Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

joopv

Golden Member

Ok Maurice,
Als jij net als ik niks opruimt in je gmail dan staat mijn tel.nr. daar nog in. We hebben al vaker contact gehad.

pietplof

Golden Member

Net niet gratis maar verkregen tegen een heel erg redelijke vergoedjng.
1 x een Ligna Sweep skv 935c ( radiomarkt Beetsterzwaag)

1x een Marconi MF/HF/FM/AM signaalgenerator TF2002AS
En ze werken ook nog.

festina lente
mel

Golden Member

Leuk speelgoed :P En dat karretje waar ze opstaan is ook handig. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De E88CC buis zie ik nu wel veel geprezen als audiobuis.
Zou dit een geluidskaart kunnen zijn? :+[/quote]

De E88CC buis is een gewone dubbeltriode maar dan de betere duurdere (militaire) versie van de Ecc88. De Ecc88 werd veel in huiskamer audio apparatuur toegepast. Vaak als voorversterker in het audio deel. De 82, 83 en 85 buizen bestaan ook en verschillen in steilheid, impedantie en werkfrequentie. Maar ze zijn verder redelijk gelijk van opbouw. De Ecc85 kon bijvoorbeeld een stuk hoger in frequentie en werd gebruikt als versterker en mixer in FM ontvangers. Ze zaten o.a. in de de beroemde Philips biampli plano radiotoestellen. De Ecc85 in het fm gedeelte en een Ecc81 of Ecc83 in de LF voorversterker.

In audio kringen worden alle buizen geroemd om hun audio kwaliteit. Hoe ouder de buis (en dus minder goede elektrische eigenschappen) hoe duurder en dus beter.

Het zou leuk zijn om die computer kaart weer te laten werken. Reverse engineren dat ding (lijkt me niet heel lastig met allemaal dezelfde schakelingen.) en er dan een toepassing voor bedenken. Als het allemaal flipflopjes (SR- elementjes) zijn is het misschien mogelijk om er een steampunk tellertje of klokje mee te maken.

Dit is een module van een IBM computer: (Het woord computer is overigens het Franse woord voor teller).

Deze kaarten waren meestal ook tellers of registers. Dit IBM ding lijkt wat simpeler dan de kaart van de TS. Vaak was elke buis een sr element. Een standaard sr element is een vrij simpele schakeling waarbij behalve de buis alleen een paar weerstandjes en condenstortjes de schakeling completeerde. De kaart van de TS ziet er wat complexer uit. Bij nader inzien een stuk complexer. Ik zie ook allemaal diodes en transistoren zitten, en 11 buizen (die 11 bits zouden kunnen voorstellen) is ook wel weer een bijzonder aantal. Misschien zitten er wat slimme manieren in om de afzonderlijke bits te lezen, schrijven, te resetten en om carry's en overflows door te geven. Misschien is het wel een register van een ALU geweest ofzo.

In elke geval een uitdaging om dat uit te zoeken.

pietplof

Golden Member

Mel; speelgoed?!
Het is een uiterst serieuze generator waar ik, als ik de info van het internet goed heb begrepen, weer een behoorlijke uitdaging heb toegevoegd aan de toch al ruim aanwezige hersenbrekertjes.

Het karretje is er één van de vijf die een ziekenhuis niet meer nodig had.
Er staat nog één waarop ik een puntlasapparaat aan de ene kant en een mini freesbankje aan de andere kant heb gebouwd.

De andere drie exemplaren zijn bij de eerste ontvanger achtergebleven.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

@Ex-fietser:

Het pluspunt van de E88CC is, buiten de vergulde pennen en de lange levensduur, dat deze buis beter bestand is tegen langdurig in de idle stand staan. Wat bij computers vaak voorkomt. Iets met elektronnewolken e.d. Het fijne kan mijn verouderde geest niet meer opdiepen ;(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 9 juli 2022 07:32:19 schreef Ex-fietser:
De E88CC buis zie ik nu wel veel geprezen als audiobuis.
Zou dit een geluidskaart kunnen zijn? :+[/quote]

De E88CC buis is een gewone dubbeltriode maar dan de betere duurdere (militaire) versie van de Ecc88.

Die werd in professionele toepassing gebruikt. Dus behalve militair ook bij omroepen, straalzenders ect. Ik weet uit eigen ervaring dat ze ook gebruikt werden in de PTI toren in Hilversum rond 1970
https://onh.nl/verhaal/tv-toren-in-hilversum

De Ecc88 werd veel in huiskamer audio apparatuur toegepast.

De buis is niet voor audio toepassingen ontworpen

Vaak als voorversterker in het audio deel. De 82, 83 en 85 buizen bestaan ook en verschillen in steilheid, impedantie en werkfrequentie. Maar ze zijn verder redelijk gelijk van opbouw.

Tja het zijn triode's, maar de rooster wikkeldraden, de afstanden ect. zijn anders intern

De Ecc85 kon bijvoorbeeld een stuk hoger in frequentie en werd gebruikt als versterker en mixer in FM ontvangers. Ze zaten o.a. in de de beroemde Philips biampli plano radiotoestellen. De Ecc85 in het fm gedeelte en een Ecc81 of Ecc83 in de LF voorversterker.

En niet te vergeten het metalen afschermschotje in de ECC88 en ECC85 tussen beide triodes, dat is noodzakelijk in die FM of (U)HF toepassing. Philips offerde daar pin 9 voor op. Dus kon die niet op 12.6V draaien met beide gloeidraden in serie.

@Arlina 11 stuks E88CC kan je ook tegen een mooie prijs verkopen :-)

@Arlina 11 stuks E88CC kan je ook tegen een mooie prijs verkopen :-)

Barbaar.

Hensz

Golden Member

Op 9 juli 2022 07:32:19 schreef Ex-fietser: (Het woord computer is overigens het Franse woord voor teller)

Tellen is in het Frans 'compter', zonder de 'u'dus.
Ons woord 'computer' is overgenomen uit het Engels/Amerikaans. 'To compute' betekent 'berekenen'.

Don't Panic!
blackdog

Golden Member

Hi,

In het weekeinde kwam het volgende bij mij binnen en de afzender was de Goede Sint: Tidak Ada. :-)

Drie stuks in line BNC 50Ω afsluit weerstand.
https://www.bramcam.nl/Diversen/3-Stuks-Afsluitweerstand.png

.
Hartelijk dank Tidak Ada!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 9 juli 2022 07:32:19 schreef Ex-fietser:
: Het woord computer is overigens het Franse woord voor teller.
.

ah bon, daarom dus dat de de Fransen een computer wel eens een ordinateur noemen. :-)

Tidak Ada

Golden Member

Toch spreken de Fransen over ‘ordinateur’.

Ik kan me vergissen, maar is ‘computer’ niet van Engelse origine? Beide talen hebben wel meer verwantschap.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Computér (kom'putee) is tellen, rekenen. Zonder accent (kompjoeter) is het het engelse woord van to compute, tellen rekenen. Maar in de franstalige wereld zegt men meestal ordinateur, reken-,tel-machine.

En in plaats van bytes word het octet(s) van uiteraard octaal, achtvoudig.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op maandag 11 juli 2022 21:54:30 (15%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Bekend (?) is ook het IJslandse tölva, dat staat voor 'getallenwichelaar' en computer betekent.

Digit is trouwens ontleend aan het Latijnse digitus wat vinger betekent. Je kunt immers met de vingers van je hand tellen ;-)
(Doigt, dedo en dito zijn tegenwoordig de woorden voor vinger in het Frans/Spaans/Portugees/Italiaans.)

@eSe Computer betekent in het Frans inderdaad berekenen. Compter betekent gewoon 'tellen'. (En het Engelse to count is dáár weer aan ontleend. Maar Engels ís nauwelijks een 'eigen' taal meer.)

Tidak Ada

Golden Member

Dus een Frans werkwoord, dat als leenwoord een Engels zelfstandig naamwoord is geworden.
Dat maakt duidelijk waarom de eigenzinnige Fransen voor het ordinaire ( = ‘gewone’) ‘ordinateur’ hebben gekozen 8)7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Even fluks zoeken laat zien dat (geen verrassing) ordinateur ontleend is aan het Latijn, waar het [ordinatore] regelen/coördineren betekent. Iets (be)rekenen kan hier eenvoudig onderdeel van zijn. Mmm, de aanvankelijke pc wérd ook vaak gebruikt om orde op zaken te stellen, te indexeren. Spelletjes en multimedia kwamen - voor de pc - pas veel later.

BErekenen is in het Latijn computare. Dus zo zijn we aardig 'rond' :-)

[Later kunnen we nog bezien of dit - in het Latijn - eigenlijk geen samenstelling is: com + putar(e). Maar daar zijn andere forums voor.]

Tidak Ada

Golden Member

In het frans betekent 'ordinair' iig 'gewoon', vandaar het gebruik in mijn taalspelletje.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat begreep ik wel, maar 'ordinair' houdt [hier] geen verband met 'ordinateur' of computer. Het is gewoon (..) een ander woord.

Tidak Ada

Golden Member

Dat weet ik ook, maar het is dan ook maar een spelletje... :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Een LED lamp die een smerig interieur heeft veroorzaakt door lekkende batterijen. En het geheel moest onder fors geweld worden losgedraaid door de monteur van autoshop Gebr. Ferwerda in Leeuwarden. De LED array werkt op een 4.5V voeding. Maar de batterijhouder heeft wat aandacht nodig. Het contact naar de behuizing is weggerot. Komt goed!
Het geheel straalt luxe uit, het zal lichtgewicht aluminium zijn.

Arco

Special Member

De meeste van die dingen past ook een 18650 in i.p.v. de drie 'AAA' cellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 december 2022 17:57:54 schreef Arco:
De meeste van die dingen past ook een 18650 in i.p.v. de drie 'AAA' cellen...

inderdaad worden meestal met een 18650 geleverd , ik gebruik al jaren deze lampjes met oude uit laptop gesloopte cellen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2022 17:57:54 schreef Arco:
De meeste van die dingen past ook een 18650 in i.p.v. de drie 'AAA' cellen...

Great! Dan ik dat eens proberen. Is echt flink weggerot dat centrale contact wat naar de push switch gaat.

Arco

Special Member

De schakelaar zit waarschijnlijk in die einddop? Die schakelaar is dan ook vaak aangetast...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com