Chinese shops .. en hun rariteiten Deel 3

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Ik vraag me af of dat werkt, maar 'here goes nothing'.

Moet me eerst even van het hart dat Ali denkt bij het eerste sitebezoek vanaf mn telefoonbrowser, dat ik wil zoeken naar "neuken ondergoed vrouw"... Da's dus niet m'n zoekhistorie.

Op m'n telefoon via het Tele2 4G-netwerk geprobeerd, en die werkt net zo min.

Wat opvalt is dat de username/password-controle correct lijkt te werken, maar dat de site zelf dat niet doorheeft, dus de accountinformatie niet doorgegeven krijgt van de authenticatieserver of die niet kan laden of verwerken. Ik gok dus eerder op een rollend server-side probleem met het laden van accounts dan een browser- of providerafhankelijk probleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maar voor mij hier in Portugal is er nooit een probleem geweest - er moet toch iets plaatselijk gebondens aan zijn, al kan ik me niet voorstellen wat.

@hieronder: ja, loadbalancers kunnen wel eens heel gekke problemen veroorzaken, dat heb ik beroepshalve meegemaakt. Die dingen hebben duizend parameters, en er moet maar eentje een komma verkeerd staan, of niet gelijk tussen de verschillende, en de hele boel wordt dol.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op vrijdag 26 mei 2023 00:24:38 (48%)

maartenbakker

Golden Member

Tot gisteren dacht ik dat er voor mij in Nederland ook nog nooit een probleem was. Maar nu dus wel.

Omdat het probleem op het eerste gezicht niet in de authenticatieserver(s) lijkt te zitten, zou het kunnen dat er ergens iets misgaat in de load-balancing tussen de servers waar je op terecht komt als je de shops wilt browesen. Dan zou je locatie of je netwerk misschien kunnen bepalen welke server je krijgt, waarvan er een aantal het niet doen.

Dat hoeft niet eens rollend te zijn zoals ik daarnet nog dacht, maar het kan wel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kan weer gewoon inloggen. (Had problemen met Firefox en Edge, Chrome niet geprobeerd).
Alleen is het retouradres van de verkoper (dispuut waar ik item moest terugsturen) verdwenen. Geen idee of dit iets te maken heeft met de storing die ik vanaf vorige week bij Ali had of dat de verkoper het heeft weggehaald (dat zou mooi zijn, want dan kom ik er misschien onderuit om een item van 4€ voor 5€ terug te sturen in de hoop dat ik dan een refund van 4€ krijg...)

Zoals de goede lezers door hebben, heb ik aliexpress weten te bereiken. Na: "kan je je wachtwoord invoeren en dan op inloggen drukken?" andwoord ik: "dan krijg ik de inlog pagina". Waarop ik weer te horen kreeg: "kan je je wachtwoord invoeren en dan op inloggen drukken?" en ik ook weer identiek antwoordde. Dat herhaalde zich vier keer waarop ik heb getypt dat ik het daarwerkelijk volgens haar instructies vier keer had gedaan en dat daadwerkelijk het resultaat vierkeer beschreven had. Vervolgens moest ik "een dagje wachten". Toen heb ik gezegd dat we het met een aantal hollanders al een paar dagen hadden aangezien maar dat het nog steeds niet was opgelost. Vervolgens zou ze het escaleren. Ik heb ondertussen een mailtje: "het is gelukt om het te escaleren" gehad.

En kennelijk heeft dat voor mij gewerkt: Ik kan weer inloggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wegens gezondheidsproblemen van mijzelf en die van mijn (bejaarde) ouders heb ik een kleine 2 jaar bitter weinig tijd gehad voor mijn hobby's.
Nu alles wat beter gaat (met mij toch) heb ik ondertussen weer wat besteld bij Ali.
Dat was geleden van voor de invoering van de BTW op minder dan €22 bestellingen. Ik merk dat de prijzen flink gestegen zijn, ook ex BTW gerekend.
Maar ja, dat zijn ze hier ook!

Nu kocht ik vroeger wel eens wat voor mijn bedrijf op Ali (staalborsteltjes en ander reinigingsmateriaal, tangen, maatbekers etc.).
Ik had op het forum gelezen dat je netjes een factuur kreeg na het afrekenen, dat klopt, alleen hun BTW nummer staat nergens op de factuur vermeld!
Ik kan nu die facturen niet inbrengen (BE) want het BTW nummer van de leverancier ontbreekt.

Zijn er forumleden die wel eens zakelijk bij Ali kopen en hier een oplossing voor gevonden hebben?

BTW-nummer moet men toch alleen vermelden voor Belgische leveranciers, niet voor buitenlandse?

Dat moet ik even checken bij mijn boekhouder (aka echtgenote ;) ).

Op 26 mei 2023 11:13:48 schreef Paulinha_B:
BTW-nummer moet men toch alleen vermelden voor Belgische leveranciers, niet voor buitenlandse?

BTW moet je vermelden bij EU leveringen waarbij he geen BTW in rekeing brengt.

Arco

Special Member

Bij Ali inloggen geeft nog steeds vreemde problemen van uiteenlopende aard...
(soms ben je nog wel ingelogd, maar stoppen sommige functies ermee)

Vanochtend drukte ik op 'mijn bestellingen'. Daarop kwam een popup met "Abort" (met een Chinese vloek er achteraan... :) )
Winkelwagentje was ineens leeg. Kon opnieuw inloggen maar er gebeurde niets (wel ingelogd maar nergens toegang toe)

Ik moet dan weer als eerder uitloggen, vanuit een ander land inloggen en dan werkt het weer... Omslachtig allemaal.
Die tweetraps authenticatie maakt 't ook lastiger (voor mij hoeft 't niet, maak er een keuze van die je zelf kunt nemen)

Nog een geluk dat ze een email sturen met de authenticatiecode, een SMS naar je mobieltje (zoals bijv bij DigiD) is helemaal uiterst irritant... :(
(moet ik eerst mijn mobieltje weer opduikelen uit zijn lader...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 mei 2023 12:20:02 schreef Hoeben:
[...]

BTW moet je vermelden bij EU leveringen waarbij he geen BTW in rekeing brengt.

Nee. Iedere leverancier die BTW rekent moet een factuur verstrekken en ZIJN EIGEN btw nummer vermelden.

Er was een paar jaar geleden dat ICL ingesteld ging worden en dat heel veel bedrijven die komende regels verkeerd interpreteerden en dachten dat ze bij ALLE leveringen ook het btw nummer van de klant op zou moeten.

ik heb een paar leveranciers die mijns inziens "onjuiste" facturen produceren. Ik heb een paar keer geprobeerd daar juistere facturen uit te krijgen. Dat is bij Ebay uiteindelijk gelukt (toen ik ging dreigen met aangeven bij de economische delicten politie). Maar grotendeels heb ik het opgegeven.

Van Aliexpress krijg je een nette factuur met BTW. Als de belastingdienst vind dat daar een BTW nummer van Ali op had gemoeten is dat tussen de belastingdienst en Ali.

Hier in Nederland is het trouwens zo dat "bij bedragen onder 100 euro" het toegestaan is te volstaan met een "vereenvoudigde factuur". Dan vervallen allerlei eisen. De kassabon van de kantoorartikelen-winkel volstaat dus.

Dus bij kleine aliexpress dingen denk ik eigenlijk dat het onder die regeling valt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Ik heb geen 2-traps authenticatie op Ali, geen idee hoe je dat aan of uit zou moeten zetten.

Maar het goede nieuws is: vandaag deed hij het spontaan weer.

Ik denk dus dat het inderdaad een rollend probleem of een probleem van individuele servers kan zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waar de customer-service dames van DHL of PostNL geen escalatie-mogelijkheden hebben behalve de meest voorkomende dingen zoals "we starten een onderzoek op", hebben de cs mensen bij chinese bedrijven dat wel. Die kunnen een "Techneut, hier moet je een keer naar kijken" bericht naar de techneuten sturen. Dat dit daadwerkelijk gebeurt heb ik met LCSC en nu Aliexpress meegemaakt. Dat dit NIET gebeurt kan je merken bij de transport bedrijven(*) maar ook bijvoorbeeld bij Farnell. Het heeft een jaar of vijf geduurd voordat ze "ik heb een mosfet nodig: > 5A, > 30V" mogelijk hebben gemaakt.

LCSC heeft bij vrijwel elk product een foto van het component. Maar soms is er geen foto. Als je met je muis boven een foto gaat hangen dan wordt ie uitvergroot. Als je vervolgens boven een "hier is geen foto van" plaatje gaat hangen, dan liet ie de laatste uitvergroting zien. Je denkt dan: Er is iets mis met het kleinere plaatje, maar gelukkig doet de grotere het wel. Ik heb het gemeld en 2 dagen later was het gefixed.

Ik denk echt dat de CS dame waar ik mee gechat heb, uiteindelijk heeft begrepen dat er een probleem was, en de techneuten tot actie heeft weten te schoppen.

(*) DHL chauffeurs hebben bijvoorbeeld de neiging: "U was niet thuis" te melden als ze vanaf een afstandje inschatten dat er niemand thuis is. Er wordt hooguit een gesprek tussen een individuele chauffeur en zijn leidingevende getriggerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 27 mei 2023 08:49:46 schreef rew:
DHL chauffeurs hebben bijvoorbeeld de neiging: "U was niet thuis" te melden als ze vanaf een afstandje inschatten dat er niemand thuis is.

Ik had dat vorige week met UPS pakje van Farnell...

Pakje kwam maar niet, factuur wel. Na lang zoeken bleek het pakje op een UPS afhaalpunt te liggen omdat ik niet thuis was (wat niet klopt)
Had dat met UPS nog nooit meegemaakt.
(bezorger had waarschijnlijk geen tijd meer en heeft het pakje op het afhaalpunt gedropt, een rommelwinkeltje wat maar 4 dagen per week open is)

Ik was net op tijd: pakje zou een paar dagen later retour zijn gestuurd...
Ik heb nooit bericht gehad van wat er met het pakje gebeurd was, kon dus ook niet weten waar het was... :(
(met moeite kunnen achterhalen waar het naartoe gestuurd was adhv het trackingnummer op Farnell site.)

Kostte me 10 dagen extra wachten op iets wat ik dringend nodig had.
Het minste wat ze hadden kunnen doen was toch wel om bericht achter te laten met wat ze met het pakje gedaan hadden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is simpel om effe een briefje te droppen als niemand naar de deur komt. Je kan na 20 sec beslissen: dit wordt hem niet, briefje maken en als er in die resterende tijd nog opengedaan wordt, gooi je hem weg. Kost niets.

Maar als je in de straat vanuit je auto constateert dat er niemand is... dan zou je uit je auto moeten en naar de deur lopen om te dat briefje te dumpen. Dat is extra werk.

Dus "geen bericht" = extra hint dat ie doorgereden is zonder te stoppen.

Soms hebben ze het "wachten totdat er opengedaan wordt geen zin in en dan doen maken zo'n niet thuis briefje, dumpen dat zonder aan te bellen in de brievenbus en weer door. Ook sneller dan wachten tot er opengedaan wordt. En je kan beweren: Ik heb op de bel gedrukt klant zegt dat ie niets gehoord heeft. Kennelijk heeft de bel niet gewerkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het probleem is ook dat die 'afhaalpunten' voor de diverse vervoerders soms bijna per week wisselen (ik heb bij afhalen al heel wat winkels van binnen gezien)
Ergste is dat je helemaal niet weet dat er een pakje is waar afgeleverd zonder berichtje in de bus of per email...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Word het niet eens tijd, voor een vervolg op dit topic.
En dan met een frisse start zodat het niet meer alleen over ali, BTW, Verzend methodes gaat, maar weer een beetje zoals het topic ooit ontstaan is ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hier presteert men het om een B80C5000 te verkopen als een "relay":
https://www.aliexpress.com/item/1005001644567830.html
Als ik de foto goed bekijk lijken het uitgesoldeerde, flink aan de prijs dan (naar Chinese normen).

Ook al fraai dat men voor één stuk 1,66 euronen aan zendkosten betaalt, maar voor een pakje van 5 slechts 1,29.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op maandag 5 juni 2023 03:03:39 (20%)

En dan 2,32 betalen voor uitgesoldeerde componenten? Waar ik ze nieuw bij de dure Conrad al goedkoper heb. Bij Reichelt al helemaal.

Thevel

Golden Member

Op 5 juni 2023 19:06:14 schreef Hoeben:
En dan 2,32 betalen voor uitgesoldeerde componenten? Waar ik ze nieuw bij de dure Conrad al goedkoper heb. Bij Reichelt al helemaal.

Goed uitkijken wat je koopt bij de chinees...
Deze multimeters zijn bij Alie duurder dan Eleshop.

edit/
Geld ook voor de UNI-T meters, Alie is fors duurder.
Bij Alie
Bij Eleshop

Arco

Special Member

Heb bij Ali een luchttestkastje besteld.
Test o.a. op CO, CO2, PM2.5 en 10 (fijnstof), HCHO (formaldehyde), en TVOC (volatile organic compound.)

Ergerlijk genoeg deed de CO meter niets (bleef op 0 ppm staan, zelfs onder een stolp met een kaars erbij...)
Maar eens opengemaakt (terugsturen wordt je ook niet vrolijk van...)

Bleek dat de CO sensor 180 graden gedraaid zat gemonteerd. Na omdraaien doet 'ie het nu...

Schijnbaar hebben ze de eindcontrole afgeschaft... (dat mag je zelf doen... :) )
In dit soort gevallen is het wel handig als je met electronica overweg kunt, anders kun je de boel weer terugsturen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Deze is ook mooi.
Ik heb wat oude octal chassisdelen en pluggen nodig voor een project.
Ali had ze.
Of ik er voor wil zorgen dat ik fouten van 1-2 cm niet erg vindt...
Maar...
1 cm kleiner en het is een noval.
2 cm groter is het bijna een perilex :)

Ik heb ze maar gewoon besteld.

Arco

Special Member

Nieuw dieptepunt in de DHL 'relatie'...

Vrijdag een moederbord + processor besteld. Was op voorraad en zou zaterdag tussen 13 en 17 uur worden bezorgd. Uiteraard kwam er niemand.
In de avond een email 'we zijn U misgelopen' (nee, jullie zijn nooit langsgeweest), pakje zou naar servicepunt gaan maandagmiddag af te halen.

Begin van de middag een email dat afleveren op servicepunt was mislukt en pakje retour ging afzender... :(

Men heeft om 11:45 uur geprobeerd het pakje op het servicepunt af te geven. (dat ging uiteraard mis, want het servicepunt is maandagmorgen gesloten...)
Je vraagt je toch af hoe ze zoveel droeftoeters in 1 bedrijf bij elkaar krijgen? (zou incompetentie verplicht zijn bij solliciteren bij DHL?... :) )

Is geen op zich staand geval: Het laatste jaar hebben we van DHL niet 1 pakje juist ontvangen.
(te laat, op verkeerd adres, helemaal nooit bezorgd, zoekgeraakt... En dat gaat om tientallen pakjes)

Het is zo'n verzameling van rare en onwerkelijke gebeurtenissen dat ik er niet eens kwaad meer over kan worden, eerder om te lachen...
Kost me wel een klant, die wil het moederbord niet meer...

Ik vraag voortaan eerst of men met DHL verstuurt, dan bestel ik bij een ander bedrijf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
flash2b

Special Member

Op 10 juni 2023 02:20:48 schreef Arco:

[bijlage]

Schijnbaar hebben ze de eindcontrole afgeschaft... (dat mag je zelf doen... :) )
In dit soort gevallen is het wel handig als je met electronica overweg kunt, anders kun je de boel weer terugsturen...

Ook de spellingscheck is afgeschaft, Maderate

Sine

Moderator

Op 10 juni 2023 02:20:48 schreef Arco:
Heb bij Ali een luchttestkastje besteld.
Test o.a. op CO, CO2, PM2.5 en 10 (fijnstof), HCHO (formaldehyde), en TVOC (volatile organic compound.)

Ergerlijk genoeg deed de CO meter niets

Als dat de enige sensor is dan zal dat ding niet veel meer meten dan TVOC

Dit topic is gesloten