Bespaar tips.

Op 19 oktober 2022 22:14:29 schreef Overlander:
deze trok dan 500W

Neem in overweging dat een ontvochtiger ook een warmtepomp is met meer dan 100 % rendement. Een liter water per uur condenseren komt overeen met 627 watt.

Een ontvochtiger van 500 watt die een liter per uur doet verwarmt dus met 1100 watt.

Op 19 oktober 2022 22:14:29 schreef Overlander:
..
PS: Ik hou wel rekening met het weer en de luchtvochtigheid buiten. Als dat hoger is dan binnen heeft het geen nut om te luchten.

Dat klopt niet helemaal. Als het buiten kouder is dan kan de lucht minder vocht opnemen. Als deze lucht langs je relatief warme interieur stroomt warmt deze op en daalt de relatieve vochtigheid van die lucht. Daarom is ventilatie plus verwarming de ideale combinatie om te drogen. (Denk aan je auto, wasdroger etc)

Kruimel

Golden Member

Hier gebeurde het volgens mij andersom: eerst opwarmen, dan ventileren.

Op 19 oktober 2022 23:03:43 schreef ohm pi:
Ontvochtiger? Zet de koelkastdeur open. Condenswater voer je af en laat je niet op de motor opnieuw verdampen.

Dat is best een goed idee eigenlijk, niet over nagedacht. Een oude koelkast waar bijvoorbeeld een deurrubber stuk is of een deuk in zit kom je misschien nog wel voor niets aan. Als je wil knutselen sloop je het grootste deel van de behuizing weg en werk je de rest weg in een compactere behuizing.

Op 20 oktober 2022 03:16:28 schreef NordRack2:
Neem in overweging dat een ontvochtiger ook een warmtepomp is met meer dan 100 % rendement. Een liter water per uur condenseren komt overeen met 627 watt.

Een ontvochtiger van 500 watt die een liter per uur doet verwarmt dus met 1100 watt.

Het exemplaar dat ik voorstelde was geen compressorsysteem, maar een adsorptiedroger met een zeoliet. Dat beïnvloedt je berekening niet (nog steeds 627Wh/L), maar wel de effectiviteit van het apparaat bij lagere temperaturen. Zo een compressorapparaat wordt erg snel minder effectief bij lage temperaturen. Omdat het hier slecht geïsoleerd is en de temperatuur soms vrij laag wilde ik zo een adsorptiesysteem hebben, ook al is de piekefficiëntie lager.

Ik heb geen precieze metingen gedaan dus deze getallen zijn ongeveer, maar in 8 uur op 300W had ik 2 liter water uit de lucht. Dat is dus 2,4kWh aan elektriciteit en 1,25kWh aan condensatiewarmte die er in de ruimte bij zou zijn gekomen. Ik weet niet wat de luchtvochtigheid was, maar het ding zou in ideale omstandigheden 8L per dag opnemen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 oktober 2022 03:16:28 schreef NordRack2:
[...] Een ontvochtiger van 500 watt die een liter per uur doet verwarmt dus met 1100 watt.

Tiens, daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Toch moet het zo zijn: het koude water gooi je weg. Dank voor dit inzicht!

--

Op 19 oktober 2022 22:14:29 schreef Overlander:
een modelletje [...] voor een 140 euro, maar deze trok dan 500W zo even uit mijn geheugen

Evengoed geen slecht geheugen... mijn geheugen zou niet eens meer 100 W leveren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Hier nog geen verwarming aan en het is 17.2°C, helaas val ik buiten de boot in het diagram. RH is relative humidity

Op 20 oktober 2022 12:31:11 schreef Frederick E. Terman:

Op 20 oktober 2022 03:16:28 schreef NordRack2:
[...]Neem in overweging dat een ontvochtiger ook een warmtepomp is met meer dan 100 % rendement. Een liter water per uur condenseren komt overeen met 627 watt.

Een ontvochtiger van 500 watt die een liter per uur doet verwarmt dus met 1100 watt.

Tiens, daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Toch moet het zo zijn: het koude water gooi je weg. Dank voor dit inzicht!

Reken je niet rijk. De ontvochtiger van 500W verwarmt niet met 1100W maar verplaatst 1100W warmte. De enige winst die je hebt is de condensatiewarmte van het water en de gewonnen energie uit het koude water als je ook zo snel mogelijk het koude water afvoert en en niet dagen bewaart in een opslagtank. Anders heb je alleen winst van de condensatiewarmte

Ik heb hier een onkyo receiver (sr-609). Die kun je instellen dat hij het hdmi signaal doorlaat in standby. Volgens de handleiding gaat het stand-by verbruik dan iets omhoog. Dat iets is van 0.2W naar ruim 35W. De moeite waard om het uit te zetten dus.

RAAF12

Golden Member

Ja, meestal wordt het onhandig ervaren als er een afstandsbediening bij zit om dan elke keer het apparaat weer onder spanning te zetten. Hier staat de Wifirouter en TV ook standbye :-) De router en TV hebben wel een ECO stand, maar ik heb nog niet gemeten hoeveel dat in de praktijk aan pecunia oplevert.

Op 20 oktober 2022 16:14:17 schreef ohm pi:
De ontvochtiger van 500W verwarmt niet met 1100W maar verplaatst 1100W warmte.

Je hebt 500 W elektrisch en 600 W uit het water. En je hoeft dat water niet "koud" weg te gooien; die paar graden zijn peanuts in vergelijking met de condensatiewarmte.

Kruimel

Golden Member

Het genoemde getal is inderdaad alleen de (best aanzienlijke) verdampingswarmte van water van 2257kJ/kg. De gekozen getallen in het voorbeeld zijn wel een beetje optimistisch, maar het principe klopt.

Op 20 oktober 2022 12:31:11 schreef Frederick E. Terman:
Tiens, daar had ik nog nooit bij stilgestaan. Toch moet het zo zijn: het koude water gooi je weg. Dank voor dit inzicht!

Het was me al een keer verteld door een vriend van me, maar ik had de grootte van het effect onderschat. In mijn onnauwkeurige natte-vingergeval zou het een verwarmingseffect zijn van +50%, en dat is wel aanzienlijk.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 20 oktober 2022 22:44:20 (52%)

Op 20 oktober 2022 20:49:09 schreef NordRack2:
[...]Je hebt 500 W elektrisch en 600 W uit het water. En je hoeft dat water niet "koud" weg te gooien; die paar graden zijn peanuts in vergelijking met de condensatiewarmte.

Ik zie dat je (grotendeels) gelijk hebt.
Dat leidt tot de volgende besparingstip:
In de koelkast zit een condenswaterafvoer die het water naar de motor afvoert.
Daar wordt het water opnieuw verdampt. Die afvoer moet je dichtknijpen en het condenswater vang je in de koelkast op in een reservoir. Dat reservoir leeg je regelmatig.

Op 20 oktober 2022 11:28:40 schreef K7Jz:
[...]
Daarom is ventilatie plus verwarming de ideale combinatie om te drogen. ...

Mijn moeder noemde dat "voor de mussen stoken".
Je gas/electriciteitsboer zal wel je grootste vriend zijn?? |:(

Als ik het anders lees lijkt het wel oke.

Vandaag eindelijk mijn eindafrekening gekregen en krijg 243 euro terug. Mijn tempex op de ramen heeft dus enorm goed geholpen en de ketel beter afstellen ook.

Nu heb ik voor deze winter de ketel nog beter afgesteld en wanneer mijn temperatuurmeter binnen is kan het nog wat beter. Verder ben ik heel ook benieuwd hoeveel verschil de ventilatoren gaan maken voor volgend jaar.

Ik heb mijn maandbedrag nu op 100 euro staan wat feitelijk spotgoedkoop is.

---

Mijn slaapkamer heb ik omgetoverd tot een echte slaapkamer (stond vol met automaterialen en ander motor spul). Overdag met luchten zat de luchtvochtigheid op 63% en de volgende ochtend op 87%, ik moet de kamer in de nacht dus ook veel meer gaan luchten om schimmel te voorkomen voor zover mogelijk; hoewel het puur op de buitenmuur zit.

---

Ik heb verder geen sluipverbruikers meer en heb wel het maximale gedaan wat ik nu kon en hoop volgend jaar weer mijn verbruik naar beneden gedrukt te hebben. Het enige wat ik nu nog moet doen is de piepschuim snijder maken die hier op het forum staat zodat ik een ronding onder de vensterbanken krijg, de vensterbank word warm en verlies daarmee warmte naar het kozijn toe.

RAAF12

Golden Member

Op 22 oktober 2022 00:08:57 schreef Overlander:

Mijn slaapkamer heb ik omgetoverd tot een echte slaapkamer (stond vol met automaterialen en ander motor spul). Overdag met luchten zat de luchtvochtigheid op 63% en de volgende ochtend op 87%, ik moet de kamer in de nacht dus ook veel meer gaan luchten om schimmel te voorkomen voor zover mogelijk; hoewel het puur op de buitenmuur zit.

Dat is vaak het probleem met een slaapkamer, mechanische ventilatie is vaak storend wegens het geruis van de fan en het raam naar buiten openzetten geeft straatgeluiden die het inslapen of doorslapen kunnen ontregelen.
Ik heb dat opgelost door de slaapkamerdeur een stuk open te zetten en ook andere deuren zodat er toch een doorstroming van lucht is. Er was geen vocht probleem, maar wel een schrikbarend hoog CO2 nivo zonder ventilatie.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Koelkast: het condens water wat op de motor loopt, onttrekt toch warmte voor verdamping, waardoor de motor extra afkoelt.Je zou de damp naar buiten moeten leiden?(voor optimaal klimaat in huis)

Dat kan ook. Het is maar of je de warmte wel of niet in je woning wilt hebben. Dus 's winters het water naar buiten afvoeren en 's zomers de damp naar buiten afvoeren.

bprosman

Golden Member

Op 20 oktober 2022 15:18:18 schreef RAAF12:
Hier nog geen verwarming aan en het is 17.2°C, helaas val ik buiten de boot in het diagram. RH is relative humidity

[bijlage]

[bijlage]

Mijn huis is hout-skeletbouw, in ben al blij als ik de 40% haal binnen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Hier sinds vandaag cv-ketel opgestart. Heeft vanmiddag, direct na opstarten één kwartiertje gebrand.

Vanmiddag was het binnen en buiten 21°C en nu 20,3°C/74% hr binnen en 13,8°C/84% hr buiten.

Ben benieuwd! Het is een >100 jaar oud huisje, maar wel waar mogelijk geïsoleerd

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Hier staat de daikin airco ingeschakeld op automatisch verwarmen sedert 1 oktober.

Maar met dit warme weer doet ie eigenlijk helemaal niets, zelfs ’s nachts niet volgens mijn shelly app.

En het is constant tussen de 19 en 20gr in huis.

Eerste helft van oktober was het wel wat kouder dus dan wel wat gestookt.
Alles samen voor oktober nu zo’n 20kWh verbruikt. Oktober vorig jaar met de cv-ketel was het 20m³ gas, dus ongeveer 200kWh.

Op 22 oktober 2022 00:08:57 schreef Overlander:
luchtvochtigheid op 63% en de volgende ochtend op 87%, ik moet de kamer in de nacht dus ook veel meer gaan luchten om schimmel te voorkomen voor zover mogelijk; hoewel het puur op de buitenmuur zit.

---

dat kan ook komen door een lekkende dakgoot of platdak. lekt in de spauwmuur wat je dan ook vaak buiten kunt zien na een tijd regen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 22 oktober 2022 20:52:11 schreef bprosman:
[...]
Mijn huis is hout-skeletbouw, in ben al blij als ik de 40% haal binnen.

Buffert hout niet gewoon? Je zou toch zeggen dat als je lucht met een RH van 60% blijft binnenpompen en het blijft 40% worden er ergens water terecht moet komen...

Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht.
Dus dezelfde hoeveelheid vocht leidt in huis tot een lagere RV dan in de koude buitenlucht.
Daarom heet het ook RELATIEVE luchtvochtigheid.

RV is de verhouding tussen de ACTUELE hoeveelheid vocht in de lucht en de MAXIMAAL mogelijke hoeveelheid vocht.

[Bericht gewijzigd door Boudie op zondag 23 oktober 2022 17:35:36 (23%)

Vervangen DOOR.
Kruimel

Golden Member

Verklaart dat waarom er een verschil zou zijn tussen een houten huis en (bijvoorbeeld) een betonnen huis?

een houten huis stook je ook sneller warm. steen neemt veel warmte op. hout word nu vaker gebruikt voor woningen. ken wat nieuwbouw projecten waar de huizen helemaal van hout zijn gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2022 20:52:11 schreef bprosman:
[...]
Mijn huis is hout-skeletbouw, in ben al blij als ik de 40% haal binnen.

Ik vrees dat wat jouw meter (of die van Overlander of RAAF12) aangeeft niet zo maar vergelijkbaar is.
Heb je die RVmeter al eens geïjkt, of vergeleken met andere?
Ik heb hier in dezelfde ruimte 3 electronische van Cresta, en die geven aan:
1)45%
2)68%
3)47%
en nog 2 ouderwetse haarhygrometers:
4)38% EDIT: Oeps... dit blijkt een dummy met vaste waarde, merk "Igrometro decorativo" (staat er heus op :) )
5)88%

How do I know if my hygrometer is accurate? TEST IT!
https://musicsorbonline.com/faqs/hygrometer-accuracy-test/

Kestrel video, demo met o.a. keukenzout: https://www.youtube.com/watch?v=VeTbV5QkzIE

https://www.allaboutcircuits.com/projects/how-to-check-and-calibrate-a…

De zouttest gebruiken.
Een 1/2 kop keukenzout en 1/4 kop water. Het zout lost niet op in deze hoeveelheid water; in plaats daarvan moet het zout de consistentie van nat zand hebben.

(Heb gemeten: s.m. keukenzout 1,2g/cm3; dan kan je afwegen 120g zout op 50g water)