Bespaar tips.

Je hebt helemaal gelijk. Zal er een streep door zetten 8)7

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Das mooi, want wij hebben meer last van wind dan effectieve temperatuur. Maar waar vind ik die graaddagen van het knmi dan?

Op 1 december 2022 23:33:05 schreef A vd Linden:
..waar vind ik die graaddagen van het knmi dan?

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

Is niet van het KNMI maar ik denk (hoop) dezelfde info.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 1 december 2022 23:55:09 (13%)

Nog net geen oude koe, dit topic.

Mocht iemand zich afvragen waarom onze energie zo duur is? Gedoe in Oekraïne? Olie op? Hier vind je het antwoord:

https://www.nu.nl/economie/6249517/shell-boekt-recordwinst-van-bijna-4…

Er staat o.a. in

  • Shell heeft in 2022 een recordwinst van 39,9 miljard dollar (36,3 miljard euro) geboekt. Het bedrijf profiteerde vorig jaar van de hogere olie- en gasprijzen.
  • Eerder deze week maakte Shells concurrent ExxonMobil een recordwinst van 56 miljard dollar bekend.
  • In een verklaring zei het Witte Huis dat Exxon er alles aan doet om de zakken van aandeelhouders verder te vullen in plaats van de olieproductie te verhogen.
  • Daarnaast maakte de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron een winst van 35 miljard dollar bekend. Tegelijkertijd gaat het bedrijf voor 75 miljard dollar eigen aandelen inkopen. Ook dat komt vooral ten goede aan de bestaande aandeelhouders.
  • Shell kondigde donderdag aan dat het ook eigen aandelen inkoopt. Het bedrijf wil dat voor 4 miljard dollar doen.

En wij maar bezuinigen. Dit moest ik toch even kwijt.

Schimanski

Golden Member

Dat is de werking van de vrije markt, je bent afhankelijk van het moreel kompas van bedrijven en aandeelhouders. Omdat dit per definitie ontbreekt op die niveaus kun je er alleen wetgeving tegenover zetten. Maar dan ga je reguleren en dat kan ook onwenselijk zijn.

Net zo goed als het draaien aan de oliekraan in de zandbak als de prijs te veel daalt naar de smaak van de sjeiks. Je ziet hoe rijk ze zijn en dat is dan nog maar verdiend op basis van de ruwe olieprijs, die een fractie is van wat jij en ik aan de pomp betalen.

Misschien meer een onderwerp voor de koffiehoek...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Technische uitdaging blijft. 70 ampere gezekerd nu.

Op 2 februari 2023 11:22:22 schreef Brightnoise:
Technische uitdaging blijft. 70 ampere gezekerd nu.

Eeuh, is een theelepel 70A?

Waar heb je dit toch gevonden? Heeft iemand in Nederland dit echt zo gedaan?

Het scheelt wel een hoop in de stroomkosten. Maar normaal kun je toch helemaal niet bij kabels voor een meter?

[Bericht gewijzigd door Hoeben op donderdag 2 februari 2023 11:35:41 (18%)

Gewoon een grappig (?) plaatje van internet. En 70 A is een willekeurig getal, maar zou zo maar eens in de buurt kunnen zitten. De schroeven gaan denk ik het eerst.

Lucky Luke

Golden Member

Op 2 februari 2023 11:22:22 schreef Brightnoise:
Technische uitdaging blijft. 70 ampere gezekerd nu.

Ik snap dat niet… Is een theelepeltje en ijzerdraad nou echt minder opvallend of minder strafbaar dan het zegel verbreken en een kabel aansluiten zoals de fabrikant het in gedachten had en gewoon zekeringen te gebruiken zoals elke normale groepenkast in elkaar zit? (moet het behalve moreel onjuist en juridisch onjuist ook nog technisch onjuist? Voor het ultieme gevoel om een gangster te zijn zeker?)

Door de pixels heen is ‘Property of Scotisch power’ te lezen, dus het zal wel niet in NL zijn.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Volgens mij hebben ze daar (mijn elektra-meter heeft daar ook voorzieningen voor, maar dat moet onklaar gemaakt zijn in NL) meters die de klant kunnen afschakelen als ze niet betalen. Een tokkie die vind dat ie onterecht afgeschakelt wordt zal wel zo'n oplossing bedenken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Theelepeltje zal wel iets meer doen dan 70A als ik deze guide mag geloven.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/Zekeringvervanger.png

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
McAwesome

Golden Member

Op 2 februari 2023 10:42:18 schreef Hoeben:
En wij maar bezuinigen. Dit moest ik toch even kwijt.

Niks maar dan ook niks belet je om ook aandelen van pakweg Shell te kopen en te delen in de winst. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat het momentum daarvoor nu wat voorbij is maar er zijn nog genoeg andere interessante bedrijven.

Weet ook dat bij beleggen in individuele aandelen je niet alleen deelt in de winst maar ook klappen kan krijgen als het slecht gaat. M.a.w. die mooie winst daar staat wel behoorlijk wat risico tegenover. Wil je geen enkel risico, ga dan gewoon voor de overheid werken. Vorig jaar was nu niet bepaald een topper op de beurzen...

Je hebt ook geen bergen kapitaal nodig hoor, je kan ook met een paar honderd euro beginnen maar koop dan holdings en trackers (ETF) en blijf weg van individuele aandelen.

Dit is wel meer iets voor de koffiecorner, maar ik ben dat links gedoe zo moe. Een beetje meer financiële geletterdheid zou zo slecht niet zijn voor een groot deel van de bevolking, maar dat leert men je niet op school hé, en met reden :(

Op 2 februari 2023 10:42:18 schreef Hoeben:
En wij maar bezuinigen.

Ik meen dat dat meteen al duidelijk was.
Toen de oorlog begon schoten de prijzen aan de pomp de hoogte in terwijl de prijs van ruwe olie gelijk bleef. Dat heeft dus alles met speculatie te maken.

Op 2 februari 2023 13:15:54 schreef Nightwalker:
Theelepeltje zal wel iets meer doen dan 70A als ik deze guide mag geloven.

[afbeelding]

Herkenbaar. De 250A zekering zag ik een keer in de doucheruimte van mijn Franse hotelkamer. Hij werkte wel. Dat gaf echt een veilig gevoel.

De 600A zekering ben ik ook al eens tegengekomen. Wist je dat je die gewoon door de zekering heen kunt slaan? Extra dik smeltdraadje.

Hensz

Golden Member

Op 2 februari 2023 14:32:14 schreef McAwesome:
Dit is wel meer iets voor de koffiecorner, maar ik ben dat links gedoe zo moe. Een beetje meer financiële geletterdheid zou zo slecht niet zijn voor een groot deel van de bevolking, maar dat leert men je niet op school hé, en met reden :(

Dan maar naar de koffiecorner.

Shell c.s. hebben niets gedaan voor die winst, ze hebben alleen het percentage dat ze op hun product zetten gelijk gehouden, denk ik. Dan gaat de winst vanzelf omhoog als de ruwe olie in prijs stijgt. Ze hadden ook tevreden kunnen zijn met een lager percentage zodat ze op dezelfde winst als vorig jaar uitkwamen. Die was weliswaar 'maar' 18 miljard, maar ik heb niemand horen klagen dat het te laag was of dat er iemand nu droog brood moest eten.

Ik ben trouwens benieuwd wat dit met financiële geletterdheid te maken heeft. Ik vermoed namelijk dat dit een andere financiële geletterdheid is dan de man-in-de-straat erop na houdt. Dat het niet jouw geletterdheid is, betekent niet dat hij fout is. Sommige mensen hebben namelijk andere idealen, wensen, inzichten, etc. een andere kijk op wat eerlijk of rechtvaardig is.

Daarom heb ik ook een hekel aan uitspraken over "links gedoe", het getuigt alleen maar van minachting voor je medemens alleen maar omdat die er andere denkbeelden op nahoudt dan jij.

Don't Panic!
evelo

Golden Member

Het ding is dat in de economie alles aan elkaar geknoopt zit.

Je kan dus afgeven op de graaiende oliebedrijven en er tegelijk klant van zijn én er je pensioen mee opbouwen (pensioenfondsen).

Het verschil tussen een mening uitspreken en er naar handelen kan groot zijn.

Bij mij ook hoor. Maar uiteindelijk zijn we als burgerconsument gewoon mee verantwoordelijk.

Op 2 februari 2023 15:10:11 schreef Hoeben:
[...]

Herkenbaar. De 250A zekering zag ik een keer in de doucheruimte van mijn Franse hotelkamer. Hij werkte wel. Dat gaf echt een veilig gevoel.

De 600A zekering ben ik ook al eens tegengekomen. Wist je dat je die gewoon door de zekering heen kunt slaan? Extra dik smeltdraadje.

Ik vraag me af of iemand echt die 350A-zekering (met audio-visueel auto-alert) getest heeft. Toen ik in het leger zat kon ik er nog wel aankomen, maar toen wist ik niet dat het 350A-zekeringen waren. Ze maakten me wijs dat die voor de Russen bestemd waren. Nu kan ik er niet zo gemakkelijk aan komen.

McAwesome

Golden Member

Op 2 februari 2023 18:33:48 schreef ohm pi:
[...]Ik vraag me af of iemand echt die 350A-zekering (met audio-visueel auto-alert) getest heeft.

Ik heb zo'n doos van die zekeringen staan maar ik raak niet wijs uit de datasheet. Er staan alleen maar snelheden en energie in Joule in, niks over de smeltkarakteristiek of de nominale stroom.

Ook de bijhorende zekeringhouder is heel raar, zo'n lange stalen buis met een stuk hout eraan en een riem maar nergens maar dan ook nergens aansluitklemmen om de bedrading vast te klemmen ;)

Het audiovisuele aspect is dan wel zeer in orde, vooral de audio dan met 168 decibel op 1 meter. Het visuele aspect is meer op afstand waarneembaar. Als de zekering doorsmelt dan is dat dan weer vreemd genoeg wat minder goed voor het schoudergewricht. Dat heb je tegenwoordig met die moderne automaten minder.

Op 2 februari 2023 23:56:23 schreef McAwesome:
Het audiovisuele aspect is dan wel zeer in orde, vooral de audio dan met 168 decibel op 1 meter.

Ik weet niet meer of ik oorwarmers aan had tijdens schietoefeningen. Bij oefeningen in het veld zeker niet.

revado

Honourable Member

Op 2 februari 2023 18:33:48 schreef ohm pi:
[...]Ik vraag me af of iemand echt die 350A-zekering (met audio-visueel auto-alert) getest heeft. Toen ik in het leger zat kon ik er nog wel aankomen, maar toen wist ik niet dat het 350A-zekeringen waren. Ze maakten me wijs dat die voor de Russen bestemd waren. Nu kan ik er niet zo gemakkelijk aan komen.

Ik vrees dat deze niet aan de norm voldoet.
Het audio-visuele effect zal bij ongeveer 150 ampere al optreden en het daadwerkelijke afschakelen boven de 350 ampere :)
Een zekering met K ( knal) karakteristiek.
En ook het welgemeende advies om deze niet door een andere zekering heen te slaan,om de AV indicatie niet voortijdig af te laten gaan O-)
Zijn deze zekeringen ook met qantum technologie verkrijgbaar voor in audio apparatuur? Dat versterkt het effect namelijk :P

De 350A zekering dient ook zodanig geplaatst te worden dat de automatische notificatie niet alsnog het apparaat vernield wat het doorbranden van de zekering had moeten voorkomen. Bij het werken aan installaties uitgerust met dit type zekeringen wordt ook aangeraden om buiten de gelaatsbescherming ook een kevlarvest te dragen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Mijn CV ketel sluipverbruik is 6.7 Watt, ik wil met een PIC terug naar 0.5 Watt. De besparing zou dan 25Euro per jaar zijn tegen .45 per kWh.
De pompmotor aansturing van 5 min per 24 uur zit er dan ook in.
Misschien dat ik een ouderwetse CV ( Nefit turbo 1992 ) heb, geen idee wat nieuwere versies doen. Ik heb dit nagemeten omdat nergens dit te vinden was.

Guus@Sint-Michielsgestel

25 euro per jaar?
Kun je niet beter op marktplaats een goedkoop keteltje zoeken die geen 30+ jaar oud is, en honderden euro's per jaar besparen?