Het zou mij niet verbazen als die elco een te hoge weerstand heeft ontwikkeld, mogelijk was hij bij aanschaf al op het randje omdat het formaat of prijs in goede aarde viel.

Ik zou kijken of je een goede (Rubycon of Panasonic) lowesr type kan vinden.

dit zijn zgn low profile elco's..

Maar met een high Ri ?

Klein betekent meestal minder oehmpf, tenminste in elektra :P ik wil natuurlijk niemand voor het hoofd |:(

Heb je al een scoopplaatje van de voedingsrails in koude (foute) toestand?

Waarom zet je niet bij de twijfelachtige elco's een elco van dezelfde waarde parallel en dan een tijdje proefdraaien?

De ESR is zowizo wat slechter bij low profile elco's ook als dat ze van Panasonic zijn..

Net wat ik dacht, en wat eigenlijk logisch is, het is by design.

Kruimel heeft zich verslapen :Z , het blijft stil van zijn kant, of zou hij druk met de lamp bezig zijn.

edit: Ahem, nee... Kruimel was aan typen. ;)

Gisteren heb ik de elco op de 5V rail verwijderd en vervangen met een alternatief type. Het apparaat is heel moeilijk open proef te draaien wegens de opbouw, dus @FastFolkert ik heb geen scoopplaatjes. Ik heb bovendien een analoge scoop, dus een intermitterend probleem vangen op een foto van een analoge scoop heb ik niet eens geprobeerd.

Om het probleem op te lossen heb ik iets gedaan waar ik eigenlijk zelf een beetje tegen ben: ik ben domweg een component gaan vervangen. De elco in de buck-regelaar naar 5V (die op de foto) was mijn primaire verdachte, en die heb ik los gesoldeerd en vervangen. Die ziet de meeste rimpelstroom en zal waarschijnlijk het snelst slijten en ik beeld me in dat die invloed kan hebben op de stabiliteit van de chip. Komt nog bij dat het een heel klein condensatortje is.

Een vervanging vinden was een missie op zich, omdat ik bij geen enkele gerenommeerde leverancier een elco kon vinden van deze combinatie van compactheid (Ø8x8mm) en capaciteit (470µF/10V). Na het doorzoeken van een paar elco-reeksen lijkt het er op dat A-merken deze combinatie weinig maken met een redelijke ESR, dus daar moest ik iets op bedenken. De ruimte is namelijk best beperkt door een plastic onderdeel dat om de print heen clipt, ik denk dat ik er misschien net een 10mm hoge condensator in had gekregen. Wat diameter betreft had ik ook weinig ruimte omdat er SMD componenten omheen staan waardoor hij dan weer hoger moet staan en je daar ruimte verliest. Ik twijfelde een beetje wat ik zou doen, ik overwoog een 6,3V exemplaar aan te schaffen, maar dan betaal je nog steeds voornamelijk verzendkosten.

Toevalligerwijs zat ik rond die tijd een YouTube-filmpje van bigclivedotcom over de (kleine) Ikea Smahagel lader te bekijken. In die lader van €2,49 zat een kleine polymeercondensator (560µF/6,3V) aan de secundaire zijde die me uitstekend geschikt leek. Dus ik ben naar de Ikea getogen en heb daar zo een ladertje gekocht en hem onmiddelijk open gespleten om daar een minuscule condensator te oogsten en die heb ik uiteindelijk gemonteerd op de genoemde plek:

Ik heb beide condensatoren in een goedkope componententester gehad om te polsen wat die van deze componenten vond. Die meldde het volgende voor beide componenten:

Origineel       Vervanger
Vloss   3,1%            0,8%
C       560,7µF         580,3µF
ESR     0,22Ω           0,00Ω

Dit was zo een goedkope tester, dus ik beschouw de getallen alleen relatief. De originele lijkt dus helemaal niet zo slecht voor een component dat 10 jaar lang doorlopend op spanning heeft gestaan en regelmatig en lang veel hoogfrequente rimpelstroom moet hebben gezien. De veel grotere Nippon Chemi-Con LXA die ik er eerder naast had liggen deed het nauwelijks beter. Het doet me denken dat het misschien een polymeercondensator in een normale behuizing is. De nieuwe was in elk geval beter, dus dat was in zekere zin een geruststelling.

Toen ik hem vandaag weer in elkaar had werkte de wekker weer naar behoren. Nu moet ik even afwachten tot het wat frisser is, want dan had ik de meeste problemen, maar hij lijkt nu in elk geval goed te werken.

Ik ontdekte wel op verschillende plekken bruin geworden gele lijm waarvan ik hoorde dat die nog wel problemen gaf met het geleidend worden, daar heb ik met een stukje plastic wel hier en daar wat weg gekrast. Geen idee of het invloed heeft gehad, maar misschien was dit wel de werkelijke bron van een probleem. Hier een fototje van één van de plekken waar ik al het één en ander heb weggewerkt:

Op deze plek brak ik natuurlijk één van de draden af... |:(

Ik hoop dat dit probleem nu is opgelost, want het demonteren van de wekker is veel gepruts. Bovendien zit het vol met dunne draadjes die vastgesoldeerd/geklemd zitten en waar er dan vast en zeker eentje afbreekt. Dit apparaat is duidelijk niet gemaakt om te repareren. Ik zou het wel interessant vinden om te ontdekken dat het vervangen van een enkele condensator en het verwijderen van wat lijm hetzelfde probleem oplost als waar anderen de chip voor vervingen, dat zou doen vermoeden dat het probleem wellicht gerelateerd is.

Voor de liefhebber heb ik nog een foto van het LED bord, waar de draden links ook onder die bruin geworden lijm zaten:

Best wel grappig om te zien dat al dat licht uit slechts 5 van die mini-LEDjes komt. Er zit wel een groot koellichaam achter, maar toch, het zal iets van 10W aan licht zijn (het apparaat specificeert 12W voor het geheel, geen tests gedaan).

Ik geef je een vrij grote kans dat het nu goed gaat, Ikea verkoopt goede adapters en daarmee goede componenten, Polymeer is het nieuwe en verbeterde tantalium.

Nu hopen dat hij het doet, anders verslaap jij je morgenochtend wel :Z ;)

Mooi verslag, en inventief om een ikea adapter te slopen.

De ESR van die elco zou uit de losse pols oorspronkelijk de helft of minder zijn geweest, zo uit de losse pols.

Op 11 juli 2023 19:06:18 schreef Kruimel:
Nu moet ik even afwachten tot het wat frisser is, want dan had ik de meeste problemen, maar hij lijkt nu in elk geval goed te werken.

Dan doe je de wekker toch een tijdje in de koelkast of je pakt hem in in ijsblokjes.
Tegen condensvorming doe je dan de wekker in een plastic zakje of waterdicht doosje.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (12%)]

Dat had ik kunnen doen inderdaad, maar ik heb aan dat ding zitten te prutsen tot na etenstijd en vond het toen wel welletjes. Als ik morgen de geest krijg zal ik dat inderdaad nog wel even doen, maar minstens tot morgen blijft de wekker gewoon eventjes op het nachtkastje staan. ;)

Op 11 juli 2023 19:44:09 schreef maartenbakker:
De ESR van die elco zou uit de losse pols oorspronkelijk de helft of minder zijn geweest, zo uit de losse pols.

De helft van 0,22Ω klinkt logisch gebaseerd op de ESRmax getallen die ik tegen kwam in datasheets van vergelijkbare elco's, al is het meten van een lage ESR voor een metertje als dit natuurlijk maar een fractie beter dan een dobbelsteen gooien. Het is jammer dat het zo een karwei is om hier een zinvolle meetopstelling voor te bouwen. Je kunt nergens meer bij als je het ding zo ver in elkaar hebt dat je hem aan kan zetten.

Hopelijk waren de elco/lijm de oplossing van het probleem, want de kans is natuurlijk dat de wekker binnenkort weer kuren geeft. Ik kwam een heel diverse reeks problemen tegen bij het nalezen van dat Duitse forumtopic en de commentaren op iFixit, die echter allemaal vergelijkbare symptomen gaven, maar niet dat deze elco het probleem zou zijn.

Deze foto is van een andere gebruiker wiens wekker 's nachts blijkbaar zelfs explodeerde (Óscar Lestón in de commentaren op het iFixit artikel):

Het impliceert wel de lijm die ik ook tegenkwam, en ik meen me te herinneren eens gewaarschuwd te zijn voor bepaalde soorten gele lijm die later in hun leven geleidend werden.

De oude elco is rot, dat is al wat.

Ja dat weet ik dus niet, want een andere ongebruikte elco van die waarde die ik had liggen gaf slechtere resultaten. Dit is bijvoorbeeld een 470µF/10V LXA van Nippon Chemi-Con:

Ik weet niet hoe ik die verliesfactor moet interpreteren, maar de gegeven ESR is daadwerkelijk slechter dan de 10 jaar oude merkloze mini-elco. 8)7

Waarde op je display is toch netjes? maar de bagger op je printje was niet best...

Ik geloof dat LXA een nattekrantenreeks is, dus geen low ESR.

LXA is wel bedoeld voor geschakelde voedingen.

Maar...

Je oude elco gaf 560µF aan, een typefout of een hele grote afwijking naar boven. En dan is het vaak een schijnbare waarde.

Vandaag had ik niet veel tijd, maar ik las vanmiddag in de pauze de iFixit beschrijving nog even door en daar viel me wat op. De probleemstelling was de volgende:

The IC (chip) inside the lamp seems to die slowly resulting in flickering/flashing lamp operation when using the radio. Also, the buttons may become unresponsive.

The problem occurs specifically when the device is cold and/or humid. Heating up the IC makes it work again.

In tegenstelling tot wat er staat heb ik nooit problemen gehad met de radio, mede omdat ik die weinig gebruikte, maar toen ik vandaag eens ging testen kon ik inderdaad wat geflikker provoceren door de radio hard aan te zetten. De versterker werkt zo ver ik kan zien direct op de 24V, dus het lijkt me raar dat de buck-converter of de 5V elco hier de schuldige zijn. <- edit: De versterkerchip werkt wel gewoon op 5V... Ik verdacht origineel de stekkervoeding, maar dit gebeurt ook als ik hem op een ouderwetse trafovoeding aansluit. Misschien moet ik ook eens proberen wat er gebeurt als ik de 24V bufferelco die voor de chip komt vervang, want dit doet vermoeden dat er op de 24V dipjes komen bij belasting. Misschien is het alsnog de chip natuurlijk maar ik kan nu in elk geval de stekkervoeding lager op de lijst van verdachten zetten.

Ook heb ik een paar metingen gedaan om een beetje een gevoel te krijgen van het stroomverbruik. Het apparaat trekt iets onder de 15mA als hij alleen de tijd weergeeft, ongeveer 350mA met de lamp vol aan en een met geluidsdruk variërende stroom tot ongeveer 460mA met de lamp en de radio op max volume. Best redelijke getallen denk ik zo, wat de lamp voor mijn gevoel best efficiënt maakt. Voor 8,5W geeft dit ding een machtige hoeveelheid licht. Op dit punt ontdekte ik ook dat hij op een 50Hz nettrafo met 12.000µF buffercapaciteit iets minder snel ging flikkeren dan op de bijgeleverde schakelvoeding, al vereiste beiden en relatief hoog volume.

Mijn Brymen BM869S heeft ook een 1ms crestfunctie en die ziet pieken van 1,5A en -0,68A (met de nettrafo). Die 1,5A kan op zich voor een korte tijd, maar die -0,68A kan ik nog niet echt verklaren om eerlijk te zijn. :?

Op dit punt heb ik even geen tijd om een vervanger te zoeken en monteren (want dan moet hij uit elkaar, ik de elco meten, een nieuwe bestellen en plaatsen :Z). Als ik er toe kom even een koelkasttest te doen zal ik de resultaten zeker laten weten.

@smd: Ik snap niet hoe je dat bedoelt, de ESR van de originele condensator was toch kleiner dan die van een "verse" condensator? Hier het (geamendeerde) overzicht van gemeten waardes:

Origineel       Vervanger       NCC LXA
Vloss   3,1%            0,8%            1,3%
C       560,7µF         580,3µF         524,4µF
ESR     0,22&#937;           0,00&#937;           0,40&#937;

De verliesfactor van de NOS elco is wel beter, maar ik weet niet hoe die wordt berekend en wat er belangrijker zou zijn.

@maartenbakker: Inderdaad is dit niet bepaald de beste serie, maar het viel me voornamelijk op doordat het ding dus ongebruikt en veel veel groter was. Ik was eigenlijk best verrast dat ik überhaupt een elco had liggen met dezelfde waardes om mee te vergelijken, gewoonlijk is het net een andere natuurlijk.

@Henry S: De 560µF was geen typfout:

Het schijnt dat lekstroom de waarde ook groter doet lijken dan hij is omdat meestal de laadtijd met een bepaalde stroomsterkte wordt of (in dit geval) een bepaalde voorschakelweerstand wordt gebruikt. Misschien is dat wel wat we zien.

Je hebt deze gepost: 470uF 10V.

Klopt, en het component op de foto heb ik van de print gesoldeerd en in de tester gestoken en het getal op het display uitgetypt, en dat getal was 560,7µF. ;)

en dat is een slecht teken:

Op 12 juli 2023 19:40:51 schreef Henry S.:
Je oude elco gaf 560µF aan, een typefout of een hele grote afwijking naar boven. En dan is het vaak een schijnbare waarde.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]

Op 12 juli 2023 22:31:40 schreef Henry S.:
en dat is een slecht teken:

En dan is het vaak een schijnbare waarde.

Het doet me eigenlijk eerder vermoeden dat de oxidelaag aan het oplossen is en dat de capaciteit daardoor toeneemt. Je zou denken dat de reële waarde zou worden herkend als de meter een complexe reactantie kan benaderen. Mijn multimeter (die waarschijnlijk een andere meetmethode gebruikt en geen ESR meet) geeft ook te hoog aan (bijna 600µF).

Als je ESR gelijk blijft en capaciteit loopt op, is begin van het einde, dan geeft de elco op gegeven moment sluiting of "in Circuit"aan op je ESR meter, dus vervangen!

Helaas is het vervangen van de 5V elco niet de volledige oplossing gebleken voor de Wake-up light, al is het probleem wel minder geworden. Bedienbaarheid verdwijnt als de lamp op meer dan ongeveer 2/3 van de intensiteit ingesteld staat. Na opwarmen komt de werking wel weer terug, maar dat het probleem niet opgelost is, is nu bevestigd. Ik zal het laten weten als ik verdere stappen heb genomen.