiet niet van de prijs... Mij maak je niet wijs dat je dit krijgt als lader bij zo een eBike.

Moet je eens kijken bij de gelijkrichter hoe dat gesoldeerd is, en alle componenten lijken er wel opgegooid.

Die soldeerpunten moet je zeker eens opnieuw solderen met wat vers soldeer.
En de print een beetje opkuisen met IPA en een oude tandenborstel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Het is inderdaad de originele lader die bij de fiets is geleverd. Kan er niets anders van maken.

Ik zou toch proberen terug te gaan naar de dealer en om te ruilen. Dit hoort echt niet.
Maak je gerust maar eens boos daar, en bonk op de tafel. Dit moet je niet aanvaarden bij zo een fiets...
Die lader kan zo de kliko in, die is echt geen cent waard. Ik zou het risico niet nemen dat je je fiets zelf beschadigt met dit ding.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 20 september 2022 18:56:08 (26%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
fred101

Golden Member

Ik zie nu bij de foto van de mosfets dat je een via er uit hebt getrokken met "desolderen". Heb je dat hersteld ? Zoniet dan mis je mogelijk een doorverbinding tussen beide kanten. Als je dat bij PCBs met innerlayers doet is het einde oefening. Let daarop, veel beginners maken daarmee meer kapot dan ze denken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs