Op 7 januari 2023 12:59:10 schreef Sine:
Keu ... ouwe brokkenpiloot die je bent
Daar moet je toch langzaam eens mee ophouden.
Zoveel brokken maak ik toch niet?
Op 7 januari 2023 13:11:37 schreef Thevel:
[...]Ik zal er nog geen enkele in 96 jaar eten, brrrrrr.
Op 7 januari 2023 15:12:44 schreef revado:
[...]
Ik ook niet, als ik die dingen zie alleen al...
Jullie weten niet wat lekker is...
Volop mineralen en jodium, en vetarm.
Op 7 januari 2023 19:10:44 schreef ohm pi:
@Turbokeu,
Beterschap!
Maar eh, waarom sla je niet met een hamer op die schelp? Dat is toch veel veiliger en gemakkelijker.
Dank u.
Wat betreft oesters: Zo werkt het niet, met het oestermes zoek je een weg tussen de twee schelpen en snijd je de sluitspier door waarna je de schelpen kan scheiden en de oester lossnijden.
Het oestervlees wordt vervolgens verorberd uit de schelp, al dan niet met een snuifje zwarte peper en een paar druppels citroensap.
Je wil ten allen tijde vermijden dat er stukjes schelp tussen het oestervlees/oestersap terechtkomen hetgeen zéér onappetijtelijk is.
Elke keer dat we een weekje naar Bretagne reizen keren we terug met 192 oesters (16 kistjes van 12 oesters) voor mezelf, mijn zonen, mijn vader en mijn schoonvader.
We kopen die rechtstreeks bij de oesterkweker (5€/kistje), vers opgevist uit grote bassins met gefilterd zeewater (na het oogsten in zee worden ze daarin enkele dagen bewaard in kratten tot de verkoop).
Ondertussen geen verband of zalf meer, gewoon bloot aan de lucht.
De wond is al mooi geheeld, de zwellingen zijn nagenoeg weg (het kriebelt wel nogal, teken dat het geneest) en geen beperkingen in de vingers.
Al met al is het eigenlijk maar een diepe snee met veel bloedverlies en zonder gevolgen i.t.t. wat ik hier lees van sommige 'Wounded in action' perikelen van andere leden.