Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Aha! Maar nu nog die andere drie. Z3A en D13A kan ik niet thuisbrengn....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 15 april 2023 16:23:59 schreef F_S:
Dat is een kontakt voor een terugmelding , bij ons zaten die op b.v. de automaten waar tracing op zat daar wil je een terugmelding van hebben als deze uitgevallen is.

Gr.F_S

niet alleen terugmelding, maar sturing noodverlichting als men centrale noodverlichting heeft in het pand waar deze vandaan kwamen. dat heb ik iig al vaker gezien bij dat hulpcontact op automaten.

Z en D zijn hele trage automaten iig, nog een stap trager als C. 3A en 13A. die 2e is afkomstig uit een ander land, wrs de UK. daar is 13A een normale eindgroep waarde.

Z is toch supersnel (relatief begrip maar toch), speciaal voor electronica devices?

klopt, ik dacht aan K karakteristiek..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 15 april 2023 23:46:05 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Z is toch supersnel (relatief begrip maar toch), speciaal voor electronica devices?

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 15 april 2023 23:10:30 (20%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

'Super'snel, da's interessant! 13A 'traaaag' is minder. Voor en zwaare inductieve op capacitieve last?

@F_S:
Bedankt voor de ‘opfrisser’.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 16 april 2023 00:27:11 (20%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Iemand enig idee wat dit is? Het zit in zo'n goedkoop electrisch kacheltje. En hiervandaan loopt de stroom niet verder.
Het lijkt een soort weerstand maar dan zonder kleurtjes en een blauw hoedje.

Anoniem

Op 28 april 2023 15:49:51 schreef AdB2001:
Iemand enig idee wat dit is? Het zit in zo'n goedkoop electrisch kacheltje. En hiervandaan loopt de stroom niet verder.
Het lijkt een soort weerstand maar dan zonder kleurtjes en een blauw hoedje.

Thermische zekering, adhv de opdruk zou te achterhalen moeten zijn bij welke temperatuur ze open gaat.

Edit: Ter verduidelijking: uw kachel is te warm geworden en de zekering heeft dus ingegrepen.
Voor zover ik weet is uw type stuk als ze eenmaal opengegaan zijn, er bestaan er die werken met een bimetaal maar niet in deze behuizing denk ik.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 28 april 2023 16:09:41 (23%)

pa3gws

Golden Member

Inderdaad een microtemp temperatuur zekering.
De temperatuur staat er op en die kan je gewoon vervangen let op je kan hem niet solderen. :-)
Ook is er natuurlijk een reden dat hij is stukgegaan is de kachel afgedekt geweest of is de thermostaat stuk?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Volgens mij zijn deze idd niet resettable. Geen idee of ze ook soms spontaan kunnen gaan zoals gewone zekering wel eens doet. Ik dacht dat hier een of ander verend contact inzit wat door was dicht gehouden wordt, wordt de was heet dan smelt de was en gaat het contact open

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank voor de reacties. Waarschijnlijk is de zekering tijdens transport kapot gegaan. Thuis deed ie het nog. Hier op de camping helaas niet meer. Ik ga kijken of ik m kan vervangen. Zal alleen helaas niet meer dit weekend worden. Dank!

revado

Honourable Member

Meet voor de zekerheid de weerstand van die beveiliging eerst nog even.
Die moet ongeveer 0 ohm zijn als hij goed is.
Kapot is oneindige weerstand.
Ze zijn niet te resetten en , zoals gezegd, bij solderen meteen weer kapot.
Door transport gaan ze niet stuk in principe.
Daarom eerst even meten.

Arco

Special Member

Ze gaan meestal kapot door gebruik van een verwarming in een verkeerde positie of in/uitvoer lucht (gedeeltelijk) geblokkeerd is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Wie kan mij meer vertellen over deze accu?
Hij komt uit een solar powerbank, waar ik verder geen gegvens van heb (merk is 'A-solar'.
Afmtingen: 6×38×59 mm
Accu heeft het opgegeven en houdt geen lading vast; 2V restspanning.

Ik zou die accu graag vervangen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

063860A is het belangrijkste stuk van het typenummer en geeft bovendien de afmetingen aan. Ik vermoed dat je met zoeken daarop, de beste kans hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

"don't put in fire" is, als je er over nadenkt, eigenlijk voor wel meer dingen een goed advies. :P

6 mm is wat te krap om er NiMH AAAtjes in te prutsen. Zit er iets van een laadcircuit in of zit de zonnecel rechtstreeks/via een diode aan de accu? (In dat laatste geval ben ik meer fan van NiMH dan Li-iets)

Een 'pouch' LiPo zal wel passen, maar moet netjes geladen worden. (NKON heeft ze niet (maar kan er misschien aan komen?), TME heeft een aantal van Cellevia batterys). Die met metalen mantel zijn toch wat steviger, mechanisch in elk geval.

Staat hier niet op of het Li-Ion of NiMH is? Gezien de 2V geen NiMH...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@luke: ik denk dat het om een Li- achtige cel gaat. (met als hint dat "TS" denkt dat 2V te weinig is.)

Ik zocht ook even op google en vond die maat eigenlijk nergens. Maar mogelijk was ik te snel.

Ik zou een 2V cel nog niet direct afschrijven. Opladen met C/20 naar minimaal 3.2V voordat je hem weer verder normaal oplaad. Misschien is dat een optie als vervangen niet lukt.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 4 mei 2023 13:18:15 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dat is een platte liion cel, dergelijke zitten oa in de eerste laser muizen van logitech. heb die al diverse vervangen, doorgaans voor iets wat ik had liggen, spul uit een laptop accupack oid. meestal was de hoge zelfontlading het probleem..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hi LuckyLuke en anderenen,

Ik ben er vrijwel zeker van dat het om een Li-Ion of LiPo accu gaat. Ik weet noch de volldige spanning, noch de capaciteitvan de accu.
Er zit in ieder geval een laad circuit in het kastje, zowel voor die photovoltaïsche cel als voor USB voeding. Verder iets dat de capacitit weergeeft met 4 LED-jes Een geel ledje geeft aan dat er licht wordt ontvangen.
Het ding ligt altijd vooer het raam om licht te slurpen, in ieder geval voor onderhoudsladen.
Verder is het enig houvast het type/magazijnnummer en de naam van de producent: A-solar

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

wrs niet veel meer als 1800mAh die liion cel, doorgaans 4,2V die dingen. en let op want de behuizing is vaak de plus..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 mei 2023 21:22:09 schreef testman:
wrs niet veel meer als 1800mAh die liion cel, doorgaans 4,2V die dingen. en let op want de behuizing is vaak de plus..

Klopt, zit het rode draadje aan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 april 2023 18:49:20 schreef revado:
Meet voor de zekerheid de weerstand van die beveiliging eerst nog even.
Die moet ongeveer 0 ohm zijn als hij goed is.
Kapot is oneindige weerstand.
Ze zijn niet te resetten en , zoals gezegd, bij solderen meteen weer kapot.
Door transport gaan ze niet stuk in principe.
Daarom eerst even meten.

Dank. Zojuist thuisgekomen en doorgemeten. Het is inderdaad de thermische zekering die kapot is. Als ik 'm bypass met stroomdraad doet het kacheltje het weer. Maar voor alle zekerheid zojuist een nieuwe zekering besteld, je wilt niet om 2 kwartjes dat de boel af fikt. Dank allen!

bprosman

Golden Member

Deze condensatoren (zijn toch Tantalen ? ).
Is dat uit de categorie "nog te gebruiken" ? Of : Niet doen : Plofgevaar ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Deze zijn solid aluminium, zouden een stuk degelijker moeten zijn dan tantaaltjes. Ik zou ze gewoon gebruiken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 14 mei 2023 16:30:32 schreef maartenbakker:
Deze zijn solid aluminium, zouden een stuk degelijker moeten zijn dan tantaaltjes. Ik zou ze gewoon gebruiken.

Top , dank !!
Je hebt trouwens mail Maarten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Ik ga zo even in mn mailbox kijken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten