Hier gebeurde het volgens mij andersom: eerst opwarmen, dan ventileren.
Op 19 oktober 2022 23:03:43 schreef ohm pi:
Ontvochtiger? Zet de koelkastdeur open. Condenswater voer je af en laat je niet op de motor opnieuw verdampen.
Dat is best een goed idee eigenlijk, niet over nagedacht. Een oude koelkast waar bijvoorbeeld een deurrubber stuk is of een deuk in zit kom je misschien nog wel voor niets aan. Als je wil knutselen sloop je het grootste deel van de behuizing weg en werk je de rest weg in een compactere behuizing.
Op 20 oktober 2022 03:16:28 schreef NordRack2:
Neem in overweging dat een ontvochtiger ook een warmtepomp is met meer dan 100 % rendement. Een liter water per uur condenseren komt overeen met 627 watt.
Een ontvochtiger van 500 watt die een liter per uur doet verwarmt dus met 1100 watt.
Het exemplaar dat ik voorstelde was geen compressorsysteem, maar een adsorptiedroger met een zeoliet. Dat beïnvloedt je berekening niet (nog steeds 627Wh/L), maar wel de effectiviteit van het apparaat bij lagere temperaturen. Zo een compressorapparaat wordt erg snel minder effectief bij lage temperaturen. Omdat het hier slecht geïsoleerd is en de temperatuur soms vrij laag wilde ik zo een adsorptiesysteem hebben, ook al is de piekefficiëntie lager.
Ik heb geen precieze metingen gedaan dus deze getallen zijn ongeveer, maar in 8 uur op 300W had ik 2 liter water uit de lucht. Dat is dus 2,4kWh aan elektriciteit en 1,25kWh aan condensatiewarmte die er in de ruimte bij zou zijn gekomen. Ik weet niet wat de luchtvochtigheid was, maar het ding zou in ideale omstandigheden 8L per dag opnemen.