Nog een paar simpele tips indien mensen het kunnen doen afhankelijk van de situatie:
Omdat ik alleen woon en vrijwel nooit iets in de koelkast heb, heb ik deze nu uitstaan en gebruik mijn buitenkast als koelkast nu de temperaturen laag genoeg zijn. Er staat vrijwel alleen maar drinken in omdat ik niet thuis kook en als ik iets wil eten het direct bij de supermarkt koop. Beleg zit gewoon in een bakje dus voor een beetje stof heb ik geen zorgen. Zolang er maar goed koud bier in staat
Omdat ik een tweede werkkamer heb en de diepvries niet meer gebruikte, ben ik nu bezig om alle laden te vullen met kabels. Beetje jammer om een blok te hebben staan waar je niets mee doet.
Verder zet ik alles van laders, modem, tv en etc allemaal van het stroom als ik het niet gebruik, scheelt redelijk veel als je de modem niet gebruikt (afhankelijk van het type uiteraard).
Ik ben met een wierrook stokje alle kieren en naden bij langs gegaan om te controleren waar het tocht en dicht gemaakt wat kon. Sommige dingen zijn gewoon met tape omdat mijn woning toch aankomend jaar volledig gerenoveerd gaat worden. Onder de deuren werk ik met handdoeken die ik op maat heb geknipt (oude uiteraard) omdat de worsten die je voor een deur kunt leggen slecht werken is mijn mening. Met de handdoeken onder de deur sluit het echt volledig af. Ook zit nu overal EPS waar het moest en kan morgen nog de laatste stukjes radiator folie opmaken.
Voor de planten liefhebbers: Nu is wel het moment om alle planten even schoon te spoelen onder de douch omdat stof lichtopname tegenwerkt en planten dan vaak doodgaan, althans... als het wat meer kwetsbare planten zijn. Deed ik vroeger nooit en mijn planten gingen dan vaak dood op den duur. Eventueel een groeilamp als het de moeite waard is en heb er zelf een aantal van 15 wat waarvan ik er 1 gebruik mocht het echt nodig zijn.
Het aquarium die nog draait van al mijn experimenten draait nu op niets meer en alles blijft in leven (garnalen en planten) en vul alleen maar wat water aan per 5 weken. Al dat ingewikkeld doen met verwarmingen, pompen, verlichting en alles heb ik er uitgeweekt in een jaartje tijd en heb nu weer een zooi nazaten in de bak. Je kunt dus echt prima een leuk aquarium hebben met garnalen zonder stroomverbruik of dure testen en etc. Ik heb dus ook geen alg en geef nooit eten.
De buitenkranen allemaal afsluiten en water er uit laten lopen i.v.m. bevriezing en lekkage. Ik ben het ooit vergeten en had daarna wel lekkage.
Verder de kerstboom optuigen, kaarsjes aan en je brengt jezelf in de illusie dat het al een stuk warmer is. Of je moet jezelf al prima in een placebo kunnen brengen zodat het niet nodig is... Ik leef nu op 16,5 tot 17 graden wat prima te doen is op dit moment, maar als ik het koud heb dan is het ook zo 19 graden in huis nu.
Wat betreft stroom en gas valt er nu niets meer te besparen voor mij. Heb nu een nieuwe zuinige pc wat zijn werk doet en wat uit kon staat uit. Ik heb alleen bewust niet mijn duurste gordijnen laten aanpassen op maat (heb er geen geschikte naaimachine voor voor), omdat ik dan alleen voor deze winter het zou doen en volgend jaar ze weer moet laten aanpassen na de verbouwing en het niet zo goedkoop blijkt te zijn. Het meest radicale is er gewoon een groot stuk vanaf knippen en dan maar geen zoom er in.
Conclusie: Ik ben klaar en voor mij einde topic.