Oude zooi...

Jinny

Golden Member

Even een foto van alle kanten van de rotte kies.
Ding gaat uit elkaar, komen de volgende foto's van dit weekeinde..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nog niet zo oud als deze uit 1910 zie https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?CC…
en zelfs nog ouder deze uit 1903 uit Berlijn zie https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?CC…
maar wel iets bijzonders met die trafo er aan.
Misschien iets voor een museum ?

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op zondag 25 december 2016 13:17:47 (26%)

Jinny

Golden Member

Ik demonteer het ding eerst, met foto's, en ga pogen om het schema op te tekenen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De trafo zou misschien die rechtsboven uit Fig. 2 kunnen zijn, zit ook in de aardleiding.

Fig 2.bmp

Jinny

Golden Member

Zou zomaar kunnen, maar hij ligt nog rustig te wachten op demontage...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Heb exact dezelfde 'gestelsluitingsschakelaar'.

Op mijn rekeningen staat 3x20A en ook de stroommeter geeft aan dat dat er 3x230 binnenkomt.

Kan het zijn dat er ook bij deze gestelsluitingsschakelaar 3x230 binnenkomt en dat er voor het maken van een eventuele krachtsstroom contactdoos geen 'loodjes' te hoeven worden doorgeknipt?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vreemd dat dit din een gestelsluitingsschakelaar genoemd wordt door Siemens.
Het is een aardlekschakelaar, een gestelsluitingsschakelaar is toch echt een ander ding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je hebt 400V 3 fasen. als je 3x230V had zoals in BE nog wel vaak voorkomt dan had de meter geen nul gehad. je kunt dus een krachtgroep maken. die aardlek is echter bejaard, mag hopen dat niet het hele huis daar nog achter zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Hmm, oude koe inmiddels, van het slopen is door omstandigheden niks meer gekomen.
Inmiddels wordt de hut nog bewoond door een van de oudjes, de ander zit in een verzorgingstehuis. (het zijn mijn pleegouders)
Maar ze doen het beiden nog, redelijk onverwacht eignlijk.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 februari 2023 22:29:10 schreef testman:
je hebt 400V 3 fasen. als je 3x230V had zoals in BE nog wel vaak voorkomt dan had de meter geen nul gehad. je kunt dus een krachtgroep maken. die aardlek is echter bejaard, mag hopen dat niet het hele huis daar nog achter zit..

Bedankt hiervoor!
Betekent dit ook dat de stroommmeter zelf en wat daar nog voor zit niet open hoeft voor het maken van een krachtstroomaansluiting?

hangt van je meterkast af, als je daar alles binnenkrijgt dus 3F nul en aarde dan kan er zo een krachtgroep bijgezet worden. anders een foto van t geheel plaatsen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 februari 2023 09:36:22 schreef testman:
hangt van je meterkast af, als je daar alles binnenkrijgt dus 3F nul en aarde dan kan er zo een krachtgroep bijgezet worden. anders een foto van t geheel plaatsen.

Bijgesloten een foto van 'het geheel'..is dit voldoende duidelijk zo?

Jinny

Golden Member

Ik denk dat je enkelfase hebt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ook al betaal ik Exenis elke maand voor 3x20 Ampere en ook al staat er 3x230 op de Stroommeter? Of zegt dat niet alles?

[Bericht gewijzigd door Oldskool op zaterdag 4 februari 2023 14:39:40 (16%)

mel

Golden Member

Volgens mij is het een 3-fase meter met op iedere fase 1 groep.Er staat ook L1,L2 en L3 op..De "kast"is wel eens aan vervanging toe...Zo wie zo een hoofdschakelaar bij 3 fasen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Je betaalt per definitie tegenwoordig voor 3x25, ongeacht of je 3f hebt of 1f.
En op de originele foto kon het niet ontcijferen, het belang van goede foto's, mijn glazenbol is ook weldereens van slag.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zaterdag 4 februari 2023 15:14:34 (44%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Nieuw batterijtje in de glazen bol toch? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 februari 2023 14:59:54 schreef mel:
Volgens mij is het een 3-fase meter met op iedere fase 1 groep.Er staat ook L1,L2 en L3 op..De "kast"is wel eens aan vervanging toe...Zo wie zo een hoofdschakelaar bij 3 fasen.

Bedankt hiervoor; de meterkast wordt over een paar jaar sowieso in zijn geheel aangepakt...for the time being...wil ik er nu een extra groep naast zetten.

Op 4 februari 2023 19:36:48 schreef Oldskool:
[...]

Bedankt hiervoor; de meterkast wordt over een paar jaar sowieso in zijn geheel aangepakt...for the time being...wil ik er nu een extra groep naast zetten.

klinkt als een aansluiting voor bouwstroom/ woonunit terwijl de woning verbouwd word. als de voeding voor een bouwverdeler is met aardlek in de verdeler mag de 500mA aardlek in de huidige kast in de voeding blijven zitten. aardlek uit en bijzetten aan de bovenkant. is het een wcd wat direct een eindgroep is, dan hoort er een 30mA aardlek op te zitten, ook voor bouwstroom.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor deze informatie!

Dus zo'n bouwverdeler als hieronder zou er aan de bovenkant bij op gezet kunnen worden? Gezien de beperkte meerprijs kies ik er dan toch maar eentje met een FI schakelaar (30MA)

https://www.amazon.nl/gp/product/B0BLHTSG5Z/ref=ox_sc_act_title_1?smid…

Sorry dubbel gepost, bericht kan verwijderd worden.

[Bericht gewijzigd door Oldskool op donderdag 9 februari 2023 12:30:28 (90%)

Vanuit de stroommeter lijken er enkel drie fasen en een nul naar de de 'gestelsluitingsschakelaar' te lopen..en vandaar uit weer door naar de 230v groepen.Ik zie dat dat bij mij vanuit de grondpen de aarding loopt naar de 230v groepen achter de 'gestelsluitingsschakelaar'.

Als ik aan de uitgangszijde van de 'gestelsluitingsschakelaar' de bouwverdeler met een eigen FI-schakelaar(30MA) er in plug; kan ik dan dezelfde aardingsdraad die naar de 230V groepen loopt als aarding gebruiken voor de stroomverdeler?

[Bericht gewijzigd door Oldskool op donderdag 9 februari 2023 12:29:33 (93%)

dezelfde geelgroene ( of grijze ) draad als naar je 3 eindgroepen gaat kun je voor de bouwverdeler gebruiken idd. op de aardlek is wel de schroef van L2 afgebroken zo te zien, aftakken kun je beter vanaf de zekeringhouders doen dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hartelijk dank voor deze reactie, hier kan ik wat mee!

Toch weer een vraag.

De huidige 'gestelsluitingsschakelaar' is 500mA. Als ik het goed begrijp zou bij een lekstroom van 35 mA ergens in huis, deze 'gestelsluitingsschakelaar' nog niet doorslaan.

Als ik een bouwverdeler ga gebruiken met een eigen FI/RCD schakelaar van 30mA en elders in huis (bij een van de 230V groepen) is er een lekstroom van 35mA, dan slaat toch niet om die reden de FI/RCD schakelaar op de bouwverdeler door (omdat deze op dezelfde aardpen is aangesloten)?