Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Jep, ik geloof dat ik hier nog ergens drukkers heb rondslingeren met de opdruk "EAO Figroen"

De wat grotere types dan wel ;)

Die kleine jongens heb je inderdaad met allerlei contact configuraties, zelfs met hall sensors.

bprosman

Golden Member

Op 31 januari 2023 19:47:03 schreef blackdog:
Hi,

Jullie willen niet weten hoeveel van de vele typen EAO schakelaars ik gemonteerd/vervangen heb.
Niet omdat ze zo slecht waren, maar b.v. jarenlang een intercom spreek functie bediend, dit dan een kleine 100x per dag.

Het bedrijf waar ik vroeger werkte kocht die schakelaars in bij Figroen, dus bij mij zit het nog in mijn hoofd als "Figroen" schakelaar...

Nog wat info, de schakelaar die Sine laat zien is een van de modellen die in een 16mm gat past.
Hou er rekening mee dat er aardig wat verschillende contact typen zijn, je zal echt het type nummer moeten lezen.
Ook zijn er modellen zonder hoorbare mechanische klik, b.v. voor intercom of microfoon systemen, zodat je niet een ploink door het system hoort op gepikt door de microfoon die ook in de behuizing is gemonteerd.

Sine zijn plaatje laat een breek en een maak contact zien en twee lampcontacten op de achterzijde.
Die schakelaar pakketjes zijn er zeker tot drie stuks op elkaar.

Ik kan nog wel even doorgaan... :+

Groet,
Bram

PS
Tot twee keer aan toe vergeet ik het, bprosman, net kastje!

Thanks !! Deze zijn ook 16mm, daar kwam ik achter toen ik met mn suffe kop de gaten eerst 18mm geboord had :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2023 19:55:49 schreef Sine:
Jep, ik geloof dat ik hier nog ergens drukkers heb rondslingeren met de opdruk "EAO Figroen"

Bij de Samenwerking in Haastrecht zaten meer dan 100 van die schakelaars in de besturings kasten en bedien panelen, het zijn echt goede schakelaars. Maar heb er ook heel wat vervangen daar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 januari 2023 19:55:49 schreef Sine:
Jep, ik geloof dat ik hier nog ergens drukkers heb rondslingeren met de opdruk "EAO Figroen"

De wat grotere types dan wel ;)
[bijlage]

Die kleine jongens heb je inderdaad met allerlei contact configuraties, zelfs met hall sensors.

deze ken ik ook, een stuurkast en panelen mee gebouwd waar het alarm van een 8 tal bars opzat in een evenementgebouw. spul was 25 jaar oud maar was nog nieuw te koop, men wilde die knoppen terug bij de renovatie. dat moest werken de volgende dag dus zat die kast er nog in te schroeven om 22uur de avond ervoor. de 1e soundcheck kwam en mn gereedschap marcheerde zo van de tafel af :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Onverwoestbaar spul, ik weet ze ergens buiten hangen. Al een jaar of 20. Gebeurt helemaal niks mee. En is inderdaad nog gewoon te koop.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 31 januari 2023 21:30:54 (15%)

Bapaktus

Special Member

@bprosman
Gepost dinsdag 31 januari 2023 19:28:01
Hoi Ruud, het is nog veel simpeler, het is een standaard kunststof doosje met klikdeksel. Deksel op de broodplank geschroefd. Achtje er in Dremelen, en het voedinkje is een USB lader van Action waar ik het printje uitgesloopt heb. Als het 24/7 aan zou moeten staan zou ik het niet doen, en voor (ook) een merk (Meanwell) gaan , maar dit is maar incidenteel gebruik.

https://www.action.com/nl-nl/p/re-load-dual-usb-wandlader/

OK, bedankt voor je reactie.
Ik ga dus óf voor mijn "trafo-7805 DIY knutsel" óf voor een Mean Well module.
Ik kies dus voor betrouwbaarheid.
Groet, Ruud

Op 31 januari 2023 20:54:07 schreef Lambiek:
[...]
Bij de Samenwerking in Haastrecht zaten meer dan 100 van die schakelaars in de besturings kasten en bedien panelen, het zijn echt goede schakelaars. Maar heb er ook heel wat vervangen daar.

https://www.yumpu.com/nl/document/read/7737676/serie-61-eao

Heb bij mijn werkgever menig EAO gemonteerd en bedraad.
Maar bij bedienings lessenaren werd meestal de "EAO serie 61" gebruikt, anders moet men de bedrading onder lessenaar, daar onder gaan bedraden, wat weleens lastig kan zijn. Als het geen groot geval is dan zou het paneel op zijn zijkant leggen of op zijn kop.
Vandaar de deelbare "EAO serie 61" , is een uitkomst omdat het contact/lamp pakket front los van elkander kan.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Lambiek

Special Member

Op 31 januari 2023 22:50:52 schreef GerardMonique:
Vandaar de deelbare "EAO serie 61" , is een uitkomst omdat het contact/lamp pakket front los van elkander kan.

Dat is in sommige gevallen wel makkelijk ja.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Schimanski

Golden Member

De schakelaars van Elektro-Apparatebau Olten ken ik. Ik heb ook vergelijkbaar spul van Rafi en IMO

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

In het kader van "het moet werken of het moet weg" vandaag een Arduino GPIB interface'je in elkaar gezet op basis van https://github.com/Twilight-Logic/AR488 voor mijn Neutrik RT-1M audio analyser.

GPIB Connector gestolen van een oude ISA kaart.

Arduino Uno met GPIB shield.

Er zijn veel instellingen op de interface die goed moeten staan; maar dan begint het ook te werken :)

Tijd om de manual van de analyser eens echt te lezen en meer Python te leren..

Op 3 februari 2023 15:48:10 schreef Aart:
In het kader van "het moet werken of het moet weg" vandaag een Arduino GPIB interface'je in elkaar gezet op basis van https://github.com/Twilight-Logic/AR488 voor mijn Neutrik RT-1M audio analyser.
GPIB Connector gestolen van een oude ISA kaart.

Interessant. Maar die connectoren en kabels zijn inderdaad een probleem. Moeilijk te vinden of duur. Wel een leuk project, vooral als het dan werkt.

Is dat zo? In dit geval had ik het kunnen vermijden door de 'Duino direct in de analyser te bouwen. Er is ruimte, en de connector is vanbinnen aangesloten met een flatcable.

Misschien doe ik dat bij meer succes later alsnog, en voorzie het apparaat dan gelijk van gewone xlr's.
Maar als eerste stap ging ik voor de weg van de minste weerstand.

De lucht bevochtiger was overleden ivm blikseminslag. Nu werd er maar 1 stand gebruikt. helaas heb ik geen foto van hoe het helemaal is geworden uiteindelijk.

dit is hoe het was met de originele electronica.

Leuk project, mede omdat ik alle componenten toch wel op voorraad had. En het voordeel is dat je de snelheid kan bepalen door aan de potmeter de draaien. Mocht het ding het ooit begeven kan ik het electronica ooit nog gebruiken voor iets anders.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Thevel

Golden Member

De trigger ingang van de NE555 ligt alleen met een C'tje aan massa.
Tekenfoutje?

oops |:( scherp, ben pootje 2 en 6 vergeten te verbinden in het schema. Op de print heb ik dat wel gedaan. :+

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2023 16:46:56 schreef lepie:
En het voordeel is dat je de snelheid kan bepalen door aan de potmeter de draaien.

Moet dat een soort faseaansnijding voorstellen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Ik zie alleen maar een niet zo optimaal gedimensioneerde PWM. Hoeveel stroom mag er eigenlijk door de transistor op pen 7 lopen?

EDIT: kennelijk valt het nogal mee; volgens Diodes inc. mag je in de discharge-transistor de volledig toelaatbare dissipatie van het hele IC verstoken. Zeg iets van 0,8W bij kamertemperatuur. Daar blijf je ongeveer een ordegrootte van weg, dus het kan allemaal wel, maar...

Ik zou gerust wat symmetrie inleveren voor een lagere disspatie.

Allersimpelste is om de 100 ohm weerstand te vervangen door eentje van 1k.

Mijn persoonlijke favoriete oplossing zijn CMOS 555's in dit soort toepassingen. De uitgang is ongeveer rail to rail dus je kunt dan gewoon pen 3 in plaats van pen 7 gebruiken en de boel net zo hoogohmig maken als praktisch is. Ook als je pen 7 wel gebruikt is je blok dan al een stuk symmetrischer.

Ontkoppeling op pen 5 en op de voeding is bij een C555 wel belangrijker dan bij de traditionele 555.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 februari 2023 18:14:43 schreef Lambiek:
[...]
Moet dat een soort faseaansnijding voorstellen?

Was bedoeld om de frequentie aan te passen.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!

Op 5 februari 2023 20:33:13 schreef maartenbakker:
Ik zie alleen maar een niet zo optimaal gedimensioneerde PWM. Hoeveel stroom mag er eigenlijk door de transistor op pen 7 lopen?

EDIT: kennelijk valt het nogal mee; volgens Diodes inc. mag je in de discharge-transistor de volledig toelaatbare dissipatie van het hele IC verstoken. Zeg iets van 0,8W bij kamertemperatuur. Daar blijf je ongeveer een ordegrootte van weg, dus het kan allemaal wel, maar...

Ik zou gerust wat symmetrie inleveren voor een lagere disspatie.

Allersimpelste is om de 100 ohm weerstand te vervangen door eentje van 1k.

Mijn persoonlijke favoriete oplossing zijn CMOS 555's in dit soort toepassingen. De uitgang is ongeveer rail to rail dus je kunt dan gewoon pen 3 in plaats van pen 7 gebruiken en de boel net zo hoogohmig maken als praktisch is. Ook als je pen 7 wel gebruikt is je blok dan al een stuk symmetrischer.

Ontkoppeling op pen 5 en op de voeding is bij een C555 wel belangrijker dan bij de traditionele 555.

Ai ai ai, en ik maar denken dat ik lekker bezig was 8)7 , ben er wel trots op. Het ziet er nog redelijk netjes uit voor gaatjes print. Bedankt voor de tips.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Sine

Moderator

Op 5 februari 2023 21:52:02 schreef lepie:
[...]

Was bedoeld om de frequentie aan te passen.

Met mogelijk hele nare bijverschijnselen. Als de 555 op 50Hz gaat klapperen dan kan het geheel een halve golf in geleiding staan.

Ofwel, dan stuur je DC naar je motor. Die gaat daar niet heel lang aan meedoen.

Op 5 februari 2023 22:12:32 schreef Sine:
[...]

Met mogelijk hele nare bijverschijnselen. Als de 555 op 50Hz gaat klapperen dan kan het geheel een halve golf in geleiding staan.

Ofwel, dan stuur je DC naar je motor. Die gaat daar niet heel lang aan meedoen.

nooit over nagedacht.

I try to be a nice person but sometimes my mouth doesn't want to cooperate!
Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2023 21:52:02 schreef lepie:
Was bedoeld om de frequentie aan te passen.

Alleen de frequentie aanpassen is niet genoeg, je zal ook de spanning moeten regelen.

Heb je dit al eens doorgelezen?

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

k heb een Kenwood HF en VHF/UHF set.
En een Kenwood tafel microfoon nu gebruik ik de microfoon voor beide set's.
Alleen het iedere keer om pluggen blijft vervelend dus tijd voor een omschakelaar.
Maar een 8Xom schakelaar is lastig te vinden en in de rommelbal lagen nog 2 4Xom schakelaars.
Dus die op een stukje gaatjes print en een knop op beide schakelaars gelijmd geeft een 8Xom schakelaar. :-)
De zaak in een klein doosje en klaar.
Enkele foto's de bovenkant met de schakelaars de onderkant is niet heet mooi maar wel doeltreffend en tenslotte het doosje.
De foto's kunnen beter maar dat lukt nu even niet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Niets mis mee toch, de onderkant lijkt wel een beetje op wire wrapping. :)

Mooi gedaan zo en het werkt, daar gaat het om.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Philips bouwde vroeger op deze manier de radio's.
En die werkte ook.

Dit topic is gesloten