Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 30 april 2023 15:45:23 schreef Cor4411:
Ook las ik dat een ouder type alternator wel degelijk kan overlijden wanneer er voor langere tijd 60 ampere of meer uit wordt getrokken.
De victron zou dit voorkomen.Correct me if I'm wrong ?
De klok hebben horen luiden en niet weten waar de klepel hangt noemen we dat.
Dynamo's kunnen de gegeven stroom die op het ding staat in principe eeuwig plus 3 weken volhouden.
Het kan mis gaan met sluiting, ofwel de zaak kortsluiten zonder accu, dan kunnen er diodes overlijden.
En gezien er in campers nog al eens zonder kennis van zaken wordt gehobbyd, immers, 'het is maar 12V' denk ik dat het sneven van de dynamo eerder uit onkunde voortkomt.
Een redelijk ontladen startaccu trekt kortstondig veel stroom en zakt even later af naar max enkele tientallen ampères. Dit komt omdat de inwendige weerstand relatief hoog is tijdens het laden.
Een LiFePo4 accu heeft een zeer lage inwendige weerstand en zo veel stroom trekken als deze kan tot deze ver vol is en de spanning stijgt.
In principe kan de dynamo dit prima aan maar dan moet de motor niet stationair draaien want dan draait de dynamo niet snel genoeg waardoor deze te weinig koeling krijgt. Een 'speciale' LiFePo4 dynamo is in principe een normale dynamo met een temperatuur bewaking en zal de laadstroom verminderen als deze te warm wordt.
Victron heeft hier een mooie demo van maar helaas puur gericht op hun marketing dat een normale dynamo nimmer geschikt is.
Dit is meer van belang bij wat stevigere accu's, in dit geval wil je liever niet meer als ong 20A laadstroom om de accu te beschermen.
In de praktijk zal de bekabeling ook als stroombegrenzer werken. Maar dat kan ook de andere kant op werken: Te weinig laadstroom naar de accu. Zeker als er ook nog andere verbruikers gevoed worden zoals bv een absorbtiekoelkast.
Daarnaast vind een lithiumaccu het minder leuk als ie constant op 14.xV gehouden wordt. Idealiter laad je de accu op en wordt het laden gestopt als de accu vol is, of met een lagere float zodat ie alleen de gebruikers nog voed, maar niet verder laad.
En wat EL83 al noemt, een dynamo langdurig max belasten kan in theorie, mits de koeling optimaal is. Maar dat is niet gegarandeerd... Op een koude dag en/of met voldoende rijwind zal het geen probleem zijn, maar op een hete zomerdag kan het best anders zijn. En de hitte van het blok zelf helpt ook niet mee..
Je ziet dan ook dat de grotere laadregelaars en alle aparte dynamoregelaars (bv Balmar, Mastervolt en Wakespeed) een temperatuursensor hebben zodat de laadstroom teruggeregeld wordt als de dynamo te warm wordt.
De stroom die er zonder aanpassingen loopt is heel wisselend. Bij sommige campers ligt maar 10mm2. Dat is prima voor 20-30A, veel meer krijg je ook niet door de spanningsval, zeker als de kabel wat langer is.
Daarnaast helpt de gemiddelde EBL (zekeringkast) ook niet, een aantal daarvan zijn kwa stroom ook vrij beperkt.
Ik heb campers gezien waar een 30A relais in zit, gevoed door een 2-tal 6.3mm faston stekkertje.. Dat gaat gegarandeerd problemen opleveren als je daar langdurig 30A doorheen jaagt.
Update:
Ik heb het advies van EL83 opgevolgd, en de Victron Orion TR smart 12-12-18a (geïsoleerd) aangesloten.
Met de Victron connect app verbinding kunnen maken via Bluetooth, ingesteld als lader voor de LiFePo hulpaccu zoals in het getekende schema.
Het laden start netjes wanneer de motor gestart is, en stopt ook weer na het uitschakelen van de motor. De hulpaccu kan dan niet (ongewild) de startaccu leegtrekken.
Op de LiFePo meet ik 13,2V wanneer de motor niet draait.
Alleen het volgende probleem: de Webasto en het alarm/keyless entry werken NIET terwijl de LiFePo toch ruim voldoende geladen is.
Bedoeling is uiteraard dat deze uitsluitend gevoed worden door de LiFePo hulpaccu(daar is de hele opzet voor bedoeld).
Het lijkt erop dat de Webasto en het alarm geen massa krijgen vanuit de LiFePo(hun massa ligt aan het chassis van de auto, dus feitelijk aan de massa van de startaccu).
Simpelweg een extra massaverbinding naar het chassis maken vanuit de Victron werkt niet.
Wat zou de oorzaak/oplossing kunnen zijn?
dank voor uw feedback/advies!
De min van de standkachel moet ook aan de min van de lifepo liggen. Stroom loopt altijd in een kringetje. De elektronen die vertrekken uit de lifepo moeten door de standkachel heen weer terug in min van de lifepo kunnen lopen. Ze kunnen nu alleen naar de andere accu. En vandaar is er blijkbaar geen min verbinding naar de lifepo.
Ik weet niet waarom deze verbinding er niet is. Blijkbaar is de tweede accu galvanisch gescheiden van de eerste accu. Ik weet niet of je die massa verbinding wel mag maken. Maar dat staat ongetwijfeld in de manual van dat apparaat.
Een 'eigen' massakabel van de Webasto standkachel naar de lifepo accu was inderdaad de oplossing.
Ik had verwacht dat een extra kabel van de min pool van de lifepo accu naar het chassis wel zou werken, maar dat was niet zo...