Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Als je een schema'tje optekent heb je mogelijk nog wat meer zekerheid.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 20 november 2022 01:37:40 schreef McAwesome:
Misschien is het een soft latch power switch IC dat de LEDs in-/uitschakelt met een druk op de knop

Dat lijkt mij het meest logische, op het printje zit een tactile switch (momentcontact) en je wil toch een aan/uit functie hebben.

Arco

Special Member

Het nut ontgaat me dan wel waarom je die in een led behuizing zou willen frotten...
(in standaard behuizing kost zo'n ding iets van een dubbeltje...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ze zullen als die nog goedkoper zijn, en als je dan al een fabriekje hebt om led-dies in led-doosjes te frotten.. Voor dit werk is geen cleanroom nodig.

RAAF12

Golden Member

Als het onderdeel 4 aansluitingen heeft en het meet op geen enkele wijze door met een standaard Ohmmeter dan lijkt me de aangewezen weg om het schema op te tekenen en hier te plaatsen. Zo moeilijk moet dat niet zijn? Raadselen zijn er om op te lossen.

Lucky Luke

Golden Member

Als ik naar de foto van het printje kijk zie ik op het in een led-behuizing verpakte ding 4 aansluitingen. Tussen 2 ervan zit een condensatortje en deze 2 gaan naar + en - van de accu. De derde aansluiting gaat via de schakelaar naar GND. De 4e zit aan de ledstrip die met de andere kant aan de + zit.

Dus, ik ga mee met de ‘latch-ic in led-behuizing’ theorie.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Bavelt

Golden Member

Ik ben daar nu ook van overtuigd!
Mede gezien het feit dat er een voorschakelweerstand zit van 47 Ohm voor de leds.
En inderdaad, je wilt een aan-uit funtie maken van de simpele moment contact schakelaar.

Ondertussen heb ik wat ik wilde bereiken: een timer die 7 uur aan is en 17 uur uit.
Met een PIC12F1572 omdat die lekker klein is (DIL behuizing) en makkelijk te programmeren!

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

Uit een erfenis heb ik een aantal assortimentsdozen gekregen met daarin, van alles en nogwat. Hierin kwam ik ondermeer deze items tegen. Mijn gevoel gaat uit naar een soort van stekkers, maar weten doe ik het zeker niet. Bij de "bussen" zit op de kleinere uitvoering een soort van borgclip.
Heeft iemand een idee?

hobby luke

Honourable Member

Die items met een pin zaten vroeger op bougiekabels.
MVG,
Luc.

Klinkt logisch, verklaard ook de rubber kapjes die in dezelfde doos zaten, de grote voor de bougies met zo,n dopje, de kleine zonder en de "proppellortjes" voor in de verdelerkap.

Arco

Special Member

Bougiekabels hebben vaak een koolstof kern, daarvoor was de 'prikker' om contact te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

https://i.postimg.cc/Ssq2YxT5/20221116-172326.jpg

dit zat in de schakelaar van een elektrisch deken/bedverwarmer, gelijmd tussen 2 weerstanden.

is dit een soort van thermische beveiliging? Waar vind ik eventueel een vervanging.

Arco

Special Member

Thermische zekering: https://nl.aliexpress.com/item/4001209089534.html
(de 2A, 102C moet je dan hebben)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 24 november 2022 02:46:49 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

En niet vastsolderen maar klemmen!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 november 2022 02:45:15 schreef Arco:
Thermische zekering: https://nl.aliexpress.com/item/4001209089534.html
(de 2A, 102C moet je dan hebben)

Bedankt. het onderdeel zat vast "gelijmd" tussen 2 weerstanden met een witte substantie. Vermoedelijk om thermisch contact te maken. Enig idee welk spul ze hiervoor gebruiken?

Op 24 november 2022 17:24:25 schreef pa3gws:
En niet vastsolderen maar klemmen!

Hoezo? ze was origineel ook gesoldeerd. Er zaten wel 2 krulletjes in de aansluitdraden. geen idee waarom.

Arco

Special Member

Krul is om de warmte af te voeren.

Als je een punttangetje vlakbij de zekering op de draad houdt tijdens het solderen dan wordt de warmte afgevoerd.
Dat moet, want als 'ie warmer als 102 graden wordt is hij meteen weer kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 24 november 2022 19:14:52 schreef Arco:
Als je een punttangetje vlakbij de zekering op de draad houdt tijdens het solderen dan wordt de warmte afgevoerd.

Temperatuur zekeringen zijn op die manier prima te solderen, hier een voorbeeld. (zit tussen 2 weerstanden)

Lucky Luke

Golden Member

Op 24 november 2022 19:04:41 schreef retro man:
Bedankt. het onderdeel zat vast "gelijmd" tussen 2 weerstanden met een witte substantie. Vermoedelijk om thermisch contact te maken. Enig idee welk spul ze hiervoor gebruiken?

Thermisch geleidende lijm.

De zoekterm bij ali/ebay/amazon en dergelijke is ‘stars 922 heatsink plaster’.
Dat is lijm en geen koelpasta. Het wordt hard / stug siliconen achtig.
Vaak worden er powerleds mee vastgeplakt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

De zoekterm bij ali/ebay/amazon en dergelijke is ‘stars 922 heatsink plaster’.

Die shit heb ik van diverse ali-aanbieders gehad: blijft eeuwig zacht... (was na een jaar nog zacht... :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wie weet welke mosfet dit is?

De doos gaf aan ixtp450p2 van IXYS, maar dat lijkt er niet echt op...

(edit) logo lijkt mij Microsemi

[Bericht gewijzigd door Ganzz op zaterdag 26 november 2022 20:15:42 (11%)

-
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is hem niet. Kijk oa naar de component tester.

Net nog even los gemeten, geen diode tussen 1 & 2

-
bprosman

Golden Member

Kan iemand mij helpen aan een evt datasheet of principe schema van deze switcher ? Als ik Google op het typenummer (BP2901?) kom ik alleen maar oplaadbare cellen tegen :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Hij komt zo te zien hier vandaan: http://www.bpsemi.com/en/
(maar staat er niet bij, mogelijk een custom ic...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 november 2022 15:51:22 schreef Arco:
[...]
Die shit heb ik van diverse ali-aanbieders gehad: blijft eeuwig zacht... (was na een jaar nog zacht... :( )

Dat van mij hardde al uit in de tube (na openmaken. Dicht blijft het wel goed). En bij lijmen toch wel binnen een dag ' droog'. Het is wel permanent enigszins flexibel (stug siliconenkit-achtig).

Maargoed. Dit kan weer zo'n 'Als je bij Ali 10x hetzelfde besteld, krijg je minimaal 3 verschillende varianten' geval zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dit topic is gesloten