Vergelijking PCB fabrikanten - Deel 2

EricP

mét CE

Heeft er afgelopen jaar nog iemand zaken gedaan met seeed?
Ik heb ze eens gevraagd hoe het zit met de BTW tegenwoordig. Daar komt een antwoord op terug waar geen touw aan vast te knopen is - ik heb het idee dat de vraag door een vertaal-engine getrokken is, en het antwoord ook.

Concreet: ik heb een stel kleine PCBs nodig waar ook wat onderdelen op geplakt worden. Voor de kosten die seeed daarvoor rekende, ga ik het mijn ogen niet meer aan doen (even afgezien van tijd). Maar ja, als je dan nog zeg 35 euro aan 'handling' kosten erbij krijgt om een paar euro BTW te mogen afdragen... dat schiet niet op. Zeker niet daar eea. nog wat experimenteel is en er zeker nog 1 en mogelijk nog 2 iteraties nodig zijn... Iemand recente ervaring?

buckfast_beekeeper

Golden Member

De laatste bestukking heb ik laten doen bij JLCPCB. Je kan daar eens kijken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op 6 december 2022 10:50:55 schreef EricP:
Heeft er afgelopen jaar nog iemand zaken gedaan met seeed?
Ik heb ze eens gevraagd hoe het zit met de BTW tegenwoordig. Daar komt een antwoord op terug waar geen touw aan vast te knopen is - ik heb het idee dat de vraag door een vertaal-engine getrokken is, en het antwoord ook.

Concreet: ik heb een stel kleine PCBs nodig waar ook wat onderdelen op geplakt worden. Voor de kosten die seeed daarvoor rekende, ga ik het mijn ogen niet meer aan doen (even afgezien van tijd). Maar ja, als je dan nog zeg 35 euro aan 'handling' kosten erbij krijgt om een paar euro BTW te mogen afdragen... dat schiet niet op. Zeker niet daar eea. nog wat experimenteel is en er zeker nog 1 en mogelijk nog 2 iteraties nodig zijn... Iemand recente ervaring?

Betaal je die 35 Euro ook bij vooruitbetaling ? Bij JLC betaal je BTW, handling, verzending alles ineen (bij mij vantevoren) en dan krijg je het Franko thuis

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jij hebt voor ddp gekozen. (je kunt ook andere verzendmethoden kiezen waarbij je achteraf de btw aan de vervoerder betaalt).

Ze rekenen dan gewoon de BTW en de fee voor het inklaren bij mekaar en laten je dat vooruit betalen. Voor mij niet handig want ik betwijfel of ik dan een correcte BTW factuur er van krijg.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Voor mij maakt die BTW geen halve moer uit. Europaket en geen duistere kosten meer achteraf.
Op de 'invoice' staat het BTW bedrag vermeld in $.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

Tot op heden geen ervaring(en) met seeed dus.
JLCPCB zou een alternatief kunnen zijn - al is het altijd ff 'spannend' om het bij een nieuwe maker te proberen - wat bij de ene goed werkt hoeft dat natuurlijk bij de ander niet ook te doen.

Die BTW is in zoverre interessant dat het afhankelijk is van waar ze het over rekenen. De verzendkosten zijn doorgaans een zeer substantieel deel van de kosten. Als daar ook BTW over gerekend wordt, dan is een correcte BTW factuur wel fijn - de BTW is dan ook substantieler zeg maar....
Daarnaast: om het in NL terug te kunnen halen, moet het ook in NL betaald zijn. Een Duits 'BTW nummer' doet vermoeden dat het in Duitsland betaald is - en dan moet je het ook daar terug gaan halen. Hoop administratief gedoe...

@bprosman: het probleem is natuurlijk niet dat je vooruit betaalt. Het probleem is - zoals omschreven - dat de BTW vrijstelling onder de 22 euro vervallen is, je dus ook over $10 BTW moet gaan afdragen (en terug halen) en als dat niet vooraf geregeld is, je leeg gaat lopen op de 'handling kosten' van de toko die het de EUSSR binnen haalt. Die handling kosten is waar het op stuk gaat. Dat heeft niks met (vooruit) betalen te maken.

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 7 december 2022 10:21:12 (11%)

bprosman

Golden Member

@bprosman: het probleem is natuurlijk niet dat je vooruit betaalt. Het probleem is - zoals omschreven - dat de BTW vrijstelling onder de 22 euro vervallen is, je dus ook over $10 BTW moet gaan afdragen (en terug halen) en als dat niet vooraf geregeld is, je leeg gaat lopen op de 'handling kosten' van de toko die het de EUSSR binnen haalt. Die handling kosten is waar het op stuk gaat. Dat heeft niks met (vooruit) betalen te maken.

Behalve BTW en verzendkosten heb ik bij JLC nog nooit "Handlingskosten" betaald, niet bij lage bedragen en niet bij hoge bedragen.
Laatste ordertje , wel iets boven de 22 Euro (maar goed die doet er tegenwoordig niet meer toe) was de 21% BTW en 3.78 Euro verzendkosten (12-15 dagen verzending).

Ze nemen de PCB kosten + verzendkosten en tellen daar 21% BTW over, en maakt niet uit of je goedkope verzending doet (3.78 Euro) of DHL (iets van 24 Euro).

@bprosman: het probleem is natuurlijk niet dat je vooruit betaalt.

Dat verschil is er wel want nu draagt JLC de BTW af, en anders moet de vervoerder (DHL bijv. ) dat oplossen en die vragen daar geld voor.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 7 december 2022 11:18:31 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Dat verschil is er wel want nu draagt JLC de BTW af

Dan zijn we dus weer terug bij de oorspronkelijke vraag:
Weet iemand of seeed dat ook doet? Daar begon het over.
JLC doet dat blijkbaar - maar wel met een Duits BTW nummer (dus je hebt niet de handlingskosten, maar de BTW ben je wel kwijt praktisch gezien)

En dan nog steeds: of je vooraf of achteraf op factuur betaalt, doet daarvoor natuurlijk niet ter zake...

bprosman

Golden Member

Op 7 december 2022 11:37:37 schreef EricP:
[...]Dan zijn we dus weer terug bij de oorspronkelijke vraag:
Weet iemand of seeed dat ook doet? Daar begon het over.
JLC doet dat blijkbaar - maar wel met een Duits BTW nummer (dus je hebt niet de handlingskosten, maar de BTW ben je wel kwijt praktisch gezien)

En dan nog steeds: of je vooraf of achteraf op factuur betaalt, doet daarvoor natuurlijk niet ter zake...

Misschien begrijp ik je verkeerd maar je kunt niet achteraf op faktuur aan de PCB fabrikant betalen. Je betaald of vooruit , of je betaald aan de vervoerder, a la DHL, UPS, die het dan verder met de PCB fabrikant afhandelen. Die 2e versie (via DHL/UPS achteraf) worden "handlingskosten" berekend door de vervoerder.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Bestaat er niets gelijkaardigs in NL? Intervat

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
EricP

mét CE

Misschien begrijp ik je verkeerd maar je kunt niet achteraf op faktuur aan de PCB fabrikant betalen.

Jij misschien niet. Maar als bedrijf heb ik dat al meerdere keren wel gedaan... Net als bij webshops: jij betaalt vooruit. Ik krijg een factuur - de spullen zijn er meestal dan al. Overigens niet van toepassing op seeed, dus in deze irrelevant.

Bestaat er niets gelijkaardigs in NL?

Dat is gewoon het BTW-aangifte-ge-digi-dram. Maar dan nog steeds: BTW terug halen kan alleen voor BTW die in Nederland is afgedragen. Als je wat terug wilt halen uit Duitsland (of in in België...) omdat het daar is afgedragen, dan zul je dat lokaal moeten regelen. Dus ja, ik zou naar de Duitse fiscus kunnen en daar m'n in Duitsland betaalde BTW terug halen. Maar daar was (een aantal jaren geleden) wel een minimum in. Vervolgens moet ik in Nederland alsnog de BTW opvoeren. En die dan nog een keer terug halen. Dat werkt echt lekker in de EUSSR...
Overigens MAG (dat is wat anders dan MOET) een bedrijf binnen de EUSSR met BTW-verlegd werken: zij verkopen zonder BTW, doen daar aangifte van met jouw BTW nummer en jij moet dan (of in dit geval... ik moet) de BTW in Nederland afdragen (en weer terug halen natuurlijk). Dat is voor hun wel een risico: als jij (ik) de kluit belazer en een 'geleend' BTW nummer gebruik, dan zou dat tot gevolg kunnen hebben dat ze alsnog BTW moeten afdragen die ze natuurlijk nooit meer terug gaan krijgen. B2B is dat vaak een geaccepteerd risico (zo vaak gaat het blijkbaar niet fout). Van buiten de EUSSR kan dat denk ik ook (maar ik weet dat niet zeker). Maar dan moet de 'verzender' expliciet aangeven (een aanmelden...) dat de ontvanger BTW-plichtig is, het gaat verrekenen met het bijbehorende BTW nummer. Iets met een IOSS-systeem. Maar ja, dan moet de verzender dat wel doen / er voldoende markt voor hebben. Ik denk (om op rew z'n bezwaar terug te komen) dat JCL dat wel kan - ik heb daar ergens de kreet IOSS voorbij zien komen. Het zou een alternatief kunnen worden.

Maar goed... Seeed komt in het hele verhaal niet voor. En daar ging het nou net om (met name wegens ervaringen uit het verleden).

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 7 december 2022 13:59:08 (13%)

Mijn laatste JLCPCB factuur had geen BTW. Ook geen duits BTW nummer er op. Dat was al weer 17 november,

ALS ze een duits BTW nummer hebben, dan kunnen ze in duitsland BTW afdragen.

Als ze dan aan een bedrijf ICL doen (Inter Communautaire Levering (oid)) dan moeten ze het factuurnummer, totaalbedrag en jou BTW nummer aan hun belastingdienst doorgeven. De ontvanger doet hetzelfde.

"BTW verlegd" komt op hetzelfde neer, maar /is/ wat anders, voor zover ik weet.

Als de omzet (Met BTW???) naar Nederland boven de 50k uitkomt, dan moeten ze een Nederlands BTW nummer gaan aanvragen. Zomaar de nederlandse btw heffen en aan de duitse belastingdienst overhandigen wordt dan niet meer zo op prijs gesteld.

Op 7 december 2022 13:05:24 schreef buckfast_beekeeper:
Bestaat er niets gelijkaardigs in NL? Intervat

Hey.... Dit betstond vroeger nog niet!

Er is dus een drempel van 50 euro per jaar. Als je meer dan 400 euro aan BTW tegoed hebt, dan mag je het sneller aanvragen.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 7 december 2022 14:55:26 (32%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Dan zou het dus JLC moeten gaan worden - seeed word ik niet wijzer van.

Overigens is dat terug halen van de BTW uit het EUSSR-buitenland al veel langer mogelijk. Maar het is altijd 'gedoe' geweest. Toen ik nog loonslaaf was, liet mijn toenmalige werkgever het meestal zitten: mensen zinnig werk laten doen en daar een factuur voor schrijven leverde meer op dan de tijd aan administratief geneuzel (inclusief de controles zo nu en dan) besteden om een paar 1000 aan BTW terug te halen... Wellicht loopt het inmiddels wat soepeler. De inzet is altijd: BTW verlegd. Minste onbezoldigd werk...

bprosman

Golden Member

Op 7 december 2022 14:38:38 schreef rew:
Mijn laatste JLCPCB factuur had geen BTW. Ook geen duits BTW nummer er op. Dat was al weer 17 november,

De mijne wel (12 Nov).

$3.78 = 21% van $14.00 (order) + $3.99 (shipping).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ter info: Vroeger kreeg je wel eens 11 printen, omdat ze er 1 extra hadden gemaakt die gewoon "goed" was.

Dat doen ze kennelijk niet meer (dat had ik nauwelijks gemerkt): de kans dat het nodig is, is zo klein geworden dat ze er gewoon 10 maken als je er 10 bestelt. Maar nu krijg ik dus bericht dat er 1 mislukt is en of ik het erg vind om er 1 minder te krijgen. Ik krijg denk ik een tegoed bon voor 2.90 omdat ik 29 dollar voor 10 heb betaald.

P.S. JLCPBC.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Ja die zullen het wel knap druk hebben in de nasleep van dat chiptekort, want de productie is nu groter, maar al die chips die elke dag bij de leverancier uitverkocht raken moeten ook worden gesoldeerd. Met een beetje geluk gaan die gasten nu ook machines kopen alsof er geen morgen is en krijgen we in de toekomst weer bakken extra printjes voor niets.

Overigens heb ik zelden alle printjes van de 10 tot 15 die ik kreeg op gemaakt. In veel gevallen had ik er uiteindelijk toch maar twee of zo nodig, maar kon ik niet minder bestellen. Zou wel schelen in transportkosten als ik daar voor kon kiezen, want daar loop ik met de hobby bijna sneller op leeg.

Kruimel

Golden Member

Alsof de duvel er mee speelt: krijg net een pakket binnen van JLCPCB met 5 printjes die ik in de nacht van 5 op 6 februari besteld heb met de goedkoopste verzendoptie. Geen extra PCB'tjes, maar wel in mijn hand in net over een week. :o

Op 12 februari 2023 23:08:25 schreef Kruimel:
In veel gevallen had ik er uiteindelijk toch maar twee of zo nodig, maar kon ik niet minder bestellen.

JLCPCB laat je ook "5" bestellen. Scheelt in de transportkosten, kost precies evenveel om te laten maken als tien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kruimel

Golden Member

Klopt, ik had er ook 5. Dit was best een goedkope order, het verraste me nogal hoe snel dit is gegaan:

code:

Merchandise Total:      €1.85
Shipping Charge:        €3.85
Customs duties & taxes: €1.20
Order Total:            €6.91

Wat dit betreft geen kwaad woord over JLCPCB, niets mis met deze printen ook (althans, niets mis door hen 8)7 ).

bprosman

Golden Member

Wat betreft communicatie met China (JLCPCB).

Ik had een ontwerp ingestuurd met 2 PCB's die "gesandwiched" op elkaar komen , back-2-back verbonden met een connector, met een VSCORE in het midden.
Blijkbaar telt dat toch als 2 PCB's (ook wel logisch) , meerprijs $4.50 voor 5 printen maar die werd me geschonken (had al betaald)..

Verder een "verdwaald" Silkscreen dingetje (stond per ongeluk op een aparte laag). 2e mailtje , wat ze er mee moesten. Gevraagd of ze het op het "Top Silscreen" er bij konden plakken , of plan B : "Laat maar weg" , ze zouden het er bij plakken.

Wat ik hier mee aan wil geven is dat ondanks het soms gebrekkige Engels er toch wel aardig mee te communiceren valt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mijn ervaring is dat iets als "zet maar op het top silk, of anders, laat maar weg' instructies niet aankomen. Ze zijn heel slecht in het maken van keuzes. Zelfs als je er bij zegt: "Als dat te moeilijk is mag je het weglaten hoor", dan komen ze heel vaak terug met "moeten we het er nu bij zetten of weglaten?". Conditionele statements evalueren gaat zelden goed.

Of anders.... Kan je me leren hoe ik het WEL moet formuleren dat ze het WEL begrpijpen? :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Of anders.... Kan je me leren hoe ik het WEL moet formuleren dat ze het WEL begrpijpen? :-)

Zo :)

Hi Doris,

Re : "As shown below, shall we ignore the blue line?"

If possible put it on the "Front silkscreen" (HEART-F_Silkscreen)
If that is not possible please ignore the blue line.

Kind regards, Bram

Antwoord :
Well noted, we will help you move it to top silkscreen layer.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 2 april 2023 20:52:45 (11%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Kruimel

Golden Member

Op 13 februari 2023 18:46:02 schreef Kruimel:
Alsof de duvel er mee speelt: krijg net een pakket binnen van JLCPCB met 5 printjes die ik in de nacht van 5 op 6 februari besteld heb met de goedkoopste verzendoptie. Geen extra PCB'tjes, maar wel in mijn hand in net over een week. :o

Weer een bestelling van JLCPCB binnengekomen ongeveer een week na bestellen. Ik bestelde een print in de nacht van 28 op 29 maart, en kreeg hem gisteren in de middag binnen, wederom met de goedkoopste verzendoptie, dit keer zelfs nog een paar cent minder voor een exact even groot printje (100x50mm):

code:

Merchandise Total:      €1.84
Shipping Charge:        €3.84
Customs duties & taxes: €1.20
Order Total:            €6.88 

@hieronder: Dat is de reden inderdaad, niet over nagedacht, gewoon de informatie gecopy-paste. :X

Je merchandise total is beide keren gewoon: "$2.00". De dollar koers is dus iets verschoven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik was vandaag weer bezig om een klein PCBtje te ontwerpen en waar die te bestellen.

In het verleden was OSH Park voor hele kleine PCB's altijd het goedkoopst vanwege de gratis verzending.

Helaas hebben ze in het verleden het hele EU IOSS systeem werkend geprobeerd te krijgen maar omdat dat telkens mis ging zijn ze daar nu helemaal mee gestopt, dus dat betekent dat ik daar nu geen goedkope PCBs meer kan/ga bestellen.

https://twitter.com/oshpark/status/1590062015674216449

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP