Bespaar tips.

Op 27 november 2022 11:17:23 schreef testman:
het wordt alleen maar erger, als het die vage figuren die op wegen gaan liggen enz niet zint komt er weer een rechtszaak en kan iedereen nog meer betalen om die klimaatdoelen te gaan halen. en die klimaatdoelen gaan ook nog hoger worden, let maar op. al halen ze de helft van die doelen, opwarming gaat door, het duurt alleen langer.

Ja, met die kop in het zand insteekt wel ja...

Ik heb in ieder geval geen zin om te betalen - zij het in gezondheidszorgkosten, zij het in probleemoplossing voor de uitstoot - voor de kosten waarmee forensende automobilisten mij opzadelen. Enig idee hoeveel geld dat is? Ik niet, maar ik weet zeker dat een automobilist die dagelijks rijdt, mij vele malen meer kost op de lange termijn, dan buren met zonnepanelen. Vergeet niet dat wegenbelasting niet kostendekkend is!

Of waar de exportboeren me mee opzadelen. Of voor de subsidies die daar terecht komen voor wassen neusjes en doekjes voor het bloeden om maar te kunnen negeren dat de vleesexport een van de grootste vervuilers van nederland is.

Het is een samenleving, iedereen draagt samen de kosten, ook al heb je er geen zin in. Wil je dat niet, dan zet je je eigen aggregaat in je tuin en zeur je niet over de stijgende gas en oliekosten ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27 november 2022 11:35:39 schreef Ledlover:
[...]
Ja, met die kop in het zand insteekt wel ja...

Ik heb in ieder geval geen zin om te betalen - zij het in gezondheidszorgkosten, zij het in probleemoplossing voor de uitstoot - voor de kosten waarmee forensende automobilisten mij opzadelen. Enig idee

de gezondheidszorg word vooral duurder door rokers en overgewicht, het feit dat de farmaceuten steeds grotere zakkenvullers worden, ook de stijgende levensverwachting. de vleesexport is idd de grootste reden dat boeren hier veel uitstoot hebben. alles snelsnel vergroenen kost een pak meer, op normale manier kun je niks meer tegenwoordig gezien de ene crisis na de andere het land bezig houd. die oorlog in oekraine is er 1 van, corona was de vorige..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 november 2022 12:01:00 schreef testman:
[...]

de gezondheidszorg word vooral duurder door rokers en overgewicht,

Gemakkelijk om daar wat aan te doen: rokers en volvetten betalen hun aan deze aspecten gerelateerde zorg uit eigen zak.
Dan keldert de zorgpremie voor de denkenden.

Ja en iedereen die 1 kanker geval in de familie heeft weigeren we ook, want risico geval
Oh en alle mensen met een zwaar fysiek beroep ook

Laten we gewoon de hele verzekering schrappen, iedereen voor zich betalen

Hele goede zaak lijkt me, die verzekeringen zijn destijds geprivatiseerd en maken elk jaar zon 1,5 miljard winst die aan de "aandeelhouders" (directeuren) word uitbetaald, kunnen ze weer een nieuwe privejet kopen om hun voetafdruk ook miljonair te maken.

McAwesome

Golden Member

Op 27 november 2022 12:52:30 schreef electronono:
[...]
Gemakkelijk om daar wat aan te doen: rokers en volvetten betalen hun aan deze aspecten gerelateerde zorg uit eigen zak.
Dan keldert de zorgpremie voor de denkenden.

Mensen hun gezondheid beoordelen op basis van uiterlijk lijkt me behoorlijk gevaarlijk. Een aangetrouwde neef van me is mager en ziet er gezond en sportief uit, maar hij beweegt in de praktijk nauwelijks, eet ongezond en drinkt behoorlijk wat wijn. Hij heeft hoge bloeddruk, te hoge cholesterolwaarden en slikt naast bloeddrukmedicatie en statines ook maagzuurremmers. Maar ja, dat zie je allemaal niet als je hem op straat tegen komt hé.
Daarnaast ken ik wel wat "volvette" mensen die een stuk gezonder zijn, maar net die zouden dan maar uit eigen zak moeten betalen en die neef van me niet als ze iets aan de hand zouden krijgen...

Sine

Moderator

Volgens mij gaat het al een tijdje niet meer over energie besparen ...

Aangezien ik op infrarood test in 1 werkkamer moest ik een raam bekleden met radiatorfolie (binnenkant woning), nu moest ik nog meer gebruiken en kwam in twijfel over kwaliteit van de folie zelf.

Een paar jaar geleden heb ik via internet een paar rollen besteld voor 15 euro per stuk en vandaag heb ik een rol gekocht van de Gamma. Mijn advies is om even verder te kijken dan de Gamma omdat het slechte kwaliteit is en zeer snel scheurt. Ik gebruik het dus niet achter de verwarming maar voor een raam nu, de betere kwaliteit heb ik weer achter een verwarming gedaan.

---

Ventilatoren onder de verwarming zijn er weer af en beviel mij niet door luchtstroming en geluid, het was toch storend en de planvondventilator bevalt veel beter voor een aangenamer gevoel en betere luchtverplaatsing in de woonkamer zelf.

---

Schuifroosters gedemonteerd vandaag en de afsluitingen zijn gaar, alles dicht gemaakt en kan wel luchten via de ramen zelf. Hier kwam dus ook een deel van tocht vandaan.

---

Ik weet even niet meer wie de vraag stelde hoe ik de cv heb ingeregeld, maar ben gewoon op YT video's afgegaan en vervolgens zelf een beetje nadenken en prutsen. Ik ben tevreden omdat de buitentemperatuur meespeelt en vernam dat het te lang begon te duren om de woning op te warmen en heb nog een beetje geprutst. Voor het inregelen zelf:

Als eerste heb ik het vermogen van de cv op de laagste stand gezet. Alle radiatoren dicht en vervolgens een mini stukje openzetten en meten welke verwarming sneller warm werd en vervolgens de anderen weer een klein stukje meer open; zo de hele tijd spelen totdat alles vrijwel even warm begint te worden tijdens het opstarten.

Vervolgens ben ik met de stand van de pomp gaan spelen om te kijken of de verwarmingen wel redelijk gelijkmatig warm worden. Het duurde iets te lang en heb de pomp een standje harder gezet waardoor het net iets mooier loopt.

Het laatste stukje is heel erg spelen met de temperatuur en kw. Eerst stond het op 50 graden maar duurde het een ruim uur voordat de kamer op temperatuur kwam, uiteindelijk staat het nu op 65 en warmt de kamer redelijk snel op. Het vermogen is afhankelijk van hoeveel verwarmingen openstaan, hoe meer ik openzet, hoe meer kw ik nodig ben. Als ik dan nu alles in huis even warm wil hebben dan gooi ik de rest van de verwarmingen met de kranen vol open en gooi het vermogen naar 7kw. Zonder de rest staat het op 5kw.

Op internet staat redelijk veel uitleg over de capaciteit van de verwarmingselementen zelf ten opzichte van wat het kan verwarmen. De verhoudingen lopen bij mij wat scheef omdat de radiator in de hal gewoon te groot is, maar met vrijwel geheel dichtknijpen en het aantal graden omhoog van de ketel verwarmt de kamer en gang nu redelijk gelijkmatig op. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat de meter verder van de verwarmingen afzit waardoor het langer duurde om de woonkamer warm te krijgen en de gang dus juist maar door bleef verwarmen op een veel te kleine inhoud.

Het is dus een kwestie van veel meten en testen, en zorgen dat het temperatuur verschil bij de uitvoer en aanvoer van de ketel zo groot mogelijk blijft binnen het redelijke van comfort. Zolang de ketel maar niet constant gaat pendelen vind ik het nu wel goed en heb nog over om de badkamer ook te verwarmen, zodra het warmer gaat worden gooi ik de temperatuur van het cv water wel weer iets naar beneden.

Nog een paar simpele tips indien mensen het kunnen doen afhankelijk van de situatie:

Omdat ik alleen woon en vrijwel nooit iets in de koelkast heb, heb ik deze nu uitstaan en gebruik mijn buitenkast als koelkast nu de temperaturen laag genoeg zijn. Er staat vrijwel alleen maar drinken in omdat ik niet thuis kook en als ik iets wil eten het direct bij de supermarkt koop. Beleg zit gewoon in een bakje dus voor een beetje stof heb ik geen zorgen. Zolang er maar goed koud bier in staat O-)

Omdat ik een tweede werkkamer heb en de diepvries niet meer gebruikte, ben ik nu bezig om alle laden te vullen met kabels. Beetje jammer om een blok te hebben staan waar je niets mee doet.

Verder zet ik alles van laders, modem, tv en etc allemaal van het stroom als ik het niet gebruik, scheelt redelijk veel als je de modem niet gebruikt (afhankelijk van het type uiteraard).

Ik ben met een wierrook stokje alle kieren en naden bij langs gegaan om te controleren waar het tocht en dicht gemaakt wat kon. Sommige dingen zijn gewoon met tape omdat mijn woning toch aankomend jaar volledig gerenoveerd gaat worden. Onder de deuren werk ik met handdoeken die ik op maat heb geknipt (oude uiteraard) omdat de worsten die je voor een deur kunt leggen slecht werken is mijn mening. Met de handdoeken onder de deur sluit het echt volledig af. Ook zit nu overal EPS waar het moest en kan morgen nog de laatste stukjes radiator folie opmaken.

Voor de planten liefhebbers: Nu is wel het moment om alle planten even schoon te spoelen onder de douch omdat stof lichtopname tegenwerkt en planten dan vaak doodgaan, althans... als het wat meer kwetsbare planten zijn. Deed ik vroeger nooit en mijn planten gingen dan vaak dood op den duur. Eventueel een groeilamp als het de moeite waard is en heb er zelf een aantal van 15 wat waarvan ik er 1 gebruik mocht het echt nodig zijn.

Het aquarium die nog draait van al mijn experimenten draait nu op niets meer en alles blijft in leven (garnalen en planten) en vul alleen maar wat water aan per 5 weken. Al dat ingewikkeld doen met verwarmingen, pompen, verlichting en alles heb ik er uitgeweekt in een jaartje tijd en heb nu weer een zooi nazaten in de bak. Je kunt dus echt prima een leuk aquarium hebben met garnalen zonder stroomverbruik of dure testen en etc. Ik heb dus ook geen alg en geef nooit eten.

De buitenkranen allemaal afsluiten en water er uit laten lopen i.v.m. bevriezing en lekkage. Ik ben het ooit vergeten en had daarna wel lekkage.

Verder de kerstboom optuigen, kaarsjes aan en je brengt jezelf in de illusie dat het al een stuk warmer is. Of je moet jezelf al prima in een placebo kunnen brengen zodat het niet nodig is... Ik leef nu op 16,5 tot 17 graden wat prima te doen is op dit moment, maar als ik het koud heb dan is het ook zo 19 graden in huis nu.

Wat betreft stroom en gas valt er nu niets meer te besparen voor mij. Heb nu een nieuwe zuinige pc wat zijn werk doet en wat uit kon staat uit. Ik heb alleen bewust niet mijn duurste gordijnen laten aanpassen op maat (heb er geen geschikte naaimachine voor voor), omdat ik dan alleen voor deze winter het zou doen en volgend jaar ze weer moet laten aanpassen na de verbouwing en het niet zo goedkoop blijkt te zijn. Het meest radicale is er gewoon een groot stuk vanaf knippen en dan maar geen zoom er in.

Conclusie: Ik ben klaar en voor mij einde topic.

Ik denk dan "is er leven voor de dood?"

Ik denk eerder
Wat hebben al die ingrepen gekost
En wat heb je uiteindelijk bespaard

Op 29 november 2022 21:20:48 schreef Overlander:
Nog een paar simpele tips indien mensen het kunnen doen afhankelijk van de situatie:
...
Het aquarium die nog draait van al mijn experimenten draait nu op niets meer en alles blijft in leven (garnalen en planten) en vul alleen maar wat water aan per 5 weken. Al dat ingewikkeld doen met verwarmingen, pompen, verlichting en alles heb ik er uitgeweekt in een jaartje tijd en heb nu weer een zooi nazaten in de bak. Je kunt dus echt prima een leuk aquarium hebben met garnalen zonder stroomverbruik of dure testen en etc. Ik heb dus ook geen alg en geef nooit eten.

Arme vissen! Altijd koude voeten vinnen en niks te vreten.

Op 30 november 2022 21:00:45 schreef ohm pi:
[...]Arme vissen! Altijd koude voeten vinnen en niks te vreten.

ook geen doen, elke keer als je door de deur gaat weer een rol handdoeken terugschoppen. ik zet er eerder 2 tochtstrips op als dat die dingen nodig gaan zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Al dat ingewikkeld doen met verwarmingen, pompen, verlichting en alles heb ik er uitgeweekt in een jaartje tijd en heb nu weer een zooi nazaten in de bak. Je kunt dus echt prima een leuk aquarium hebben met garnalen zonder stroomverbruik of dure testen en etc. Ik heb dus ook geen alg en geef nooit eten.

Er zullen best vissen soorten zijn die goed tegen ons klimaat kunnen want anders zat er ook geen vis in de sloten. Maar een vis moet toch echt eten.

Huisdieren bewust in huis nemen en er niet voor zorgen vind ik niet kunnen. En vissen zijn in de context ook huisdieren en dan moet je er ook maar goed voor zorgen ook al vind je dat zonde van het energie verbruik dan neem je koud water vissen. Maar eten, hoe duur is dat nu ben je echt zo gierig of ben je totaal gevoelloos voor het leed wat je die vissen aandoet?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik zou het graag iets slimmer en comfortabeler aanpakken dan handdoeken onder deuren. Dat van die roosters klinkt ook niet goed, helemaal dichtmaken.

Meten is weten.
Hoe kom je er op een eenvoudige manier achter hoe goed je woning geïsoleerd is?
--------------------
Voor wie er naar op zoek is:

De isolatie van je huis volgt uit het gasverbruik en de buitentemperatuur over een langere periode. En met de binnentemperatuur, die waarschijnlijk rond 18 graden is, als extra variabele.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation (beschikbaar per benaderde woonplaats) geeft de (integraal van de) buitentemperatuur over de gekozen periode voor je woonadres. En je gasverbruik gedeeld door graaddagen geeft een waarde voor je energieverbruik en een maat voor de isolatie van je huis!
Periodes moeten natuurlijk gelijk zijn.

Het aantal graaddagen per jaar is rond 2600. Mijn gasverbruik was in het verleden 1500 kubieke meter. De energiebehoefte per graad per dag is dan 0,57 kub meter per dag per graad (verschil met 18 graden ingestelde thermostaat in de kamer).

Na alle isolatiemaatregelen is het nu 0,4 kub meter per dag per graad. En ik kan hiermee voorspellen wat de invloed is van de thermostaat hoger of lager zetten. Voor de nieuwste woningen komt er een getal van 0,2 kub/dag/graad uit, voor oude slecht geïsoleerde woningen 0,65 kub/dag/graad.

Met de gasmeteraflezing per dag en de graaddagen (ook per dag beschikbaar) kun je direct zien wat bijvoorbeel luchten, of thermostaatverlaging s'nachts voor invloed heeft.

Ik ben er al drie weken mee aan het rekenen en zie nu al de invloed van tekenaarsplakband op de tuindeuren (kost bijna niks en levert alleen maar comfort op).

Op 30 november 2022 21:00:45 schreef ohm pi:
[...]Arme vissen! Altijd koude voeten vinnen en niks te vreten.

Is dit niet iets voor de dierenpolitie? Ik meen trouwens te begrijpen dat het niet om vissen ging, maar om garnalen.
Zijn natuurlijk ook dieren, dus het principe blijft... :/

Ligt 100% aan je vissen
Zijn genoeg soorten die juist doodgaan in een verwarmde bak
Verder als er genoeg planten zijn, heeft een vis gewoon genoeg eten, tot je vleeseters hebt natuurlijk, die zijn zo weg

@Brightnoise

Ik heb een cv combiketel op gas en kook op gas. Voor mijn eerdere berekening van het aantal kubieke meters gas per graaddag heb ik ook gebruik gemaakt van die mindergas.nl site voor het bepalen van de graaddagen.

Ik ben inmiddels een stapje verder.

Door het gemiddelde gasverbruik per maand over de maanden juni, juli en augustus te berekenen, heb ik een richtwaarde voor het maandelijks gasverbruik voor warm water en koken. Als ik nu het gasverbruik over bijvoorbeeld oktober verminder met het gemiddelde gasverbruik voor warm water en koken heb ik het gasverbruik voor verwarmen. Ik kan dat delen door het aantal graaddagen in die periode, maar dan krijg ik een absoluut getal dat feitelijk niet zo veel zegt, omdat het ene huis het andere niet is. Als ik dat aantal m3 gas/graaddag echter deel door de inhoud van mijn huis in m3 kom ik wel op een soort van benchmark die enigszins te vergelijken is met anderen.

De uitdaging die ik nu nog heb is het bepalen van de inhoud van mijn woning en dat is geen simpele rechte doos. Ik heb twee taxatierapporten voor de OZB waarde van mijn gemeente ingezien waarbij het ene rapport een 100m3 grotere inhoud geeft dan het andere. Moet nog even verder zoeken dus.

Ik heb zelf nooit garnalen gekocht, ze zijn meegelift met opkoop van planten. Ik heb al een keer zoveel mogelijk gevangen en afgegeven bij een zaak, maar de eitjes overleven een kortdurende peroxide bad en daarna nog een stevige Gastropex kuur. Vanuit mijn experimenten met aquarium platen is er nu een bak overgebleven met koud water waarin nog steeds garnalen zitten die ik dus niet wil hebben.

Mocht ik vissen en garnalen willen hebben dan is er wel voeding en staan er 5 aquariums met alles er op en eraan, maar nog steeds wil ik geen vissen of iets hebben. Het is dus een plaag voor mij. Verder denk ik dat het sarcasme wel overduidelijk was dat je niet zomaar iets kunt doen. Maar ik denk dat het wel meevalt en heb al tig mensen voor mij gezien die alles goed proberen te doen en vervolgens hun vissenbestand weer om zeep helpen door wat dan ook.

---

Handoeken gebruik ik onder twee deuren die amper gebruikt worden, maar waar wel veel tocht onder vandaan komt.

Roosters dicht maken kan prima omdat die in de winter ook dicht horen te zitten maar dus zo gaar waren vanbinnen op de rubbers dat deze niet meer afsluiten. Verder een rooster van de gang naar de keuken dicht en een rooster van de wc die ook nutteloos is omdat het de lucht naar binnenlaat i.p.v. afzuigt, het is dus niet mechanisch.

Dit heeft met comfort te maken zodat je niet in de tocht zit of daar hinder van ondervind.

---

Er stond duidelijk bij dat het alleen van toepassing is indien mogelijk, het is dus mijn keuze en mijn verantwoording wat ik doe. Dit heeft allemaal niets met gierig of goedkoop zijn te maken, het is comfort op een makkelijke manier. Dat ik er een beetje geld mee uitspaar is mooi meegenomen, maar voor het geld hoef ik het niet eens te doen.

Edit: Even snel een foto van het aquarium wat nu nog staat, er zitten dus geen mooie gekleurde garnalen in maar "bastaards", de pomp en verlichting staan dus standaard uit. Er staat nog in het donker in een stelling een bak met restplanten waar ik niets mee doe en wat ik gewoon test hoelang het duurt voordat de planten dood zijn.

Op 1 december 2022 15:40:55 schreef Kilian:
@Brightnoise

.....
Ik kan dat delen door het aantal graaddagen in die periode, maar dan krijg ik een absoluut getal dat feitelijk niet zo veel zegt, omdat het ene huis het andere niet is. Als ik dat aantal m3 gas/graaddag echter deel door de inhoud van mijn huis in m3 kom ik wel op een soort van benchmark die enigszins te vergelijken is met anderen.
......

Ja, correct. De waarde is alleen van toepassing op hetzelfde huis. Maar veranderingen in stookgedrag en verbeteringen zijn nu wel kwantificeerbaar. Misschien gaat het om muur oppervlak, en vloer en plafond (of dak) oppervlak.

Op 1 december 2022 10:36:42 schreef DK:
Ligt 100% aan je vissen

Een koude bak is prima geschikt voor diepvriesvissen, die hebben ze vast van Iglo. ;)

Axolotles zijn op dit moment best populair, dan moet je 's zomers eigenlijk koeling op je bak hebben

Zijn erg leuk en kinderen zijn er ook gek op om te zien, leuk voor de zomer om met en peltier te werken voor koeling (wel goed over nadenken voor ze bevroren raken O-) ). Ik sla de gedachte even op voor in de toekomst, wie weet ga ik er ooit wat mee doen.

Op 30 november 2022 23:55:32 schreef Brightnoise:
Meten is weten.
Hoe kom je er op een eenvoudige manier achter hoe goed je woning geïsoleerd is?
--------------------
Voor wie er naar op zoek is:

De isolatie van je huis volgt uit het gasverbruik en de buitentemperatuur over een langere periode. En met de binnentemperatuur, die waarschijnlijk rond 18 graden is, als extra variabele.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation (beschikbaar per benaderde woonplaats) geeft de (integraal van de) buitentemperatuur over de gekozen periode voor je woonadres. En je gasverbruik gedeeld door graaddagen geeft een waarde voor je energieverbruik en een maat voor de isolatie van je huis!
Periodes moeten natuurlijk gelijk zijn.

Er kleeft een heel groot nadeel aan het graaddagen gebeuren: er wordt geen rekening gehouden met de windsnelheid.
Kijk eens hoe snel een huis afkoelt met een paar dagen Siberische oostenwind of met dezelfde temperatuur als het windstil is. Ook wel gevoelstemperatuur genoemd.
Je kan de graaddagen gebruiken bij dezelfde omstandigheden, bijvoorbeeld (nagenoeg) windstil weer.

Ieder (Mini)Wattje is er een...