fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ook als Multimetrix te koop. Metrix was het merk waar al die gele 5 euro dingen van zijn nagemaakt (Maar de Metrix zelf was geen prut) Ze maken nog steeds meters.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 16 mei 2023 22:37:37 schreef Sine:
[...]Gewoon dicht laten, dan blijft het ook werken
Nee,
Dan werkt 'ie ook niet (als hij een week niet gebruikt is moet je zoals gezegd de schakelaar een keer of tien heen en weer draaien om hem wat te laten doen.
(meestal doet 'ie anders niks, of zeer slecht. Zelfs na 10x draaien flikkert de background van het display nog onregelmatig aan/uit bijanraken van de schakelaar)
Dit zijn wel de slechtste meters die ik gehad heb...
@fred101
Die Multimetrix zijn door DER-EE (Taiwan) gemaakt. Tijdens mijn trip tegen gekomen in Taipei
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1863569#1863569
@Roland van Leusden
Ik heb een DE-5004 in 2016 gekocht, gebruik hem veel en werkt nog steeds.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1863434#1863434
@Arco
Ook mijn ervaring met de RM101 (=AN8002) is zo. Na een jaar defect.
Op 17 mei 2023 08:51:15 schreef Arco:
Nee,Dan werkt 'ie ook niet (als hij een week niet gebruikt is moet je zoals gezegd de schakelaar een keer of tien heen en weer draaien om hem wat te laten doen.
(meestal doet 'ie anders niks, of zeer slecht. Zelfs na 10x draaien flikkert de background van het display nog onregelmatig aan/uit bijanraken van de schakelaar)
Dit zijn wel de slechtste meters die ik gehad heb...
Weggooien, maar voordat je hem weggooi, kan je de schakelaar met WD40, motorolie of vaseline smeren. Kijken hoelang hij het dan volhoudt.
Ding zal wel een plastieken arreteerinrichting hebben, dus na verloop van tijd breekt die wel af en dan is er echt niks mee te beginnen.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (10%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Mijn 8002 werkt nog, ook niet zo vreemd, ik heb er een video over gemaakt en daarna nooit meer gebruikt. Dan slijt hij ook niet 
Dacht ik ook, maar die van mij was ook kapot nadat ik hem een tijd niet had gebruikt... Geen idee waarom, maar er zal een soort degradatie in hebben gezeten, want die van Arco en mij schijnen niet de enige te zijn die dit hadden. Op zich jammer, want hij was wel nuttig bij elektronicawerk.
Het probleem met die supergoedkope multimetertjes is dat er inconsistente kwaliteits-issues in zitten. Ik had bijvoorbeeld last met de draaischakelaar van mijn Duro AL205 meter van Aldi, maar niet met die van de Anengs (AN8002 en AN8008). Het zichbaar "degelijk" zijn van de draaischakelaar is IMHO een slecht criterium, de kwaliteit zit hem in de materiaalkeuze en tolerantie etc.
Hallo meetvrienden,
Ik heb gekozen voor AstroAI m6kor. Ruim 40 euro
Tot op heden bevalt het prima.
Letop. Ik meet geen 400 V of hoge stromen. De opmerkingen van de pro’s over veiligheid neem ik ter harte ?
Voor mij, een beginner voldoet het prima.
- meter voelt stevig aan, robuuste kast.
-goed leesbaar, uit verschillende hoeken
- schakelt robuust en prettig.
- geeft met leds aan hoe je de snoeren moet aansluiten.
Ben benieuwd of anderen de meter ook gebruiken.
Wordt vervolgd.
Gr. m
fred101
Golden Member
Merk zegt me niets. Je hebt hem zo te lezen met accessories set gekocht want hij kost 29,95 dollar bij de fabrikant en 40 in combinatie met een meetaccessoires set.
Specs zijn redelijk en gangbaar in deze klasse. Er zitten keramische zekeringen in, zullen geen high energy versies zijn maar er zitten in ieder geval zekeringen.
Alles is beschermd tegen overspanning, de niet-spanning functies zoals weerstand niet echt veel met 250V. Maar geen specificatie of dat AC of DC is. Als het AC is dan is dat genoeg als je geen rare dingen doet, als het DC is (wat ik verwacht) dan moet je heel erg uitkijken dat je geen 230V gaat meten met de meter nog in een niet-voltmode functie want dan gaat het fout. Ook uitkijken met frequentie meten, dat mag max 10V zijn. Bij mijn meters is dat 1000Vrms in alle functies
Die ledjes is een leuke nuttige toevoeging. Hij kan ook non-contact AC meten. Een siliconen hoes is ook wel prettig. Beschermt de kast en ook de gebruiker en is , als het goed is, lekker stroef waardoor hij beter blijft liggen.
Ook de nodige bruikbare functies als capaciteit en temperatuur. De bereiken van alle functies zijn best goed.
Diodetest is 3V, dat is wat krap, (Mijn hand multimeters doen 3,3V en 1 zelfs 7,5V) Die 0,3 meer heb je vaak bij blauwe en witte leds nodig maar dat lijkt me geen groot probleem, een weerstand en labvoeding werkt ook in zo'n geval
Hij is TRMS, er staat wel de frequentie (1 kHz) maar geen crestfactor bij. Verwacht daar niet te veel van.
Doorpieps snelheid, meetsnelheid etc kan ik zo niet beoordelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 21 mei 2023 19:45:46 schreef fred101:
Diodetest is 3V, dat is wat krap, (Mijn hand multimeters doen 3,3V en 1 zelfs 7,5V) Die 0,3 meer heb je vaak bij blauwe en witte leds nodig maar dat lijkt me geen groot probleem, een weerstand en labvoeding werkt ook in zo'n geval
De meter die 1987-2020 mijn favoriete meter was deed de diodetest met iets van 2.1V. Wacht! 2000 counts: kon maar tot 1999 mV weergeven. Dan leer je gewoon dat je ledjes niet kan meten met de multimeter en dan even voeding plus weerstandje uit de kast moet trekken.
Mijn huidige zet 4.19V op de probes (gemeten met de 1987 meter).
fred101
Golden Member
Mijn Keithley doet 14V met instelbare stroom. Ik gebruik de SMU om leds te testen die meer spanning vragen dan 3,3V dat is makkelijker dan een weerstand en labvoeding 
Op 21 mei 2023 19:45:46 schreef fred101:
Merk zegt me niets. Je hebt hem zo te lezen met accessories set gekocht want hij kost 29,95 dollar bij de fabrikant en 40 in combinatie met een meetaccessoires set.Specs zijn redelijk en gangbaar in deze klasse. Er zitten keramische zekeringen in, zullen geen high energy versies zijn maar er zitten in ieder geval zekeringen.
Alles is beschermd tegen overspanning, de niet-spanning functies zoals weerstand niet echt veel met 250V. Maar geen specificatie of dat AC of DC is. Als het AC is dan is dat genoeg als je geen rare dingen doet, als het DC is (wat ik verwacht) dan moet je heel erg uitkijken dat je geen 230V gaat meten met de meter nog in een niet-voltmode functie want dan gaat het fout. Ook uitkijken met frequentie meten, dat mag max 10V zijn. Bij mijn meters is dat 1000Vrms in alle functies
Die ledjes is een leuke nuttige toevoeging. Hij kan ook non-contact AC meten. Een siliconen hoes is ook wel prettig. Beschermt de kast en ook de gebruiker en is , als het goed is, lekker stroef waardoor hij beter blijft liggen.
Ook de nodige bruikbare functies als capaciteit en temperatuur. De bereiken van alle functies zijn best goed.
Hij is TRMS, er staat wel de frequentie (1 kHz) maar geen crestfactor bij. Verwacht daar niet te veel van.
Doorpieps snelheid, meetsnelheid etc kan ik zo niet beoordelen.
Dank voor de info, Fred,
Ik heb bij mijn keuze de info uit dig forum gebruikt en een video review https://youtu.be/nLItPFzv3ks.
Wel vreemd die amerikaan niks zegt over de risico’s van meten met de meter in de non voltage stand.
Gr
Martin
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi Martin-65,
De Man in de video is wat mij betreft nou niet direct een goede Multimeter tester...
Het rammeld nogal wat zijn conclusies betreft, duidelijk geen professional, maar dat mag, maar dit geeft goed aan, dat als kijker zelf moet blijven nadenken.
Groet,
Bram
fred101
Golden Member
Dat hij daar niets van zegt komt doordat hij een waardeloze tester is en waardeloze test doet. Hij meet een 1000 uF en de meter geeft 12,40 mF aan. Dat vindt hij goed ?????, daarna meet hij de 10mF en die klopt ook want hij geeft 12,38 mF aan. Hij heeft niet eens door dat hij ze beide parallel heeft staan op zijn breadboard. Hij trekt hem open en heeft geen idee waar hij naar kijkt. Wijst een heel veel potig IC aan en noemt dat de led driver.
Bij weerstand meten, "we starten met 1 ohm, gevolgd door een verbaasde hmm 2.2", serieus ? Die kerel weet dus niet dat hij ook zijn meetsnoeren en alles wat er nog meer tussen zit meet. De onwetendheid die hij nog eens extra onderstreept bij de conclusie en aan het eind herhaald hij dat zelfs nog een keer, en met de ongelofelijk stomme opmerking dat dat een designkeus is, je kunt hem, volgens deze nOOb bouwen op goed lage weerstand meten of hoge. Dat soort dingen is meet-kunde 101.
Dan maakt hij het af met de opmerking dat een 500 dollar meter alleen duurder is doordat er een 3 dollar ipv 17ct IC in zit. Dat is flauwe kul. Er zijn een hele hoop dingen veel beter. Soms zitten er zelfs 2 PCBs in ipv 1 waar bijna niets op zit. Ook veel meer protectie, blast schields, rubbers, veel betere draaischakelaars (die laat hij niet zien maar die falen het eerst bij budget meters als je ze regelmatig gebruikt), die veertjes van de batterijen, schakel contacten, draaiknop veertjes etc zijn dan verguld (ivm oxidatie), net als alle pads op het PCB, schroeven die vaak los moeten (batterijvak) zijn dan met messing inserts ipv parkers met grove draad in plastic. Kast is van onbreekbaar materiaal en alles brandvertragend, bussen zijn veel steviger en geschroefd, speciale high energy zand gevulde zekeringen (een goedkope functioneel echte begint rond de 10 euro) etc etc
Kijk eens naar reviews van Dave Jones van EEVblog, je kunt denken wat je wilt van hem, maar hij verkoopt geen onzin, is een pro, weet veel van meten en meet apparatuur.
Er zitten 2 PTC's, wat protectie diodes en (maar) twee MELF weerstanden (MELF is goed voor deze toepassing) Maar er zitten geen MOVs en een spackgap en dat zijn de dingen die de meter tegen hoge spanningen beschermen. Meestal zitten er meer weerstanden in serie ivm de max spanning die een weerstand mag hebben, daarom zal dat hier maar 250V zijn ipv 1000V wat het bij alle meters in het hogere segment is. Je zou zelf een paar MOVs kunnen toevoegen.
Batterijen zitten met veertjes, dat vind ik zelf beter dan met draadjes maar is niet echt belangrijk.
Ingang bussen zijn dun gebogen blik met vrij grote lengte spleet en gesoldeerd maar betere zie je pas in een veel hoger prijs segment en bij hobby gebruik krijg je ze toch niet versleten.
Zekeringen idd keramisch en "groot" formaat. Of er zand in zit weet ik natuurlijk niet. Er zitten geen blast-shields omheen.
Je zag nu wel mooi waar input protectie voor is. Hij had stroom gemeten en gaat door naar de volgende test waarbij hij vergeet de rode meetsnoer over te zetten. Hij reageert wat verbaast dat de meter dat niet signaleert. Dat vind ik ook wat vreemd want hij geeft het omgekeerd wel aan met die groene led, maar omgekeerd is nu net geen gevaarlijke situatie. Goede meters beginnen dan te piepen en er zijn er zelfs waar de stroom bussen mechanisch worden afgesloten waardoor je de functie knop niet kunt omzetten (de bananen blokkeren dat het mechanisme en de knop wil dan niet draaien)
Ik vind dat je dit soort meters met de bijgeleverde probes moet testen want mensen die een meter van deze prijs kopen, hebben geen probe master set (die kost meer dan de meter) en sommige meegeleverde snoeren zijn zo slecht dat bv de doorpiep functie onbruikbaar wordt. Test altijd je snoeren voor je gaat meten in weerstand mode. Goede exemplaren zitten onder de 0,1 ohm. Als je ze veel gebruikt breken ze intern. Bij mij gebeurd dat iedere paar maanden doordat ik ze heel veel gebruik en waarschijnlijk ook wat te lomp daarmee omga.
Klink misschien wat te negatief maar ik denk dat je best een goede keus hebt gemaakt in dit budget. Je vind geen goede meter voor dat geld. Om die prijs te halen moet er nu eenmaal flink bezuinigd worden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Dat vind ik het mooie aan bijv. de Unigor 6E, die is 'overbeschermd'...
. Die heeft:
- een zekering
- 8 diodes
- 4 neonlampjes
- een spark gap
- 2 zeners
- magneetschakelaar tegen overbelasting
fred101
Golden Member
Ik vind de AVO 8 een mooie beveiliging hebben. Die wordt mechanisch getriggerd door het meter mechanisme. Zodra de meter uit de schaal loopt gaat hij af.
Maar Unigors zijn idd erg idiot proof, maar zo'n meter moet je nu vergelijken met een topmodel van G&M, Fluke of Keysight. Ik denk dat zo'n meter destijds omgerekend ook nog duurder was.
Op 22 mei 2023 09:38:53 schreef fred101:
Dat hij daar niets van zegt komt doordat hij een waardeloze tester is en waardeloze test doet. Hij meet een 1000 uF en de meter geeft 12,40 mF aan. Dat vindt hij goed ?????, daarna meet hij de 10mF en die klopt ook want hij geeft 12,38 mF aan. Hij heeft niet eens door dat hij ze beide parallel heeft staan op zijn breadboard. Hij trekt hem open en heeft geen idee waar hij naar kijkt. Wijst een heel veel potig IC aan en noemt dat de led driver.Bij weerstand meten, "we starten met 1 ohm, gevolgd door een verbaasde hmm 2.2", serieus ? Die kerel weet dus niet dat hij ook zijn meetsnoeren en alles wat er nog meer tussen zit meet. De onwetendheid die hij nog eens extra onderstreept bij de conclusie en aan het eind herhaald hij dat zelfs nog een keer, en met de ongelofelijk stomme opmerking dat dat een designkeus is, je kunt hem, volgens deze nOOb bouwen op goed lage weerstand meten of hoge. Dat soort dingen is meet-kunde 101.
Dan maakt hij het af met de opmerking dat een 500 dollar meter alleen duurder is doordat er een 3 dollar ipv 17ct IC in zit. Dat is flauwe kul. Er zijn een hele hoop dingen veel beter. Soms zitten er zelfs 2 PCBs in ipv 1 waar bijna niets op zit. Ook veel meer protectie, blast schields, rubbers, veel betere draaischakelaars (die laat hij niet zien maar die falen het eerst bij budget meters als je ze regelmatig gebruikt), die veertjes van de batterijen, schakel contacten, draaiknop veertjes etc zijn dan verguld (ivm oxidatie), net als alle pads op het PCB, schroeven die vaak los moeten (batterijvak) zijn dan met messing inserts ipv parkers met grove draad in plastic. Kast is van onbreekbaar materiaal en alles brandvertragend, bussen zijn veel steviger en geschroefd, speciale high energy zand gevulde zekeringen (een goedkope functioneel echte begint rond de 10 euro) etc etc
Kijk eens naar reviews van Dave Jones van EEVblog, je kunt denken wat je wilt van hem, maar hij verkoopt geen onzin, is een pro, weet veel van meten en meet apparatuur.
Er zitten 2 PTC's, wat protectie diodes en (maar) twee MELF weerstanden (MELF is goed voor deze toepassing) Maar er zitten geen MOVs en een spackgap en dat zijn de dingen die de meter tegen hoge spanningen beschermen. Meestal zitten er meer weerstanden in serie ivm de max spanning die een weerstand mag hebben, daarom zal dat hier maar 250V zijn ipv 1000V wat het bij alle meters in het hogere segment is. Je zou zelf een paar MOVs kunnen toevoegen.
Batterijen zitten met veertjes, dat vind ik zelf beter dan met draadjes maar is niet echt belangrijk.
Ingang bussen zijn dun gebogen blik met vrij grote lengte spleet en gesoldeerd maar betere zie je pas in een veel hoger prijs segment en bij hobby gebruik krijg je ze toch niet versleten.
Zekeringen idd keramisch en "groot" formaat. Of er zand in zit weet ik natuurlijk niet. Er zitten geen blast-shields omheen.
Je zag nu wel mooi waar input protectie voor is. Hij had stroom gemeten en gaat door naar de volgende test waarbij hij vergeet de rode meetsnoer over te zetten. Hij reageert wat verbaast dat de meter dat niet signaleert. Dat vind ik ook wat vreemd want hij geeft het omgekeerd wel aan met die groene led, maar omgekeerd is nu net geen gevaarlijke situatie. Goede meters beginnen dan te piepen en er zijn er zelfs waar de stroom bussen mechanisch worden afgesloten waardoor je de functie knop niet kunt omzetten (de bananen blokkeren dat het mechanisme en de knop wil dan niet draaien)
Ik vind dat je dit soort meters met de bijgeleverde probes moet testen want mensen die een meter van deze prijs kopen, hebben geen probe master set (die kost meer dan de meter) en sommige meegeleverde snoeren zijn zo slecht dat bv de doorpiep functie onbruikbaar wordt. Test altijd je snoeren voor je gaat meten in weerstand mode. Goede exemplaren zitten onder de 0,1 ohm. Als je ze veel gebruikt breken ze intern. Bij mij gebeurd dat iedere paar maanden doordat ik ze heel veel gebruik en waarschijnlijk ook wat te lomp daarmee omga.
Klink misschien wat te negatief maar ik denk dat je best een goede keus hebt gemaakt in dit budget. Je vind geen goede meter voor dat geld. Om die prijs te halen moet er nu eenmaal flink bezuinigd worden.
Hahahah
Ik heb me dus goed in de maling laten nemen door een filmpje met een hoop geleuter.
!
Weer wat geleerd.
Dank voor de feedback.
En blij dat ik ondanks alles dus toch kennelijk iets heb gekocht waar ik wat mee kan.
En
Opletten blijven! Dat is het devies!
Mee eens, je hebt het dan niet over een €50 metertje meer. In dit specifieke geval zou ik niet meer dan 230V op een 16A circuit meten.
@TS: Ik mag toch zeker hopen dat je budget voor het werken in driefase installaties meer dan €50 is?
Op 22 mei 2023 09:38:53 schreef fred101:
Zeker mee eens, ik heb ook veel last gehad van oppervlakte corrosie (op Uni-T probes
) waardoor de continuïteit niet lekker werkte. Ik heb goede ervaring met de vergulde probes die je bij de Brymens krijgt. Ze zijn niet eens heel duur en er is niets mis mee: