Tsja, de kosten zijn natuurlijk wel voor mijn eigen rekening, dus heb ik vandaag bij Romito in Nijmegen zelf maar de juiste thermostaat gekocht voor 42,50 euro. Net een uurtje geleden heb ik deze 'geinstalleerd' en de wasmachine werkt nu weer perfecto!

Op 29 mei 2005 13:03:43 schreef elektron_:
[...]

ja ik ken dat, met zo een dikke bulb eraan. kan iemands iets meer vertellen hoe dit precies werkt ?

In de Bulb zit een gas of een vloeistof die uitzet als die warm wordt.
De "koperdraad" is geen draad maar een dunne buis die de druk van de uitzettende vloeistof naar een kamer leid die vervolgens uitzet.
Deze beweging kun je dan weer gebruiken om een kontakt te bedienen.
Als je het kontakt dichterbij of verder van de kamer brengt (tempratuur instellen) verander je het omslagpunt.

Als er een knik in de leiding zit blijft de kamer op het punt staan waar die stond omdat de drukverschillen niet meer doorgevoerd kunnen worden.

Dit wordt ook veel bij gas apparaten gebruikt. Er wordt dan een gasklep bedient.

bij dit type is dat een vloeistof. ik vind deze constructie wel gevaarlijk, want in mijn geval (dat de dunne buis kapot was) werkt de regeling niet meer en zal het verwarmingselement hierdoor 'stroom' blijven vragen en dus 90 graden worden. Is niet alleen gevaarlijk maar vreet dus ook flink wat extra stroom.

Op 2 juni 2005 20:46:43 schreef pcforever:
Tsja, de kosten zijn natuurlijk wel voor mijn eigen rekening, dus heb ik vandaag bij Romito in Nijmegen zelf maar de juiste thermostaat gekocht voor 42,50 euro. Net een uurtje geleden heb ik deze 'geinstalleerd' en de wasmachine werkt nu weer perfecto!

Prijs valt mee. Zorg je er voor dat het buisje niet weer knakt? ;)

het buisje zat de eerste keer veel te strak gebonden bij een aantal andere draden. (Bauknecht bedankt ...) Nu heb ik deze wat ruimer neergelegd. Maar je krijgt wel gruwelijk zwarte handen als je in een wasmachine bezig bent...