Bespaar tips.

Op 15 november 2022 23:22:25 schreef Sine:
Bij 1000 gaat de ventilatie vanzelf een standje hoger.

Verrek! En dat het werkt is gewoon prima af te lezen uit de grafiek! Zowel bij de op- als bij de neer-flank zie je een knik bij de 1000.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Inderdaad! _/-\o_

Op 15 november 2022 21:43:35 schreef RAAF12:
[...]

De manual staat op de site https://restantoutlet.nl/wp-content/uploads/CO2_1200_NL.pdf

Ja ik was te lui om hem direct te downloaden, er stond een link in de vorm van een QR-code (ik geloof) op een bijgeleverd velletje of de verpakking.

Ik was ook not amused toen ik de CO2 in huis zag na een paar uur aanwezigheid. Bij 1200ppm gaat ie piepen en het displayverlichting vol aan. Op scholen hangen die dingen in zowat elk lokaal vanwege de Covid besmetting en daar worden ze horendol van het gepiep. Mja wel gelijk ventileren want waar heb je zo'n ding anders voor?

Voor mij begon het helemaal mooi. De eerste meting duurt 30s, en dan telt hij af in het display en toen de teller op 0 stond begon hij meteen te piepen. https://www.eevblog.com/forum/Smileys/default/scared.gif Het is gelukkig niet brandalarm luid, maar daardoor stond ik wel een paar seconden met mijn bek vol tanden, zeker omdat ik op dat punt geen idee had van welke waarden normaal en acceptabel waren. Het piepen is gelukkig makkelijk uit te zetten, en de grenzen tussen de niveau's die hij goed, matig en slecht vindt kan je aanpassen (er schijnen ook verschillende normen voor te zijn).

Ik ben eens op zoek gegaan naar het effect van te hoge CO2 op mensen en dientengevolge vond ik bij mezelf een correlatie tussen CO2 en bloeddruk. Nu had ik al een hoge bloeddruk, dus ventilatie is niet het enige probleem, maar het gaf een potentiële verklaring voor de hogere bloeddruk die ik veelal in de avond mat.

Op 16 november 2022 12:42:56 schreef electronono:
Minder chips */***ten wil ook wel eens helpen!

Pff, we hebben een komediant in de zaal hoor... https://tweakers.net/g/s/eerie.gif

Op 16 november 2022 11:31:02 schreef Kruimel:
maar het gaf een potentiële verklaring voor de hogere bloeddruk die ik veelal in de avond mat.

Minder chips */***ten wil ook wel eens helpen!
(bier is daarentegen niet slecht). :D

'correlatie' was ook dat super-verband tussen populatie aan ooievaars en geboorten...

[Bericht gewijzigd door electronono op woensdag 16 november 2022 12:44:54 (15%)

Nu ik zo'n Xiaomi thermo-/hygrometertje heb kan ik de history met mijn telefoon uitlezen.
Ik kan nu heel mooi de afkoelkromme bij de nachtverlaging CV zien. Dat gaat momenteel maar met ~0,1 graad/uur; ik heb vloerverwarming+radiatoren.
Voortaan doe ik niet meer om 7 uur de CV aan, maar pas laat in de middag.
En om 22 uur weer op nachtverlaging (= 2 graden lager).
Het blijkt dat je (ik) 'smorgens die lagere temperatuur prima vindt, alleen 'savonds wil je (ik) er graag warmpjes bij zitten.

Ik gebruik ik nu slechts avondverhoging, ipv nachtverlaging. De verwarming mag dus ~18 uur per dag rust of een beetje sudderen.

Hmm, ik heb voor het eerst de PCE CO2-meter aan de pc gehangen. Er staat inderdaad datalog.txt op die ik in Excel kan importeren. Vreemd genoeg is een deel van de data uit 2018 en daarna volgt mei-juni-juli uit 2022. Afgelopen maand heeft het apparaatje aan gestaan maar daar vind ik geen data van terug. Ik heb het ding teruggezet naar fabrieksinstellingen - kijken of dat wat oplevert.
Dit moet een week in juli voorstellen. Op het beeldschermpje staat de temp in tienden van graden maar in de log maar op hele graden:

CV ingeregeld.

Nu ik een mooie temperatuurmeter heb kon ik mijn cv inregelen en heb nu het verschil tussen aanvoer en invoer op 12 graden. Verder alle verwarmingen meermaals bij langs gegaan die van invloed zijn om te controleren hoe de stroming loopt en welke afgeknepen moest worden. Ik had nooit verwacht dat met het instellen van de kranen er verschil zou ontstaan en heb de gang naar de keuken nu ook beter geregeld.

Mijn gang was veel te warm, of de keuken veel te warm, maar met het controleren van temperatuur (radiator warmte verloop) en juist een radiator in de woonkamer afknijpen blijkt het beter te gaan. Voordat ik probeerde in te regelen was de in en uitvoer rond een verschil van slechts 4 graden.

Al met al hoop ik dat het positief effect gaat hebben op de rekening op den duur.

pamwikkeling

Special Member

@ overlander

Hoe regel je een CV in ?

Plaats je hiervoor een thermometer op de aanvoer en de retour leiding van elke radiator en ga je dan het waterdebiet verminderen totdat het verwarmingswater voldoende afgekoeld is als het uit de radiator vloeit ?

Hoeveel temperatuursval moet je hebben over een radiator ?

Maakt de inregeling een verschil als het 18°C, 20°C of 22°C in het lokaal is ?
Ik kan me voorstellen dat als een radiator echt veel warmte moet geven, meer oppervlakte van de radiator warm is. Heeft dat geen invloed op de uitstroom temperatuur ?

Op 16 november 2022 12:55:42 schreef Spog2:
Nu ik zo'n Xiaomi thermo-/hygrometertje heb kan ik de history met mijn telefoon uitlezen.
Ik kan nu heel mooi de afkoelkromme bij de nachtverlaging CV zien. Dat gaat momenteel maar met ~0,1 graad/uur; ik heb vloerverwarming+radiatoren.
Voortaan doe ik niet meer om 7 uur de CV aan, maar pas laat in de middag.
En om 22 uur weer op nachtverlaging (= 2 graden lager).
Het blijkt dat je (ik) 'smorgens die lagere temperatuur prima vindt, alleen 'savonds wil je (ik) er graag warmpjes bij zitten.

Ik gebruik ik nu slechts avondverhoging, ipv nachtverlaging. De verwarming mag dus ~18 uur per dag rust of een beetje sudderen.

Ik heb een vaag idee om bij zonnig of helder weer (temperatuur of lichtsensor op het oosten of knmi gegevens) het stoken te laten.

Veel CVs zullen (in het weekend) 's morgens gaan stoken. Het lijkt me onnodig wanneer een uurtje later de zon in je woonkamer staat.

Daar heb ik een thermostaat met een knoppie voor. 's Avonds zet ik hem uit en 's morgens zet ik hem aan. Niks geen modern gedoe. Ik moet er gewoon naar toe lopen.

Tidak Ada

Golden Member

De meeste thermostaten hebben een week/dagklok, die je per dag kunt instellen.
In ons werkzame leven stookte die ma-vr on half zeven op en dan 8 uur weer uit(nachtstand) om dan om 17uur weer op te stoken en om 21uur in nachtstand te gaan. Voor voor het weekend hadden we een ander programma.
Nu hebbn de 'oudjes' een programma voor de hele week en wordt de ketel handmatig in gezet bij afwezigheid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
evelo

Golden Member

Ik heb hier op 1 oktober mijn airco aangezet op standje automatisch en een vaste temperatuur. Volgens een aparte thermometer is het hier overal in huis 19 á 19,5gr, soms meer als er wat zon is.

Sedert 1 oktober de afstandsbediening niet meer aangeraakt.

Verbruik voor verwarmen woning sedert 1 oktober tot nu: 127kWh.
Opgenomen elektrisch vermogen schommelt tussen de 250 en 300W.

Op 24 november 2022 02:44:49 schreef ohm pi:
Daar heb ik een thermostaat met een knoppie voor. 's Avonds zet ik hem uit en 's morgens zet ik hem aan. Niks geen modern gedoe. Ik moet er gewoon naar toe lopen.

Ik heb begin februari vorig jaar mijn destijds zeker 25 jaar oude programmeerbare thermostaat van een vaag merk die de geest gegeven had vervangen door een Chronotherm Touch. Gek genoeg heb ik het idee dat die heeft bijgedragen aan de vermindering van mijn gasverbruik, hoewel ik dat niet kan kwantificeren. Door een stapeling van maatregelen heb ik mijn gasverbruik met 25% gereduceerd.

Op 24 november 2022 18:15:01 schreef Kilian:
[...]
Door een stapeling van maatregelen heb ik mijn gasverbruik met 25% gereduceerd.

Kom eens voor de dag met die maatregelen :)

Op 24 november 2022 18:21:24 schreef electronono:
[...]
Kom eens voor de dag met die maatregelen :)

wrs de aanwezigheids tijden krapper ingesteld, temperatuur kan nu miss per halve graad ingesteld worden, deze thermostaat is slimmer dus is warm op de ingestelde tijd ipv begint dan pas met stoken enz. ook het max aantal stookcycli in 1 uur kun je vaker instellen bij zo'n ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De oude en de nieuwe zijn beide van het aan/uit type en een cv combiketel uit 1998. De oude thermostaat was al zelflerend ten aanzien van de te bereiken temperatuur na de nacht. Het zou kunnen dat de nieuwe dat net wat slimmer doet. Verder had de oude drie in te stellen programma’s voor de hele week. Bij de nieuwe kan dat per dag. Ik kon daardoor het programma nauwkeuriger rond ons leefpatroon gedurende de week instellen. De nieuwe is per halve graad instelbaar, hoewel ik gewoon per graad instel. Mogelijk meet de nieuwe wat nauwkeuriger waardoor er minder “overshoot” is. Ik verzin maar wat dingen.

Verder:

Temperatuur van de thermostaat 1 graad lager gezet.
Op enkele strategische plaatsen radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst.
Aan de achterzijde van de woning 3cm dikke piepschuimplaten voor 2 m2 HR++ glas gezet. Die ramen zijn leuk voor het uitzicht, maar niet nodig voor de lichtinval. Als het straks -20 C zou worden kan ik dat nog uitbreiden.
Korter douchen, vooral de kinderen stonden graag een half uur onder de douche.
Extra alert zijn bij het koken op gas, dus de vlam niet hoger dan nodig en zoveel mogelijk met het deksel op de pan koken. Daarvoor pak ik sneller een maat grotere pan, zodat het met het deksel erop niet overkookt.

Ik heb het idee dat het gewoon warmer is dan vorig jaar
Ik zit ook op zo'n -20%, en ik heb nergens naar omgekeken

Je kunt kijken naar het door het KNMI berekende aantal graaddagen voor een “gasjaar”. Een gasjaar loopt van 1 oktober tot 1 oktober. Gasjaar 2021, van 1 oktober 2020 tot 1 oktober 2021, telde 2260 graaddagen. Voor gasjaar 2022, van 1 oktober 2021 tot 1 oktober 2022, telde er 2027, dus zo’n 10 procent minder.

vorig jaar half februari vroor het een week rond -10. dat was deze winter echt niet, daar zit veel verschil in. een half uur douchen is wel duur aan gas, de ketel staat dan volle bak te rammelen. koken doet echt geen 10% op de gasrekening.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@pamwikkeling, Ik vind deze man wel redelijk goed.
Tenminste ik heb het gevoel dat hij weet wat hij doet. https://youtu.be/UMUOXZxqtvg

John Visser cv optimalisatie.

Hij vind dat je de cv op 70 graden mag laten staan. En dan de het vermogen (laaglast) van de ketel verlagen en de pompsnelheid verlagen + waterzijdig inregelen.

En hij legt duidelijk in zijn filmpjes uit waarom.

Het komt er op neer dat de meeste modulerende thermostaten en ketels zelf al terug toeren en hun best doen om zoveel mogelijk delta T te verzorgen. Alleen bij een flink temperatuur verschil bijvoorbeeld van 15 naar 22 graden zal de ketel in vollast schieten en is onzuinig. Vandaar het maximaal vermogen verlagen. Dit betreft de cv vermogen en NIET het sanitair vermogen, de kunst blijft om de retour temperatuur onder de 55 graden te houden, onder de 55 graden is je ketel HR, de aanvoer mag flink warmer worden. Witte rookpluim geen hr er zit nog waterdamp in de afvoerlucht, grijze doorzichtige rookpluim HR, de ketel heeft gecondenseerde lucht afgegeven.

Tevens zijn de meeste radiatoren niet geschikt voor de lage temperatuur en boet je flink in op vermogen en comfort.

[Bericht gewijzigd door tuxie op vrijdag 25 november 2022 00:10:24 (16%)

Op 24 november 2022 20:15:42 schreef testman:
vorig jaar half februari vroor het een week rond -10. dat was deze winter echt niet, daar zit veel verschil in. een half uur douchen is wel duur aan gas, de ketel staat dan volle bak te rammelen. koken doet echt geen 10% op de gasrekening.

Het is ook een stapeling van dingetjes.

Waar ik van stond te kijken is de warmtestroom door HR++ glas en het effect van daar 3cm piepschuim aan de binnenzijde voorplaatsen.

HR++ glas heeft een R waarde van >0,833 (m2.K)/W
3cm piepschuim zit op 0,75 (m2.K)/W

Als ik de R waarde van HR++ glas voor het gemak op 1 (m2.K)/W stel is het warmteverlies per 1m2 HR++ glas per graad verschil binnen/buitentemperatuur dus (1.1)/1 = 1 W

Als ik daar 3cm piepschuim voorzet kom ik op (1.1)/1,75 = 0,57W dus 0,43W per vierkante meter per graad minder. Waarschijnlijk is het verschil nog ietsje meer, omdat er nog een laag stilstaande lucht tussen piepschuim en glas zit.

Bij een verschil van 10 graden tussen binnen en buiten spaart dat dus minstens 4,3W per m2.

Tot je een luchtspleetje/lek hebt
Dan koelt de lucht tussen je piepschuim en glas af, zakt er tussenuit en je krijgt trek
Een omgekeerde convectie zodat je juist energie verliest

En wat is het effect van de zon? Alle zon die normaal je vloer verwarmt, ketst nu af op het piepschuim

Ik heb het idee dat je jezelf (te) snel rijk zit te rekenen

Arco

Special Member

De ramen dichtplakken met piepschuim gaat me te ver (besparing is ook maar klein)
Ik wil wel leven, en niet alleen overleven... :)

Zoals men aanraadt om de verwarming goed laag te zetten en 'gezellig' onder dekens naar de televisie te kijken...

https://www.milieucentraal.nl/media/te4o1kbd/man-onder-dekentje-op-bank.jpg?anchor=center&mode=crop&width=480&rnd=132515718923830000&quality=70&heightratio=0.6

Dat gaat me te ver; dan ga ik liever in bed liggen.
Besparen doe ik wel, maar je moet gewoon kunnen blijven doorleven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De meeste hr++ glas leveranciers raden het afschermen van het glas af ivm kans op breuk door te hoge temperatuur...

Gr.F_S

Het gaat om 2 m2 aan de achterkant, die ik eigenlijk niet nodig heb. Ik ben niet bang dat in het huidige jaargetijde het glas zal barsten door te hoge temperatuur, in de zomer ligt dat anders natuurlijk. En het is maar een deel van mijn maatregelen. Er zijn mensen die met een vergrootglas op zoek gaan naar een sluipverbruik van 1W in de nacht.

Ik heb het gasverbruik over de periode 15 sept 2021 tot 15 oktober 2021 (toen er nog niks aan de hand was) eens vergeleken met de 30 dagen van 15 sept 2022 tot 15 okt 2022 (na al mijn acties).

Daarbij gekeken naar het aantal graaddagen op het dichtstbijzijnde KNMI station en het gasverbruik per graaddag berekend.

In die 30 dagen in 2021 kwam ik op 0,46 m3 per graaddag en in die 30 dagen in 2022 op 0,26 m3 per graaddag. De absolute waarden zijn niet zo interessant, maar het relatieve verschil van 43% wel.

Edit: Voor de periode 15 okt tot 15 nov is het verbruik in 2022 in m3 per graaddag 30% lager dan in 2021.

Op 25 november 2022 14:40:50 schreef Arco:
Dat gaat me te ver; dan ga ik liever in bed liggen.

Je beseft toch wel dat onze 'leiders' met dhr. Rutte aan kop, thuis en op hun werk OOK zo met omgeslagen dekentjes, een dikke noorse trui en de thermostaat op 6 zitten???

Besparen doe ik wel, maar je moet gewoon kunnen blijven doorleven...

Besparen zonder dat je er iets van merkt, dat is natuurlijk humbug en bedrog...
Ik heb zo'n voorgevoel dat als het een poosje stevig gaat vriezen (komt allemaal nog) er doden gaan vallen (en dan niet omdat ze met hun tesla bij gladheid de bocht zijn uitgevlogen).