benleentje
Golden Member
Zag ik dat fase 1 en 3 rond de 775 Watt trokken en fase 2 maar 705 Watt en dit zakte ook nog eens terug naar 685 Watt.
685W op 230V = 2,9A. Dus alle vermogen hierboven zijn ruim groter dan Inom van 2,5A naar de motor.
Die omvormers zijn toch ook niet enkel voor de motor maar voor je hele huis en waren ze ook niet een deel aan het terug leveren. Uit deze metingen kan je dan ook echt niets concluderen.
Het zijn ook nog eens 230v omvormers en de stroom op 230V en 400V naar de motor is niet gelijk dacht ik maar daar breek ik altijd mijn hoofd over. Iets met lijn stroom en fase stroom.
Ja die heb ik, vorige week gemeten en prima in orde, vanmorgen geen tijd voor gehad. Ik zal vanmiddag gaan meten
mooiste is om niet alleen te meten maar ook op te schrijven en dan liever ook voor meerde meting op een dag. En naast de stroom natuurlijk ook de spanning en dat allemaal zo dichtbij de motor als mogelijk.
Er zit 80 meter kabel aan de pomp is dat zelf gedaan of door de fabrikant? Zou er niet gewoon vocht in de aansluitingen of motor kunnen zitten op plaatsen waar dat niet hoort. Als het eerst een week probleemloos heeft gewerkt zou dat wel mijn eerste gedachte zijn.
Makkelijkste is dan om gewoon met een megger de meten en dan ook nog een keer de weerstand van de wikkelingen nameten. Je kan ook zonder megger de weerstand naar de aarde meten als je met een gewone multimeter al een weerstand meet lager dan 1M ohm dan heb je eigenlijk al geen megger meer nodig. Maar als de multimeter niets meet of een hele hoge waarde wil nog niet zeggen dat het ook echt goed. daarvoor is de meetspanning van een multimeter te laag.
Ik krijg vast niet nog een keer een nieuwe
Een motor beveiliging hoort gewoon niet zo snel defect te gaan, die gaan eigenlijk nooit defect ook niet met een door verbinding erachter want dan gaat gewoon de zekering eruit. Als ze ouder worden willen ze wel onbetrouwbaar worden en te snel of te langzaam reageren.
Op 20 juli 2023 20:04:40 schreef mvdk:
Natuurkunde. Aiai.Bij een watertoren met een tank bovenin van pak em beet 100kuub, telt alleen de hoogte van de waterkolom. Of t nou in de pijp staat, of in de tank erboven. t gaat om de meters. 10mtr is 1 bar (ongeveer)
En volgens mij is het 214 kg. Immers, er worden kubieke cm's uitgerekend
Klopt helemaal !
Ik heb een fout gemaakt.

Op 20 juli 2023 20:13:30 schreef stortbak:
[...]Wat is dit tenenkrommend om dat te moeten lezen.
76 meter water, dan moet die pomp minimaal 8 bar kunnen maken, anders komt er geen liter uit de pers. (er vanuit gaande dat er aan de zuig geen druk op de pomp staat)
Foutje !

Nominaal zou de pomp 3,6A moeten doen.
Dit is ook de waarde die je instelt op de beveiliging.
Pomp trekt maar 2,1A....
Sta je soms in een dunne leiding te pompen ?
Of is er een andere reden dat de pomp onder z'n debiet werkt ?
Filter vertsopt ?
Of droogloop zoals Henk al eerder opperde?
Draairichting had je al gecontroleerd, dus dat zou goed moeten zijn.
benleentje
Golden Member
Nominaal zou de pomp 3,6A moeten doen.
Beter eerst even wachten op de gegevens van TS.
Als men zegt de motor is 1,1kW dan bedoelt men het asvermogen. Het elektrisch opgenomen vermogen is groter dan het as vermogen. maar 3,6A is 2,5kW. Het is niet onmogelijk maar dan is het wel een heel erg inefficiënte motor voor 1,1kW. Maar weten wet dat ook wel zeker?
2,5A = 1735W ook al behoorlijk wat meer maar is veel aannemelijker. Of zou het ook een 1,5kW pomp kunnen zijn?
Daarom maar eerst meer duidelijkheid van TS
Wat ik me nu ook bedenk heeft de leverancier niet een fout gemaakt en niet gewoon de verkeerde pomp geleverd?
Je kan toch een pomp met hoog debiet en lager druk en laag debiet met hoge druk hebben. Een pomp met een hoge druk en hoog debiet gaat dan niet samen omdat je dan boven de 1,1kW uitkomt. Dus is het wel de goede pomp?
Kan je dan zeggen waarom ging het dan een week goed, daar kan je van alles voor verzinnen maar ik denk dat het eerst goed is om gewoon even terug te gaan naar de ruwe data en dus de gegevens van de nieuwe pomp. En daarnaast is het ook raar dat een nieuwe motor beveiliging zo op deze manier defect gaat, of was die al defect en heeft die de teveel aan stroom niet overleeft en dan klopt mijn idee weer met een pomp die niet klopt voor deze toepassing. Maar nu ben ik ook aan het speculeren
Beter is het de Q-H curven aan te leveren van deze pomp.
In Petroleum Engineering worden veel grotere ESP's gebruikt (bv 1200 m3/d @ 1000m diepte) en zijn deze gegevens essentieel om tot een goed design te komen.
Ik zou deze performance criteria bij de fabrikant navragen.
Wat ook belangrijk is, is het instroomvermogen van het reservoir.
Je kunt wel een pomp met groot debiet plaatsen, maar "dan kan het reservoir het niet aan" en gaat de pomp caviteren.
Dit is heel slecht voor de pomp en de motor, en zou misschien de oorzaak kunnen zijn dat de beveiliging er na een week uitklapte.
Pomp design: Zie bv.
https://geothermie.nl/images/Onderzoeken-en-rapporten/01_07_16_Definit…
mvdk
Golden Member
Wat ook belangrijk is, is het instroomvermogen van het reservoir.
Ik krijg de indruk dat er geen reservoir is. Pomp gaat draaien als er vraag is, met een klein druktankje, denk ik.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Ts schrijft de motor staat in ster, hoe weet je dat komen er 7 draden uit de motor + eventueel tk draden? Als je dan op de motor draden meet, meet je 0,58x 3,6 Amp lijnstroom als ie in driehoek staat.
Aan een bronpomp op 76m diep onder de grond zitten geen 7 aansluitdraden.
Dat is economisch niet haalbaar.
De motor is inwendig in de motor reeds in ster of driehoek geschakeld en er komen slechts 3 voedingsdraden en aarding uit de pomp.
Vreemd is wel de vermelding van 3.6A op de informatie folder van de pomp.
Uit P (asvermogen) = rendement x cos fi x sqrt 3 x U x I
en indien aangenomen dat rendement = 90% en cosfi = 0.85 volgt
0.9 x 0.85 x 1.73 x 230 x 3.6 = 1095 Watt.
Ik ga er dus van uit de dat folder bedoeld is voor een 3x230V motor.
De gemeten waarde van 3 x 2.1A bij 400V geeft een asvermogen van
0.9 x 0.85 x 1.73 x 400 x 2.1 = 1111 Watt
hetgeen dan ook correct lijkt.
Maar dit alles verklaart niet waarom de motorbeveiliger soms uitvalt.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Ik hoop voor je dat je niet een 3x230V pomp hebt aangesloten op 3x400V. Ik heb het een keer gedaan en dan wordt die heel snel warm.
Dat lijstje is opmerkelijk. Een 1,1kW pomp trekt normaal nominaal rond de 2,6A en zeker geen 3,6A. Een 1,5kW is normaal 3,6A.
Het kan natuurlijk zijn dat die motor voor korte duur gewoon 3,6A mag trekken. Ik ken wat 10kW centrifuge motoren die iedere 4 minuten ongeveer 30 seconden 60A staan te trekken. In plaats van de 20A nominaal. En dat voor motoren voor S2 bedrijf.
Gaat dat ding niet buiten zijn pomplijn ?
Pomp zit 76 m diep en er staat 73 m water boven dus druk die pomp moet leveren is maar 3 mWK wat volgens mij te weinig is
Als de tegendruk erg laag is gaat die pomp meer stroom trekken.
Gr.F_S
mvdk
Golden Member
Pomp zit 76 m diep en er staat 73 m water boven
Dat weten we niet, he. Voor t zelfde zakt het waterpeil t0 meter in een minuut draaien, en is het boorgat daarna standhoudend.
Ik ben meer benieuwd daar de totale setup. Zo'n boorgatpomp moet je uitrekenen op continu bedrijf, met een voorraadvat, een watertoren zeg maar. Als die niet hoog genoeg is, een hydrofoor erbij. Een boorgatpomp is niet echt geschikt als hydrofoor.
Op 21 juli 2023 10:28:08 schreef mvdk:
[...]
Ik krijg de indruk dat er geen reservoir is. Pomp gaat draaien als er vraag is, met een klein druktankje, denk ik.
Er staat een RVS drukvat van 200 liter en daarvoor staat het filtervat van 100 liter (wat voor 2/3 vol zit met filtreringsmateriaal). Alle huizen op het platte land hier hebben zo'n systeem, ik mag er toch vanuit gaan dat dit geen probleem is. Het drukreservoir vangt de eerste schommelingen in druk op en als er teveel water gevraagd word dan gaat de pomp draaien.
Op 21 juli 2023 13:20:10 schreef pamwikkeling:
Aan een bronpomp op 76m diep onder de grond zitten geen 7 aansluitdraden.
Dat is economisch niet haalbaar.
De motor is inwendig in de motor reeds in ster of driehoek geschakeld en er komen slechts 3 voedingsdraden en aarding uit de pomp.Vreemd is wel de vermelding van 3.6A op de informatie folder van de pomp.
Uit P (asvermogen) = rendement x cos fi x sqrt 3 x U x I
en indien aangenomen dat rendement = 90% en cosfi = 0.85 volgt
0.9 x 0.85 x 1.73 x 230 x 3.6 = 1095 Watt.
Ik ga er dus van uit de dat folder bedoelt is voor een 3x230V motor.De gemeten waarde van 3 x 2.1A bij 400V geeft een asvermogen van
0.9 x 0.85 x 1.73 x 400 x 2.1 = 1111 Watt
hetgeen dan ook correct lijkt.Maar dit alles verklaart niet waarom de motorbeveiliger soms uitvalt.
Klopt als een bus.
Die 3,6 A vond ik ook heel vreemd, het staat 2x in de manual genoemd. Op de pomp staat echter 2,1 A, ik heb helaas geen foto genomen van wat er op de pomp staat.
Op 21 juli 2023 17:50:05 schreef F_S:
Gaat dat ding niet buiten zijn pomplijn ?
Pomp zit 76 m diep en er staat 73 m water boven dus druk die pomp moet leveren is maar 3 mWK wat volgens mij te weinig is
Als de tegendruk erg laag is gaat die pomp meer stroom trekken.Gr.F_S
De pomp word geleverd met 80 meter kabel omdat je hem dan op die diepte kan hangen. De range begint bij 40 meter en eindigt bij 140 meter in stappen van 20 meter. Het vermogen van de pomp varieert dan ook, evenals de opvoerhoogte. De opvoerhoogte van deze pomp 133 meter.
Op 21 juli 2023 18:46:39 schreef mvdk:
[...]
Dat weten we niet, he. Voor t zelfde zakt het waterpeil t0 meter in een minuut draaien, en is het boorgat daarna standhoudend.
Ik ben meer benieuwd daar de totale setup. Zo'n boorgatpomp moet je uitrekenen op continu bedrijf, met een voorraadvat, een watertoren zeg maar. Als die niet hoog genoeg is, een hydrofoor erbij. Een boorgatpomp is niet echt geschikt als hydrofoor.
Het water in het boorgat zakt niet zichtbaar na een minuut draaien. En ja er zit een drukreservoir achter van 200 liter en filtervat van 100 liter met daarin 2/3 filtreringsmateriaal. Het heeft altijd gewerkt met de oude pomp echter stond die 40 jaar gebruik op instorten.
Ik heb vanmiddag de drukschakelaar vervangen en ga het nu afwachten wat er gebeurd. Ik heb de 3 jaar oude schakelaar open gemaakt en 1 van de maakcontacten was behoorlijk zwart geblakerd dus dat zal waarschijnlijk het probleem geweest zijn.
Mochten er dan nog steeds problemen zijn dan mag de plaatselijke loodgieter het oplossen of er onder garantie een nieuwe pomp in hangen (de pomp is door hun geleverd).
mvdk
Golden Member
Het drukvat, zit daar ook een metertje op, hoeveel druk er op staat?
Als er pak em beet 2,5 bar op staat, een mooie waarde, is dat 25meter druk die bovenop de 76 meter van het boorgat komt.
Die pomp moet dat kunnen, immers 133 mtr staat er.
benleentje
Golden Member
De pomp is 1,1 kW, 3 fase in ster. Wanneer ik de amperemeter op elke fase zet na de drukschakelaar dan meet ik 2,1 A per fase. Volgens de manual is de nominale stroom 3,6 A.
Ik heb zelf het idee dat er in de tabel van de fabrikant een fout zit en dat alle vermogens rechts 1 regel hoger moeten.
Ook dat er op de motor wat anders staat als in de tabel baart me ook zorgen.
Je meet 2,1A dat is een opgenomen vermogen van 1457VA op 400V. Als we cos phi van 0,85 ook meenemen dan is het opgenomen vermogen 1238W, dat klopt wel voor een 1,1kW motor wel zo rond de 2,5A zit, zit je met 2,1A nog niet aan zijn maximum vermogen.
Is niet gewoon de motorbeveilgingsschakelaar te oud en ver van instelling afgeweken? En dat er verder niet zoveel aan de hand is? Ik zou gewoon weer de nieuwe erin zitten.
IK zie ook niet hoe een MBS defect kan raken die is er juist om te beveiligen inclusief zichzelf. Zoiets gaat eigenlijk alleen defect als je hem continu blijft resetten en hem geen tijd gunt om af te koelen of er was als iets waardoor het uitschakelen geblokkeerd was en dan blijft er stroom lopen.
Andere optie is een ampere meter ertussen te zetten die de stroom logt en dan over langere tijd de stroom meteten. NU heb je een korte test gedaan, dat zegt niet zo heel veel. Als ik als storingsmonteur ergens komt is het probleem ook ineens verdwenen
. En komt pas weer na een tijdje terug.
IK zie ook niet hoe een MBS defect kan raken die is er juist om te beveiligen inclusief zichzelf. Zoiets gaat eigenlijk alleen defect als je hem continu blijft resetten en hem geen tijd gunt om af te koelen of er was als iets waardoor het uitschakelen geblokkeerd was en dan blijft er stroom lopen.
Dit model MBS zit samen met een normaal relais wat op 400 V werkt. De spoel van dit relais was doorgebrand. Wellicht een fabrikagefoutje.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 23 juli 2023 13:54:34 schreef Swedishmartijn:
Dit model MBS zit samen met een normaal relais wat op 400 V werkt. De spoel van dit relais was doorgebrand. Wellicht een fabrikagefoutje.
Of wat rommel tussen het anker van het relais gekomen. Als de kern niet volledig sluit brand de spoel ook uit.
Schakelt de druksensor het relais of direct de motor? Met direct de motor schakelen met de drukschakelaar (zo'n condor bijvoorbeeld) heb ik slechte ervaring, ik heb er al 2 volledig uit zie fikken terwijl die 2 x de rated motor current was. Ik heb die er voortaan uitgemikt en een kleine softstarter er tussen gezet (met druksensor uiteraard). Werkt echt perfect en geen grote waterslag meer in de leidingen.