Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

flash2b

Golden Member

De details van de Siemens variac in mijn apparaat:

Ringstell-Trafo
Bestell-Nr 4 CH 12 00-0 AA
550 VA 50-60Hz
Ue = 220V
Ua = 0-220 V 2.5A
Schutzart IP00 T40E

Als je zoekt op google vind een een soortgelijk exemplaar.

Mijn variac heeft geen extra aftakkking en de aansluitingen zijn via drie M3 boutjes. De schaalverdeling is dus niet specifiek voor deze variac gemaakt.

Sine

Moderator

Op 10 augustus 2023 23:31:18 schreef NordRack2:
Ik ga er van uit dat dat ding van Flash hetzelfde is als die van mij en dus geen aftakking heeft. Die van mij was enkel een ronde trafo met een knop en ik kreeg een schaalverdeling 0-100 % er bij. Op de schaalverdeling staat Basan Cleanroomproducts dus denkelijk was dit een knop om een ventilator te regelen of zo iets

Dat kan ... maar is ook wat vreemd, voor een ventilator wil je ook niet bij 0% beginnen.

Maar die variac van flash2b heeft netjes een schaaltje tot 250V, dus ik heb zomaar het donkere vermoeden dat die dat wel heeft.

-edit-

Of dat schaaltje moet niet bij de variac horen inderdaad .. De trafo's die ik door de jaren gehad heb (de meesten van Philips) hadden deze aftakking wel.
2x zelfs, eentje aan de onderkant en de ander aan de bovenkant, zo kon je de uitgaande as aan twee kanten gebruiken. Voor paneelmontage of montage op een bodemplaat.

Op 10 augustus 2023 23:31:18 schreef NordRack2:
Op de schaalverdeling staat Basan Cleanroomproducts dus denkelijk was dit een knop om een ventilator te regelen of zo iets.

Hey! Daar heb ik rond 2000 m'n cleanroom gekocht. Of eigenlijk onderdelen daarvoor. Volgens mij(*) zijn ze langsgeweest om hem te testen toen ie afgebouwd was. Bij binnenkomst: "Dat ontwerp is k** dat gaat nooit werken". Toen heeft ie hem gemeten en we haalden iets van 50x beter dan target. (i.e. 100 deeltjes per kubike voet was target, 2 deeltjes gemeten).

(*) De "volgens mij" slaat er op dat die gast van Basan was, niet van een ander bedrijf.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
flash2b

Golden Member

Geïnspireerd door de Voltcraft SMA-10 heb ik vandaag een net aansluiting meetadapter gemaakt.

De meetadapter is handig voor meten van spanning en vooral stroom aan netgevoede apparaten. Elke verbinding Fase, Nul en Aarde loopt via een kortsluitstekker vanaf (bij mijn versie) de IEC C14 bus naar het stopcontact. Zo kan je handig een ampère meting uitvoeren door de stroom via een multimeter te laten lopen of over een aansluiting de spanning meten.

De Voltcraft SMA-10 kost €64 en ziet er zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/voltcraft%20sma-10.jpg

Ik had nog een mooi doosje van Ham Radio Friedrichshafen 2023 waar alles wel in moest passen, de schakelaars, bussen en wartel die daarin zaten heb ik verwijderd en in de voorraad gelegd:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/orange%20box%20before_sm.jpg

Na boren, vijlen en zagen paste alles in deze behuizing. Ik heb 2 van de oorspronkelijke gaten kunnen hergebruiken (enkel en alleen wat groter gemaakt) en de wartel vervangen voor een IEC C14 aansluiting. Kwa elektronica stelt het niks voor, het is echt alleen bedrading:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230813_145005sm.jpg

Uiteindelijk ziet het geheel er dichtgeschroefd zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230813_144730sm.jpg

Na alles grondig te hebben controleert, was het tijd om de adapter aan te sluiten. Ik heb twee TASI TA801C meters (de beste budget meter die er is imho) aangesloten links de spanning en rechts de stroom.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230813_151014sm.jpg

Mijn adapter kan alles wat de Voltcraft SMA-10 ook kan maar heeft gelukkig wel een losneembaar netsnoer.

Edit:
Nog een ander merk meetadapter gevonden PCE-PA-ADP-SCHUKO voor €350 wel inclusief 3 meetsnoeren, maar dat mag dan ook wel voor die prijs.

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Je bent productief! Weer een handige adapter erbij :-)

Zo te zien heb je een van de stopcontacten die je besteld had voor je variac alsnog nuttig gebruikt.

Jouw opstelling met de jumperbruggen tussen de netentree en stopcontact voelt logischer als de Voltcraft indeling.

Je adapter is een goed voorbeeld dat een op zich simpel te maken doosje toch een hoop meetgemak kan opleveren :-).

groet! Gertjan.

Kan het aangesloten apparaat wel werken zo, zonder doorverbinding?

Lambiek

Special Member

De ampère meter zit er tussen, dus dat werkt gewoon.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
flash2b

Golden Member

Als alle doorverbindingen (3 stuks) erin zitten dan is het gewoon een verlengsnoer. Om bijvoorbeeld de fase te onderbreken moet er één doorverbinding uit en kan je met gemakkelijk met een multimeter op ampere stand opgenomen stroom meten. De kortsluit stekkers op de foto hebben bovendien bovenop een mogelijkheid om een 4mm banaan stekker aan te sluiten. Verder kan je de adapter ook nog gebruiken om van net aansluiting naar 4mm banaan en van 4mm banaan naar een stopcontact te verbinden, handig voor AC powermeters en als je een trafo ofzo wilt testen.

@miedema
Ik had idd 3 verschillende type stopcontacten voor de variac gekocht, en van elk type 2. Ik had dus voorraad, deze in de meetadapter is snap-in montage vanuit een rechthoekig gat anders dan bij de variac rond gat en montage met 4 schroeven. Er is wat voor te zeggen voor de Voltcraft SMA-10 indeling omdat dan het netsnoer van de DUT dan van je weg loopt. De meetbussen zijn dan handiger te bereiken. Verder heb ik de volgorde van de L, N en PE anders gemaakt, ik heb L, PE, N en Voltcraft SMA-10 heeft L, N, PE. Ik vond dat handiger en logischer omdat er dan een linker en rechter kant is en je de aarde toch niet vaak los zal nemen. Mijn bussen zijn zwart, groen en blauw. Ik had geen bruine en groen/gele van het type wat ik gebruikt had.

@Thevel (reactie op opmerking hieronder)
Het kastje lijkt kwa afmetingen identiek aan een Hammond 1591-CBK, maar het is een ander merk want het is "Made in England" en Hammond komt uit Canada. De kleur sprak me aan toen ik het kocht.

Volgens mij is het deze: BIM2004/14-ORG/ORG merk is CamdenBoss.

@rob040 (reactie op opmerking hieronder)
Doorverbindingsstekers komen in vele soorten en maten, oa. https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=kortsluit%20stekker%204mm

De 2 die ik op de foto van de meting gebruik zijn van MultiContact, de andere is een ander merk zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005004382289251.html. Die winkel heeft nog andere soorten.

@rew (reactie op opmerking hieronder)
In mijn kastje was te weinig ruimte voor schakelaars, maar wat je zegt is wel een optie hoewel ik denk dat tijdens het omschakelen naar "open" voor stroom meting er wel een inrush piek is doordat het DUT even spanning loos is. Omdat het netspanning is, vond ik het duidelijker om met kortsluitstekkers te werken, je kan dan in een oog opslag zien of het spanning loos is.

Thevel

Golden Member

Mooi gemaakt en een opvallend oranje kleurtje.
Kun je hem altijd makkelijk terug vinden... :)

rob040

Golden Member

@flash2b: Dat is een handig kastje, hoe ben je aan die doorverbindingsstekers gekomen?

Trouwens ook wel handig om een lamp in serie met een apparaat te zetten. _/-\o_

Ik zou denk ik een schakelaar (drie stuks) parallel met de bussen maken. Dan kan je b.v. de normale stroom in mA stand meten zonder dat de inrush je zekering sloopt. Dat soort dingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Sommige simpele hulpmiddelen zijn heel nuttig... ;)

Tussensteek steker (oude tijdklok) met aan/uit en 2A automatische zekering (bespaart loopje naar de meterkast, ik heb ook een 5A versie)

Tussensteek steker (oude Hema KAKU) voor metingen met een clamp meter (blauwe draadboog)
Schakelaar 1 en 1/2 schakelt een zware diode in serie. (handig om bij Ohmse belastingen/AC het vermogen te halveren.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 14 augustus 2023 10:23:11 schreef Sine:
Can confirm ...

Is erg handig ;)

[bijlage][bijlage]

Zijn de 2 indicatie lampjes (of ledjes) om aan te geven welke de fase is?

blackdog

Honourable Member

Hi Sine,

Ik mis nog één plaatje, en dat is het schema van je testkastje! ;-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

@Thevel
Inderdaad, die led geeft aan waar de fase zich bevind. En zonder aangesloten aarde zijn beid led's uit

@BD
Die heb ik getekend in soldeer ... maar als je even naar de laatste foto kijkt moet de werking geen raadsel zijn.

Thevel

Golden Member

Was het niet wat eenvoudiger geweest met 2 neonlampjes en misschien een paar zenerdioden...

flash2b

Golden Member

@Sine
Wat is je lekstroom naar aarde voor je schakeling? Ikzelf had een Fase->100K->Diode->Led->PE en kwam 1.1mA TRMS. Daar zou een ALS niet van trippen. Waarschijnlijk is jouw schakeling met OPTOs nog 'zuiniger'.

Op 14 augustus 2023 10:41:15 schreef Arco:
Sommige simpele hulpmiddelen zijn heel nuttig... ;)

Tussensteek steker (oude tijdklok) met aan/uit en 2A automatische zekering (bespaart loopje naar de meterkast, ik heb ook een 5A versie)

[bijlage]

Tussensteek steker (oude Hema KAKU) voor metingen met een clamp meter (blauwe draadboog)
Schakelaar 1 en 1/2 schakelt een zware diode in serie. (handig om bij Ohmse belastingen/AC het vermogen te halveren.)

[bijlage]

Die oude klokjes zijn inderdaad handig voor dit soort dingen.

Zo heb ik m gemaakt voor een lamp in serie voor verdachte apparaten .

https://www.uploadarchief.net/files/download/kortsluit%20beveiliging.j…

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Sine

Moderator

Op 14 augustus 2023 17:36:15 schreef flash2b:
@Sine
Wat is je lekstroom naar aarde voor je schakeling? Ikzelf had een Fase->100K->Diode->Led->PE en kwam 1.1mA TRMS. Daar zou een ALS niet van trippen. Waarschijnlijk is jouw schakeling met OPTOs nog 'zuiniger'.

Niet eens zo heel veel groter, zo ongeveer 4x 33k in serie.

Die opto's zijn er om wat meer prik te hebben voor de leds (10mA oid) en om aan spanningsbewaking te kunnen doen.
Ik ben even kwijt wat precies de spanningen waren, maar om iets als 'fase' te beschouwen moet een poot minimaal 200V boven aarde liggen.

flash2b

Golden Member

Ik heb er aan gedacht om een fase indicator aan te brengen, maar daar uiteindelijk van afgezien. Zonder elektronica in het kastje is het universeler.

Voor het testen van het stopcontact gebruikt ik deze:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20230815_094741sm.jpg

rob040

Golden Member

@flash2b: Dank voor de linkjes. Ik ga er wat bestellen.

@rew (reactie op opmerking hieronder)
In mijn kastje was te weinig ruimte voor schakelaars, maar wat je zegt is wel een optie hoewel ik denk dat tijdens het omschakelen naar "open" voor stroom meting er wel een inrush piek is doordat het DUT even spanning loos is.

De stroommeter hang er toch al aan voordat je de schakelaar open zet, dus er komt geen spanningsdip.

Precies. Een andere "use case" van zo'n schakelaar is dat je dit "stopcontact" standaard gebruikt voor device-under-test. Als je dan achteraf bedenkt: "verrek, het wordt warm, hoeveel stroom gebruikt ie eigenlijk?", Dan kan je alsnog de multimeter in stroomstand zetten, aansluiten en de schakelaar open zetten.

Stel de schakelaar is 0.1 Ohm max. Maar in de praktijk 0.03 Ohm. Stel de meter is 0.01 Ohm (in stroom-meet-stand). Dan zal je dus een kwart van de stroom al zien voordat je de schakelaar open gooit. Dan gooi je hem open en de spanning zakt 0.02V per gebruikte ampere... Niet meetbaar. En de meter gaat de hele stroom aangeven.

In de praktijk zou de meetweerstand in de meter best 0.01 ohm kunnen zijn, maar zal er in de contacten en meetsnoeren een veelvoud daarvan zijn. Dus de meter zal als de schakelaar een beetje redelijk is nauwelijks wat aangeven totdat de schakelaar open gezet wordt.

brains

Special Member

Ik moet ook dringend eens een simpele serielamp maken maar ik heb op dit moment na de verhuizing nog geen werkhokje. Dat zit gelukkig wel in de pijpleiding maar zal nog wel paar weken duren voordat die in orde is. Maar ben nu meestal buiten bezig als mooi weer is met "electro prutsen" maar dan wel geïmproviseerd" wat simpele dingetjes testen en doen. Maar zo'n simpele serielamp met een 2a automatische zekering zou wel een leuk klein en nuttig projectje zijn voor nu. En dan gemaakt met wat ik heb liggen (en nu kan vinden) zoals de papa van flash2b zou prima bij mij passen. Ik hergebruik ook vaak en graag weggegooide materialen :P
Ik ben nog verschillende dozen met e-waste rommel aan het uitzoeken en daar ligt vast nog wel zo'n oude schakelklok in want die heb ik al eerder uit een bak gevist met hetzelfde idee om daar simpele serielamp van te maken.
Maar waar zou je zo'n 2a automatische zekering kunnen krijgen? Op welke kernwoorden zoek ik bij de diverse kanalen?
Een variac zou ook nog een mooi stukje gereedschap aanwinst zijn voor mij.

Update, ik moet eerst zoeken dan vragen. Ik kom er ook in automaat vorm tegen in 2a. Ik dacht dat ze pas te koop waren vanaf 6a. Handig om te weten want moet ook nog een mooi mini automatenkastje hebben liggen. Uit een bouwcontainer gevist. Dan kan ik een mooi kastje maken met zo'n automaat erin.
https://www.vekto.nl/installatieautomaat-ac-dc-1-polig-2a-karakteristi…
Willekeurig vb van een van de eerste gevonden links. Nu kijken of die ook ergens lokaal te koop zijn (tips voor zeeuws vlaanderen, Brugge, Maldegem of Gent zijn welkom ;) Ik zal eens moeten kijken bij stock vermeersch in Brugge maar die zitten ver weg van Centrum. Of misschien de euroshop in Maldegem)

Arco

Special Member

Maar waar zou je zo'n 2a automatische zekering kunnen krijgen? Op welke kernwoorden zoek ik bij de diverse kanalen?

Deze bijvoorbeeld: https://www.reichelt.nl/nl/nl/resetbare-stroomonderbreker-2-0a-t11-211…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten