Ja maar we hebben het hier wel over twee verschillende dingen nu:
- Een brandstofmotor die mechanische (ergo elektrische) energie levert met iets van 25% (off-peak) rendement waarvan je dan de restwarmte gebruikt voor verwarmen;
- Een verbrandingsinstallatie die warmte levert met iets van 90 a 95%, en waarvan je de restwarmte gebruikt voor het genereren van elektriciteit met een rendement van likmevestje.
Dit gooit de verhouding tussen warmte en elektriciteit, en daarmee de kostenoverweging, totaal overhoop. Stirling motoren zijn wat mij betreft speelgoed.
Op 1 oktober 2022 14:13:26 schreef McAwesome:
Nog een leuke: http://www.vedbil.se/ Je kan met hout een auto aandrijven, dus ook een benzinemotor in het algemeen. Zo zou je zelf ook een soort WKK kunnen bouwen als je met de benzinemotor een generator aandrijft. De onvolledige verbranding van het hout geeft dan ook warmte waarmee je een lokaal zou kunnen verwarmen.
Ze hebben het bij Garage 54 in Rusland eens een soort van serieus getest, de resultaten zijn niet spectaculair: Converting a car to run on firewood. Zelfs als het werkt heb je er veel hout voor nodig, dat je ook maar moet hebben.
Op 1 oktober 2022 04:48:14 schreef Overlander:
@Kruimel - Wist niet dat dit er was, maar wel veel te duur.
Dat het laaghangende fruit al geplukt was voorzag ik inderdaad al, al het andere zal duur of moeilijk worden. Je zult het overigens ook niet in een maand terug hebben verdiend. Wat waren je stookkosten vorig jaar bijvoorbeeld? Dan kan je een beetje een idee vormen van wat je komend jaar kwijt zal zijn en hoeveel je ermee kan besparen. "Te duur" is het immers alleen als je de besparing niet terug kan verdienen.
Op 1 oktober 2022 09:25:09 schreef electronono:
[...]
En dat mag jij van je verhuurder????
Niet gevraagd, maar ik denk het niet, vandaar dat ik zeg:
Ik huur nu een relatief slecht geïsoleerde woning en dat geeft problemen met wat kan en wat rendabel is om in te investeren.
(Cursivering toegevoegd). Ik deel alleen de dingen die ik in de zoektocht tegen kwam en beloftevol leken. Dit specifieke ding heb ik in werkelijkheid gezien, dus daarom dacht ik het in elk geval te noemen. Overigens moet ik de energie wel apart afrekenen, dus ik heb zeker een motief om mijn poot stijf te houden.
Op 1 oktober 2022 09:30:49 schreef electronono:
Je moet op duitstalige forums zoeken naar 'Blockheizkraftwerk' en dan de mini-versie (voor 1 huis).
Daar staan leuke dingen voor de mens die wil besparen.
Een linkje zou wel leuk zijn, welk forum bijvoorbeeld? Ik snap wel wat Duits, maar als ik heel Google.de moet doorspitten en de ruis van 80 miljoen mensen moet filteren ben ik nog wel even bezig. Het is nu echt niet zo dat Duiters zo veel minder onzin op fora posten.