Bespaar tips.

Jinny

Golden Member

Op 15 oktober 2022 15:20:40 schreef Kruimel:
Gaat het hier dan om iets dat domweg stookolie verbrandt of een generator? Een generator heeft de potentie beide warmte en elektriciteit te genereren. Misschien kan je de warmtehuishouding van het apparaat zo aftakken dat je er warm(er) van wordt.

Is een hoop werk voor onregelmatige warmte.
De HoMo doet dat wel, maar dan op de boiler.
Met het varen genereert deze dus warm water voor huishoudelijk gebruik.

Genset staat nog in de loods, dus aan boord nog niet gebruiken....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kruimel

Golden Member

Op 16 oktober 2022 13:39:28 schreef Lambiek:
Zoek eens op Webasto.

Ja dus. :)

Die site meldt niet heel duidelijk dat het ding op brandstof loopt, alsof ze het willen verbergen...

Op 16 oktober 2022 16:25:24 schreef Jinny:
De HoMo doet dat wel, maar dan op de boiler.
Met het varen genereert deze dus warm water voor huishoudelijk gebruik.

Dat klinkt als een goed idee, waar staat HoMo voor? Ik vrees voor de resultaten als ik dat in Google typ...

Jinny

Golden Member

HoofdMotor
Het eelt dat de propeller laat ronddraaien zodat je vooruit gaat.
De genset staat ook wel bekend als HuMo, HulpMotor inderdaad

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hensz

Golden Member

Op 16 oktober 2022 13:00:47 schreef NordRack2:
In ieder geval zal als de kooldioxide toeneemt naar 5000 ppm de zuurstof dalen maar voldoende hoog blijven.

5000 ppm is een half procent en al idioot hoog:

Als je binnen de 600 - 1200 ppm blijft, is de schommeling maar 0,06% (van 100% lucht). Als elke molecuul CO2 veroorzaakt wordt door een O2-molecuul in dezelfde ruimte is de O2-schommeling hetzelfde, maar tegengesteld.

Don't Panic!

Een paar kanttekeningen bij het plaatje:
1. Parts per million geeft de verhouding weer. fout! ppm geeft het deel weer.
2. 350 ppm is een gezond buitenluchtniveau. fout! 350 is zó jaren 90. Buitenlucht is tegenwoordig 400 en meer.

RAAF12

Golden Member

En waar je huis staat, er zijn meer variabelen dan alleen CO2. In een grote stad is veel meer vervuiling dan ergens op een Waddeneiland.
Hier is een postcode in te vullen https://www.longfonds.nl/gezondelucht/

Ik hoef geen Longfondscookies dus helaas, bij mij werkt het niet.
Edit: werkt ook zonder cookies :D

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op dinsdag 18 oktober 2022 13:26:41 (22%)

Het was gisteren al in het nieuws dat energieaanbieders prijzen verlagen. Mijn day-ahead aanbieder (dagprijzen) zit al op het niveau van voor de russische inval.

Op 19 oktober 2022 09:13:18 schreef K7Jz:
Het was gisteren al in het nieuws dat energieaanbieders prijzen verlagen. Mijn day-ahead aanbieder (dagprijzen) zit al op het niveau van voor de russische inval.
[bijlage]

het is allemaal onzin dat die prijzen door de rus komen.
ik heb mijn hele factuur eens zitten uitdokteren en de formule gevonden hoe ze aan hun energieprijs komen.
in jan20 was de zuivere energieprijs inclusief BTW 6.89ct/kwh (maar zonder netwerkkosten, accijnzen en allerhande toeslagen)
juni2020 was dat 3.53ct/kwh
dec 2020 was dat 6.39ct/kwh
jan2021 zat de prijs op 7.62ct/kwh
juni2021 9.79ct/kwh
dec2021 31.70ct/kwh (hier heeft de rus dus NIKS mee te maken hé)
jan2022 24.78ct/kwh
april2022 24.16ct/kWh
juni2022 28.33ct/kwh
sep2022 44.66ct/kWh

in dec vorig jaar ging de prijs meer dan 3x omhoog, voor welke reden?na de inval zakte de prijs in april weer naar 24ct.
maar 22 was een piek naar 34ct, gelijkaardig met december ervoor dus. ook te zien in uw grafiek, maar in belgie zitten we nog altijd veel hoger dan die periode hoor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Eigenlijk betaal je niet voor de prijs van de energie. Maar wel vooral voor de prijs van garantie van energielevering.

Leveranciers dekken zich enorm in tegen de onzekerheid. Want ze willen niet moeten verkopen met verlies.

Dat is de vrije markteconomie. Bedrijven mogen (tot het ingaan van het energieplafond) zoveel geld vragen voor hun goederen als ze willen.

Het einddoel van een bedrijf is winst maken. Dat daar mensen voor nodig zijn die hun producten moeten kopen is een vervelende bijkomstigheid voor ze.
Omdat meer winst het doel is, schroeven ze de prijzen op totdat er dusdanig veel klanten afhaken, of de consumptie dusdanig ver terugloopt dat de winst óók begint terug te lopen.
De inval van oekraine is daar een mooie aanleiding voor geweest. De marktprijzen zijn omhoog gegaan, ze zien dat mensen niet plotseling stoppen met gas en elektriciteit gebruiken (goh...) en houden dus de prijzen lekker hoog.

Er zijn twee opties om dat probleem op te lossen: dusdanig veel producenten de markt op sturen dat er concurrentie op prijs plaatsvindt (nagenoeg onmogelijk op energievlak, ik kan niet met mijn familie even een extra gasboring op de Noordzee doen - zelfs iemand met 'n miljoen op de bank kan dat niet - en ik kan ook niet mijn hoogspanningslijntjes parallel spannen aan die van Tennet als ik hun tarieven niet wil betalen - zelfde probleem speelt op de woningmarkt, vrije concurrentie is nagenoeg onmogelijk)
Of overheidsingrijpen om de prijzen af te knotten. Gelukkig gebeurt dat tweede nu.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Goh, wat ben ik blij dat ik van die onzin af ben...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Op 19 oktober 2022 09:54:59 schreef Ledlover:

Of overheidsingrijpen om de prijzen af te knotten. Gelukkig gebeurt dat tweede nu.

Ja en het antwoord is als onze superwinsten worden afgeroomd vertrekken we uit Nederland. Eerst zien, dan geloven!

De liberalisering van de energiemarkt begon kort voordat ik met VUT ging. Binnen het bedrijf heb ik toen al gezegd dat het een misgreep was. Het creëert alleen maar onrust, en dat zie je nu in alle hevigheid gebeuren. Er was helemaal niks mis met het oude systeem van elektriciteitsproductie en distributie door semi-overheidsbedrijven.

Op 19 oktober 2022 12:07:05 schreef RAAF12:
[...]

Ja en het antwoord is als onze superwinsten worden afgeroomd vertrekken we uit Nederland. Eerst zien, dan geloven!

Dan rotten ze lekker op en neemt de staat de productie over. Voor nutsvoorzieningen werkt dat prima.
Er bestaat voor zover ik weet al een wet die voorschrijft dat als er geen energieleveranciers een acceptabele tender inbrengen voor de aanbestedingen, dat de staat productie en distributie dan over mag nemen.

Pas als je met uurprijzen gaat werken en je als klant letterlijk ieder uur een andere elektriciteitsleverancier kan kiezen, bijvoorbeeld om 's nachts je boiler op te warmen met het overschot aan kernenergie van een franse aanbieder, en overdag zonne energie van het duitse overschot, zullen de markteffecten echt in het voordeel kunnen werken van de consument. Lees goed: kunnen. Het is geen garantie.
Hell, als de zonnepanelen in de straat uitvallen door een overschot, wil ik best voor een paar cent bij de buren elektriciteit kopen. Maar dat kan gewoon niet.
Nu hebben we wel de nadelen (de sterke prijsstijgingen die nooit net zo sterk dalen) maar niet de voordelen.

Ditzelfde geldt voor openbaar vervoer. Dat is ook een geval van één netwerk waar zogenaamd een markt is, maar die er niet is.

In beide gevallen gaat het om nutsbedrijven en daar moet je eigenlijk gewoon in het geheel geen markteffecten en winstbejag op hebben. Dat zorgt alleen maar voor problemen. Dat zien we bij de energie, dat zien we bij het OV, en als je over de grens kijkt zie je dat ook in het hoger onderwijs.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evelo

Golden Member

Aansluiten bij een energiecoöperatie vind ik persoonlijk nog een iets betere optie dan dat de overheid dit op zich neemt.

Nadeel van een overheidsbedrijf is dat er politieke inmenging is. Dat is niet persé altijd slecht maar soms zitten er daar toch rare kronkels in.

Ik heb een contract met dynamische tarieven en dat bevalt me prima. Er zit een kleine opslag op de tarieven waarvoor wordt ingekocht (op de Europese energiemarkt) en verder geen ondoorzichtige risico-afdekking.

Al enige dagen elektriciteit voor ongeveer 20 tot 25 cent/kWh en gas zit weer op iets meer dan een euro/m3.

Voordeel voor de staat: ze zullen voor mij geen prijsplafond hoeven te vergoeden. :)

Vervangen DOOR.

Op 19 oktober 2022 14:00:50 schreef evelo:
Nadeel van een overheidsbedrijf is dat er politieke inmenging is. Dat is niet persé altijd slecht maar soms zitten er daar toch rare kronkels in.

In die politieke inmenging zag ik alleen maar voordeel. De meeste provinciale bedrijven waren juridisch gewone NV's. Het enige ongewone was dat de aandelen in handen waren van de provincie en de gemeentes, waarbij de provincie een meerderheidsbelang had, en dus in de aandeelhoudersvergadering de doorslaggevende stem.
De provincie zocht altijd de balans tussen het belang om het bedrijf gezond te houden en het belang om de klanten geen zwaardere tarieven op te leggen dan nodig was. En voor zover ik het kon beoordelen lukte dat altijd goed.

Even terug naar mijn vochtprobleem: ik heb de kachel nu een paar nachten overal aangehad en alle ramen dicht gedaan. Vervolgens op de droge momenten van de dag alle ramen een paar uur open en zit nu op 65%.

Er is 1 nadeel aan dit, het hele huis stinkt muffig in de ochtend. Gelukkig begint het wel droog te worden en hoop dat de aankomende dagen het stabiel gaat blijven als ik dit regelmatig ga herhalen.

---

Voor mijn radiator ventilatoren moet er een PWM tussen, op 12V komt het over als een orkaan in huis, 9V begint het stil te worden met een stevige wind, 6V een flinke bries en op 5V een mooie zachte luchtstroom.

Kruimel

Golden Member

Er zou wat vocht binnen kunnen lekken of omhoog gezogen kunnen worden uit het fundament, maar je verspreid zelf ook vocht door te ademen. Buiten kan de luchtvochtigheid in de herfst ook flink hoog zijn (worst case: mist), dus als deze factoren samen 80% geven sta ik niet te kijken. Bij mijn ouders thuis hing een hygrometer, en gewoon allemaal thuis zijn was vaak voldoende om het genoemde vochtniveau te halen. Het feit dat je schimmel hebt doet wel vermoeden dat de bewuste muur misschien niet optimaal geïsoleerd is, want vocht slaat bij uitstek neer op de koudste muren. Als je zo een optische thermometer hebt liggen/kan lenen kan je dat bevestigen (maar dan moet je er wel wat aan kunnen doen).

Op zich kan je vocht verwijderen door de temperatuur zo hoog mogelijk op te stoken en dan die warme lucht te dumpen, maar het is niet heel efficiënt. Je kunt een luchtontvochtiger kopen, ik linkte er daarom eerder naar. Mijn ervaring ermee is goed, zeker omdat hij op de regenachtige dagen ook werkt. Ik heb hier soms ook last van schimmel omdat er slecht geïsoleerde plekken zijn waar vocht neerslaat. Een nacht met dat ding aan is lang genoeg om het reservoir van 2 liter water te vullen. Het kostte me wel €280, maar de combinatie van energie-inefficiënte luchtmethoden en comfort was het me wel waard. In de instelling dat ik hem gebruik trekt hij 300W en stopt hij bij 50% luchtvochtigheid.

Ik heb er nog naar gekeken toen jij dat plaatste en kwam een modelletje tegen voor een 140 euro, maar deze trok dan 500W zo even uit mijn geheugen en vond dat even te gortig.

Ik heb nu de kamer tot slechts 17 graden gebracht wat voldoende was blijkbaar. Ik heb dan wel een plafondventilator aanstaan in de hoop dat dit positief van invloed is.

Ik heb ook muren die doorslaan, dat staat wel vast en is ook duidelijk te zien i.v.m. de schimmel. Ik wacht even tot volgend jaar om te kijken wat ze allemaal gaan doen met mijn woning aan renovatie. Daarom vind ik het ook zonde om geld te spenderen aan dit probleem op dit moment. Koop mij liever iets om mee te knutselen voor dat bedrag.

PS: Ik hou wel rekening met het weer en de luchtvochtigheid buiten. Als dat hoger is dan binnen heeft het geen nut om te luchten.

Kruimel

Golden Member

Helaas zijn ontvochtigers lastig te doe-het-zelven, anders had ik dat nog wel geprobeerd. Ik zou me niet blind staren op het vermogen. Dat ding van mij is op de hoge stand 600W, maar als hij in die stand een paar uur heeft gestaan is de vochtigheid wel zoveel lager dat hij afschakelt. Dat scheelt natuurlijk, net als het feit dat de gegenereerde warmte nu ook in je ruimte zit. :)

Ontvochtiger? Zet de koelkastdeur open. Condenswater voer je af en laat je niet op de motor opnieuw verdampen.