Omdat ik geen ervaring heb met oscilloscopen en ik niet precies wist wat ik kon verwachten heb ik voor de hobby een hele goedkope handheld oscilloscoop op Eleshop gekocht.

Wanneer ik met de probe met de 10x signaal'verzwakker' (geen idee of er een andere benaming voor is) de sinus wil bekijken vanuit de wcd dan zie ik piekspanni g 32V, dit kan kloppen want dat moet zijn 325V.
Maar als ik kijk naar RMS spanning, dan had ik daar 23V verwacht, maar ik krijg 12V te zien.
Interpreteer ik de waardes verkeerd of komt dit gewoon omdat het een goedkope oscilloscoop is?

Hoe werkt de verzwakker in de probe eigenlijk? Is dit een spanningsdeler?

En laatste vraag, als ik hem instel op AC of DC zie ik nergens een verschil, niet in spanning niet in sinus. Of ik nou pwm meet uit de Arduino of AC spanning uit wcd.
Waarom zie ik geen verschil, waarom kan ik dan wisselen tussen ac en dc?

Om te beginnen: Stop eens heel snel met meten aan je stopcontact!!

Buiten dat dat geen goed idee is kan je scope en/of probe daar wellicht ook niet tegen.
Wat betreft de gemeten spanning, waarschijnlijk zul je het scoopje moeten vertellen dat je met een x10 probe meet, dat kan het ding zelf niet zien.
AC zet een condensator in serie met de ingang, dus bij een DC voeding kun je dan de rimpel bekijken bijvoorbeeld.

[Bericht gewijzigd door Sine op (17%)]

Voor directe metingen aan het stopcontact heb je een differential probe nodig, zonder dat is gevaarlijk dan wel destructief...
Op AC of DC meet je in principe hetzelfde, alleen is er een offset bij DC...

[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]

Op 26 november 2022 17:39:28 schreef Sine:
Om te beginnen: Stop eens heel snel met meten aan je stopcontact!!

Buiten dat dat geen goed idee is kan je scope en/of probe daar wellicht ook niet tegen.
Wat betreft de gemeten spanning, waarschijnlijk zul je het scoopje moeten vertellen dat je met een x10 probe meet, dat kan het ding zelf niet zien.
AC zet een condensator in serie met de ingang, dus bij een DC voeding kun je dan de rimpel bekijken bijvoorbeeld.

Voor mijn werk doe ik niks anders dan meten aan onder spanning staande delen, 230/400V. Maar bedankt voor je bezorgdheid.
Ik kan de scope niet vertellen dat ik 1:10 meet, maar ik had verwacht op de juiste spanning te komen als ik de spanning van Vrms × 10 zou doen, maar dan kom ik op 120V... dat klopt niet?

Op AC of DC meet je in principe hetzelfde, alleen is er een offset bij DC...

Aha, dus in principe hoef ik niet te wisselen tussen de standen?

Ik zal eens zoeken naar een differential probe. Maar ik verwacht eigenlijk geen hoge spanningen te meten, dit was meer om even te testen.

Mijn opmerking was niet omdat je potentieel jezelf sloopt (wat overigens heel goed mogelijk is, want die trigger bus hangt op hetzelfde potentiaal als de probe massa)

Maar dat je de scope en/of probe sloopt, de meeste standaard probes zijn niet geschikt voor dat soort hoge spanningen.
Daar heb je in het ideaalgeval een diffprobe, of bij gebrek daaraan een x100 probe voor nodig. (en bij die laatste is direct meten aan netspanning nog steeds geen strak plan)

't Is om van te griezelen... Die kale BNC connectors staan direct onder netspanning... O-)
Da's wachten op een doodsklap. (geloof me, dat gebeurt zeker: op een dag vergeet je dat er spanning op staat...)
Altijd een differentieele probe gebruiken.

Je kan de nul aan de kast leggen, fase aan de kast zou ik niet doen _/-\o_
Had laatst een foto van een Coline 1:100 probe geplaatst die mag t/m 1200V meten. Gevonden...hier meet die de 230V netspanning.

Geplukt vh net maar heb hem ook ergens in natura liggen

Vind het altijd wel leuk die overbezorgde luitjes die waarschuwen voor de gevaren van spanning (en stroom).

De specs: Maximum input voltage 50 Vpp
Als je een 10x probe gebruikt dan wordt dat 500Vpp. 230VAC is veel meer dan 500Vpp. Dat blijkt ook uit het scherm. De boven en onderkant van de sinus is flink afgeplat. Die 320Vpp is grofweg de helft van wat hij voor zijn kiezen krijgt (Het moet grofweg 640Vpp zijn) , die 120Vrms klopt daardoor ook niet. De versterker loopt vast tegen zijn grenzen. Je hebt heel veel geluk dat je hen niet hebt opgeblazen.

Een 10x probe hoeft helemaal niet geschikt te zijn voor 230VAC. Ik heb een 10X probe die max 25V mag hebben maar ik heb er ook die meer dan 1000V mogen. Kijk dat dus na. Hoort er op te staan. (VACpp = VAC x 1,414 x 2)

Je moet de scope vertellen wat voor probe je gebruikt. Er zijn scoops die dat zelf kunnen zien maar dan moet je je budget heel ver opschroeven. Ik weet niet of jou scoop een instelbare probe optie heeft. Dit is meer een gadget dan een scoop.

AC is een meestal condensator in serie voor input koppeling. Er bestaat ook AC triggering maar ik heb geen idee wat dit ding voor trigger opties heeft.
Zal wel in het manual staan.

Doe geen moeite te zoeken naar een diff probe. Kost veel meer dan je hele scoop.

Dan begrijp ik die 50Vpiek verkeerd.
De piekspanning uit het net is 325V.
325 ÷ 10 = 32,5V. Dus ik dacht dat het dan wel zou moeten kunnen?
Op mijn probe staat trouwens 600Vpiek.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (78%)]

Je haalt Vpp en Vp door elkaar. Een gevaarlijke vergissing. Vpp is twee maal zoveel als Vp. Vp is eigenlijk niet interessant voor een scoop. Dat is maar de helft van een AC signaal. Op de foto staat er Vpp op het scherm en je kunt toch ook gewoon zien dat hij klipt....de hele top en bodem van de sinus ontbreekt

Vp gebruik je bij DC signalen. Het geeft de hoogste DC spanning weer. Dat gebruik je bv bij meten aan PWM signalen. Jou probe mag 600Vp hebben (Ik vermoed dat je 600Vpp bedoeld) , je probeerde er meer dan 600Vpp mee te meten. En Chineese Volts zijn meestal lager dan echte volts ;)

Goedkope diffprobe

Betaalbare 100x probe en geisoleerd

99% meet je eigenlijk altijd in de DC stand, ook als je wisselspanning meet.
Je ziet dan het hele signaal zonder dat een condensator aan de ingang er iets mee gedaan heeft.

Als je bv op een 5V voeding de rimpelspanning wilt zien. Dan kan de AC stand soms wel handig zijn. De condensator aan de ingang laat dan alleen de rimpelspanning bovenop de 5V gelijk spanning door. Maar met een goede scope is kan je dat ook direct op de DC stand zien.

Maar als ik kijk naar RMS spanning, dan had ik daar 23V verwacht, maar ik krijg 12V te zien.
Interpreteer ik de waardes verkeerd of komt dit gewoon omdat het een goedkope oscilloscoop is?

Durf ik zo niet te zeggen. Wat wel help is om het signaal zo groot mogelijk in beeld te hebben. Wat je op beeld ziet is eigenlijk ook wat naar de ADC gaat en soms een beetje erbuiten. Door het signaal wat groter te maken zou de RMS berekening nauwkeuriger moeten worden. Maar ga je net even iets te ver buiten beeld dan valt dat deel van het signaal ook naast wat de ADC kan meten en kan dan ook geen RMS waarde meer uitrekenen.

Op 26 november 2022 18:25:32 schreef fred101:
Je haalt Vpp en Vp door elkaar. Een gevaarlijke vergissing. Vpp is twee maal zoveel als Vp. Vp is eigenlijk niet interessant voor een scoop. Dat is maar de helft van een AC signaal. Op de foto staat er Vpp op het scherm en je kunt toch ook gewoon zien dat hij klipt....de hele top en bodem van de sinus ontbreekt

Vp gebruik je bij DC signalen. Het geeft de hoogste DC spanning weer. Dat gebruik je bv bij meten aan PWM signalen. Jou probe mag 600Vp hebben (Ik vermoed dat je 600Vpp bedoeld) , je probeerde er meer dan 600Vpp mee te meten. En Chineese Volts zijn meestal lager dan echte volts ;)

Goedkope diffprobe

Betaalbare 100x probe en geisoleerd

Ik haal idd Vpp en Vpk door elkaar, maar op mijn probe staat wel echt 600Vpk.

Maar op de ingang staat ook max 50Vpk, dus 50Vpk is ook gelijk max 50Vpp?

En nu jij het zegt zie ik het ook aan de sinus, had er zelf geen erg in.

Op 26 november 2022 18:34:53 schreef benleentje:
99% meet je eigenlijk altijd in de DC stand, ook als je wisselspanning meet.
Je ziet dan het hele signaal zonder dat een condensator aan de ingang er iets mee gedaan heeft.

Als je bv op een 5V voeding de rimpelspanning wilt zien. Dan kan de AC stand soms wel handig zijn. De condensator aan de ingang laat dan alleen de rimpelspanning bovenop de 5V gelijk spanning door. Maar met een goede scope is kan je dat ook direct op de DC stand zien.

[...]Durf ik zo niet te zeggen. Wat wel help is om het signaal zo groot mogelijk in beeld te hebben. Wat je op beeld ziet is eigenlijk ook wat naar de ADC gaat en soms een beetje erbuiten. Door het signaal wat groter te maken zou de RMS berekening nauwkeuriger moeten worden. Maar ga je net even iets te ver buiten beeld dan valt dat deel van het signaal ook naast wat de ADC kan meten en kan dan ook geen RMS waarde meer uitrekenen.

Ahaa, ben ik weer een stukje wijzer, thnx

Nee,

Zoals gezegd:
Vp(eak) is de piekwaarde vanaf 0, Vp(eak)p(eak) is de piekwaarde tussen onderste en bovenste golfpunten (dus 2x zoveel)

Een plaatje zegt meer:

Scoop R&S RTB2004 met een 200x Pico diff probe

De meetwaarden staan in het scherm voor Vp, Vpp en Vrms

Op 26 november 2022 19:15:13 schreef Arco:
Nee,

Zoals gezegd:
Vp(eak) is de piekwaarde vanaf 0, Vp(eak)p(eak) is de piekwaarde tussen onderste en bovenste golfpunten (dus 2x zoveel)

Maar als er op mijn input staat 50Vpk. Kan ik er dan 100Vpp mee meten?

Want in dat geval zou 500Vpk ruim voldoende moeten zijn voor 650Vpp met 10:1 ratio ?

Op 26 november 2022 19:43:17 schreef Lucas91:
[...]

Ik denk het niet, die 50Vpk of 50VDC is de maximum ingangsspanning.

50Vp is 0 tot +50V of 0 tot -50V. De amplitude is dus 50V

50Vpp is -25Vp tot +25Vp, de amplitude = 50V

De eerste gebruik je, zoals eerder geschreven voor DC of niet symmetrische AC signalen, (een signaal van bv -20V tot +30V dat je dan schrijft als -20Vp en +30Vp) de tweede voor AC

De specs van Eleshop zijn fout. Het is inderdaad maar 50Vp. Je hebt geluk dat hij nog heel is.

Op 26 november 2022 19:55:25 schreef fred101:
50Vp is 0 tot +50V of 0 tot -50V. De amplitude is dus 50V

50Vpp is -50V tot +50V, de amplitude = 100V

De eerste gebruik je, zoals eerder geschreven voor DC, de tweede voor AC

Ik snap dat Vpp voor AC is, maar aangezien er nergens in de manual staat hoeveel Vpp ik kan meten, alleenmaar dat ik max 50Vpk kan meten, weet ik nog steeds niet hoeveel Vpp AC ik nu mag meten?

Ik heb een fout gemaakt, jou quote klopt nu niet meer

Kijk naar mijn scope foto. Je ziet een signaal van +330Vp en -330Vp, dat is 660Vpp en 235Vrms.

Jou scoop mag 50V hebben. Dit kan 50V DC zijn, of 40VDC met 10V spikes erop, of 0 tot +50V (sinus of driehoek etc) of -50V tot 0V, of -25 tot +25, -10 tot +40V etc zolang het maar niet meer dan 50V verschil is tussen de max en min waarde is. Maar het zou zo maar kunnen dat het nog beperkter is, dat ligt eraan wat de ADC aankan. Als dat -25 tot +25V is dan zou het kunnen dat hij geen +50V aankan. Dit zijn geen serieuze apparaten, dit zijn vaak "gejatte" open source hobby ontwerpjes

Het lastige zijn de definities. Zoek maar eens op wat de verschillen zijn op bv een wiki of een goed boek. Ik ga zelf ook regelmatig de fout in.

Op 26 november 2022 20:17:56 schreef fred101:
Ik heb een fout gemaakt, jou quote klopt nu niet meer

Kijk naar mijn scope foto. Je ziet een signaal van +330Vp en -330Vp, dat is 660Vpp en 235Vrms.

Jou scoop mag 50V hebben. Dit kan 50V DC zijn, of 40VDC met 10V spikes erop, of 0 tot +50V (sinus of driehoek etc) of -50V tot 0V, of -25 tot +25, -10 tot +40V etc zolang het maar niet meer dan 50V verschil is tussen de max en min waarde is. Maar het zou zo maar kunnen dat het nog beperkter is, dat ligt eraan wat de ADC aankan. Als dat -25 tot +25V is dan zou het kunnen dat hij geen +50V aankan. Dit zijn geen serieuze apparaten, dit zijn vaak "gejatte" open source hobby ontwerpjes

Het lastige zijn de definities. Zoek maar eens op wat de verschillen zijn op bv een wiki of een goed boek. Ik ga zelf ook regelmatig de fout in.

Bedankt voor de info, weer wat geleerd.
Even om te kijken of ik het nu goed begrijp:
Dus 50Vpk is dus ook max 50Vpp als ik wisselspanning meet?
Want waarom is juist de Vpp belangrijk voor een scope? Ik bedoel, er komt ongeveer 325Vpk uit een wcd. Van piek naar piek is inderdaad ongeveer 650V maar dat is toch niet de spanning die het apparaat aan moet kunnen? Als je begrijpt wat ik bedoel?

[...]

Want in dat geval zou 500Vpk ruim voldoende moeten zijn voor 650Vpp met 10:1 ratio ?

https://www.eleshop.nl/jye-dso112a.html

Op de website staat duidelijk 50Vpp.

IK zou verder ook gewoon eerst nog eens de handleiding goed doorlezen.

In de handleiding staat weer gewoon 50Vp. Best onduidelijk wel ;).

Jou scoop mag 50V hebben. Dit kan 50V DC zijn, of 40VDC met 10V spikes erop, of 0 tot +50V (sinus of driehoek etc) of -50V tot 0V, of -25 tot +25, -10 tot +40V etc zolang het maar niet meer dan 50V verschil is tussen de max en min waarde is. Maar het zou zo maar kunnen dat het nog beperkter is, dat ligt eraan wat de ADC aankan. Als dat -25 tot +25V is dan zou het kunnen dat hij geen +50V aankan.

In de handleiding staat daarover ook erg weinig. Je zou bv verwachten max 50V continu en bv 100V piepspanning.

Er zit waarschijnlijk wel iets aan beveiliging in dus niet dat hij bij 55V gelijk defect is, maar waar hij wel tegen kan staat ook niet in de handleiding. Maar 50V is nog best veel zeker met een 10x probe normaal ruim voldoende dus.
Voor meten aan 230V is een 100x beter maar dan wel een geïsoleerde.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (52%)]

Ik hou het erop dat je 50Vpeak kunt meten. Dat is ca 35Vac (sinus uiteraard) of 100Vpp.
Gaat de scoop stuk, dan is het tijd voor garantie.

Aangezien je de scoop in zijn max hebt gedreven weet je nu wat hij kan weergeven. Dat is max 32Vpp ofwel -14 tot +18V. In werkelijkheid waarschijnlijk een stuk minder want 4V offset is wel erg veel. Kijk eens naar de vorm van jou 50 Hz sinus en die van mijn scoop. Kijk vooral naar de breedte hoogte verhouding. Dan zie je dat je heel veel mist.

Daarboven gaat hij onzin weergeven en op een gegeven moment kapot. Gewoon niet in de buurt van netspanning gaan meten. Kan heel erg fout aflopen.

Wil je weten wat hij echt kan dan moet je gaan meten en het ding open maken, ADC opzoeken en kijken wat zijn ingang bereik is. En kijk naar de verzwakkers. Zet DC op de scoopingang en meet dan op de ADC ingang. Draai de spanning op tot hij niet meer stijgt op de ADC. Doe dat ook met een negatieve DC. Dan weet je wat hij kan meten.

Daarna met een signaalgenerator kijken wat de 3dB bandbreedte is.

Je kunt ook de trigger testen maar dan moet je onder de 200 kHz blijven, daarboven heeft volgens het manual, de processor geen tijd meer on naar de trigger te kijken |:( 8)7

Let op de bandbreedte is voor een perfecte sinus en is het punt waar de magnitude die hij weergeeft 3dB lager is dan wat er in gaat. Voor een blokgolf het je 10x de bandbreedte nodig om zo hem "echt" mogelijk te zien. Daarboven lijkt het beeld steeds meer op een sinus.
Qua hoe erg hij klopt, de ADC is 8 bit, net als voor de meeste scopen. Kijk dus niet naar de cijfers achter de komma. Zou me verbazen als hij beter dan 5% haalt.