Uit de oude doos...

KGE

Golden Member

Op 9 januari 2023 19:52:57 schreef F_S:
Redelijk oude doos ik weet niet meer wat het is maar er zitten heel wat geheugen IC op allemaal 64K 1 bit.

Gr.F_S[bijlage]

Zo te zien een 8 bit ISA multi I/O kaart met geheugen uitbreiding voor een IBM (compatible) PC

Op 3 januari 2023 20:39:49 schreef Krelis Vonketrekker:
Ik zie nog iets, hoe kan ze nauw solderen zonder soldeer te gebruiken??

Ze is aan het breed zolderen

Op 31 december 2022 17:09:52 schreef RAAF12:
Dat ziet er mooi uit, en verbazend dat die instelpotmeters goed blijven, ook na jaren. Bij andere merken verliest de loper vaak contact met de koolbaan. Piher had daar last van en ook Ruwido had goede instelpots.

Toch zijn deze potmeters ook berucht voor het loslaten van het rotortje. Door vervorming bij het persen, komen er waarschijnlijk poriën in en dan tast de lucht het materiaal aan en vallen ze uit elkaar. Kan ook aan de omgeving liggen waar het apparaat jaren vertoeft.

revado

Honourable Member

Op 9 januari 2023 19:59:16 schreef KGE:
[...]

Zo te zien een 8 bit ISA multi I/O kaart met geheugen uitbreiding voor een IBM (compatible) PC

Was dat niet een complete processorkaart die in enkele complexe meetapparaten zat?

Op 9 januari 2023 19:59:16 schreef KGE:
Zo te zien een 8 bit ISA multi I/O kaart met geheugen uitbreiding voor een IBM (compatible) PC

Dit is inderdaad zo'n expansion card. Met UART / RTC erop, vandaar die coin cell.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 9 januari 2023 20:29:37 (54%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
revado

Honourable Member

Zo heb ik hier nog wat liggen IN de oude doos...

Een hele zwik LDR in doosjes, NOS, zal ergens uit de 50er jaren zijn.
Alleen is een deel intern opgevreten door de elektronica-pest helaas.

KGE

Golden Member

Op 9 januari 2023 20:22:20 schreef revado:
[...]

Was dat niet een complete processorkaart die in enkele complexe meetapparaten zat?

Nee, hier zit geen processor op, die complete CPU kaarten die jij bedoeld ken ik wel van de (oude) ABB robots bij ons op het werk. De kaart zit daar in een passieve 'backplane' gestoken.

*Alfred*

Golden Member

Op 9 januari 2023 19:52:57 schreef F_S:
Redelijk oude doos ik weet niet meer wat het is maar er zitten heel wat geheugen IC op allemaal 64K 1 bit.

Gr.F_S[bijlage]

Ik heb deze kaart nog gebruikt in een 8088-PC, zal omstreeks 1985 zijn geweest.
Waren toen behoorlijk dure kaarten.

Op de kaart zit memory uitbreiding van 6x 64kB. Die kon je toevoegen als je maar 256kB op je moederbord had zitten (vrij gebruikelijk voor 1984-85).

Verder een realtime-clock met een sysfile, die je aanriep in config.sys. Hiermee werd de DOS-datum en tijd gezet bij het opstarten, anders moest je die telkens met de hand invoeren. De kaart leverde ook nog een parallel en 2 COM-poorten. Maar ja, als je al 2 COM-poorten had dan kon je die twee extra niet echt gebruiken. Er waren maar twee irq-lijnen beschikbaar.

En zo vind ik in mijn stapel 2 rekenwonderen waarop meerderen hier hebben leren programmeren. Het is vast vanwege de rekenkracht dat ze Micro-Professor heten.

Ik programmeerde deze niet, deed 6502 en 6809, en snap nog steeds niet waarom Intel (dit zijn Zilogs, afstammeling daarvan) alles in pagina's verdeelde.

KGE

Golden Member

Op 9 januari 2023 22:45:23 schreef Hoeben:
Ik programmeerde deze niet, deed 6502 en 6809, en snap nog steeds niet waarom Intel (dit zijn Zilogs, afstammeling daarvan) alles in pagina's verdeelde.

De Z80 was een 8080 compatible processor door Zilog bedacht. Die 64k werden opgelegd door dat de 8 bit processors als de 8080, Z80, 6502, 680x allemaal een 16 bit adresbus hadden en daarmee maximaal 65536 verschillende adressen konden aanwijzen.

Intel heeft bij het ontwerp van de 16 (register)bit 8088/8086 terugwaartse compatibiliteit voor ogen gehad met de bus structuur van de 8 bit processors.
En met een 16 bits adresregister kun je maar 64 kByte aanwijzen. Intels oplossing was om een extra register te gebruiken die aangaf welke bank van 64 Kbyte je wilde gebruiken.
In veel CP/M computers met een 8080/Z80 werd ook wel meer dan 64 kByte toegepast maar dan moest er ook weer geschakeld worden tussen geheugenbanken. De CPU 'zag' altijd maar 64kByte.

Motorola had in die tijd de (intern 32 bits) 68000 welke wel al een lineaire adressering had. Door het beperkte aantal pinnen waren daar echter ook maar 24 van de 32 adresbits naar buiten gevoerd. De databus was 'maar' 16 bits en dus moest de 68000 ook in twee slagen een 32 bits getal inlezen. In de latere 68020/030/040 processoren waren wel alle 32 bits naar buiten gebracht.

Toen Intel met de 80386 en 80486 uitkwam hadden die naast 32 bits registers, ook een volledige adres en databus en konden tot 4 GByte rechtstreeks aanwijzen. Nu lachen we ook daar al weer om en is 32 bits al niet meer genoeg.

@*Alfred* soms heb je meer compoorten nodig :)
ooit gebruikt in de jaren 80 voor een BBS
10 compoorten op 1 board.
ligt hier nog ergens in een hoek te verstoffen.

Alles begint met respect.

Op 9 januari 2023 22:45:23 schreef Hoeben:
En zo vind ik in mijn stapel 2 rekenwonderen waarop meerderen hier hebben leren programmeren. Het is vast vanwege de rekenkracht dat ze Micro-Professor heten.
[bijlage][bijlage]

Ik programmeerde deze niet, deed 6502 en 6809, en snap nog steeds niet waarom Intel (dit zijn Zilogs, afstammeling daarvan) alles in pagina's verdeelde.

wat leuk, die heb ik ook nog liggen. en ook op leren programmeren.
wat voor uitbreidingskaart heb je op het linkerblad liggen?.
mvg A

flash2b

Special Member

Bij die µP werden de uA7805 of LM340-5 altijd gigantisch heet, vooral als je extra geheugen en CTC/CIO ging bij pluggen. Die onderste versie heeft niet eens een koelplaat.

Als je niet de originele adapter gebruikte werd het nog erger.

Maar het waren wel leuke dingen om te leren met een goed boek erbij !

revado

Honourable Member

Op 10 januari 2023 08:35:58 schreef TO-92:
@*Alfred* soms heb je meer compoorten nodig :)
ooit gebruikt in de jaren 80 voor een BBS
10 compoorten op 1 board.
ligt hier nog ergens in een hoek te verstoffen.

Wat zou die kaart toen gekost hebben...
Zal wel een vermogen zijn geweest.

*Alfred*

Golden Member

Op 10 januari 2023 08:35:58 schreef TO-92:
@*Alfred* soms heb je meer compoorten nodig :)
ooit gebruikt in de jaren 80 voor een BBS
10 compoorten op 1 board.
ligt hier nog ergens in een hoek te verstoffen.

Ook die kaart ken ik (niet zelf gehad).
Werd gebruikt in het trainingslokaal binnen Philips (Apeldoorn) om meerdere PC's als terminal aan te sluiten op de PC van de docent.
Inderdaad ergens midden jaren '80.

@revado.
De prijs weet ik niet meer. Een 8088 PC met 1x floppy drive van 360kB en een 10MB harddisk was in 1984 omstreeks 16.000 gulden. Daar had je ook een nieuwe Opel Kadett voor. Een PC in die tijd kon alleen als je werkgever er in voorzag.

echt helemaal uit mijn hoofd zo rond de 1000 dolar
toendertijd dacht ik.

Alles begint met respect.
maartenbakker

Golden Member

Op 9 januari 2023 20:29:46 schreef revado:
Zo heb ik hier nog wat liggen IN de oude doos...

Een hele zwik LDR in doosjes, NOS, zal ergens uit de 50er jaren zijn.
Alleen is een deel intern opgevreten door de elektronica-pest helaas.

[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Dat zijn echte Philipsen, ik vermoed uit de vroege jaren '60 maar '50 kan ook. Is het een verpakking van Mullard of Amperex ofzo? Staat er achterop de verpakking iets van een merknaam?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
revado

Honourable Member

Op 10 januari 2023 14:26:51 schreef maartenbakker:
[...]
Dat zijn echte Philipsen, ik vermoed uit de vroege jaren '60 maar '50 kan ook. Is het een verpakking van Mullard of Amperex ofzo? Staat er achterop de verpakking iets van een merknaam?

Ik had al zo'n vermoeden dat het Philips was, dat staat er alleen nergens op.
Wel een nummer op de achterzijde.

bprosman

Golden Member

Op 10 januari 2023 11:42:56 schreef anne2:
[...]

wat leuk, die heb ik ook nog liggen. en ook op leren programmeren.
wat voor uitbreidingskaart heb je op het linkerblad liggen?.
mvg A

Thermisch printertje

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hewlett

Honourable Member

Micro-Professor MPF-I heb ik ook gebruikt op de MTS in de jaren 80tig.

Jaren geleden hadden we op de CO stand in Rosmalen een hele stapel van die machines, kwamen bij een school vandaan, daar was toen veel belangstelling voor, waren binnen het eerste uur al verkocht.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
KGE

Golden Member

Op 10 januari 2023 11:59:00 schreef flash2b:
Die onderste versie heeft niet eens een koelplaat.

Het frame waar het display in gemonteerd zat was de koelplaat 8)7

KGE

Golden Member

Op 10 januari 2023 17:56:59 schreef Hewlett:
Micro-Professor MPF-I heb ik ook gebruikt op de MTS in de jaren 80tig.

Jaren geleden hadden we op de CO stand in Rosmalen een hele stapel van die machines, kwamen bij een school vandaan, daar was toen veel belangstelling voor, waren binnen het eerste uur al verkocht.

De firma Flite in Engeland heeft tot voor een paar jaar terug nog nieuwe MPF-1 gemaakt. Inmiddels verwijzen de links op hun pagina naar de Wikipedia en Elektor bladzijden.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2023 14:36:54 schreef revado:
[...]

Ik had al zo'n vermoeden dat het Philips was, dat staat er alleen nergens op.
Wel een nummer op de achterzijde.

[bijlage]
[bijlage]

Verpakkingen begonnen in het oude codenummersysteem met 30 en componenten met B8. Het is dus overduidelijk Philips, en eerste helft jaren '60 of ouder want vanaf 1963 werden langzamerhand (meerjarenplan) de 12NC codenummers ingevoerd.

Aan de hand van dat codenummer achterop moet het mogelijk zijn om de verpakking te dateren, maar ik denk niet dat ik daar al genoeg andere nummers omheen heb verzameld. Dat lukt me op dit moment alleen met buizendoosjes redelijk goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 januari 2023 14:26:51 schreef maartenbakker:
[...]
Dat zijn echte Philipsen, ik vermoed uit de vroege jaren '60 maar '50 kan ook. Is het een verpakking van Mullard of Amperex ofzo? Staat er achterop de verpakking iets van een merknaam?

de verpakking, de stempelwijze en het feit dat er geen enkel merk vermeld wordt doet me vermoeden dat dit wel eens door MBLE geproduceerd kan zijn.

KGE

Golden Member

Ook wel zeldzaam vermoed ik: