Bespaar tips.

Jinny

Golden Member

Op 14 oktober 2022 19:03:04 schreef Tidak Ada:
[...] En nu? Het “Leger”? O-)

Ons scheepje, en straks een grotere tobbe....
Maar dat wist jij ook wel....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 14 oktober 2022 20:31:03 schreef electronono:
[...]
En dan 's avonds zingen en musiceren onder een lantaarnpaal... (of doen ze dat tegenwoordig niet meer??).

@Overlander: hoe hoog staat het water in je kelder c.q. kruipruimte?

Net een aantal weken geleden de keukenvloer van de buurman eruit gehaald (woningstichting heeft een nieuwe geplaatst) omdat de balken verrot waren door lekkage en alles in een paar dagen moest; Onder zijn vloer is het kurkdroog.

De woning aan de andere kant van mij ook net is verbouwd en daar onder de vloer is ook alles droog.

Lekkage van een afvoer kan haast niet omdat de boel slecht is aangelegd en er geen ontluchter op het dak zit, je hoort bij het douchen dan ook dat het putje van de wasbak ploppen door het wegzuigen van lucht. De wasbak in de keuken doet hetzelfde als ik de wasmachine aan heb staan. De wc schommelt als de bovenbuurvrouw doorspoelt.

Lekkage van een waterleiding kan ik mij niet voorstellen omdat mijn standen gelijk blijven over de jaren heen. Maar dat kan ik niet 100% uitsluiten omdat het sluiplekkage kan zijn wat niet opvalt op de meter en ik wellicht afgelopen jaar net wat zuiniger ben geweest met water...

Helaas kan ik niet even makkelijk kijken omdat ik dan mijn laminaat uit de keuken moet halen waar ik weinig zin in heb nu.

Op 14 oktober 2022 20:46:55 schreef Ledlover:
Als je normaliter niet verwarmt, is een klein beetje ventilatie meestal niet voldoende.
Je zit dan gewoon erg dicht bij het dauwpunt, en dan kan vocht neer gaan slaan op de muren of op de ramen die écht op het dauwpunt zitten.

Ik heb dat 's ochtends op koude dagen ook, op mijn vrij dunne dubbelglas-ramen.
Ik kan dat ofwel oplossen door een half uur mijn raam open te zetten (en dan is mijn slaapkamer/werkplaats dus oncomfortabel koud). Maar in de praktijk is 5 minuten het raam open (en continu het rooster volledig open) icm de CV de meest praktische oplossing.

Roosters maar open en de boel iets warmer stoken zal wel de oplossing zijn voor nu. De keuken zal ik nog met een CO2 meter controleren wanneer ik iets heb gevonden wat mij aanspreekt.

---

@Algemeen.
Eindelijk de gordijnen gesorteerd en gewassen, maar nu ik ze op maat wil laten maken blijkt het overal verschrikkelijk druk te zijn (allemaal gordijnen en dergelijke wat mensen op maat willen). Zit nog even in twijfel of ik het zelf ga doen, ooit wel eens iets gemaakt dus wellicht kan dit ook prima. De keuken tafel (in de woonkamer) is nu mijn werkplek aan het worden en deze is maximaal 240cm, dus kan de gordijnen wel netjes neerleggen voor het naaien. Moet maar even zien.

Ventilatoren gaan aan 1 kant in de kamer goed voor onder de verwarming, maar op een andere verwarming blijken ze een mm te groot te zijn. Moet daar even iets moois voor bedenken omdat ik ze niet kan vijlen vanwege de dunne want aan de ventilator die ook maar 1mm dik zijn.

Temperatuur sensor voor aan het plafond werkt ook prima, maar heb nog geen mooie kap om alles in weg te werken. Ik kijk een beetje in het ronde als ik bij winkels ben naar iets van een soort kom wat mooi past en die ik kan vastzetten met draadstang en wat moeren. Ventilator werk nu nog wel even op de schakelaar wat eerst prima is.

Ik heb nog wel een leuke sluipverbruiker uitgeschakeld wat ik veel eerder had moeten doen maar vergeten was. Er zat nog een modem/router in een kast terwijl ik een poos geleden mijn internet heb afgesloten; Werk via een hotspot op de mobiel wat prima functioneert.

[Bericht gewijzigd door Overlander op vrijdag 14 oktober 2022 22:08:05 (44%)

Op 14 oktober 2022 19:54:24 schreef RAAF12:
...
Dat een los snoertje in de WCD door sommigen al wordt gezien als sluipverbruiker geeft wel te denken. Meestal voel je wel wat warmte als het ding sluipverbruik heeft.

Aan de hand van de gegevens van de volgende site http://www.the-paradox.nl/paradox/snoer/nl heb ik een LTspice-simulatie gemaakt.
Het model is niet zuiver maar ik denk dat het een meter snoer toch voldoende benadert.
Als snoerlengte heb ik "1 meter goedkoop snoer" genomen.
Het opgenomen vermogen is iets minder dan 90 nW.
Dat kost op jaarbasis toch wel 90 nW x 3600 sec/h x 24 h/dag x 365,25 dagen/jaar x €0,90/kWh x 10-12 kWh/nWh = €0,0026
Ik kan er een paar honderste cent op jaarbasis naast zitten, maar het gaat om het idee.
Dus snoer uit het stopcontact!

Op 14 oktober 2022 23:09:18 schreef ohm pi:
Dus snoer uit het stopcontact![bijlage]

Dan zou ik 's avonds voor het slapen gaan ook maar alle onnodige groepen in de meterkast uitzetten.

joopv

Golden Member

Op 14 oktober 2022 23:09:18 schreef ohm pi:
[...] = €0,0026
Ik kan er een paar honderste cent op jaarbasis naast zitten, maar het gaat om het idee.
Dus snoer uit het stopcontact![bijlage]

Hoeveel heeft het maken van deze forumpost je gekost?

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 14 oktober 2022 23:41:11 (22%)

Kan wel een kwartiertje of een half uurtje zijn, maar een geintje moet kunnen ;)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 14 oktober 2022 23:44:08 (13%)

heb zelf van die radiator fans gemaakt met een stel pwm regelbare fans uit mn voorraad en de 555 pwm motordriver van de site. de fet eruit en 555 uitgang direct op de pwm ingang van de fans, een leidingthermostaat in serie met de voeding gezet. radiator deels dichtgelegd zodat de fan meer warmte van de platen erdoor kan zuigen, door de fan word de capaciteit toch al groter. fans op een stuk gebogen installatie buis geschroefd, paar hdd magneten eronder dat ze goed blijven hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 13 oktober 2022 23:06:27 schreef Jinny:
[...]
Ik heb het huis verkocht....

Dat is een goede reden om geen gas meer te gebruiken, maar hoe stook je op een boot? Mijn ervaring met boten is dat het nooit warmer wordt dan het water waar je ligt.

Op 15 oktober 2022 00:32:09 schreef Kruimel:
maar hoe stook je op een boot?

Je zeilt gewoon naar een plek op aarde waar de temperatuur aangenaam is.

Op 14 oktober 2022 19:54:24 schreef RAAF12:
Begint die ook te piepen boven de 2000ppm?

Volgens mij zit er een instelbaar alarm op. En de ppm's worden in groen, geel en rood weergegeven; de kantelpunten zijn instelbaar.
Ik heb hem in de lente terug in de doos gedaan en pak hem pas weer uit als ik weer regelmatig met petroleum stook. Vandaar de hoge waarde van 2700 ppm en als ik niet lucht stijgt hij door naar 5000 ppm, de maximale waarde voor deze meter.
Overigens heb ik nog nooit koppijn of iets gehad.

Op 14 oktober 2022 23:22:20 schreef KlaasZ:
[...]Dan zou ik 's avonds voor het slapen gaan ook maar alle onnodige groepen in de meterkast uitzetten.

En bij het naar bed gaan de hoofdschakelaar om, met een zaklantaarn naar je bed en 's morgens gewekt worden door een wekker met een veer, is te simpel??

Je kunt ook matroos worden bij Jinny, dan krijg je er kost en inwoning bij: superspaartip!

Jinny

Golden Member

Op 15 oktober 2022 00:32:09 schreef Kruimel:
[...]Dat is een goede reden om geen gas meer te gebruiken, maar hoe stook je op een boot? Mijn ervaring met boten is dat het nooit warmer wordt dan het water waar je ligt.

Vooralsnog met een 500 Watt radiatorkacheltje, zeer beperkte ruimte, dus moet voldoende zijn...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Op 15 oktober 2022 00:32:09 schreef Kruimel:
[...]Dat is een goede reden om geen gas meer te gebruiken, maar hoe stook je op een boot? Mijn ervaring met boten is dat het nooit warmer wordt dan het water waar je ligt.

ik ken woonboten die een complete cv installatie hebben.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Op 15 oktober 2022 08:07:59 schreef mel:
[...]
ik ken woonboten die een complete cv installatie hebben.

Dat heeft onze tobbe ook, op diesel..
Maar gebruiken we even nog niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kruimel

Golden Member

Gaat het hier dan om iets dat domweg stookolie verbrandt of een generator? Een generator heeft de potentie beide warmte en elektriciteit te genereren. Misschien kan je de warmtehuishouding van het apparaat zo aftakken dat je er warm(er) van wordt.

@Kruimel: dat is toch net zo als een ouderwetse cv met een brander op stookolie? Hoe anders is diesel dan stookolie??

Jin heeft echt geen superjacht laten bouwen a-la J.Bezos, maar gewoon een ouwe schuit opgedoken... 8)7

RAAF12

Golden Member

Op 15 oktober 2022 03:01:42 schreef NordRack2:
[...]Volgens mij zit er een instelbaar alarm op. En de ppm's worden in groen, geel en rood weergegeven; de kantelpunten zijn instelbaar.
Ik heb hem in de lente terug in de doos gedaan en pak hem pas weer uit als ik weer regelmatig met petroleum stook. Vandaar de hoge waarde van 2700 ppm en als ik niet lucht stijgt hij door naar 5000 ppm, de maximale waarde voor deze meter.
Overigens heb ik nog nooit koppijn of iets gehad.

O dat is mooi nee 5000ppm haal ik niet lijkt me ook erg ongezond voor de oa. de organen met zo weinig zuurstof in de lucht. Maar daar zullen de hh medici wel meer over kunnen vertellen. Als die bij mij ging piepen bij 1200 ppm de eerste keer na ingebruikname ben ik beter gaan ventileren. Heb je wel een raam om open te zetten?

Op 15 oktober 2022 00:04:28 schreef testman:
...paar hdd magneten eronder dat ze goed blijven hangen.

Goed idee!

Op 15 oktober 2022 17:28:00 schreef RAAF12:
5000ppm haal ik niet lijkt me ook erg ongezond voor de oa. de organen met zo weinig zuurstof in de lucht.

Over zuurstof zegt het metertje niks. Die is normaal meen ik 16 % en zal als de CO2 stijgt naar 5000 ppm (½ %) ook nog 15 á 16 % zijn verwacht ik.

Heb je wel een raam om open te zetten?

Zekers, ramen genoeg hier. Maar liefst zou ik een klein warmtewisselaartje hebben die de warmte wisselt naar de verse lucht.

Ik hoop toch dat bij jou het zuurstofpercentage hoger is als 20% anders komt het niet goed :)

Gr.F_S

Tidak Ada

Golden Member

Samenstelling lucht

Lucht bestaat voor ongeveer 78 vol.-% uit stikstofgas, 21 vol.-% uit zuurstofgas en bijna 1% argon. Daarnaast bevat lucht sporen van andere edelgassen, een sterk wisselende hoeveelheid waterdamp (0,7 vol.-%), en koolzuurgas (ook wel koolstofdioxide genoemd, CO?), dat ook in hoeveelheid sterk kan wisselen.

(uit Wikipdia)

Minimale saturatie in (slagaderlijk) bloed ≥ 90% (Normaal 95-99%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Bij 16% gaat het ook niet zo heel lang goed met je ...

Aha, verkeerde data in mijn hoofd, waarschijnlijk als gevolg van fast breathing, increased heart rate, drowsiness en nausea! ;)

In ieder geval zal als de kooldioxide toeneemt naar 5000 ppm de zuurstof dalen maar voldoende hoog blijven.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.