Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Komt uit een compleet radio kitje: https://hz.ru.aliexpress.com/i/1005002365057541.html

En zoals arco zegt, alleen segmenten.

Onder die blob zit ook de cpu voor de aansturing van de radio zelf denk ik. Dus die pinnen zijn dan alleen outputs om een shiftertje oid aan te sturen voor de tuning?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Op 26 mei 2023 19:21:35 schreef henri62:
[...] Was ook iets van een delay line geloof ik, maar voor een paar ns.
Wel eens geweten waar die hele korte tijd voor diende maar ben het weer vergeten.

Kan je nakijken in het schema van een Philips K7 chassis.

Vandaar dat het PAL heet: Phase Alternating Line.

Het heeft ook met de werking van het oog te maken.
Een NL verhandeling staat zeer uitgbreid beschreven in onderstaand boek.
Dr. Walter Bruch van Telefunken heeft het in elkaar gesleuteld.
Het is een lang verhaal en iedereen kan het opzoeken. Of dit boek lezen...

Video handboek Ir. R van Wezel ISBN 909 6082 130 0 De Muiderkring BV boek kostte destijds 65 gulden en ik kon het wel dromen.

fred101

Golden Member

Met dit zou je hem moeten kunnen repareren, veel meer zit er niet op

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Allright, dan zal het wel lukken, die lader doet zowel NiCd als NiMH. Laden met zo'n ding is nieuw voor mij maar het apparaat werkt dus kan die in de opslag en dan t.z.t. dienst gaan doen. Bedankt.

Ik krijg hoofdpijn, bij het zien van die zekering.
Daardoor heb ik ooit een hele vervelende brom in de studio gehad, waar ik destijds (ongeveer 25 jaar geleden) werkte.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
RAAF12

Golden Member

Ja ook ooit zoiets gehad, een zekering die 5 keer meer weerstand had dan normaal. Dat hoort bij foutzoeken. Een keer een KTV met een hoogohmig printspoor. Tja troubleshooters maken wat mee :-)

Ik had dat gisteren nog. uart data komt niet over. Aan de ene kant van het spoor 3.1V rond de 50 microampere lekstroom. Dan een spoor en aan de andere kant 2.8V. 0.3V over het spoortje! Blijkt dat ik aan de CPU kant 0.5mm verkeerd had geprikt: Het pootje er naast....

Het probleem bleek te zijn: Software: De UART geeft 1 byte "loze" data als je hem opstart. Hierdoor werd het eerste commando wat je stuurt genegeerd. ("command byte unrecognized"). Dus nu zuig ik de UART leeg nadat ie aangezet is en voordat we in "normal mode" gaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Bij mij was het koperspoor zelf de boosdoener, de solderingen waren intact. Ik meen dat het een K30 chassis was. Het koper zat onder een groen soldeermasker. Een draad over het spoor gesoldeerd en toen was het ok. Dacht eerst dat er een breuk in het spoor zat maar daar was niets van de zien of te meten. Het was ook niet weggefikt ofzo, zag er verder normaal uit.

RAAF12

Golden Member

Vergeten de buis te documenteren en kan niet lezen wat er op de voet staat. Iemand een idee wat voor type?

Arco

Special Member

Een 814? (staat er op... ;) )

https://i.ebayimg.com/images/g/9ZIAAOSw7NpjOE4T/s-l400.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

VT2(3?)4 of VT2(3?)41 ?
Ik krijg geen hits, maar heb de vraag doorgespeeld

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Op 10 juni 2023 10:35:58 schreef Arco:
Een 814? (staat er op... ;) )

[afbeelding]

Idd met een andere glass bulb en met CG op de voet.

Is duidelijk aan allen, bedankt!

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Er staat ook VT-154 op, is gelijk aan een 814...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Op 10 juni 2023 11:46:12 schreef Arco:
Er staat ook VT-154 op, is gelijk aan een 814...

[bijlage]

Yep I see :-) Was wat bevangen door de warmte...

RAAF12

Golden Member

Dit printje van Transfet BV in Den Haag heb ik rond 1971 gekocht maar het schema is verloren gegaan. Volgens mij staat het ergens in een Elektuur, maar ja, welke?

Er kunnen 5 ZM1000 buisjes in en 2 3 neonlampjes. Een (staaf model) lamp presenteert een 1. (5 1/2 digit). Ik had de counter destijds omgebouwd naar een klok met 6 digits. Op de plaats van de neonpitten zat een hulpprint met extra buis. Wie o wie weet meer? Ik ben van plan te restaureren naar origineel.

Sine

Moderator

Dat is zeker geen elektuur print, wat staat er aan de rechterkant aan text op?

transfet of transtet bv bv zo te zien..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 15 juni 2023 22:51:21 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Transfet BV Den Haag en verder geen aanwijzingen. Morgen ga ik wat losbladige mapppen doornemen wellicht was het geen afbeelding in een Elektuur. Maar dan weet ik nog niet wat de waarden van de ontbrekende componenten zijn. First things first!

RAAF12

Golden Member

Van alles doorgebladerd en toch gevonden, maar helaas niet compleet lijkt wel of papiervisjes of de ratten er aan gesnuffeld hebben. Maar dit is bewaard gebleven, /morrende modus: Elektuur ontwerpen, en dan echt waar ik wat aan had, niet die prietpraat artikelen wat alleen maar ruimte vulde :-)

oktober 1970
december 1970
april 1971

Met dank aan de support van CO leden zal de doc weer compleet zijn en kan de restauratie beginnen. Ik moet nog ergens het kleine trafo'tje hebben liggen met hsp wikkeling voor de nixies!

edit: de print was leverbaar via van Dam in Rotterdam. Bingo! plaatjes zijn klikbaar. En redelijk van kwaliteit dankzij de geweldige lenzen in een top telefoontje. De schrijver dacht mee en noemde Bi-Pak TTL maar ik heb er, zo te zien op de foto, keramische Fairchild IC's inzitten.

Kazemier had wel humor 'Condens, mijnheer, dat lost vanzelf op tijdens het gebruik!'

Tidak Ada

Golden Member

Kijk eens via NONIXIE-L forum. Daar kan je strjs vindn, voor de HSP met switcher. Dat scheelt en dure trafo.

Trouwens, misschien heb ik nog wel een trafotje voor je. Zal morgen eens kijken....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 18 juni 2023 23:13:09 (29%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten