Ik weet nog een bespaartip die relatief goedkoop is en ook nog interessant om te doen.
Verwarmen doe ik al een jaar met een airco (binnenkort komt nr.2) en douchen deed ik tot voor kort nog op gas maar de hoogte van het vastrecht en meerdere tarief verhogingen hebben mij doen besluiten om snel van het gas af te gaan.
Op warmtepompen zit tegenwoordig vaak helaas een levertijd van 14+ maanden, om toch snel het gas eruit te krijgen en de levertijd te overbruggen heb ik onlangs de CV ketel van de muur gehaald en vervangen door een tweedehands Daalderop 80L boiler voor warm water.
Het standby verbruik was rond de 1,6kWh per dag (Bijna 67Watt! warmteverlies).
Hier heb ik een Shelly 1PM met temperatuur uitbreiding ingebouwd zodat ik overzicht en controle over het verbruik van de boiler heb.
Als eerste heb ik een dagelijks klokprogramma 5:00-07:00 aan ingesteld en 24u geen warm water gebruikt.
Hierbij heb ik geconstateerd dat de boiler binnen 30min op temperatuur was, deze in 23,5u tijd van 68 naar 59 graden gezakt is en het opwarmen 0,8kWh (34Watt verlies over 23,5uu) heeft gekost.
Na een stevige douchebeurt vanochtend was de temperatuur een graad of 8 gezakt dus ik verwacht rond de 51 graden tegen het volgende oplaadmoment, alsnog genoeg voor de vaat te doen en nog een douchebeurt te nemen.
Dus een nachtstroom boiler is zelfs anno 2022 nog rendabel, ondanks dat de dag/nacht tarieven al jaren zowat gelijk zijn.
De volgende stap is uitzoeken hoe ik een weekprogramma met thermostaat functie in kan stellen om de boiler op 45 graden warm te houden en 1x per week 70 graden legionella programma (bij voorkeur om 5u in de ochtend) te doen.