Dmv dynamo telefoon opladen, alleen mist er theoretisch energie

Op 21 december 2022 14:40:57 schreef KlaasZ:
Waar is die 0,6A gemeten? Als het op de 12V is, dan is het logisch dat je niet hoger komt.

Inderdaad op de 12v(+6v & -6v) hoezo is dat logisch? Is het door P = U X I?
6W = 12V X A
A = 0.5A

die rechte lijn kan wel kloppen.
met 1 dynamo heb je maar halve pulsen.
1 puls laad de positieve elco op, 1 puls laad de negatieve op.

met 2 dynamos betert het al omdat ze nooit in fase zitten staan.
met 3 dynamos nog meer.

zet je 10 dynamos, ga je zodanig veel overlapping hebben dat je volgens mij amper nog elco's nodig hebt

en heb je losse diodes gebruikt? of heb je gevonden dat je een halve diodebrug kan misbruiken hiervoor? :-)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 december 2022 15:16:54 schreef fcapri:

en heb je losse diodes gebruikt? of heb je gevonden dat je een halve diodebrug kan misbruiken hiervoor? :-)

Losse diodes(n4007)

We hebben nu uit het niets weer maar 0.2A, dus gaan even opsporen waar het vandaan komt

Op 21 december 2022 14:53:50 schreef Eldiablo:
hoezo is dat logisch? Is het door P = U X I?

Dat is inderdaad de logica die er achter zit.
Wat voor belasting heb je er aan hangen?

Als de telefoon oplaadt met 1A op 5V, is dat 5W, dus op 12V is dat maar 5W / 12V ~= 0.42A, plus een beetje voor de verliezen in de converter. Die Buck converter zorgt voor de efficiënte omzetting, waarbij de spanning daalt (van 12V naar 5V), terwijl de stroom stijgt (van 0.42A naar 1A).

Zolang de spanning vóór de converter meer is dan 5V, heeft het echt geen zin om er meer dynamo's bij te zetten. De telefoon wil blijkbaar niet meer stroom trekken.

Ik zou eens 2 of meer telefoons aansluiten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 december 2022 11:56:56 schreef Eldiablo:
Nu met 1 dynamo getest met spanningsregelaar, ook 0.28A constant
1 dynamo zonder spanningsregelaar levert 0.4A constant
Maar zodra we dus 2 dynamo’s doen(serie aangesloten, zonder 7806) wordt het een stroom die de hele tijd varieert tussen 0.2 en 0.5A

Wat belangrijk is bij dit soort metingen is het vermelden van het gebruikte meet-apparaat.

Hoewel ik vermoed dat het een apparaat is dat redelijk ongevoelig is voor de vorm en frequentie van de gemeten spanning en stroom, kan het best zo zijn dat de meter absoluut niet overweg kan met een wisselspanning of stroom met een lagere of hogere frequentie dan 50 Hz (de frequentie van het lichtnet) of met een afwijkende golfvorm (in plaats van de 'mooie' sinus van het lichtnet).

Op 21 december 2022 14:35:13 schreef Eldiablo:
Mijn natuurkunde leraar vond het inderdaad een slimme oplossing, zojuist getest en kregen 0.5-0.6A constant wat een nieuw record is!
Met de oscilloscope zagen we alleen een rechte lijn uit het systeem komen, dus wij gaan ervan uit dat de elco’s groot genoeg zijn. ik neem aan dat het enige wat we nu nog kunnen proberen, is nog een dynamo toevoegen(nu 2 in totaal) wat vinden jullie van dit plan?

Probeer eerst goed te meten wat er bij belasting gebeurd. Idealiter wil je daarvoor een instelbare belasting gebruiken. Dat is dan een apparaat of schakeling die je precies kunt instellen om (bijvoorbeeld) 100 mA te trekken, ongeacht de inkomende spanning. Als je daarbij ook de spanning gaat meten, zul je zien dat je op een bepaald punt het optimale vermogen kunt trekken: teveel stroom en de spanning zakt meteen in.
Als je daarbij ook nog de oscilloscoop aansluit, kun je zien wat de ingangsspanning doet onder wisselende belastingen. Bij forse rimpel, zal je converter het waarschijnlijk moeilijk krijgen.
Tipje: je converter is geloof ik een ongeïsoleerd type, dus de massa loopt door. Daar kun je op je scoop gebruik van maken, maar als je even speelt met de knoppen, moet je daar vanzelf achter kunnen komen ;)

Opschalen zou ik voorlopig achterwege laten zolang je nog veel moeite hebt om je huidige opstelling correct te laten functioneren.

Besef vooral goed dat een schakelende regelaar (echt, vergeet die 7806 en plaats je schakelende converter op die plek) zich geheel anders gedraagt dan een lineaire regelaar. Hij kan rare pulsstromen trekken, maar het op de converter aangesloten apparaat eveneens. Als dat zoiets als een telefoon is, kan er sterk pulsgewijs stroom getrokken worden, maar dan wel zodanig dat je schakelende converter aan het kortste eind trekt en uitschakelt omdat die het vermogen niet kan leveren: zijn uitgangsspanning daalt dan te ver en dan grijpt het chipje in en schakelt af. Daardoor kun je (voor jou) totaal onnavolgbare stromen meten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 21 december 2022 16:29:34 schreef KlaasZ:
[...]
Wat voor belasting heb je er aan hangen?

We hadden het altijd getest met een iphone 13.

Op 21 december 2022 17:12:10 schreef weardguy:
[...]
Wat belangrijk is bij dit soort metingen is het vermelden van het gebruikte meet-apparaat.

Opschalen zou ik voorlopig achterwege laten zolang je nog veel moeite hebt om je huidige opstelling correct te laten functioneren.

Besef vooral goed dat een schakelende regelaar (echt, vergeet die 7806 en plaats je schakelende converter op die plek) zich geheel anders gedraagt dan een lineaire regelaar. Hij kan rare pulsstromen trekken, maar het op de converter aangesloten apparaat eveneens. Als dat zoiets als een telefoon is, kan er sterk pulsgewijs stroom getrokken worden, maar dan wel zodanig dat je schakelende converter aan het kortste eind trekt en uitschakelt omdat die het vermogen niet kan leveren: zijn uitgangsspanning daalt dan te ver en dan grijpt het chipje in en schakelt af. Daardoor kun je (voor jou) totaal onnavolgbare stromen meten.

1. We gebruiken een analoge stroommeter die we na de step down pas verbinden(oplaad draad gestript, het rode draad doormidden geknipt en daar dus de stroom door de stroommeter laten gaan)

2. Helemaal mee eens, we zijn van plan om het te houden bij 2 dynamos, 3 dynamo’s geeft meer weerstand en ziet er niet uit)

3. Is er een kans dat onze step down kaduuk is? De ene keer doet hij het goed(levert 0.5A) en de andere keer doet hij t weer slecht(levert 0.2A) of gaan die step down converters niet snel kapot?

gebruik eens weerstanden of lampjes.
1 lampje trekt bv 200mA, dan kan je een 2de bijschakelen, een 3de, een 4de...

zo een iphone is een ingewikkeld ding. die begint bv 1A te trekken, de spanning zakt even onder de 4,85V (usb standaard) en dan beslist die iphone: hola, de voeding kan dat niet leveren, ik zal 500mA maximaal doen.

lampjes of weerstanden trekken zich daar niks van aan, als die 500mA willen, zal dat 500mA zijn en dat boeit niet of de voeding dan inzakt tot 3V, die lampen willen stroom (zal ook zakken want op 3V zullen ze ook minder stroom trekken.

een iphone of andere smartphone is te dynamisch, daar kan je niet mee rekenen. een weerstand (bv 5ohm) zal 1000mA doen op 5V, 800mA op 4V, 600mA op 3V...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ook is de laadstroom afhankelijk van hoe vol de batterij reeds is. Toevallig heeft iemand dat gemeten aan een iPhone 13 met verschillende opladers. Jullie situatie zal de bovenste zijn:
https://eminence-top.com/different-original-apple-chargers-full-charge…

En nog een algemeen plaatje bovenaan deze pagina, waarin je hetzelfde verloop van de laadstroom ziet:
https://www.androidauthority.com/fast-charging-explained-2-889780/

benleentje

Golden Member

Op 21 december 2022 11:44:05 schreef Eldiablo:
Zojuist serie getest met 2 elco’s per dynamo en kreeg een stroom die de hele tijd varieerde tussen de 0,2 en 0.5 ampere. Ik begrijp niet waarom er steeds zulke veranderingen zitten in de stroom.

Op 21 december 2022 14:53:50 schreef Eldiablo:
[...]

Inderdaad op de 12v(+6v & -6v) hoezo is dat logisch? Is het door P = U X I?
6W = 12V X A
A = 0.5A

Ik heb het vermoeden dat de dynamo's de piekstroom die steeds op de toppen van de sinus de condensator in moet niet aankan. Die piekstroom zal meer dan 2A zijn.
Die onderstaande plaatje
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Smoothed_ripple.svg/450px-Smoothed_ripple.svg.png

De stippellijn is de gelijkgerichte spanning uit de dynamo die naar de condensor gaat. In het begin is de condensator leeg en dan is de spanning van de stippellijn gelijk aan die spanning in de condensator.
Daarna houd de condensator de spanning vast, maar de stroom naar de Iphone trekt die weer een beetje leeg zie rode lijn.
Bij de 2de halve sinus (stippellijn) dan is de condensator al gedeeltelijk vol en pas als die sinus bijna op de top is, aan het begin van de rode lijn dan word de condensator weer opgeladen. Echter gaat dit gepaard met een grote forse stroom. Die stroom kan dan zomaar 2A of meer zijn. Echter kan je dynamo maar 0,5A leveren. want dat heb je zelf uitgerekend toch?

Nee helaas werkt dat zo niet. De dynamo zal best proberen die 2A te leveren maar daarbij zakt zijn spanning behoorlijk in elkaar. IK gok erop dat daarom ook je stroom die je nu meet zo fluctueert omdat door de condensator die piekstroom die het moet leveren af en toe te groot is. En dat af en toe is dan afhankelijk van de lading in de condensator en hoeveel stroom erbij moet.

Om de piekstroom naar de condensator te beperken zou je bv een 1 ohm 2W weerstand tussen de plus van de gelijkrichter en de condensator kunne zetten. Of eens met 1x 220uf condensator hetzelfde proberen.

Omdat je nu steeds enkel de stroom naar de Iphone meet mis je veel gegevens.
Als je wilt weten of je meer stroom krijgt zal je ook ergens steeds de spanning moeten meten. Je gebruikt nu een stepdown converter maar doe doet ook letterlijk dat. Maar als de spanning voor de stepdown al te ver ingezakt is dan kan hij die spanning ook niet meer hoger maken en komt er ook minder als 5V uit de converter.

Zelf zou ik 2 extra meters gebruiken.
1 die de spanning over de condensator meet, en de andere die de wisselspanning van de dynamo meet.

tijdens experimenten is het heel normaal dat je veel meters tegelijk gebruikt. OP de MTS tijdens praktijk uren gebruikte je soms wel 6 meters tegelijk, maar gemiddeld was dat wel 3 meters die je nodig hebt voor een proef.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De dynamo zal best proberen die 2A te leveren

Nee dat zal hij niet.

Die dynamo heeft als spec "6V 3W" en kan en zal dus nooit meer dan 0,5 A leveren - wisselstroom, let wel. Na gelijkrichting blijft daar nog steeds 0,5 A van over, na gelijkrichting en afvlakking echter slechts +/- 0,35 A.

benleentje

Golden Member

Die dynamo heeft als spec "6V 3W" en kan en zal dus nooit meer dan 0,5 A leveren

Dus als dat er staat dan is dat zo? Niet dus. Die dynamo gaat op dat moment gewoon proberen om die condensator vol te krijgen en gaat gewoon ook proberen of het lukt met 2A. Nee dat lukt niet, in ieder geval niet bij 6V. Dus gaat die spanning hard onderuit om toch maar te proberen om die stroom te leveren. Maar hoe hard die spanning achteruit gaat weten we nu niet omdat TS daar geen meter heeft om dat te meten.

PS of het nu 2A is maakt niet zo heel veel uit. Wat ik probeer te zeggen is dat de piekstroom de condensator in gewoon te groot is voor de dynamo en dat zijn spanning dan in elkaar valt.

Met een kleinere condensator of een extra serie weerstand zal die piekstroom kleiner zijn en dat de dynamo het dan net wel aankan.

Na gelijkrichting blijft daar nog steeds 0,5 A van over, na gelijkrichting en afvlakking echter slechts +/- 0,35 A.

Daar zal je toch wel het onderscheid moeten maken tussen tenminste 2 gelijkrichtmethodes.
1ste gelijkrichter zonder condensator waar TS mee is begonnen. Zonder condensator is de stroom die je kan afnemen ook gewoon die 0,5A.

2de met condensator dan klopt wat je zegt. De spanning word hoger en de stroom die je nuttig kan gebruiken word lager. Maar dat is niet zo groot probleem de stepdown converter zet die hogere spanning weer om in een iets lagere spanning met een hogere te gebruiken stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fatbeard

Honourable Member

Op 21 december 2022 11:56:56 schreef Eldiablo:
[...]
Maar zodra we dus 2 dynamo’s doen(serie aangesloten, zonder 7806) wordt het een stroom die de hele tijd varieert tussen 0.2 en 0.5A

Rara hoe komt dat?
Je schakelt twee wisselspanningsbronnen in serie, maar die twee bronnen hebben geen vaste frequentierelatie (tenzij ze van hetzelfde type zijn en op dezelfde as zitten) en dus geen vaste fase ten opzichte van elkaar.
Wat denk je dat er met de totale spanning gebeurt?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 21 december 2022 21:56:17 schreef benleentje:
Dus als dat er staat dan is dat zo? Niet dus. Die dynamo gaat op dat moment gewoon proberen om die condensator vol te krijgen en gaat gewoon ook proberen of het lukt met 2A. Nee dat lukt niet, in ieder geval niet bij 6V. Dus gaat die spanning hard onderuit om toch maar te proberen om die stroom te leveren. Maar hoe hard die spanning achteruit gaat weten we nu niet omdat TS daar geen meter heeft om dat te meten.

Ik heb meerdere keren aan fietsdynamo's gemeten en de belangrijkste conclusie is dat ze geen 2A kunnen leveren. Meestal zijn ze nominaal 0,5A bij 6V. Bij kortsluiting kan er 0,6A gaan lopen, maar meer zit er gewoon niet in.
Daarnaast moet je bedenken dat er tegenwoordig ook dynamo's zijn met een lager vermogen omdat fietsen nu bijna allemaal ledverlichting hebben.

Ik heb eerder de TS geadviseerd om een spanning/stroom karakteristiek op te nemen. Dat doe je door er verschillende belastingen aan te hangen, het liefst in de vorm van vermogensweerstanden. dan kun je de spanning meten en de stroom uitrekenen. Lampen zijn niet geschikt omdat daarvan de weerstandswaarde sterk varieert met de gloeidraadtemperatuur.

Als je zo'n karakteristiek opneemt zal je zien dat er een gebied is waarin het vermogen groter is dan die 3W. De stroom is dan wel minder, maar de spanning veel hoger. Het is dan de kunst om de dynamo in dat gebied te laten werken.

Los daarvan denk ik ook dat het belangrijkste knelpunt in het verhaal de telefoon is. Die wil gewoon niet meer dan 0,5A opnemen omdat hij geen opdracht krijgt om meer te doen. Dus mijn advies is: ga eerst eens meten met weerstanden als belasting om te zien wat je er werkelijk uit kunt halen.

Op 21 december 2022 23:01:07 schreef KlaasZ:
[...]
Los daarvan denk ik ook dat het belangrijkste knelpunt in het verhaal de telefoon is. Die wil gewoon niet meer dan 0,5A opnemen omdat hij geen opdracht krijgt om meer te doen. Dus mijn advies is: ga eerst eens meten met weerstanden als belasting om te zien wat je er werkelijk uit kunt halen.

500mA met 1 dynamo 1, gelijkrichter condensator, 2 lampjes parallel(of 1)
470mA 1 met dynamo 2, gelijkrichter condensator, 2 lampjes parallel(of 1)
500mA met 2 dynamo serie, 2 gelijkrichters 2, condensator per dynamo, 2 lampjes(parallel) beide dynamos leveren 500mA
500ma met 2 dynamos aangesloten op de manier van fcapri, zonder step down converter
530ma met 2 dynamos aangesloten op de manier van fcapri, met step down(condensators zijn 940microF, (2x470microF)) beide dynamos leveren ~250mA

We hebben 2 gloeilampen parallel gezet als belasting, elk van de lamp kan 500mA opnemen. Waarom leveren de dynamo’s apart maar 250mA en niet 400+mA?

Met 1K ohm weerstand(ipv de lampen) krijgen we per dynamo maar 60mA(en dit geldt voor het laatste circuit)

Op 21 december 2022 22:21:59 schreef fatbeard:
[...]
Rara hoe komt dat?
Je schakelt twee wisselspanningsbronnen in serie, maar die twee bronnen hebben geen vaste frequentierelatie (tenzij ze van hetzelfde type zijn en op dezelfde as zitten) en dus geen vaste fase ten opzichte van elkaar.
Wat denk je dat er met de totale spanning gebeurt?

Sorry was er vergeten bij te zetten dat de dynamo’s eerst worden gelijkgericht en afgevlakt

[Bericht gewijzigd door Eldiablo op donderdag 22 december 2022 12:54:24 (18%)

Onze step down dc/dc converter(naar usb) is kapot gegaan, we bestellen nu een nieuwe maar we kunnen het jammer genoeg voorlopig niet testen :(

We willen 1 van de volgende step downs kopen
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/power/spanningsconverters/buck-(ste…

https://www.otronic.nl/a-70139496/laders-en-testers/usb-oplaadmodule-d…

https://www.bitsandparts.nl/DC-DC-Converter-Step-Down-5V-Uin:4-5V-40V-…

https://opencircuit.nl/product/5v-usb-step-down-converter-dc-7v-24v-na…

Welke is het best? En is er nog iets anders wat handig is om te bestellen?

[Bericht gewijzigd door Eldiablo op donderdag 22 december 2022 13:25:36 (67%)

Op 22 december 2022 12:51:21 schreef Eldiablo:
Met 1K ohm weerstand(ipv de lampen) krijgen we per dynamo maar 60mA(en dit geldt voor het laatste circuit)

Dat kan niet kloppen; om 60mA door een 1k weerstand te krijgen, heb je 60V nodig. Iets aan je metingen deugt niet.

Als ik me goed herinner, hebben de klassieke "fles" dynamo's een ontwerp zodanig dat ze zich min of meer als stroombron gedragen, met een lage maximale spanning. Dat betekend dat de stroom nooit veel groter wordt dan 500mA, zelfs niet als je ze helemaal kortsluit.

Ik vind het wel verdacht dat ze zo perfect 500mA lijken te leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 december 2022 13:49:22 schreef SparkyGSX:
[...]Dat kan niet kloppen; om 60mA door een 1k weerstand te krijgen, heb je 60V nodig. Iets aan je metingen deugt niet.

Als ik me goed herinner, hebben de klassieke "fles" dynamo's een ontwerp zodanig dat ze zich min of meer als stroombron gedragen, met een lage maximale spanning. Dat betekend dat de stroom nooit veel groter wordt dan 500mA, zelfs niet als je ze helemaal kortsluit.

Ik vind het wel verwacht dat ze zo perfect 500mA lijken te leveren.

Ok dan laten we het bij maar max 500mA, het hoeft een telefoon namelijk niet snel op te laden, als het maar de telefoon oplaadt als je fietst(terwijl de telefoon aan staat voor bv route beschrijving)

Wij gaan nu alle resultaten in het document zetten en gaan pas in het nieuwe jaar weer een circuit bouwen. Voor nu bedankt allemaal voor alle snelle reacties, en als je nog wat suggesties wil doen mag dat zeker.

vergeten

Golden Member

Op 22 december 2022 13:20:24 schreef Eldiablo:
Onze step down dc/dc converter(naar usb) is kapot gegaan, we bestellen nu een nieuwe maar we kunnen het jammer genoeg voorlopig niet testen :(

Weet je hoe en waardoor dat is dat gebeurd?
Al is het maar om te voorkomen dat het zich herhaald met een nieuwe en het is ook leerzaam :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

We hebben 2 gloeilampen parallel gezet als belasting, elk van de lamp kan 500mA opnemen. Waarom leveren de dynamo’s apart maar 250mA en niet 400+mA?

Om daar een goed antwoord op te kunnen geven moet je zoals ik al eerder gezegd hebt ook de spanningen meten.
De stepdown converter kan alleen 5V aan zijn uitgang hebben als de ingang hoger is als 5V. Zakt zijn ingang onder de 5V dat volgt de uitgang zo ongeveer de ingangsspanning. Dus 4V de stepdown converter in is ook ongeveer 4V eruit. Hij kan de spanning niet hoger maken.

Dus daarom moet je naast stroom ook de spanning meten. En om een goed beeld te krijgen waar er wat gebeurd in de schakelen zou ik gewoon zo veel mogelijk spanningsmeters gebruiken.

1 voltmeter op de dynamo zelf
1 voltmeter die de spanning over de condensator meet.
1 voltmeter die de spanning uit de stepdown converter meet.

En als je meer punten in de schakeling hebt waar je niet precies weet wat daar gebeurd qua spanning zet je er nog extra meters erbij.

Op 21 december 2022 23:01:07 schreef KlaasZ:
[...]Ik heb meerdere keren aan fietsdynamo's gemeten en de belangrijkste conclusie is dat ze geen 2A kunnen leveren. Meestal zijn ze nominaal 0,5A bij 6V. Bij kortsluiting kan er 0,6A gaan lopen, maar meer zit er gewoon niet in.

Ik heb ook nergens gezegd dat de dynamo die 2A kan leveren. Maar door het gebruik van een condensator moet de de dynamo een veel grotere piekstroom moeten leveren dan dat hij aankan, en dat lukt niet. Met als gevolg dat de spanning onderuit gaat.

Dat kan niet kloppen; om 60mA door een 1k weerstand te krijgen, heb je 60V nodig. Iets aan je metingen deugt niet.

Van een quasi onbelaste dynamo kan de spanning heel hoog oplopen. Van mijn naaf dynamo weet ik dat hij bij ca 60km/uur (wiel omtrek) richting de 72V gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 22 december 2022 15:19:43 schreef benleentje:
[...]Ik heb ook nergens gezegd dat de dynamo die 2A kan leveren.

Nou, zo las ik het wel.

Op 22 december 2022 13:49:22 schreef SparkyGSX:
Als ik me goed herinner, hebben de klassieke "fles" dynamo's een ontwerp zodanig dat ze zich min of meer als stroombron gedragen, met een lage maximale spanning.

Niet alleen flesdynamo's. Naafdynamo's gedragen zich precies hetzelfde.

dynamo 1 500mA levert als die alleen staat
dynamo 2 470mA levert als die alleen staat.

klopt beide met mijn verwachting. ik vermoed dat je hier dubbelzijdig gelijkricht? en dus op 6V werkt met 2 lampjes en die diodebruggen.
hier lever je dan in beide situaties rond de 3W hetgeen klopt voor een dynamo.

500mA met 2 dynamos aangesloten op de manier van fcapri, zonder step down converter

als je hier op 6V werkt met enkel 1 diode klopt dat ook, je hebt immers maar de halve periode dat de dynamo werkt, de negatieve puls gooi je weg.
je hebt dan 3W-0W-3W-0W.
de 2de dynamo doet hetzelfde, waardoor je dus 0W-3W-0W-3W... hebt.
samen een gemiddelde van 3W of 500mA op 6V.
om hier het beste rendement te halen moet je dus de 2 diodes gebruiken per dynamo zodat je hele circuit op 12V komt te staan.
hoe meet je die 250mA per dynamo? wisselspanning uit de dynamo? gelijkstroom richting condensatoren? en met welk toestel? hier zou je zeker met een scoop moeten meten, aangezien multimeters niet overweg kunnen met frequenties buiten de 50hz (want die dynamo doet dat maar op 1 exact toerentel), en multimeters kunnen helemaal niet overweg met een gepulseerde gelijkspanning door gelijkrichting

als je met de 2 diodes werkt per dynamo op 12V, dan heb je dubbel vermogen. 12V x 500mA = 6W, dus dat klopt ook, je hebt dubbel zoveel vermogen. maar dan heb je 12V lampjes nodig, klopt dit?
met dezelfde lampjes als hierboven getest zou je wel het dubbele aan stroom moeten hebben.

530ma met 2 dynamos aangesloten op de manier van fcapri, met step down(condensators zijn 940microF, (2x470microF)) beide dynamos leveren ~250mA

ook hier idem als bovenstaande, werk je op 6V of op 12V?
op 12V zou je hier achter de step down converter wel het dubbele moeten hebben.
12V 500mA erin = 1A op 6V eruit, of er moet ergens 6W aan warmte ontsnappen (dat zou verklaren dat de step down kapot is nu).
als je enkelzijdig werkt op 6V, klopt het aardig, want je gooit het halve vermogen weg door de negatieve puls niet te gebruiken.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Op 22 december 2022 16:38:10 schreef KlaasZ:
[...]Nou, zo las ik het wel.

Ik heb letterlijk gezegd

Nee helaas werkt dat zo niet. De dynamo zal best proberen die 2A te leveren maar daarbij zakt zijn spanning behoorlijk in elkaar.

Ik heb bewust in het midden gelaten hoe hoog de stroom dan wel kan worden omdat ik dat gewoon niet weet, ik had ergens nog iets van 0,8A verwacht in een korte piek.

Nu zeg jij dat je er aan gemeten hebt en dat de kortsluitstroom ca 0,6A is. Is dat dan laten we zeggen continu 0,6 met een initiële hogere piek ervoor?

12V 500mA erin = 1A op 6V eruit, of er moet ergens 6W aan warmte ontsnappen

TS heeft nergens spanning gemeten en we weten die spanning simpelweg niet. Gezien de lage uitkomsten qua stroom zal de spanning ook laag zijn omdat de condensator de dynamo gewoon over belast.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 22 december 2022 18:14:12 (19%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.