Op 10 augustus 2023 21:39:35 schreef maartenbakker:
[...]

Je zou mogelijk aan de datumcode (vergelijken met de datumcode op de chassissticker) kunnen zien of de booster-C wel origineel zou kunnen zijn. Ik durf niet uit m'n hoofd te zeggen of er fors afgeweken werd van de oorspronkelijke waarde. In principe zou dat kunnen als er een andere lijntrafo of afbuigspoel werd gebruikt.

De chassis-sticker matcht in ieder geval met de achterkant..

Op 10 augustus 2023 12:39:43 schreef Bavelt:
Contactspray doet al wonderen voor de potmeters.
Het leuke is dat je vrijwel overal 'bij kunt'.

Ik wil het toestel graag goed houden.
Dat betekent dus alles nalopen. Het eerste verschijnsel moet ik al oplossen: Als ik de TV uitzet dan verschijnt er een heel fel klein puntje midden in het beeld: dat moet ik niet hebben want dan zal waarschijnlijk de fosfor laag in de beeldbuis inbranden.
Dat puntje blijft nog zeker een minuut in beeld, nadat de netspanning er af is.

In feite is alles dan geconcentreerd in één punt, omdat de afbuiging er niet meer is. Maar blijkbaar werkt de beeldbuis dan nog door.
Wellicht nog iemand die dit verschijnsel kent?

Lichtstip duidt helaas meestal op versleten beeldbuis.
Je kan de lichtstip onderdrukking een beetje controleren door te zien of er bij uitschakelen even een licht beeld ontstaat zonder inhoud.

Bij zo weinig speeluren hooguit een luie beeldbuis. Of nog ergens een rot onderdeel in de stiponderdrukker.

Op 10 augustus 2023 11:20:44 schreef Arco:
Je bedoelt een HDMI naar VHF omzetter?: https://www.amazon.com/Modulator-Converter-Demodulator-Digital-Adapter…
Houdt er bij meten in de tv wel rekening mee dat alles direct aan de netspanning hangt...

Als je een wat oudere kabel tuner hebt met scart uitgang heb je niets met HDMI te maken. Sluit de scart aan op modulator, en die op UHF converter (2e net kastje).
Is wel wat gedoe, maar het kan wel.

Direct op VHF moduleren in plaats van met een omweg via de UHF geeft wel een betere beeldkwaliteit.

Op 10 augustus 2023 22:22:18 schreef Bavelt:

De boostercondensator C106 is geen teercondensator maar een ander type.

Waarde is 68nF / 1000V, in schema staat 22nF.
Wat is dit voor een type condensator, deze zou ik dan niet preventief hoeven te vervangen?

Een ingeblikte papiercondensator met rubberen seal. Beter dan een teerknol en werd wel vaker gebruikt als duurzamer alternatief voor de oorspronkelijke condensator maar na zoveel jaar toch wel dubieus.

Die datumcode kan ik niet helemaal plaatsen, mogelijk 1960. Komt in elk geval niet overeen met 1958 week 44 zoals op je chassissticker te zien is. Ik verwacht dat hij dus al eens vervangen is.

Ik vraag me af waarom de waarde zoveel afwijkt. Ik zou eerst even zoeken of er geen wijzigingsblad is waarin een andere waarde staat. Jouw chassis is revisie A12 dus tenzij iemand meer gemodificeerd heeft zou die condensatorwaarde ergens tussen A01 t/m A12 gewijzigd moeten zijn.

Zomaar een gedachte... Waarom is het toestel na 2 jaar op zolder beland? Kan het zijn dat het niet goed speelde nadat die condensator vervangen was? Dan is de andere waarde wellicht de oorzaak.

Dat zou ook nog wel kunnen rijmen met die stip. Als de buis een te lage hoogspanning krijgt dan gedraagt hij zich als een versleten buis. Is het beeld ook te groot, niet scherp, donker?

P.S. Contactspray... Hopelijk geen Kontakt 60? Zeker als die potmeters weinig gebruikt zijn hoeven ze maar heel licht schoongemaakt en gesmeerd te worden.

De TV werd door iemand gekocht rond 1961. De familie heeft de moord van JFK (nov 1963) er nog live op gekeken.
De eigenaresse overleed daarop snel. En toen werd het toestel op de zolder gezet. En de familie heeft er nooit meer wat mee gedaan.
En nu inmiddels de zoon van die vrouw uit huis is, werd het huis leeggemaakt en kwam deze TV naar voren bij het opruimen.
Hij ziet gewoon nog als nieuw uit. Ook de achterkant is nooit open geweest.

Het ding is nooit gerepareerd en niemand heeft er ooit nog iets mee gedaan, werd me verteld.
De stip moet ik nog nakijken: ik deed inderdaad steeds de spanning er af met een externe schakelaar en niet met de aan/uit knop.
In het schema zie ik evenwel geen bijzondere schakeling m.b.t. de aan/uit.
De voedingswaarden kloppen allemaal aardig (ondanks de 230V input).

Maar ik heb dus ook nog geen echt beeld omdat ik geen input heb. Met een tuner moet ik nog aan de gang. Wel zie je de gebruikelijke sneeuwruis van een TV zonder antenne input.

In de service manual die ik had gevonden staat wel een wijzigingsblad, maar niet over deze componenten. Vanaf versie 06 naar 07 zit er een mogelijkheid in voor een eventuele afstandsbediening (tijd dus wel vooruit!).
Daar worden wat componenten genoemd, waaronder C84.

Ik verbaas me wel over de tamelijk grote afwijkingen. Tenzij er nog een andere documentatie moet zijn van dit type. Heel vroeger had ik van die blauwe mappen met schema's van Zwart-Wit TV's. Ik heb ze lang geleden weg gedaan, maar kan er nu niet meer aan komen.

Ik heb in de plaatselijke elektronica winkel contactspray gekocht en er staat inderdaad "Kontakt 60" op (rood-zwart busje).
Is daar iets niet goed aan? Er zit nl een handig rietje bij waarmee ik in de potmeters kon spuiten. Anders zou je ze moeten demonteren, lossolderen en openmaken...

C82 klopt wel met de waarde, 68.000 pF

De boostercondensator C106 is exact hetzelfde als die van C82.
Terwijl volgens het schema die 27.000 pF zou moeten zijn.

Wel heel toevallig. dezelfde component.

Als ik naar de lay-out kijk, dan zie je op het plaatje ook dat het 2 verschillende zouden moeten zijn.

Daarom twijfel ik nu toch wel een beetje. En wat gissen: zou het toch mogelijk zijn dat men op het laatste moment toch heeft gekozen voor andere dan teercondensatoren, dan wel dat het later is gemodificeerd en men/iemand gemakshalve maar 2 dezelfde heeft gepakt?

Tja, hoe kom je hier achter.

Zoals gezegd, als die er origineel in zat (kun je aan model/solderingen wel zien) dan gewoon die waarde aanhouden.
Soms zijn er gewoon onderdelen gewijzigd tijdens productie (ander type lijntrafo, PY88 ipv PY81,...)

Op 11 augustus 2023 13:41:50 schreef Arco:
Zoals gezegd, als die er origineel in zat (kun je aan model/solderingen wel zien) dan gewoon die waarde aanhouden.
Soms zijn er gewoon onderdelen gewijzigd tijdens productie (ander type lijntrafo, PY88 ipv PY81,...)

Laat ik dat dan maar doen. Anders is het gewoon gokken. Ik kan ook niet zien dat hij is vervangen aan de soldeerverbindingen.

Zouden die Wima blok-condensatoren een goede vervanger zijn? Die zijn goed verkrijgbaar.

Zou het ook mogelijk zijn een blokgolf o.i.d. op de VHF-ingang te zetten? Het gaat me er in eerste instantie om dat ik 'iets' zie ipv sneeuw.

Dat kan zeker de harmonischen zie je dan op de TV. Kan zelfs via een software gen op het internet.

Die Wima is pulsvast dus ok
https://www.reichelt.com/be/nl/impulscondensator-68nf-1000v-rm27-5-fkp…

Nouja, een geluidskaart-blokgolfje gaat niet harmonischen tot in de 40-80MHz regio opleveren.
Maar je kan gewoon een signaalgenerator pakken en die op de TV aansluiten.
Een kristaloscillatortje met een diode aan z'n uitgang om harmonischen op te wekken zal ook wel iets doen.

De zwarte Teercondensator zat in de buurt van de Hoogspanningstrafo en sputterde nogal leeg.

Toevallig heb in eenzelfde toestel, werkt prima maar als ik contrast opdraai dan komen er terugslaglijnen bovenin.. alles qua weerstanden lijkt verder OK en condensators in de hooiberg schakeling, buizen kwestie

Op 11 augustus 2023 14:00:40 schreef Bavelt:
Zou het ook mogelijk zijn een blokgolf o.i.d. op de VHF-ingang te zetten? Het gaat me er in eerste instantie om dat ik 'iets' zie ipv sneeuw.

Als alles goed is zal je wel iets anders zien dan sneeuw. Een blokgolf heeft geen raster- of lijnsynchronisatiepulsen, dus je hebt geen stilstaand beeld. Misschien als je de frequentie van de blokgolf instelbaar maakt, dat je dan bij een juiste instelling wel een min of meer stilstaand beeld krijgt.

Kontakt 60 (gebaseerd op oliezuur, op den duur corrosief en zuigt op in het pertinax e.d.) in de buurt van elektronica is een grote NEE. Alleen als iets serieus geoxideerd is en je de spray vervolgens weer goed wegwast met Kontakt WL en smeert met Kontakt 61. Deze "drietrapraket" wordt door Kontakt chemie zelf aangegeven in de documentatie.

De beste behandeling voor weinig gebruikte schakelaars en potmeters is de eerste stap overslaan, dan schoonmaken met Kontakt WL en licht smeren met Kontakt 61.

Een bruikbare all-in-one contactspray is Kontakt 390, maar die is uit productie.

Mogelijk dat de nieuw geïntroduceerde Kontakt 60+ wel veilig is, maar dat heb ik nog niet onderzocht.

Voor de kanaalkiezer kun je trouwens Kontakt Tuner 600 gebruiken.

De rode of blauwe WIMA FKP blokken zijn uitstekende boostercondensatoren.

In 1961 was een toestel van eind 1958 toch al wel een winkeldochter. Het kan dat hij in die tijd een keer gerepareerd is geweest. Er is 100% zeker vlak naast die condensator achteraf aan gesoldeerd (rechts op de foto). De solderingen aan de condensator zelf zijn inderdaad erg netjes, lijken origineel.

Een andere mogelijkheid is dat de condensator af fabriek verkeerd gemonteerd is (zelfde als C82 dus een vergissing is misschien snel gemaakt).

Let op dat het getal /07 achter het typenummer de uitvoering aangeeft. Ik denk gelijk aan de /03 maar dan in een andere kast (meestal ander fineer/lak).

Het getal A12 is de revisie (productiestand) van het chassis (aanpassingen in het schema en/of stuklijst, soms meerdere per revisie), en kon soms ook weer per uitvoeringsnummer opnieuw beginnen te tellen. In dit geval is het chassis volgens de sticker revisie A12 van het TX210A/03 chassis. Vandaar mijn vermoeden dat het enige verschil tussen /03 en /07 de kast is.

Toch nog even een twijfelpuntje:
Als je inzoomt op de boostercondensator, dan lijkt het er op dat hij toch is vervangen. Zie vooral de onderzijde, waar de condensator is gesoldeerd aan een volgens mij oude draad van een vorige C.
Philips monteerde altijd componenten direct op de steuntjes, niet via een tussendraad.

Wat zou het effect kunnen zijn als ik een boostercondensator plaats met de waarde uit het schema (27K) i.p.v. wat er nu zit (68K)?
Is dat erg kritisch? Of kan ik wellicht iets stuk maken zoals de lijntrafo?
Want als die eraan gaat, is daar niet snel meer aan te komen denk ik.

Misschien dat er nog een forumlid is uit de 'oude doos' (net als ik) die even met me mee kan kijken?

Ik heb het schema bijgevoegd.

Na vervanging van de teercondensatoren C106 en C7 heb ik wel geluid, geen beeld. (dus scherm blijft op uit staan, geen licht)
Schakel ik de TV uit, dan komt er ineens leven in de beeldbuis, je ziet een vierkantje dat al snel overgaat in één enkele stip, totdat die langzaam uitdooft.

Ik heb alle spanningen in de lijn-eindtrap (behalve de 16KV) gemeten, die komen redelijk in de buurt.
Iets maakt dus dat het beeld wordt onderdrukt. Het feit dat er pas leven komt als je de netspanning weghaalt, zou wellicht een aanwijzing kunnen zijn in de richting waar ik het moet zoeken.

Alle hulp welkom!

Op 12 augustus 2023 12:34:42 schreef Bavelt:
Wat zou het effect kunnen zijn als ik een boostercondensator plaats met de waarde uit het schema (27K) i.p.v. wat er nu zit (68K)?
Is dat erg kritisch? Of kan ik wellicht iets stuk maken zoals de lijntrafo?

Ik ben bang dat de waarde van de boostercondensator invloed heeft op de waarde van de hoogspanning. Hoe kleiner de capaciteit, des te hoger is de hoogspanning. Ik zou hem niet wijzigen zonder zeker te weten wat het effect op het beeld is.

Op 12 augustus 2023 14:10:21 schreef Bavelt:
Na vervanging van de teercondensatoren C106 en C7 heb ik wel geluid, geen beeld. (dus scherm blijft op uit staan, geen licht)
Schakel ik de TV uit, dan komt er ineens leven in de beeldbuis, je ziet een vierkantje dat al snel overgaat in één enkele stip, totdat die langzaam uitdooft.

Kloppen de spanningen op de pennen 2, 6 10 en 11 van de beeldbuis?
Heb je een scoop? Kijk dan of de signalen op de EF80 ongeveer klopt met de getekende signalen van het schema.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (100%)]

Volgens schema zit er een EF80 in als video versterker.
Die wordt overbelast, dus als die versleten is blijft het beeld donker. Dat verklaart ook wellicht de lichtstip.
Verwissel de laatste MF buis met de videoversterker.

Ook kan diode X5 defect zijn, even doormeten, kan in schakeling.
Meet eens de BB kathode spanning, als die te hoog si blijft het beeld donker

Op 12 augustus 2023 21:28:44 schreef ohm pi:
.

Ik moet dan eerst een oplossing vinden om met mijn scope te kunnen meten. Het chassis van de TV hangt rechtstreeks aan het net en de scope is geaard.
Het beste is natuurlijk een scheidingstrafo, maar die heb ik niet..lijkt me ook niet goedkoop met zo'n energieslurpende tv (160 W).
Misschien voor even de scope in een niet-geaard stopcontact?

Bij deze TV kun je het complete chassis na losdraaien van 2 schroeven er uitschuiven. (en uiteraard wat pluggen zoals afbuiging en HS voor de beeldbuis er af).

Ik heb het chassis volledig schoon geblazen, en gestofzuigd. Buizen er een voor een uit, voeten schoonmaken, etc, etc.
Het ziet er weer redelijk netjes uit moet ik zeggen.
De potmeters heb ik losgehaald en met een doekje schoongemaakt, dus geen contactspray er meer in.

Sommige slecht ogende en half versmolten condensatoren vervangen
(ook nu weer afwijkende waarden t.o.v. schema tegengekomen).

Daarna het spul aangesloten en voilá het beeld is er weer. Dat wil zeggen: licht in de pijp.

Nu verder met de renovatie:
Een duidelijk hoorbare 50Hz-brom, ook op de minimale stand van het volume. Daar is dus iets niet goed ontkoppeld (Wellicht bij de gloeidraad). Of iets anders.

Dan op zoek naar een testsignaal. Ik kan natuurlijk de unit kopen die Arco aangaf. Maar dat kan altijd nog.

Eigenlijk zou het mooi zijn als er een simpele VHF-modulator is, waarmee ik bv zwart-witte balken op het scherm krijg.
Ik herinner me ooit een tennisspel te hebben gemaakt uit de Elektuur-tijd, maar die heb ik niet meer.

Weet iemand wellicht een simpele oplossing om een VHF signaal te krijgen met een self made modulator? Maakt eigenlijk niet uit wat voor patroon daar uit komt.

Op 13 augustus 2023 22:12:58 schreef Bavelt:
Eigenlijk zou het mooi zijn als er een simpele VHF-modulator is, waarmee ik bv zwart-witte balken op het scherm krijg.
Ik herinner me ooit een tennisspel te hebben gemaakt uit de Elektuur-tijd, maar die heb ik niet meer.

Weet iemand wellicht een simpele oplossing om een VHF signaal te krijgen met een self made modulator? Maakt eigenlijk niet uit wat voor patroon daar uit komt.

Haha dan komt me bekend voor! Het schema is er nog wel maar ook hier is het kastje met inhoud verdwenen. Deze modulator met een tor is makkelijk na te bouwen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Het is een NL schema maar het komt niet uit een Elektuur.

Zou ik dan op het modulator-deel de video (composit) kunnen aansluiten als input?

Ik denk niet dat het gaat werken met een klein analoog video signaal. Maar het kan wel worden gebruikt om iets meer dan alleen sneeuw op de beeldbuis te zien. Met een bloksignaal op de ingang bijvoorbeeld zullen er strepen verschijnen.
Wil je een echt goede modulator hebben die op de VHF uitzend dan kom je op zoiets wat ook door pro's wordt gebruikt met een speciaal IC.

http://www.gloeidraad.nl/index.php?p=artikelen&sub=artikel-vhf-pll

Nog een (zonder geluid)