Wounded in Action part 5.

Op 10 januari 2023 10:47:53 schreef Turbokeu:
Ondertussen geen verband of zalf meer, gewoon bloot aan de lucht.

Het lichaam heeft een aantal manieren om te "detecteren" dat er iets kapot is en dan actie te ondernemen (genezen). Voor een wond zijn de hints die het lichaam gebruikt: "Kapotte cellen" en "lucht waar het niet hoort". Snij je je met een VLIJMscherp mes, dan zijn er weinig cellen kapot geprikt, en is de reactie van het lichaam relaxed: er is (vrijwel) niets aan de hand. Zo'n wond duurt lang. En zodra het bloed-technisch kan: Bloot aan de lucht helpt ook.

(Eigen observatie, 40-45 jaar geleden, artsen waar ik toen mee samenwoonde (ouders) wisten van niets...)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Op 10 januari 2023 11:29:38 schreef revado:
Wel heel apart dat iemand oesters of heerlijk vindt of er van gruwelt.

Mijn moeder zaliger gruwelde er ook van, tot ze op haar 78ste toch eens probeerde. Sindsdien was ze gek op oesters, puur natuur zonder peper of citroen...

Op 10 januari 2023 11:41:39 schreef Hubie:
.mss zoiets aantrekken voor de volgende keer, ;-)

Dat is inderdaad mijn voornemen.
Weinig kans dat dààr nog een mes doorkomt...

Op 10 januari 2023 11:21:31 schreef GJ_:
Het water loopt mij in de mond.

De visboer staat hier nu tegenover, gelijk maar een kistje halen...

Op je gezondheid!
Daar hoort trouwens een lekker wit wijntje/champagne/cava/prosecco bij.

Op 10 januari 2023 13:26:32 schreef harry64:
[...]
Da's een koopje.
Verder kamp oester :9~

Kamp oester?

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

D'r was hier een raspberry pi die het niet meer deed. Zoek ik later uit.
Vandaag telefoon opladen en toen ik hem even in m'n handen had: Hmm raar: Ik had verwacht dat ie al ruim boven 80% had geweest.

Ik heb een 35V 470uF elco (de originele is 10V) die even hoog is als de huidige hoogte. Hmm. Nee gaat niet passen (in de breedte). Ik heb nu 100 van beide laagspannings condensatoren in m'n winkelwagen, maar ga niet binnenkort bestellen (dat ik nu weet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 7 januari 2023 12:34:45 schreef Turbokeu:
Mijn beurt.
Had nog een 6-tal oesters over van nieuwjaarsdag, woensdagmiddag laatstleden was een goed moment om ze te verorberen (lekker en daarbij ook nog een gezonde dosis jodium).
Ik gebruik voor het openen een echt en smal oestermes uit Cancale (Bretagne) en een soort kunststoffen flapje (ook uit Cancale) ter bescherming.

Ik open al 40-45 jaar regelmatig oesters, tot nu toe nooit een probleem voorgehad.
Echter bij de voorlaatste weerbarstige (holle oesters zijn het lastigst om te openen) oester was het raak.
Terwijl ik volle kracht uitoefende om het oestermes tussen de twee schelpen te krijgen schoof het mes uit, dwars door het flapje en uiteindelijk in mijn handpalm...

Cindy stond naast mij en sloeg gelijk lijkwit uit toen ze mijn hand zag met het mes en het flapje er nog in.
Mijn eerste reactie was impulsief het mes uit mijn hand te trekken waarna natuurlijk het bloed uit de wond gutste.
Direct hand onder de koudwaterkraan en nadien geprobeerd de bloeding te stoppen/drooghouden met hopen keukenpapier (is uiteindelijk gelukt).
De keuken leek een beetje op een scene uit de film 'Chainsaw massacre' door al het bloed. ;)
Op het moment zelf heb ik relatief weinig pijn ondervonden, het is pas 's avonds dat ik mijn hart met zeer pijnlijke golven door mijn hand voelde kloppen.

Het oestermes is zo'n kleine 2.5 cm in mijn handpalm gedrongen ter hoogte van de onderkant van de duim (waar de handpalm het dikst is).
Dadelijk getest of er geen zenuwen/pezen geraakt werden door alle vingers regelmatig te bewegen en te testen of ik overal nog gevoel had, oef, alles OK...
Na twee dagen met steriele compressen en verband + cicatriserende zalf en een zwaar opgezwollen blauwe hand ziet het er weer beter uit (ik heb enkel nog regelmatig tintelingen in mijn vingertoppen).

Alhoewel ik gek ben op oesters (mijn record is 96 stuks in één week) open ik de volgende weken/maanden geen oesters meer...
[bijlage]

Als ik vrouwen oesters zie eten denk ik altijd : "Oh en dat slik je wel door" :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jinny

Golden Member

Op 31 januari 2023 18:26:29 schreef bprosman:
[...]
Als ik vrouwen oesters zie eten denk ik altijd : "Oh en dat slik je wel door" :+

Omdat dat heel anders smaakt... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een beetje mosterd na de maaltijd maar,
Bij het openen van oester houd ik het puntje van het mes altijd vast tussen mijn duim en wijsvinger, in plaats van het handvat. Zodat er nog ongeveer 1 cm mes uitsteekt. Dan is de kans van uitschieten nihil. Mocht je toch uitschieten zit hooguit het puntje in je andere hand.

Als je er een beetje handig in wordt kan je:
- Puntje in oester steken.
- Mes draaien zodat je de oester open wrikt.
- Mes langs de pees trekken en de pees doorsnijden.

PE2BAS
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Turbokeu

Golden Member

Op 1 februari 2023 12:58:06 schreef hardbass:
Als je er een beetje handig in wordt kan je:
- Puntje in oester steken.
- Mes draaien zodat je de oester open wrikt.
- Mes langs de pees trekken en de pees doorsnijden.

Punt 1 is het gevaarlijkst en moeilijkst, zeker bij holle oesters waar je dikwijls de scheiding tussen de twee schelpen bijna niet kan onderscheiden/vinden door de verschillende lagen schelp.
Eénmaal de scheiding gevonden moet je serieus wat kracht uitoefenen om het mes tussen de twee schelpen te krijgen.
Punt 2 & 3 wissel ik om.
Zodra de punt van het mes zich diep genoeg tussen de twee schelpen in de oester bevindt draai ik het mes naar achteren om de sluitspier door te snijden.
Nadien is het makkelijker om de oester te openen door het mes te draaien.
Als je eerst het mes draait riskeer je de schelp te beschadigen wegens de tegenwerking van de sluitspier waardoor er dikwijls schilfers schelp tussen het oestervlees terechtkomen (zeer onsmakelijk!).
Indien het toch gebeurt dat er schilfers in het oestervlees terechtgekomen zijn giet ik het opgesloten zeewater weg en spoel ik de oester ietwat onder de kraan (spijtig want de smaak van het zeewater maakt deel uit van het genot).

Epilog: Eén 'accidentje' in ca. 45 jaar en duizenden oesters is echt een minuscuul risikootje...
De wonde is ondertussen zo goed als genezen, behalve een hard en gevoelig bultje is het alsof er nooit iets gebeurd was.
Toch maar eens kijken voor de oplossing van Hubie (handschoen met maliën).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
revado

Honourable Member

Ik las het topic over het hulp-starten van een auto met lege accu en moest denken aan een actie van mij die heel fout af had kunnen lopen...

Ik heb ooit een accu laten ontploffen door er een steeksleutel op te laten vallen, dat was z'n oude bakkelieten uit een vrachtwagentje met teer en de cel doorverbindingen buiten op de accu.
De polen zaten aan een kant naast elkaar.
Ik wilde een oude peugeot 304 Diesel starten.
Die dingen waren een ware plaag om te starten, ook na 2 minuten voorgloeien en dat ging VEEL beter op 24 volt :)
De startmotor kabel had ik verlengd naar de ruimte achter de bestuursderssstoel zodat daar een extra accu kon staan die dan in serie met de dikke +30 van de startmotor kwam.
Die draaide dan bijna 2 keer zo snel terwijl de auto zelf netjes 12 volt bleef.
Maar die extra accu laad dus niet op en dat deed ik buiten de auto.
In dit geval op een woonschip..
Met terugzetten schoot de 10 mm sleutel uit mijn handen.
Die gloeide in een paar geel en zakte in elkaar.
...En die moet je dan dus niet weg meppen met een stuk hout.
Ik ben, vol zuur en met piepende oren de Laak in gesprongen in Den Haag, naast het woonschip, daar stond ik vlak naast.
Weer op de kant een warme douche genomen.
Mijn spijkerbroek en t-shirt vielen na een wasbeurt uit elkaar :)
De auto hebben we met hulp van de buitenboorwaterpomp uitgespoten.
Er zaten al een paar gaten in de boden gemept omdat er vaak water in bleef staan, het was al een oude kreng, uit 1972 volgens mij, wat ik voor de eigenaar ooit van een dieselblok had voorzien, het was een benzine origineel.
Toen, ik spreek van ergens begin jaren 80 , kon dat gewoon nog, een APK bestond nog niet.
Het is allemaaal goed afgelopen gelukkig.
We hebben wel gelachen om de vraag van de eigenaar waarom er allemaal gaatjes in de achterbank kwamen na een paar weken en wat die enorme brandplek in de rubber mat was in de vorm van een steeksleutel ;)
Ach, klein ongelukje... kon hij niog om lachen ook.
Het ding is spoedig toch naaar de sloop verhuisd.
Maar het blijft een mooi verhaal om (na) te vertellen.
De accu heeft het evenement helaas niet overleefd.

Bij het aansluiten van een pv-installatie op een boerderij een jaar geleden kwam ik deze tegen:

Muisje was door een van de vele openingen naar binnen gekropen...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 18 maart 2023 13:11:24 schreef keebrev:
Bij het aansluiten van een pv-installatie op een boerderij een jaar geleden kwam ik deze tegen:

[bijlage]

Muisje was door een van de vele openingen naar binnen gekropen...

Zo 2 straatkasten gehad waar een naaktslak in gekropen was.

1 kast een zwarte plek tussen 2 fasen van de hoofdschakelaar en wat resten van een geëxplodeerde naaktslak.
De andere kast was deze over het verdeelblok heen gekropen en hetzelfde lot ondergaan, beide kasten waren met 250A gevoed dus niks van gemerkt tot er aan de kasten gewerkt moest worden.

Nog een leuke in de categorie oeps en bijna wounded in action, zat gelukkig 3x25A voor ipv de originele 3x160A

Men was een loods af aan breken maar het stukje met de meterkast moest blijven staan. Daar was ik dus aan kijken voor de verdeler kleiner te maken, wat dus fout ging...

Ik haal 1 deksel los en hoor tik tik plofplofplof :(

Alle 3 de fasen eruit en meteen eraan herinnerd dat ook even kijken flink fout kan gaan.

mel

Golden Member

3 keer plof? de sluiting was toch maar 1 fase? O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 maart 2023 13:11:24 schreef keebrev:
Bij het aansluiten van een pv-installatie op een boerderij een jaar geleden kwam ik deze tegen:

[bijlage]

Muisje was door een van de vele openingen naar binnen gekropen...

Dat heb ik ook een keer gehad. Maar die waren niet verkoold, maar aan het ontbinden. Vreselijke stank.

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat ook dit muisje lang heft liggen rotten en misschin was het een tijdje een feestmaal voor maden...

Maden heb ik ooit aangetroffen in de thermostaat van onze diepvriezer. Er had tijdens een vakantie een klein pakje vlees (uit het zicht) op de vrieskast gelegen, dat was een 'delicatesse' :r en de thermostaat een warm holletje.
Printje was doorgerot door het sap.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 maart 2023 13:11:24 schreef keebrev:
Muisje was door een van de vele openingen naar binnen gekropen...

Ik krijg sterk de indruk dat dat een vleermuis is geweest, gezien de zeer lange botten die er zo te zien boven, opgevouwen uitsteken.

Die beesten zijn heer en meester in het in spleten en kieren kruipen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Nou je het zegt, dat zou heel goed kunnen. Vond de pootjes ook wel lang...De "meterkast" is een stukje afgezonderd deel van de Deel (achterkant van de boederij waar vroeger het vee gestald stond) met een halfrond driedelig raam waar een glaasje stuk van was.

Ieder (Mini)Wattje is er een...
bprosman

Golden Member

Niet elektronica gerelateerd maar vanavond met het groente snijden liet ik het mes uit mn handen vallen.
Toch maar werkschoenen aan voortaan met koken :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 18 maart 2023 23:17:43 schreef Sine:
Of een wat minder heftig mes gebruiken ;)

Viel wel mee, was meer formaat "aardappelschilmes"

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Op 18 maart 2023 22:58:32 schreef bprosman:
Niet elektronica gerelateerd maar vanavond met het groente snijden liet ik het mes uit mn handen vallen.
Toch maar werkschoenen aan voortaan met koken :+

Of kevlar handschoenen.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Of bouwschoenen met versterkte neus ;)
Toen ik bij een kaas speciaal zaak werkte moesten we bouwschoenen dragen. Ik snapte er niets van toen ze dat zeiden tegen mij. Maar dat was voor als een volledige goudse kaas zou vallen op je voet. Of een kaasmes. En daar zit wel een beetje logica in.