Uit de oude doos...

Zo had ik wat met de Eurocom computer met een 6800 er in. Daar had ik nog een hele XY-plotter of schrijver mee gemaakt. Dat was bijzonder leuk.

Geinig, heeft wel iets weg van een moderne 3-D printer. En in die tijd bestonden er nog geen eens hackers. Maar je zat wel lekker in die code te hacken.

De proto hackers bestonden wel al: de Phone Phreaks die stuursignalen konden injecteren in de telefooncentrales, en zo bijvoorbeeld tegen lokaal tarief een lange afstandsverbinding konden krijgen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Yep,zie Hack-Tic ;-)

https://www.hacktic.nl/

Een lange afstandsverbinding gaat hier meestal "draadloos" ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 6 december 2022 20:30:52 (35%)

Op 6 december 2022 11:02:27 schreef Ex-fietser:
Zo had ik wat met de Eurocom computer met een 6800 er in.

Die heb ik ook nog eentje (met eigen verbouwde rom). Het was toch een 6802?

Ook nog ergens ooit in een doos gevonden:

Velleman P2032B 3-digit panelmeter kit, het andere bordje met de 2 IC's (met de CA3161/CA3162 zo te zien) heb ik niet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Even geduld iedereen, binnenkort meer nieuws te zien! Er is een hele grote print bij half opgebouwd,met veel chips erop. Compleet met behuizing en met wat lijkt 2 scart poorten. In en out.

Ook de pros heel erg bedankt voor de pdf bestanden en het werk ervoor gedaan! :)

Gegroet, Maaike

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 7 december 2022 03:05:36 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

De proto hackers bestonden wel al: de Phone Phreaks die stuursignalen konden injecteren in de telefooncentrales, en zo bijvoorbeeld tegen lokaal tarief een lange afstandsverbinding konden krijgen.

Die eurocom computer was nog van voor de tijd van Hacktic enzo. Heb nog eens een strandfeest gehad van de mensen van hacktic en die van de chaos computerclub. Eurocom was toen allang passé. Je had toen een serieuse IBM xt cloon waar je je helemaal suf voor had gewerkt in je vakantie baantje.

Als je erg rijk was had je een apple II en een 2400 baud modem. Zo één met van die rubberen doppen om de hoorn in te stoppen.

En internet was in geen velden of wegen te bekennen. Er waren wel bulletin boards en mail servers enzo.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 7 december 2022 08:09:06 (15%)

revado

Honourable Member

Ergens in 1980 kocht ik een sinclair ZX80...
Met autowassen "verdiende" ik als 16 jarige leuk en computers leken mij de toekomst :)
Later de ZX81 waar ik zo'n kliktoetsenbord van een IBM terminal aan koppelde.
Daar schreef ik een eerste database in voor een vereniging.
Daarna de ZX spectrum en als laatste de QL met die mini drive bandjes, eigenlijk waren dat micro 8 track bandjes.
Die QL moet nog ergens liggen.
Via een gebruikte CPM machine van Toschiba met kleuren beeldbuis naar de eerste XT kloon.
Die heb ik nog voor een deel zelf in elkaar gesoldeerd.
Ik kon via een vriend zeer betaalbaar aan een MB en spullen komen.
De beroemde herculeskaart er in.
Om daar later een (onbetaalbare!) harddisk in te bouwen was een losse controller nodig die met MFM of RLL aangesloten moest worden met 2 bandkabeltjes, en dan had je 5 MB ruimte in plaats van 2 x 360K floppies ;)
Daarna low level formatteren met "Debug" C=G800:5
Er zullen nu wel wat herinneringen naar boven komen denk ik.

Het leukste vond ik deze melding:

Het plaatje is niet exact wat ik me herinner. Daar stond iets met @sinclair basic op. Dit iets dat ik op internet vond van een niet sinclair basic versie.

Ik werkte in de visafslag in ijmuiden om de spectrum te kunnen kopen. Later kwam de IBM kloon samengesteld uit een bij elkaar geraapt zooitje onderdelen met idd een Herculeskaart en een 10 MB hardisk waar je een hele middag kwijt was aan het installeren en formatteren enzo. Dat deed je inderdaad met de bios routines.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op woensdag 7 december 2022 09:55:58 (17%)

Ik vond deze lamp van Philips in de doos, iets voor maartenbakker.

Deze lamp kan je makkelijk openen, als je die dan aan doet heb je een verschrikkelijk FEL blauw licht! Je hele huis is blauw, en alles wat fluo is licht op.
Er komt een enorme hitte af van die leds, op 10 tot twintig centimeter afstand voel je dat al stralen op je hand.

Blijkbaar zorgen die gele kapjes voor omzetten in warm wit licht, net zoals de kleine ledjes met geel of oranje in het midden. Fosfor in die schaaltjes denk ik.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 7 december 2022 18:47:17 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Nog wat printjes en een soort doosje met twee draden eraan, geen idee wat het is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hubie

Special Member

Dat Velleman printje is een intervaltimer.

Op dat andere printje zie ik ook een 555je zitten.

[Bericht gewijzigd door Hubie op woensdag 7 december 2022 22:15:18 (31%)

RAAF12

Golden Member

En dat witte ding links lijkt mij iets acoustisch, een sirene? https://safrex.net/en/

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 7 december 2022 22:11:32 (16%)

Dat blauwe pcb'tje een voedinkje met een timer?

Witte doosje een ultrasoon dingetje van een ouderwets alarmsysteem?

Tidak Ada

Golden Member

Op 7 december 2022 18:45:56 schreef CrossFireX:
Ik vond deze lamp van Philips in de doos, iets voor maartenbakker.

Deze lamp kan je makkelijk openen, als je die dan aan doet heb je een verschrikkelijk FEL blauw licht! Je hele huis is blauw, en alles wat fluo is licht op.
Er komt een enorme hitte af van die leds, op 10 tot twintig centimeter afstand voel je dat al stralen op je hand.

Blijkbaar zorgen die gele kapjes voor omzetten in warm wit licht, net zoals de kleine ledjes met geel of oranje in het midden. Fosfor in die schaaltjes denk ik.

[bijlage]

Beetje OT:
Pas maar op met dat blauwe licht! Het is UV-A/B en slecht voor je ogen.
De gele coating bevat een fosfor, dat het UV omzet in 'wit' licht, net als bij een TL-buis.

Ik heb net een stel r7s LED lampen binnnn gekregen, die halogeen equivalnten zouden moeten kunnen vervangen: 5W; 10W en 30W.

Lichtopbrengst valt wat tegen, vooral bij de 30W lamp. Ze zouden over 360° licht uit moeten stralen. Dat is bij de 30W lamp beslist niet het geval! Dat is over 180° redelijk, maar aan de andere zijde slechts een fractie van wat de ene zijde afstraalt.

Gekocht via Ali, dus nu maar eens kijken wat een 'geschil' gaat opleveren....

Nu weer on topic:
Die opdruk op die philips lamp van jouw liegt overigens ook: Er staat 17 W op, maar ook 110 mA. Als mijn rekenmachientje op de PC het goed doet zou het in werkelijkheid ~25W zijn.

Maarja, ook dat ding komt uit de "Volksrepubliek"

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 7 december 2022 22:25:38 schreef Tidak Ada:
Die opdruk op die philips lamp van jouw liegt overigens ook: Er staat 17 W op, maar ook 110 mA.

Dat is wel erg kort door de bocht. De aangeboden spanning is zuiver sinusvormig, maar geldt dat ook voor de afgenomen stroom? En zo ja, wat is dan de cosinus φ?
Enige manier om te weten of die 11W bij elkaar gelogen is, is dat ding achter een wattmeter aansluiten.

Tidak Ada

Golden Member

17 Watt, geen 11W !
Alsnog een verschil van zo'n 30% met de 25W die uit de stroom/spanningsvrhouding volgt.
Inderdaad nam ik de cosφ niet in aanmerking. Maar slaat die 17W nu op het gebruik, of op de lichtsterkte quivalent? ('t is immers een gedateerde lamp uit de de tijd vóór de vermelding van lm en lux. ('kaars' wordt allang niet meer gebruikt .... ;)).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

Op 5 december 2022 18:22:45 schreef Paulinha_B:
Is dit niet stilaan een draadje voor het ouwezakkenhoekje _/-\o_ ?
(met excuus aan de ouwe zakkinnen of hoe zegt men dat...)

Huh?ouwezakkenhoekje?Ik zie C.O. toch meer als een soort denktank van mensen die jaren ervaring hebben en het hier op CO willen delen.Aan u leeftijd te zien (1954) valt u ook in deze categorie. ;-)

eSe

Honourable Member

/ot

('kaars' wordt allang niet meer gebruikt .... ;)).

Oops, ik dacht dat de candela ("bijna" engels voor kaars) de eenheid was voor lichtsterkte in het SI stelsel.

/ot

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
bprosman

Golden Member

Op 8 december 2022 12:19:55 schreef eSe:
/ot

[...]

Oops, ik dacht dat de candela ("bijna" engels voor kaars) de eenheid was voor lichtsterkte in het SI stelsel.

/ot

Groetjes,
eSe

Lumen... , toch om appels met appels te
vergelijken ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
eSe

Honourable Member

https://nl.wikipedia.org/wiki/Candela_(eenheid)

De candela (symbool cd) is de SI-eenheid van lichtsterkte. De lichtsterkte geeft aan hoeveel licht zich bevindt in ieder tomografisch plakje uit de lichtbundel. De candela is een van de zeven basiseenheden van het SI-stelsel.

Lumen en lux zijn afgeleiden.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Tidak Ada

Golden Member

Op 8 december 2022 12:19:55 schreef eSe:
/ot

[...]

Oops, ik dacht dat de candela ("bijna" engels voor kaars) de eenheid was voor lichtsterkte in het SI stelsel.

/ot

Groetjes,
eSe

Ja, maar niet meer op de verpakking van gloeilampen ;) Daar ging het toch over?

Om de verwarring groter te maken: 'Foot-lambert' :P
Veel gebruikt in de begintijd van LED's

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Holla, leuk topic. ben verder benieuwd hoe gaat evalueren.
Ben maar 2 jaar jonger dan ts en ik voel me ook geen oude vent (alhoewel, laatste tijd toch regelmatig ivm beperkte energie maar ok, dat is een ander verhaal |:( )
Ik hou juist ook weer van oude techniek en geschiedenis. Maar net zo van nieuwe technologie.
Die ledlamp, is dat niet de eerste ledlamp van Philips?
Ik heb hem ooit gezien in philipsmuseum in eindhoven.
Als ik het goed begrijp tidak is dit een vroege witte led zeg maar. I.p.v. nu een coating op de leds zelf zit zaten er blauwe leds in met een filter in dat kapje?
Ik heb ooit gezien in een filmpje dat de witte leds pas een vrij recente ontwikkeling is. Men moest eerst blauwe leds kunnen maken voordat je witte kon maken toch?

McAwesome

Golden Member

Ik weet nog dat er begin de jaren '90 ineens blauwe leds te koop werden aangeboden. Die waren toen nog erg duur en hadden maar een beperkte lichtopbrengst. Het is pas met de ontdekking van een meer efficiënte blauwe led door Shuji Nakamura bij Nichia dat de ontwikkeling van de witte led in een stroomversnelling is gekomen.

Leds stralen gewoonlijk licht uit in een beperkt golflengtegebied. Het is weliswaar minder erg dan bij lasers maar wit licht ga je nooit rechtstreeks uit een led krijgen. Vandaar dus de fosfors om het blauwe licht naar wit om te zetten. Blauw ligt ook aan de bovenkant van het zichtbare spectrum en kan via fluorescentie omgezet worden naar langere golflengten zoals rood en groen. Met een felle groene led en een fosfor kan je naar analogie hooguit geel licht maken.

McAwesome

Golden Member

Op 7 december 2022 08:23:41 schreef revado:
Later de ZX81 waar ik zo'n kliktoetsenbord van een IBM terminal aan koppelde.

De ZX81 werd toen ook aangeboden als bouwpakket. De geur van de onderdelen doet me ook weer aan mijn jeugd denken.

Op 7 december 2022 20:53:31 schreef CrossFireX:
Nog wat printjes en een soort doosje met twee draden eraan, geen idee wat het is.

Dat witte doosje is een sirene, ik heb hier dezelfde nog liggen (een Monacor AP-2).